Haastklus biedt Nederland kansen
PZC 4,
VOD
Zeilteam voor Volvo
Ocean Race moet nog
worden samengesteld.
-2009
HUL
pumn
42 en 43
42
Volvo Ocean Race
door Peter van der Meeren
AMSTERDAM - Maurice Paardenkoo-
per had zijn vrouw beloofd om na
de Olympische Spelen - die de
Yngling-bondscoach zilver oplever
de - de badkamer af te timmeren.
Voor hij thuis hamer en spijkers
had opgepakt, diende zich een an
dere klus aan. Een haastklus. Paar-
denkooper moet Delta Llloyd bin
nen twaalf dagen aan een zeewaar
dig team helpen voor de tiende en
langste oceaanrace ooit.
Het lijkt gekkenwerk, een hout
je-touwtjecampagne, waarbij Del
ta Lloyd voor een dubbeltje op de
eerste rang wil zitten. De inbreng
van de hoofdsponsor - 3,5 miljoen
euro - staat in geen verhouding tot
de Zweedse en Spaanse campag
nes, van elk zo'n 25 miljoen. Met
de bijdrage van de gemeente Rot
terdam en twee co-sponsors is het
budget voor de Nederlandse boot
in de Volvo Ocean Race 5 miljoen.
„Maar wij kunnen verrassen",
meent campagneleider Tom Tou-
ber.
Hij zegt het eerlijk: toen hij een
maand geleden werd gevraagd om
de kansen voor een Nederlandse
boot in de zware race (45.000 kilo
meter) in te schatten, stapte hij
met veel reserves in het vliegtuig
naar Ierland. Daar was Ger O'Rour-
ke bezig om de 'Black Betty' -
waarmee ABN Amro de vorige
oceaanrace won - te modernise
ren. Aan de inzet van O'Rourke en
zijn tien getrouwen lag het niet,
zag Touber, maar de tijd was toch
Maurice Paardenkooper
wel heel krap. Zaterdag 4 oktober
is de start. „Ik dacht: onhaalbare
kaart."
Hoor Touber nu. De man die in
twee eerdere campagnes meedraai
de, zag een succesvolle Ier (zeges
in Fastnet- en Sydney-Hobart) een
Paardenkooper erkent dat
het érg kort dag is: 'Er is
geen tijd voor gelummel'
nog altijd snelle boot verspijkeren.
Touber wist dat ook bij andere pro
jecten risico's worden genomen
met debuterende zeilers en boten
van ontwerpers die nog nooit de
wereld zijn rond geweest. „En zet
25 miljoen in vijf jaar af tegen die
5 miljoen van ons, dat is haast ge
lijk", rekent Touber zich rijk. Kort
om: „We zullen zien of het grote
geld bepalend is."
Makkelijk gesproken, maar het is
niet eenvoudig om tussen nu en 4
oktober een sterke, elfkoppige be
manning te formeren. Kunnen
mannen die elkaar amper kennen
straks hun slaapzakken en tanden
borstels met elkaar delen? Om tot
de beste keuze te komen, is de
hulp ingeroepen van Maurice Paar
denkooper. Hij heeft met de ABN
Amro- én Yngling-campagnes be
wezen sterke teams te kunnen for
meren.
Paardenkooper erkent dat het dit
keer érg kort dag is. Hij vertrekt 22
september naar het Spaanse Ali
cante en zal daar twaalf dagen la
ter al het team bekend moeten ma
ken. „Er is geen tijd voor gelum
mel", zegt Paardenkooper. „We
gaan werken met ervaren zeilers,
die worden gekoppeld aan een
Nieuw-Zeelander die al vier keer
de wereld rond is geweest."
Schipper Ger O'Rourke neemt elf
kandidaten mee naar Alicante,
waar wordt begonnen met een ha-
Volvo Ocean Race
venrace. Paardenkooper komt met
zes Nederlandse zeilers naar Span
je. Hij werkt momenteel met een
groslijst van veertig kandidaten.
Daarbij de kernploegleden Sven
en Kalle Coster, alsmede Peter van*
Niekerk en Siméon Tienpont.
Paardenkooper en Touber zijn rea
listisch genoeg om te beseffen dat
de boot in de eerste etappe naar
Kaapstad geen hoge ogen zal
gooien. „Dit is een groeicampag-
ne." Na elke etappe mag de helft
van de crew worden vervangen; in
Zuid-Afrika beslist Paardenkooper
of dat nodig is. Daarna, rond de
cember, stapt hij uit. „Voor kerst
mis de badkamer aftimmeren.
Hoop ik..."
De Volvo Ocean Race is een zeilwedstrijd om de wereld die aanvankelijk
elke vier jaar werd gehouden. Vanaf 2005 vindt de race echter elke drie
jaar plaats.
In 1973 werd de wedstrijd voor het eerst gevaren, toen nog onder de
naam Whitbread Round the World Race. Sinds 2001 heet de 45.000 ki
lometer lange regatta Volvo Ocean Race.
De Nederlander Conny van Rietschoten heeft de Whitbread twee keer
gewonnen. Met zijn schip Flyer won hij de editie van 1977/1978 en de
daaropvolgende van 1981/1982.
Stockholi
Galwa'
Qindao
Jr
l
Alicante
havenrace
4 oktober 2008
Alicante
etappe 1
11 oktober 2008
6500 nm*
12.038 km
Kaapstad
etappe 2
15 november 2008
4450 nm
8241 km
Cochin
etappe 3
13 december 2008
1950 nm
3611km
Singapore
etappe 4
18 januari 2009
2500 nm
4630 km
Qindao
etappe 5
14 februari 2009
12.3,00 nm
22.779 km
Rio de Janeiro
etappe 6
11 april 2009
4900 nm
9074 km
Boston
etappe 7
16 mei 2009
2550 nm
4722 km
Galway
etappe 8
6 juni 2009
950 nm
1759 km
Göteborg
etappe 9
14 juni 2009
525 nm
972 km
Stockholm
etappe 10
25 juni 2009
370 nm
685 km
St. Petersburg
finish
27 juni 2009
*1 nm (nautical mile) 1,852 km j:
ERICSSON
RACING TÉAM
ERICSSON
RACING TEAM
Green Dragon 1
ERICSSON RACING TEAM 1
Schipper
Torben Grael
ERICSSON RACING TEAM 2
Schipper
Anders Lewander
PUMA OCEAN TEAM
Schipper
Ken Read
TELEFONICA BLUE
Schipper
nog niet bekend
TEAM RUSSIA
Schipper
Andreas Hanakamp
GREEN DRAGON TEAM
Schipper
lan Walker
DELTA LLOYD
Schipper
Ger O'Rourke
PZC Willem Adriaansen:
De Volvo Ocean Race is
's werelds grootste
oceaanzeilrace.
Op 4 oktober start de
tiende editie van wat
voorheen de Whitbread
Round the World Race
was.
Het Nederlands elftal
ontbeert een speler
met een zuivere pass
Brazilië blameert zich
voor eigen publiek
tegen Bolivia: o-o
Vrijdag 12 september 2008
Tip? sport@pzc.nl
Petersburg
Rio de Janeiro