Haastklus biedt Nederland kansen PZC 4, VOD Zeilteam voor Volvo Ocean Race moet nog worden samengesteld. -2009 HUL pumn 42 en 43 42 Volvo Ocean Race door Peter van der Meeren AMSTERDAM - Maurice Paardenkoo- per had zijn vrouw beloofd om na de Olympische Spelen - die de Yngling-bondscoach zilver oplever de - de badkamer af te timmeren. Voor hij thuis hamer en spijkers had opgepakt, diende zich een an dere klus aan. Een haastklus. Paar- denkooper moet Delta Llloyd bin nen twaalf dagen aan een zeewaar dig team helpen voor de tiende en langste oceaanrace ooit. Het lijkt gekkenwerk, een hout je-touwtjecampagne, waarbij Del ta Lloyd voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. De inbreng van de hoofdsponsor - 3,5 miljoen euro - staat in geen verhouding tot de Zweedse en Spaanse campag nes, van elk zo'n 25 miljoen. Met de bijdrage van de gemeente Rot terdam en twee co-sponsors is het budget voor de Nederlandse boot in de Volvo Ocean Race 5 miljoen. „Maar wij kunnen verrassen", meent campagneleider Tom Tou- ber. Hij zegt het eerlijk: toen hij een maand geleden werd gevraagd om de kansen voor een Nederlandse boot in de zware race (45.000 kilo meter) in te schatten, stapte hij met veel reserves in het vliegtuig naar Ierland. Daar was Ger O'Rour- ke bezig om de 'Black Betty' - waarmee ABN Amro de vorige oceaanrace won - te modernise ren. Aan de inzet van O'Rourke en zijn tien getrouwen lag het niet, zag Touber, maar de tijd was toch Maurice Paardenkooper wel heel krap. Zaterdag 4 oktober is de start. „Ik dacht: onhaalbare kaart." Hoor Touber nu. De man die in twee eerdere campagnes meedraai de, zag een succesvolle Ier (zeges in Fastnet- en Sydney-Hobart) een Paardenkooper erkent dat het érg kort dag is: 'Er is geen tijd voor gelummel' nog altijd snelle boot verspijkeren. Touber wist dat ook bij andere pro jecten risico's worden genomen met debuterende zeilers en boten van ontwerpers die nog nooit de wereld zijn rond geweest. „En zet 25 miljoen in vijf jaar af tegen die 5 miljoen van ons, dat is haast ge lijk", rekent Touber zich rijk. Kort om: „We zullen zien of het grote geld bepalend is." Makkelijk gesproken, maar het is niet eenvoudig om tussen nu en 4 oktober een sterke, elfkoppige be manning te formeren. Kunnen mannen die elkaar amper kennen straks hun slaapzakken en tanden borstels met elkaar delen? Om tot de beste keuze te komen, is de hulp ingeroepen van Maurice Paar denkooper. Hij heeft met de ABN Amro- én Yngling-campagnes be wezen sterke teams te kunnen for meren. Paardenkooper erkent dat het dit keer érg kort dag is. Hij vertrekt 22 september naar het Spaanse Ali cante en zal daar twaalf dagen la ter al het team bekend moeten ma ken. „Er is geen tijd voor gelum mel", zegt Paardenkooper. „We gaan werken met ervaren zeilers, die worden gekoppeld aan een Nieuw-Zeelander die al vier keer de wereld rond is geweest." Schipper Ger O'Rourke neemt elf kandidaten mee naar Alicante, waar wordt begonnen met een ha- Volvo Ocean Race venrace. Paardenkooper komt met zes Nederlandse zeilers naar Span je. Hij werkt momenteel met een groslijst van veertig kandidaten. Daarbij de kernploegleden Sven en Kalle Coster, alsmede Peter van* Niekerk en Siméon Tienpont. Paardenkooper en Touber zijn rea listisch genoeg om te beseffen dat de boot in de eerste etappe naar Kaapstad geen hoge ogen zal gooien. „Dit is een groeicampag- ne." Na elke etappe mag de helft van de crew worden vervangen; in Zuid-Afrika beslist Paardenkooper of dat nodig is. Daarna, rond de cember, stapt hij uit. „Voor kerst mis de badkamer aftimmeren. Hoop ik..." De Volvo Ocean Race is een zeilwedstrijd om de wereld die aanvankelijk elke vier jaar werd gehouden. Vanaf 2005 vindt de race echter elke drie jaar plaats. In 1973 werd de wedstrijd voor het eerst gevaren, toen nog onder de naam Whitbread Round the World Race. Sinds 2001 heet de 45.000 ki lometer lange regatta Volvo Ocean Race. De Nederlander Conny van Rietschoten heeft de Whitbread twee keer gewonnen. Met zijn schip Flyer won hij de editie van 1977/1978 en de daaropvolgende van 1981/1982. Stockholi Galwa' Qindao Jr l Alicante havenrace 4 oktober 2008 Alicante etappe 1 11 oktober 2008 6500 nm* 12.038 km Kaapstad etappe 2 15 november 2008 4450 nm 8241 km Cochin etappe 3 13 december 2008 1950 nm 3611km Singapore etappe 4 18 januari 2009 2500 nm 4630 km Qindao etappe 5 14 februari 2009 12.3,00 nm 22.779 km Rio de Janeiro etappe 6 11 april 2009 4900 nm 9074 km Boston etappe 7 16 mei 2009 2550 nm 4722 km Galway etappe 8 6 juni 2009 950 nm 1759 km Göteborg etappe 9 14 juni 2009 525 nm 972 km Stockholm etappe 10 25 juni 2009 370 nm 685 km St. Petersburg finish 27 juni 2009 *1 nm (nautical mile) 1,852 km j: ERICSSON RACING TÉAM ERICSSON RACING TEAM Green Dragon 1 ERICSSON RACING TEAM 1 Schipper Torben Grael ERICSSON RACING TEAM 2 Schipper Anders Lewander PUMA OCEAN TEAM Schipper Ken Read TELEFONICA BLUE Schipper nog niet bekend TEAM RUSSIA Schipper Andreas Hanakamp GREEN DRAGON TEAM Schipper lan Walker DELTA LLOYD Schipper Ger O'Rourke PZC Willem Adriaansen: De Volvo Ocean Race is 's werelds grootste oceaanzeilrace. Op 4 oktober start de tiende editie van wat voorheen de Whitbread Round the World Race was. Het Nederlands elftal ontbeert een speler met een zuivere pass Brazilië blameert zich voor eigen publiek tegen Bolivia: o-o Vrijdag 12 september 2008 Tip? sport@pzc.nl Petersburg Rio de Janeiro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 43