Zeeland vaart wel bij
een sterke haven
Startnotitie luidt nieuwe
fase WCT in
Zeeland Seaports
Wat zit er teger
niet in een cont
Dus jij wilt straddle
carrier operator
worden?
15 september:
informatiemarkt WCT
World Class Terminal
Port Authority
Meer informatie WCT:
www.wct-vlissingen.com
- I
De havens van Borseie,
Vlissingen en Terneuzen
vormen samen het derde
havengebied van Neder
land. Met zijn bijdrage
aan de Zeeuwse werk
gelegenheid en economie
mag dit gebied met recht
het kloppend hart van
de Zeeuwse economie
genoemd worden.
Zeeland Seaports is een
gemeenschappelijke
regeling waarin de
Provincie Zeeland en de
gemeentes Borseie,
Terneuzen en Vlissingen
participeren. Als haven
bedrijf is het verantwoor
delijk voor de economische
ontwikkeling, het beheer,
onderhoud en de exploi
tatie van de Zeeuwse
havens. Bij Zeeland
Seaports werken circa 65
mensen die samen
verantwoordelijk zijn voor:
Het aantrekken van
nieuwe bedrijven en de
uitgifte van grond
Aanleg, beheer en
onderhoud van alle
infrastructuur
Zorgen voor veiligheid in
het algemeen en voor een
veilig scheepvaartverkeer
in het bijzonder.
Schelpenpad 2
Haven 1151
Postbus 132
4530 AC Terneuzen
T 0115-647400
F 0115-647500
port@zeeiand-seaports.com
www.zeeland-seaports.com
Met Haven in Zicht wil
Zeeland Seaports urtieg
geven over het belang van
de Zeeuwse havens en de
rol van het havenbedrijf
hierin.
De wereld van transport en logistiek is continu
in beweging. De aan- en afvoer van containers
tussen het Verre Oosten en Europa groeide in de
periode van 2003 tot 2006 met ruim 150%. Deze
stijging zal de komende jaren nog sterk doorzet
ten. Inspelend op deze groei richt de Zeeuwse
haven zich meer en meer op containerverwer
king. Eén van de geplande containerterminals in
Vlissingen-Oost is de Westerschelde Container
Terminal (WCT).
Vanwege de strategische ligging aan natuurlijk diep
vaarwater vlakbij één van de drukste zeesnelwegen
van de wereld, is juist de Vlissingse haven buiten
gewoon interessant voor een grote diepzee contai-
nerterminal. De WCT zal één van de meest moderne
containerkades worden, geschikt voor de nieuwste
generatie containerschepen. Een binnenvaartkade
van bijna één kilometer lengte moet er voor gaan
zorgen dat een groot deel van de containers via de
binnenvaart wordt afgevoerd.
Impuls
Wereldwijd wordt inmiddels de helft van alle goede
ren via zee per container vervoerd. Deze hoeveel
heid groeit nog steeds. Bedrijven in de Zeeuwse
haven reageren hierop met de bouw van eigen
containerterminals. Zo is de bouw van de Scaldia
Container Terminal onlangs van start gegaan. Het
plan voor de Verbrugge Container Terminal binnen
het bestaande havengebied krijgt verder gestalte.
De containerterminal van Kloosterboer is al een tijd
operationeel. Deze bedrijven zijn voor de komst van
de WCT, omdat deze hun eigen containeractivitei
ten straks zal versterken. Ook andere bestaande en
nieuwe bedrijven zullen gaan profiteren van het
extra werk dat de WCT oplevert.
Straddle Carrier operator... eh? Dat is iemand die
een rijdend voertuig bedient, waarmee twee contai
ners van bijna twaalf meter lengte verplaatst kunnen
worden. Een andere baan met minstens zoveel ver
antwoordelijkheid, is die van Quay Crane operator.
Dit is iemand die vanuit een hoge plek in de kraan
containers van en op een schip zet. Het zijn slechts
twee voorbeelden van het werk van een moderne
haven professional. In Vlissingen zal straks nog meer
uitdagend werk aan de winkel zijn. Van dekman tot
kuiper, van systeembeheerder tot terminal manager:
het werk op en rond de WCT zal tientallen vakrich
tingen en specialisaties kennen.
Naar aanleiding van de start van een nieuwe m.e.r.-
procedure organiseert Zeeland Seaports op maan
dag 15 september 2008 een informatiebijeenkomst
over de Westerschelde Container Terminal. Deze
bijeenkomst, die in samenwerking met de Provin
cie Zeeland wordt gehóuden, vindt plaats in het
partycentrum Landlust in Nieuwdorp en duurt van
19.00 tot 22,00 uur. Alle belangstellenden zijn van
harte welkom.
Jaarlijks worden bijna 200 miljoen containers ver
voerd. In deze containers zitten allerlei producten.
Fietsen, televisietoestellen, computers, kleding...
Maar ook gekoelde producten, zoals groente, fruit en
andere etenswaren. Ook goederen als hout, papier
en staal, die veel in de Zeeuwse havens worden
aangevoerd, worden in plaats van op de traditionele
manier steeds meer in containers vervoerd. Daar
naast worden containerschepen steeds groter, want
hoe meer er vervoerd kan worden door één schip,
hoe goedkoper het vervoer per container is.
Om de WCT te kunnen realiseren, zijn verschil
lende besluiten en bijbehorende procedures aan
de orde, waaronder een herziening van het Omge
vingsplan Zeeland 2006-2012 en het vaststellen
van een (provinciaal) inpassingsplan. Voorafgaand
aan deze besluitvorming wordt een Milieueffect
rapport (MER) opgesteld. In een MER worden de
milieueffecten in kaart gebracht met als doel het
milieu een volwaardige plaats in de besluitvorming
te geven. De aanleiding van de informatiemarkt is
de start van een nieuwe m.e.r.-procedure. Door de
aanpassing van het oorspronkelijke ontwerp van
de containerkade, de huidige ontwikkelingen in en
rondom de Zeeuwse haven en wijzigingen in wet- en
regelgeving, is het bestaande Milieueffectrapport
niet meer actueel.
Startnotitie
Het uitkomen van de Startnotitie is de eerste stap
in deze m.e.r.-procedure. In de Startnotitie staat
het initiatief op hoofdlijnen omschreven. Aan de
hand van de inspraak hierop en de adviezen van
de comissie m.e.r., zal de provincie de richtlijnen
voor het Milieueffectrapport (MER) vaststellen.
Deze richtlijnen bepalen hoe zal worden onder
zocht welke effecten het aangepaste WCT-plan
heeft voor natuur en milieu. De Startnotitie ligt
tot en met 2 oktober 2008 ter inzage bij de provin
cie Zeeland, Rijkswaterstaat Zeeland en bij de
gemeenten Vlissingen, Terneuzen en Borseie. Op
www.zeeland.nl kunnen belangstellenden de Start
notitie ook downloaden. Op de informatieavond
van 15 september is geen gelegenheid tot formele
inspraak.
Mensen die met het openbaar vervoer komen,
kunnen gratis gebruik maken van een pendelbus
tussen het tolptein van dé Westerscheidetunne! en
Landlust. Deze vertrekt tussen 19.00 en 22.00 uur
iedere 20 minuten.
De Westerschelde Container Terminal zal de nieuw
ste, en tegelijk laatste, ruimtelijke uitbreiding worden
van de haven in Vlissingen-Oost. Deze nieuwe kade
komt buitendijks, in de Westerschelde te liggen. De
terminal gaat 140 hectare meten met een zeekade-
terrein van 2.000 bij 500 meter. Er is gelijktijdig
plaats voor vijf diepzee containerschepen. De over
slagcapaciteit van de terminal is 2 tot 2,5 miljoen
TEU.