BctalfiK Een vrije en snelle geest Moordzaak met verrassingen Een varkentje krijgt nergens rust BOEKEN KORT PZC Donderdag 11 september 2008 21 Perihan Magden is in Turkije als schrijfster omstreden vanwege haar kritiek op het leger. Haar eerste boek, Moord op de boodschappenjongens, is nu in het Nederlands vertaald. Het gaat over een student die zich niet thuisvoelt in de samenleving. door Theo Hakkert Als de naam Perihan Magden al bij iemand in Nederland een belletje doet rinkelen, dan is het omdat drie jaar geleden tegen haar in haar vaderland Turkije een straf proces werd gevoerd. Zoals ook collega-schrij vers als Nobelprijswinnaar Orhan Pamuk en Elif Sharak voor de rechter werden gesleept. Magden (Istanbul, i960) had het in haar co lumn in de krant Radikal opgenomen voor een dienstweigeraar. Magden blijkt een onorthodoxe schrijfster. Haar debuut, uit 1991, is vertaald, en het is een sensatie. Moord op de boodschappenjongens - veel minder een thriller dan de titel doet ver moeden - gaat over een conservatoriumstu dent die per trein naar huis gaat en bij een dwerg met aap in de coupé belandt, alwaar zich tussen dit onvermoede trio een opgewekt gesprek ontspint. Absurd en zowel hilarisch als ongemakkelijk. Die student, dat is ze zelf, zegt Perihan Mag den. Terwijl eigenlijk uit de tekst helemaal niet duidelijk wordt of die student een man of een vrouw is. „Dat was ook de bedoeling. Het boek gaat over mijn eigen vervreemding in mijn ei gen land, in mijn eigen stad zelfs. Het reflec teert hoe ik niet thuishoor in deze samenle ving. Ik wilde tijdloos zijn, zonder sekse, zon der plaats. Ik was slechts." Een spraakwaterval is ze. Fel en snel komen de antwoorden; olijk en ongeremd waaieren haar gedachten uit. „Dit is mijn eerste boek, dus leeft het nog enorm, al is het uit 1991. Het werd in gang gezet door zo ongeveer mijn hele leven tot dan toe. Maar het moment suprème was een reis door Azië. Ik kwam terug en ik ging zo weer naar Azië. Ik kon niet tot rust komen. Ik was te ongedurig. Ik werkte als copywriter bij een reclamebureau, want schrijven is het enige wat ik kan. Ik had psychologie gestudeerd, maar ik geloofde niet in psychologie. Ik besef nu wel heel goed dat ik veel zaken verklaar in Perihan Magden: „Stiekem is psychologie mijn religie, denk ik, alleen geloof ik niet in mijn geloof." foto CPD/PR termen die ik aan de psychologie ontleen. Stie kem is psychologie mijn religie, denk ik, alleen geloof ik niet in mijn geloof" „Reclame is altijd een bloeiende bedrijfstak ge weest. Ik kon alleen niet tegen het soort leven dat ik geacht werd te leven. Ik moest een yup pie worden, dat hoorde erbij. Maar ik wilde geen yuppie zijn, nooit van mijn leven. Dus verkocht ik mijn meubels en met het geld ging ik een paar maanden naar New York. Toen ik terug kwam in Turkije, ging ik net als de hoofd persoon in mijn boek naar mijn moeder. Ik kon nergens anders heen. Maar ze kon me niet uitstaan. Dus is het boek op een bepaalde ma nier heel autobiografisch. De hoofdpersoon en ik proberen een plek te vinden in een samenle ving die we niet begrijpen." „In mijn column neem ik geen blad voor de mond. Mijn vriendinnen zeggen steeds: houd op met schrijven over de militairen, je speelt met vuur. Maar ik kan en zal niet zwijgen. Ik ben van mening dat Turkije wordt geregeerd door het leger. Het leger beschermt de kemalis- tische ideologie zoals ontworpen door Kemal Atatürk. Turkije is geen echte democratie door het leger. Niet door de dreiging van fundamen talisten, niet door de Koerden. Ons grote pro bleem is het leger, dat met deze dreigingen schermt om hun eigen positie veilig te stellen. Het leger beschermt zogenaamd de seculiere waarden. Maar niet eerder werden er zoveel re ligieuze scholen geopend als na de laatste staatsgreep van het leger in 1980. De militairen voeren een opera op. De religieuzen zouden een bedreiging zijn voor de republiek. Maar zij zijn juist een bedreiging voor de democratie. Overal zie je foto's en portretten van Kemal Atatürk. Straten, pleinen, vliegvelden, stand beelden. Overal en alles. Het is net of Stalin in Turkije woont. Maar je moet een samenleving niet in een voorbije tijd laten leven." Perihan Magden - Moord op de boodschappenjongens. Vertaling Hamide Dogan. 145 pag., 17,95 euro. Athe naeum - Polak k Van Gennep. PAPIERGELD Ooit was klinken de munt het enige wettige be taalmiddel. De Schot John Law was eind zeventiende eeuw de uitvinder van het papiergeld. De Zwitser Claude Cueni schreef Het grote spel, een mee slepende roman over deze gedre ven bankier die verwachtte dat zijn uitvinding de vastgelopen economie in Frankrijk vlot kon trekken. Law ijverde een leven lang voor zijn papiergeld, maar ook dit betaalmiddel bleek vat baar voor misbruik. Jammer dat het Nederlands van de vertaling zo belabberd is. Claude Cueni Het grote spel. Vert. Jos Valkengoed. Uitgeverij Q, 22,95 VERDWENEN De Zweeds-Tune- siche schrijver Jonas Hassen Khemiri probeert in zijn roman Montecore, een tijger op twee be nen het leven van zijn verdwe nen vader Abbas in kaart te brengen. Abbas was oorlogsfoto graaf, maar ook een man die wanhopig probeerde in de Zweedse samenleving te integre ren, maar stuitte op weerstand en discriminatie. Jonas Hassen Khemiri (1978) is in Zweden ge boren uit Tunesisch-Zweedse ouders. Zijn debuutroman Een kameel zonder bult was een groot succes in Zweden. Jonas Hassen Khemiri - Montecore, een tij ger op twee benen.Vert. Jasper Popma. De Geus, 19,90 euro KINDERDETECTIVE Voor kinde ren van 7 tot 11 jaar komt uitge verij De Rode Kamer met een onder de Zweedse jeugd gelief de kinderboekenreeks over het Detectivebureau Lars 8t Maja. Liefst vijftien avonturen van het jeugdige duo zijn er verschenen. Zojuist kwam Het krantenge heim in vertaling uit. Het is de bedoeling dat er twee boekjes per jaar voor de Nederlandse jeugd verschijnen. Simpele ver haaltjes, niet te lang - deel 1 telt 92 pagina's - en voor het kind dat liever luistert, zit er een voorlees-cd bij. Martin Widmark - Het krantengeheim. Vert. Mariëlle Maaswinkel. De Rode Kamer. 9,95 euro (tot 24 dec, daarna 13,95 euro). Elena Forbes - Onze Lieve Vrouwe van de Pijn Vertaling: Titia Ram Cargo, 19,90 euro door Mieske van Eek Seriemoordenaars vor men een onuitputte lijke inspiratiebron voor schrijvers van misdaadromans. Maar wie 393 pagina's wil blijven boeien met dit thema, moet wel van goeden huize komen. Dat doet de Britse Elena For bes, die vorig jaar verrassend debuteerde met Sterf met mij. Rachel Tenison is in alle opzichten bewonde renswaardig en ook nog mooi. Als in een park haar lijk wordt gevonden, snapt niemand waarom zij moest sterven. De rechercheurs die de moord onderzoeken, kunnen nauwelijks greep krijgen op de zaak en het leven dat Te nison heeft geleid. Steeds dui delijker wordt dat zij nogal ex treme seksuele voorkeuren had en bepaald geen lieverdje was. Als dan een oude moord zaak opduikt, die verdacht veel overeenkomsten ver toont met de moord op Te nison, rijst het vermoeden dat hier een seriemoordenaar aan het werk is. Dat zou een tamelijk saai boek opleveren, ware het niet dat Forbes een aantal rechercheurs opvoert, die stuk voor stuk zo zijn ei gen problemen hebben. In specteur Mark Tartaglia, heeft bijvoorbeeld moeite zich aan vrouwen te binden en hoofd agente Sam Donovan is hei melijk verliefd op hem. En dan is daar nog hun drank zuchtige collega Simon Tur ner, die tobt over een mislukt huwelijk, maar ook nauwe lijks weerstand kan bieden aan andere vrouwen. Hun persoonlijke levens raken nauw verweven met de moordzaak, die een paar keer een verrassende wending neemt. Michel van Zeveren - Deur dicht! Uitg. Lemnis- caat, 7,95 euro, vanaf vier jaar. Polly Dunbar - Ik hou van blauw. Uitg. Lemniscaat, 12,95 euro, vanafvier jaar. Htdw! »t» Urtf» Deur dicht! Prentenboeken zonder tekst hebben voorde len en nadelen. Voor de voorlezende ouder betekenen ze een 'aanslag' op de fantasie, want er moet per slot van rekening wel wat bij verteld worden. En dat vindt niet iedereen even gemakke lijk. Maar een groot voordeel is dat een kleuter het boek ook prima zelf kan 'lezen'. De illustraties vertellen het ver haal, als het goed is. Juist aan dat laatste schort het nogal eens bij dit soort boeken. De Belgische illustrator Michel van Zeveren heeft in zijn prentenboek Deur dicht! ech ter goed opgelet. De vormge ving is rustig - de ovaalvormi ge plaatjes hebben een witte achtergrond - waardoor er geen onnodige afleiding is. De gezichtsuitdrukkingen zijn zeer expressief, waardoor de (voor)lezer precies kan zien wat de 'hoofdpersoon', een varkentje, op dat mo ment denkt. En vooral: er zit buitengewoon veel humor in het verhaal. Ook fraai is Ik hou van blauw van Polly Dunbar, dochter van kinderboekenschrijfster Joyce Dunbar. Hoofdpersoon is een jongetje, dat zo dol is op blauw dat hij zelfs het liefst een blauwe hond wil. Verder dan een chow chow met blauwe tong kom je dan eigenlijk niet. In het boek speelt het jongetje met een onzichtbare hond. Maar ja, dat is toch niet hetzelfde als een echt exemplaar. Dan ziet hij opeens een echt hondje, een kleine witte met zwarte stippen. De oplossing die hij bedenkt is voor volwassenen wat flauw. Als compromis noemt hij zijn hond Smurf Bij de kinderen waar dit boek voor bedoeld is, werkt het wel. Bovendien maken de fraaie tekeningen veel goed.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 21