Economie laar voor Pastoe, Artifort en de Ploeg idsconflict Boxsprings! I Imtech werkt aan marineschepen Minder toeristen naar Peking tijdens Spelen Minder passagiers op luchthaven Frankfurt 'Fortis zet twee onderdelen in etalage' PZC Vrijdag 12 september 2008 3 7 het begin hadden we zeker niet ge noeg klanten. Na een half jaar kwam de directeur van de Amro- bank langs met een hartspecialist die naar Zeeland verhuisde. Daar na volgden andere specialisten." Smeken moesten ze toen nog, om bepaalde merken in de winkel te mogen verkopen. Het was de tijd dat ze mensen nog 'inrichten', dat klanten het meubilair in het hele huis ('tot en met de deurmat') in één keer kochten. „Dat hoorde zo", vertelt Adi. „Tegenwoordig", zegt Bas, „doen mensen eerst bene den en dan boven, of we maken een meerjarenplan, zodat mensen kunnen sparen." Het ging steeds beter, ze overwo gen een tweede zaak te beginnen op Walcheren. „Maar mensen kre gen toen auto's", zegt Adi. „Dat was in ons voordeel." Ze besloten om in Kapelle uit te breiden, koch ten in de loop der jaren een paar buren erbij en hadden ongeveer el ke vijfjaar een verbouwing. De drempel om binnen te lopen mag hoog zijn - de meubels bij Bas en Mar de Jager zijn zeker niet goedkoop - als de klanten eenmaal binnen waren, probeerden ze al tijd een gemoedelijke sfeer te creë ren. „We willen écht weten wat de klant wil", zegt Bas. „We hebben natuurlijk liever dat mensen iets kopen, maar je mag hier de hele dag binnen lopen en de volgende dag ook weer." Adi: „Je verkoopt al leen als je beter bent dan een an der." En die Gelderland bank heb ben ze ook echt wel in andere win- 'We hebben liever dat mensen iets kopen, maar je mag hier heel de dag lopen' kels, maar het gaat om de benade ring, om deskundigheid en een ad vies dat bij de klant past. Zelf is ze ook kritisch in winkels. „Dan heb ik een discussie over een jasje: is er zo'n verkoopster die zegt dat het echt leer is, terwijl ik weet dat het plastic is. En dan begin ik een dis cussie. Adi, laat toch, zegt Bas dan. Maar als ik niet goed geholpen word, dan ben ik zo weg." Kwaliteit is belangrijk voor ze. „Phi lippe Starck, die ontwerpt een stoeltje voor nog geen tweehon derd euro voor Kartell en dan ko men mensen twee jaar later terug. Laatst nog, hè Bas, die barkrukken met die gasveer. Het is ook niet duur voor een stoeltje van Starck, maar na twee jaar moet je het weg gooien. Ik heb daar een beetje moeite mee." „Het is de graaicul tuur", vindt Bas. „Die ontwerpers werken voor iedereen, als het maar betaalt. Een beetje geloof vind ik zelf wel belangrijk." Ze begrijpen dat mensen hun meu belen niet zomaar kunnen betalen, ze maken ook mee dat mensen ja ren sparen voor ze hun geliefde bank kunnen kopen. Wat ze wel hebben gemerkt, dat de welvaart in Nederland de afgelopen decen nia is toegenomen. Adi: „We heb ben concurrentie tegenwoordig. Als je ziet hoeveel mensen uitge ven aan televisies, ze gaan twee keer per jaar met vakantie. En hoe veel mensen hebben er nou nog maar één auto voor de deur?" Hun bedrijfsfilosofie: de mensen leren kennen. Bas: „Dan kun je goed advies geven. De recomman datie komt er achteraan. Het duurt foto's Ronald den Dekker eventjes, maar als dat eenmaal loopt, dan krijg je toch dat sneeuw baleffect." Hun eigenzinnigheid le verde een trouwe klanten op. Bas: „We hadden een groep meubelen van Le Corbusier staan die in heel Nederland en België niet stonden. Andere zaken hadden alleen een stoel of een bank, wij hadden alles compleet, omdat we vonden dat ze op die manier beter tot hun recht kwamen. Een man uit België kwam speciaal naar Kapelle, want die wilde die meubelen zien. Die vrouw wilde zelfs omdraaien toen ze door de weilanden naar ons toe reden: dat kon toch niets zijn in de polder. Die man is onze grootste klant geworden." Die zitgroep van Le Corbusier, le ren vierkanten stoelen en banken met een chromen frame erom heen - je ziet ze wel eens in musea of sjieke kantoren - is jaren hun fa voriete meubel gebleven. Ze hou den van klassiekers. „De Maralun- ga van Vico Magtistretti", zegt Adi. „Die zit lekker", zegt Bas. „Ook voor kleine mensen. Die bank heeft iets wat ons aanspreekt, dat kun je niet omschrijven." GOUDA - Technisch dienstverlener Imtech heeft orders gekregen voor werk aan marineschepen van Ma rokko, Australië en Turkije. Daar mee is een bedrag gemoeid van ruim 30 miljoen euro. De marine vloten van deze landen worden uitgebreid met het oog op het toe nemende aantal vredes- en hand- havingsmissies. Imtech verzorgt de automatisering van drie fregatten voor de Marok kaanse marine, die op de werf De Schelde in Vlissingen worden ge bouwd. PEKING - Peking heeft vorige maand tijdens de Olympische Spe len minder toeristen getrokken dan in augustus 2007. Volgens het gemeentelijke toerismebureau lo geerden in augustus 708.000 bezoe kers uit eigen land in officiële ho tels in de Chinese hoofdstad, 41,7 procent minder dan een jaar gele den. Het aantal buitenlandse hotel gasten daalde met 7,2 procent op jaarbasis tot 389.000. Dat meldden Chinese staatsmedia gisteren. De autoriteiten lieten een verklaring achterwege. FRANKFURT - Onder druk van een afzwakkende economie en stakin gen bij de Duitse luchtvaartmaat schappij Lufthansa is het aantal passagiers op de luchthaven van Frankfurt in augustus het scherpst gedaald in meer dan vijf jaar. Ver geleken met een jaar eerder ging het aantal reizigers met 3,9 pro cent omlaag naar 4,92 miljoen, het laagste niveau sinds mei 2003. De grootste luchthaven van Duitsland heeft last van de zwakkere wereld economie, waardoor minder men sen met het vliegtuig gaan. BRUSSEL - De Belgisch-Nederland se bankverzekeraar Fortis zet twee bedrijfsonderdelen in de etalage om geld op te halen. Dat meldde de Belgische krant De Standaard gisteren. Fortis wilde geen com mentaar geven. Fortis zou de Ame rikaanse zakenbank Morgan Stan ley hebben ingeschakeld om het verkoopproces te begeleiden. Het zou gaan om Fortis Intertrust en Prime Fund Solutions, een onder deel van Fortis Merchant en Priva te Banking. De verkoop zou 1,8 miljard euro moeten opleveren. ters Pares in Nederland. Ook werd het hoofdkantoor in Rotterdam be zocht, evenals het kantoor van Pierre et Vacances - de Franse eige naar van Center Pares - in Parijs en het hoofdkantoor van Menke in Duitsland. De kwestie leidde tot Kamervragen en FNV-voorzit- ter Agnes Jongerius bemoeide zich er persoonlijk mee. Center Pares zegt bij monde van woordvoerster Monique Dekking, 'absoluut opgelucht' te zijn dat het conflict voorbij is. bij de grootste boxspring-specialist van Nederland Middelburg: Woonboulevard de Mortiere 18a, telefoon (0118) 60 65 94 Swiss "tJSense BOXSPRINGS a MATRASSEN 140x200 cm. Andere maten leverbaar. www.swisssense.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 39