Meninee Auto De Laat Nu geopend! Ziekenhuizen Verzuiling Deltaplan 3 Deltaplan 4 Slik of Modder Eencelligen Eencelligen 2 Eencelligen 3 Paviljoen Hulst Bouwen in Randstad 3 verdiepingen showroom 150 OCCASIONS www.autodelaat.nl Nu ook op Walcheren! Roggeveenhuis Ziekenhuizen wnmjrwi'* PZC Donderdag 11 september 2008 1 5 LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 lezersredacteur@pzc.nl (brieven max. 150 woorden) De jaarrekening 2007 van Zieken huis Goes is aanleiding tot grote verontwaardiging. Daarnaast is er sprake van ongehoorde financiële kronkels. De door de KPMG ac countant goedgekeurde jaarreke ning van 2006 gaf een positief re sultaat aan van 1.115.817 euro. De accountantsverklaring bij 2007 ont breekt op de Soz website. De bezol diging van de bestuurders over 2006 klopt niet met die in de jaar rekening van 2007. De heer Si mons heeft 9,77% salarisverhoging. Het resultaat over 2006 is met 1,95 miljoen euro naar beneden bijge steld. Feitelijk was er in 2007 5,7 miljoen negatief resultaat. Zijn dit de kosten van de joint-venture of van de voorraad registratie proble men? Komt er in '08 een jaarreke ning die de fouten van '07 corri geert? Wim Boogaart Tuinstraat 1a, Rijen De borden langs de A58 roepen zowel wrevel als lovende reacties op. De laatste zuil in Nederland. Het is toch intriest als je ziet dat er in een periode waarin de wereld in brand stond en miljoenen joden werden vergast hier binnen bepaal de kerken tijd werd gevonden om zich met kerkscheuringen bezig te houden! Waar een klein land 'groot' in kan zijn. Jaap den Hollander Deltaweg 17, Haamstede In het advies van de Deltacommis sie om Nederland te beschermen tegen de gevolgen van onder ande re klimaatverandering komen de woorden ontpoldering, zoutwater- inlaat, overslagdijk en proeftuin niet voor. Kan iemand mij uitleg gen waarom de overheid, tegen het advies van deze Deltacommis sie in, onze provincie Zeeland dan toch als proeftuin gaat gebruiken om zoutwaterinlaten en overslag- dijken in de praktijk te testen en bij ons tevens ook nog eens ont- polderingen gaat toepassen? Francois Babijn Bakkersstraat 59, Oostburg Reactie op het Nieuwe Deltaplan (PZC, 6-9). Het goede nieuws is dat de Oosterscheldekering, beves tigd door het nuchtere commen taar van Leen Becu, ook in de visie van de nieuwe Deltacommissie nog 100 jaar meekan. Een relatief kleine aanpassing zal eventueel noodzakelijk zijn. Dit geldt niet voor de Zeeuwse dijken. De conse quentie van een verzwaarde veilig heidsnorm, zoals in het nieuwe Deltaplan wordt voorgesteld, is dat een flink deel van de Zeeuwse dij ken per 2015 afgekeurd zal wor den. Dit gebeurt nu juist op het moment dat de versterkingsronde van de Zeeuwse dijken per 2015 af gekeurd zal worden. Dit gebeurt nu juist op het moment dat de ver sterkingsronde van de Zeeuwse dij ken (project Zeeweringen, gestart in 1997) gereed is. De totale kosten van dit project zijn meer dan 1 mil jard euro, waarvan tot 2015 nog tussen de 300 en 400 miljoen euro moeten worden omgezet. Een mo ment van bezinning op het nog uit te voeren programma van het projectzeeweringen ligt in de rede. Een zekere vertraging in het pro ject Zeeweringen, maar met grote re winst in een vervolgproject kan de moeite waard zijn. Temeer daar de acute veiligheidsproblematiek rondom de Oosterschelde niet zo groot is. Wellicht aandacht voor nieuwe bestuur waterschappen. Leo Boom Westerenban 14, Burgh-Haamstede 'Slik mag weer gewoon slik heten' stond 8 september in de PZC en hoeft niet per se modder te zijn. En toch is er een groot verschil tus sen 'slik'en 'modder': Slik komt van het land als het aan de wielen blijft hangen bij veel nattigheid. Modder komt uit de sloten en is zwart van kleur en stinkt ook naar modder. Een paling kruipt dan ook weg in de modder, en niét in de slik. Als vroeger de watergan gen en sloten uitgediept werden, heette dat niet de watergangen uit- slikken, maar de watergangen uit- modderen. Laten we in Zeeland het Zeeuws het Zeeuws laten en in de juiste context gebruiken. Het zijn allebei Nederlandse woorden, maar die wél een verschillende be tekenis hadden in Zeeland. J. Koeman Polderweg 5, Kruiningen Ik wou het niet zeggen, eerder, over die borden. Maar nu de Sta tencommissie en de gedeputeerde beginnen durf ik ook. Het is nog erger dan in de krant staat, (PZC, 6 sept.) Behalve dat er met Rijks waterstaat blijkbaar geen afspra ken gemaakt kunnen worden lijkt het er meer op dat niet de wegge bruikers de eencelligen zijn, maar de Zeeuwen zelf Anders dan in het hele land namelijk waar ze bor den hebben voor bijzondere geva ren waarschuwen we hier maar vast voor alle onheil die de wegge bruikers misschien kan overko men: wind, zon, overstromingen, blikseminslag en wat is er nog meer te verzinnen? Fijn welkom in Zeeland! Kunnen die borden niet beter gewoon weg? Boven dien, hoe lang is het helemaal gele den dat de provincie heel fanatiek alle borden langs wegen verwij derd wilde zien? J. Westerop Donkerstraat 12, Goes De heer Beekman stelt dat de A58 borden zijn ontworpen voor een celligen. Mogelijk realiseert hij zich niet dat het overgrote gedeelte van de ongevallen langs de A58 eenzij dige ongevallen zijn waarbij de weggebruiker niet alert is op de af stand, snelheid of zijwind. Onop lettend gedrag van de weggebrui ker kan niet verholpen worden door alleen het wegontwerp aan te passen. Het is bewustwording van gedrag waarop deze campagne is gericht. Dat hij dit voor eencelli ge noemt vind ik beledigend. Ik vind het van een zeer eencellige ge dachte getuigen dat hij alleen kijkt vanuit de landschappelijke visie. Er zijn meer aspecten die meespe len bij het plaatsen van borden dan alleen het Zeeuwse landschap. Alle locaties worden zorgvuldig ge kozen ten aanzien van veiligheid, kijkduur, zicht, onderhoudbaar heid en landschappelijke inpas sing. Mijn tip; laat je eerst eens in formeren voordat je zulke uitspra ken doet om snel te scoren. Dat zou getuigen van een 'meercellig' verstand Marco Heijdens Lingestraat 14, Oost-Souburg Ik erger me niet zo aan de borden, maar wel aan de betutteling van weggebruikers. Bij het nieuwe via duct vlakbij Arnemuiden, geldt nog steeds de kinderachtige snel heid van too km per uur terwijl je door de Vlaketunnel wel met 120 km per uur mag rijden, en die tun nel is wel iets dieper dan de 'diepte' van de Sloelijn. Dus Rijks waterstaat haal die borden gelijk weg, gewoon overbodig. Chris Wolf Kanariesprenk 297, Vlissingen Wethouder le Roy van de gemeen te Sluis: meten met twee maten. Citaat uit 'Onvrede over motie pa viljoen', PZC 30-08, naar aanlei ding van een aangenomen WD-motie, die haar opdroeg tot hernieuwd overleg in verband met het sportpaviljoen: 'Een motie van die strekking is met nipte meerder heid aangenomen'. Tot woede van wethouder Maria le Roy. Citaat uit 'Le Roy woedend op VVV-direc- teur' (PZC 08-09 )naar aanleiding van kritiek van VW-directeur op gemeente Sluis: Le Roy: 'De ge foto Ronald den Dekker meenteraad heeft besloten dat ge subsidieerde instellingen gekort worden. Ik verwacht dan van een directeur van de VW respect voor een democratisch genomen be sluit'. Ik bezocht 28-08 de raadsvergade ring. Reden: het beeld dat ik van deze wethouder gekregen had te testen aan de werkelijkheid. Het was juist: weinig respect voor de mocratische besluitvorming. Dick van Heyst Romanlaan 22 Aardenburg kinderen zeggen een beetje stil te zijn. Dat hoeft ook niet want de kinderen van die leeftijd moeten kunnen spelen. Het gaat erom dat beloftes niet nagekomen worden. En dat getuigt van weinig respect voor de bewoners. A. van de Berge Arnelaan 31, Middelburg Meer bouwen in Randstad voor kortere files? Een half miljoen nieuwe woningen in de Randstad erbij en minder files. Een logische oplossing voor de files lijkt het. Het indammen van de files kan worden verkregen door te bewerk stelligen dat de werkende mens zo dicht mogelijk bij de werkplek woont. Dit kan behalve door het bouwen van nieuwe woningen ook door te stimuleren dat de 'pen- sionado's die in de buurt van hun oude werkplek wonen naar plaat sen verkassen waar minder vraag naar woningen door werkenden is. Een stimuleringsregeling zou kunnen inhouden dat een 'pensio nado' bij verhuizing naar een om geving waar minder vraag naar wo ningen is, geen verhuisboete c.q. overdrachtsbelasting hoeft te beta len. Verder zouden bij woningen met een recreatieve bestemming de beperking op permanet verblijf voor de groep 65-plussers niet van toepassing dienen te zijn. Hier door wordt het mogelijk dat een dergelijke woning permanent door een 65-plusser bewoond mag worden. Nadien dient de woning weer terug naar de recreatieve sec tor te gaan. Kortom minder bou wen in de toch al drukke Rand- Keuze uit Mortiereboulevard 1Middelburg Tel.: 0118 - 60 66 46 info@autodelaat.nl Strijd tegen hoogbouw als levens werk (PZC, 6 sept.). Tegen me vrouw Wattel uit Middelburg zou ik willen zeggen: stop met protes teren want dat helpt niet. Ik heb ook een brief geschreven aan de heer De Vries en het enige wat je terugkrijgt is een nietszeggende ontvangstbevestiging. Bij het bou wen van grootschalige projecten wordt geen rekening gehouden met omwonenden en worden be loftes niet nagekomen. In de Keet enstraat is de nieuwe Brede School geopend. Een mooi ge bouw, er is hard gewerkt en op tijd klaar. De bewoners aan de ach terkant (Arnelaan) werd beloofd dat er 6 meter tussen de school zou komen en er werd een grote afscheiding beloofd. Het school- pleintje schijnt niet bij de school te horen en de afstand tussen de tuinen bedraagt nog geen meter en ook van het beloofde hoge hek en de aanplant van bijvoorbeeld een heg is niets gekomen. De kin deren van groep 1 en 2 spelen veel buiten en je kunt van de onderwij zeressen niet verlangen dat ze de stad en optimaal benutten van het huidige potentieel aan woningen en wellicht kortere files. Dolf Kamphuis sr. Parkweg 18, Westkapelle Reactie op artikel over ziekenhui zen in de PZC van 9 sept. Daarin wordt vermeld dat Zeeland tobt met de toekomst van de ziekenhui zen boven de Westerschelde. Moe ten ze samen en zo ja, hoe? Ik snap al dat gezeur niet! Bij de ver kiezingen voor de provinciale sta ten, stond onze groene Rinus An- tonisse toch echt te vertellen dat uit een enqüete van de PZC en Omroep Zeeland bleek dat de 'Zeeuwen' (natuurlijk van boven de Westerschelde), eenduidig voor één ziekenhuis waren. Misschien zijn de enqüeteurs dit al vergeten, ik niet en uit de vele commenta ren blijkt dat veel Zeeuwen ook vergeten zijn, wat ze toen gestemd hebben. Ik vind dat we alle zieken huizen moeten behouden. Stuur falende bestuurders naar huis. Jan Wolfert Fahrenheitlaan 2, Temeuzen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15