Zeeland vaart wel bij een sterke haven Startnotitie luidt nieuwe fase WCT in Zeeland Seaports Wat zit er teger niet in een cont Dus jij wilt straddle carrier operator worden? 15 september: informatiemarkt WCT World Class Terminal Port Authority Meer informatie WCT: www.wct-vlissingen.com - I De havens van Borseie, Vlissingen en Terneuzen vormen samen het derde havengebied van Neder land. Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werk gelegenheid en economie mag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd worden. Zeeland Seaports is een gemeenschappelijke regeling waarin de Provincie Zeeland en de gemeentes Borseie, Terneuzen en Vlissingen participeren. Als haven bedrijf is het verantwoor delijk voor de economische ontwikkeling, het beheer, onderhoud en de exploi tatie van de Zeeuwse havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 65 mensen die samen verantwoordelijk zijn voor: Het aantrekken van nieuwe bedrijven en de uitgifte van grond Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder. Schelpenpad 2 Haven 1151 Postbus 132 4530 AC Terneuzen T 0115-647400 F 0115-647500 port@zeeiand-seaports.com www.zeeland-seaports.com Met Haven in Zicht wil Zeeland Seaports urtieg geven over het belang van de Zeeuwse havens en de rol van het havenbedrijf hierin. De wereld van transport en logistiek is continu in beweging. De aan- en afvoer van containers tussen het Verre Oosten en Europa groeide in de periode van 2003 tot 2006 met ruim 150%. Deze stijging zal de komende jaren nog sterk doorzet ten. Inspelend op deze groei richt de Zeeuwse haven zich meer en meer op containerverwer king. Eén van de geplande containerterminals in Vlissingen-Oost is de Westerschelde Container Terminal (WCT). Vanwege de strategische ligging aan natuurlijk diep vaarwater vlakbij één van de drukste zeesnelwegen van de wereld, is juist de Vlissingse haven buiten gewoon interessant voor een grote diepzee contai- nerterminal. De WCT zal één van de meest moderne containerkades worden, geschikt voor de nieuwste generatie containerschepen. Een binnenvaartkade van bijna één kilometer lengte moet er voor gaan zorgen dat een groot deel van de containers via de binnenvaart wordt afgevoerd. Impuls Wereldwijd wordt inmiddels de helft van alle goede ren via zee per container vervoerd. Deze hoeveel heid groeit nog steeds. Bedrijven in de Zeeuwse haven reageren hierop met de bouw van eigen containerterminals. Zo is de bouw van de Scaldia Container Terminal onlangs van start gegaan. Het plan voor de Verbrugge Container Terminal binnen het bestaande havengebied krijgt verder gestalte. De containerterminal van Kloosterboer is al een tijd operationeel. Deze bedrijven zijn voor de komst van de WCT, omdat deze hun eigen containeractivitei ten straks zal versterken. Ook andere bestaande en nieuwe bedrijven zullen gaan profiteren van het extra werk dat de WCT oplevert. Straddle Carrier operator... eh? Dat is iemand die een rijdend voertuig bedient, waarmee twee contai ners van bijna twaalf meter lengte verplaatst kunnen worden. Een andere baan met minstens zoveel ver antwoordelijkheid, is die van Quay Crane operator. Dit is iemand die vanuit een hoge plek in de kraan containers van en op een schip zet. Het zijn slechts twee voorbeelden van het werk van een moderne haven professional. In Vlissingen zal straks nog meer uitdagend werk aan de winkel zijn. Van dekman tot kuiper, van systeembeheerder tot terminal manager: het werk op en rond de WCT zal tientallen vakrich tingen en specialisaties kennen. Naar aanleiding van de start van een nieuwe m.e.r.- procedure organiseert Zeeland Seaports op maan dag 15 september 2008 een informatiebijeenkomst over de Westerschelde Container Terminal. Deze bijeenkomst, die in samenwerking met de Provin cie Zeeland wordt gehóuden, vindt plaats in het partycentrum Landlust in Nieuwdorp en duurt van 19.00 tot 22,00 uur. Alle belangstellenden zijn van harte welkom. Jaarlijks worden bijna 200 miljoen containers ver voerd. In deze containers zitten allerlei producten. Fietsen, televisietoestellen, computers, kleding... Maar ook gekoelde producten, zoals groente, fruit en andere etenswaren. Ook goederen als hout, papier en staal, die veel in de Zeeuwse havens worden aangevoerd, worden in plaats van op de traditionele manier steeds meer in containers vervoerd. Daar naast worden containerschepen steeds groter, want hoe meer er vervoerd kan worden door één schip, hoe goedkoper het vervoer per container is. Om de WCT te kunnen realiseren, zijn verschil lende besluiten en bijbehorende procedures aan de orde, waaronder een herziening van het Omge vingsplan Zeeland 2006-2012 en het vaststellen van een (provinciaal) inpassingsplan. Voorafgaand aan deze besluitvorming wordt een Milieueffect rapport (MER) opgesteld. In een MER worden de milieueffecten in kaart gebracht met als doel het milieu een volwaardige plaats in de besluitvorming te geven. De aanleiding van de informatiemarkt is de start van een nieuwe m.e.r.-procedure. Door de aanpassing van het oorspronkelijke ontwerp van de containerkade, de huidige ontwikkelingen in en rondom de Zeeuwse haven en wijzigingen in wet- en regelgeving, is het bestaande Milieueffectrapport niet meer actueel. Startnotitie Het uitkomen van de Startnotitie is de eerste stap in deze m.e.r.-procedure. In de Startnotitie staat het initiatief op hoofdlijnen omschreven. Aan de hand van de inspraak hierop en de adviezen van de comissie m.e.r., zal de provincie de richtlijnen voor het Milieueffectrapport (MER) vaststellen. Deze richtlijnen bepalen hoe zal worden onder zocht welke effecten het aangepaste WCT-plan heeft voor natuur en milieu. De Startnotitie ligt tot en met 2 oktober 2008 ter inzage bij de provin cie Zeeland, Rijkswaterstaat Zeeland en bij de gemeenten Vlissingen, Terneuzen en Borseie. Op www.zeeland.nl kunnen belangstellenden de Start notitie ook downloaden. Op de informatieavond van 15 september is geen gelegenheid tot formele inspraak. Mensen die met het openbaar vervoer komen, kunnen gratis gebruik maken van een pendelbus tussen het tolptein van dé Westerscheidetunne! en Landlust. Deze vertrekt tussen 19.00 en 22.00 uur iedere 20 minuten. De Westerschelde Container Terminal zal de nieuw ste, en tegelijk laatste, ruimtelijke uitbreiding worden van de haven in Vlissingen-Oost. Deze nieuwe kade komt buitendijks, in de Westerschelde te liggen. De terminal gaat 140 hectare meten met een zeekade- terrein van 2.000 bij 500 meter. Er is gelijktijdig plaats voor vijf diepzee containerschepen. De over slagcapaciteit van de terminal is 2 tot 2,5 miljoen TEU.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 50