Meninee
Auto De Laat
Nu geopend!
Ziekenhuizen
Verzuiling
Deltaplan 3
Deltaplan 4
Slik of Modder
Eencelligen
Eencelligen 2
Eencelligen 3
Paviljoen Hulst
Bouwen in Randstad
3 verdiepingen
showroom
150 OCCASIONS
www.autodelaat.nl
Nu ook op
Walcheren!
Roggeveenhuis
Ziekenhuizen
wnmjrwi'*
PZC Donderdag 11 september 2008 1 5
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur@pzc.nl
(brieven max. 150 woorden)
De jaarrekening 2007 van Zieken
huis Goes is aanleiding tot grote
verontwaardiging. Daarnaast is er
sprake van ongehoorde financiële
kronkels. De door de KPMG ac
countant goedgekeurde jaarreke
ning van 2006 gaf een positief re
sultaat aan van 1.115.817 euro. De
accountantsverklaring bij 2007 ont
breekt op de Soz website. De bezol
diging van de bestuurders over
2006 klopt niet met die in de jaar
rekening van 2007. De heer Si
mons heeft 9,77% salarisverhoging.
Het resultaat over 2006 is met 1,95
miljoen euro naar beneden bijge
steld. Feitelijk was er in 2007 5,7
miljoen negatief resultaat. Zijn dit
de kosten van de joint-venture of
van de voorraad registratie proble
men? Komt er in '08 een jaarreke
ning die de fouten van '07 corri
geert?
Wim Boogaart
Tuinstraat 1a, Rijen
De borden langs de A58 roepen zowel wrevel als lovende reacties op.
De laatste zuil in Nederland. Het
is toch intriest als je ziet dat er in
een periode waarin de wereld in
brand stond en miljoenen joden
werden vergast hier binnen bepaal
de kerken tijd werd gevonden om
zich met kerkscheuringen bezig te
houden! Waar een klein land
'groot' in kan zijn.
Jaap den Hollander
Deltaweg 17, Haamstede
In het advies van de Deltacommis
sie om Nederland te beschermen
tegen de gevolgen van onder ande
re klimaatverandering komen de
woorden ontpoldering, zoutwater-
inlaat, overslagdijk en proeftuin
niet voor. Kan iemand mij uitleg
gen waarom de overheid, tegen
het advies van deze Deltacommis
sie in, onze provincie Zeeland dan
toch als proeftuin gaat gebruiken
om zoutwaterinlaten en overslag-
dijken in de praktijk te testen en
bij ons tevens ook nog eens ont-
polderingen gaat toepassen?
Francois Babijn
Bakkersstraat 59, Oostburg
Reactie op het Nieuwe Deltaplan
(PZC, 6-9). Het goede nieuws is
dat de Oosterscheldekering, beves
tigd door het nuchtere commen
taar van Leen Becu, ook in de visie
van de nieuwe Deltacommissie
nog 100 jaar meekan. Een relatief
kleine aanpassing zal eventueel
noodzakelijk zijn. Dit geldt niet
voor de Zeeuwse dijken. De conse
quentie van een verzwaarde veilig
heidsnorm, zoals in het nieuwe
Deltaplan wordt voorgesteld, is dat
een flink deel van de Zeeuwse dij
ken per 2015 afgekeurd zal wor
den. Dit gebeurt nu juist op het
moment dat de versterkingsronde
van de Zeeuwse dijken per 2015 af
gekeurd zal worden. Dit gebeurt
nu juist op het moment dat de ver
sterkingsronde van de Zeeuwse dij
ken (project Zeeweringen, gestart
in 1997) gereed is. De totale kosten
van dit project zijn meer dan 1 mil
jard euro, waarvan tot 2015 nog
tussen de 300 en 400 miljoen euro
moeten worden omgezet. Een mo
ment van bezinning op het nog
uit te voeren programma van het
projectzeeweringen ligt in de rede.
Een zekere vertraging in het pro
ject Zeeweringen, maar met grote
re winst in een vervolgproject kan
de moeite waard zijn. Temeer daar
de acute veiligheidsproblematiek
rondom de Oosterschelde niet zo
groot is. Wellicht aandacht voor
nieuwe bestuur waterschappen.
Leo Boom
Westerenban 14, Burgh-Haamstede
'Slik mag weer gewoon slik heten'
stond 8 september in de PZC en
hoeft niet per se modder te zijn.
En toch is er een groot verschil tus
sen 'slik'en 'modder': Slik komt
van het land als het aan de wielen
blijft hangen bij veel nattigheid.
Modder komt uit de sloten en is
zwart van kleur en stinkt ook naar
modder. Een paling kruipt dan
ook weg in de modder, en niét in
de slik. Als vroeger de watergan
gen en sloten uitgediept werden,
heette dat niet de watergangen uit-
slikken, maar de watergangen uit-
modderen. Laten we in Zeeland
het Zeeuws het Zeeuws laten en
in de juiste context gebruiken. Het
zijn allebei Nederlandse woorden,
maar die wél een verschillende be
tekenis hadden in Zeeland.
J. Koeman
Polderweg 5, Kruiningen
Ik wou het niet zeggen, eerder,
over die borden. Maar nu de Sta
tencommissie en de gedeputeerde
beginnen durf ik ook. Het is nog
erger dan in de krant staat, (PZC,
6 sept.) Behalve dat er met Rijks
waterstaat blijkbaar geen afspra
ken gemaakt kunnen worden lijkt
het er meer op dat niet de wegge
bruikers de eencelligen zijn, maar
de Zeeuwen zelf Anders dan in
het hele land namelijk waar ze bor
den hebben voor bijzondere geva
ren waarschuwen we hier maar
vast voor alle onheil die de wegge
bruikers misschien kan overko
men: wind, zon, overstromingen,
blikseminslag en wat is er nog
meer te verzinnen? Fijn welkom
in Zeeland! Kunnen die borden
niet beter gewoon weg? Boven
dien, hoe lang is het helemaal gele
den dat de provincie heel fanatiek
alle borden langs wegen verwij
derd wilde zien?
J. Westerop
Donkerstraat 12, Goes
De heer Beekman stelt dat de A58
borden zijn ontworpen voor een
celligen. Mogelijk realiseert hij zich
niet dat het overgrote gedeelte van
de ongevallen langs de A58 eenzij
dige ongevallen zijn waarbij de
weggebruiker niet alert is op de af
stand, snelheid of zijwind. Onop
lettend gedrag van de weggebrui
ker kan niet verholpen worden
door alleen het wegontwerp aan
te passen. Het is bewustwording
van gedrag waarop deze campagne
is gericht. Dat hij dit voor eencelli
ge noemt vind ik beledigend. Ik
vind het van een zeer eencellige ge
dachte getuigen dat hij alleen kijkt
vanuit de landschappelijke visie.
Er zijn meer aspecten die meespe
len bij het plaatsen van borden
dan alleen het Zeeuwse landschap.
Alle locaties worden zorgvuldig ge
kozen ten aanzien van veiligheid,
kijkduur, zicht, onderhoudbaar
heid en landschappelijke inpas
sing. Mijn tip; laat je eerst eens in
formeren voordat je zulke uitspra
ken doet om snel te scoren. Dat
zou getuigen van een 'meercellig'
verstand
Marco Heijdens
Lingestraat 14, Oost-Souburg
Ik erger me niet zo aan de borden,
maar wel aan de betutteling van
weggebruikers. Bij het nieuwe via
duct vlakbij Arnemuiden, geldt
nog steeds de kinderachtige snel
heid van too km per uur terwijl je
door de Vlaketunnel wel met 120
km per uur mag rijden, en die tun
nel is wel iets dieper dan de
'diepte' van de Sloelijn. Dus Rijks
waterstaat haal die borden gelijk
weg, gewoon overbodig.
Chris Wolf
Kanariesprenk 297, Vlissingen
Wethouder le Roy van de gemeen
te Sluis: meten met twee maten.
Citaat uit 'Onvrede over motie pa
viljoen', PZC 30-08, naar aanlei
ding van een aangenomen
WD-motie, die haar opdroeg tot
hernieuwd overleg in verband met
het sportpaviljoen: 'Een motie van
die strekking is met nipte meerder
heid aangenomen'. Tot woede van
wethouder Maria le Roy. Citaat uit
'Le Roy woedend op VVV-direc-
teur' (PZC 08-09 )naar aanleiding
van kritiek van VW-directeur op
gemeente Sluis: Le Roy: 'De ge
foto Ronald den Dekker
meenteraad heeft besloten dat ge
subsidieerde instellingen gekort
worden. Ik verwacht dan van een
directeur van de VW respect voor
een democratisch genomen be
sluit'.
Ik bezocht 28-08 de raadsvergade
ring. Reden: het beeld dat ik van
deze wethouder gekregen had te
testen aan de werkelijkheid. Het
was juist: weinig respect voor de
mocratische besluitvorming.
Dick van Heyst
Romanlaan 22 Aardenburg
kinderen zeggen een beetje stil te
zijn. Dat hoeft ook niet want de
kinderen van die leeftijd moeten
kunnen spelen. Het gaat erom dat
beloftes niet nagekomen worden.
En dat getuigt van weinig respect
voor de bewoners.
A. van de Berge
Arnelaan 31, Middelburg
Meer bouwen in Randstad voor
kortere files? Een half miljoen
nieuwe woningen in de Randstad
erbij en minder files. Een logische
oplossing voor de files lijkt het.
Het indammen van de files kan
worden verkregen door te bewerk
stelligen dat de werkende mens zo
dicht mogelijk bij de werkplek
woont. Dit kan behalve door het
bouwen van nieuwe woningen
ook door te stimuleren dat de 'pen-
sionado's die in de buurt van hun
oude werkplek wonen naar plaat
sen verkassen waar minder vraag
naar woningen door werkenden
is. Een stimuleringsregeling zou
kunnen inhouden dat een 'pensio
nado' bij verhuizing naar een om
geving waar minder vraag naar wo
ningen is, geen verhuisboete c.q.
overdrachtsbelasting hoeft te beta
len. Verder zouden bij woningen
met een recreatieve bestemming
de beperking op permanet verblijf
voor de groep 65-plussers niet van
toepassing dienen te zijn. Hier
door wordt het mogelijk dat een
dergelijke woning permanent
door een 65-plusser bewoond mag
worden. Nadien dient de woning
weer terug naar de recreatieve sec
tor te gaan. Kortom minder bou
wen in de toch al drukke Rand-
Keuze uit
Mortiereboulevard 1Middelburg
Tel.: 0118 - 60 66 46 info@autodelaat.nl
Strijd tegen hoogbouw als levens
werk (PZC, 6 sept.). Tegen me
vrouw Wattel uit Middelburg zou
ik willen zeggen: stop met protes
teren want dat helpt niet. Ik heb
ook een brief geschreven aan de
heer De Vries en het enige wat je
terugkrijgt is een nietszeggende
ontvangstbevestiging. Bij het bou
wen van grootschalige projecten
wordt geen rekening gehouden
met omwonenden en worden be
loftes niet nagekomen. In de Keet
enstraat is de nieuwe Brede
School geopend. Een mooi ge
bouw, er is hard gewerkt en op
tijd klaar. De bewoners aan de ach
terkant (Arnelaan) werd beloofd
dat er 6 meter tussen de school
zou komen en er werd een grote
afscheiding beloofd. Het school-
pleintje schijnt niet bij de school
te horen en de afstand tussen de
tuinen bedraagt nog geen meter
en ook van het beloofde hoge hek
en de aanplant van bijvoorbeeld
een heg is niets gekomen. De kin
deren van groep 1 en 2 spelen veel
buiten en je kunt van de onderwij
zeressen niet verlangen dat ze de
stad en optimaal benutten van het
huidige potentieel aan woningen
en wellicht kortere files.
Dolf Kamphuis sr.
Parkweg 18, Westkapelle
Reactie op artikel over ziekenhui
zen in de PZC van 9 sept. Daarin
wordt vermeld dat Zeeland tobt
met de toekomst van de ziekenhui
zen boven de Westerschelde. Moe
ten ze samen en zo ja, hoe? Ik
snap al dat gezeur niet! Bij de ver
kiezingen voor de provinciale sta
ten, stond onze groene Rinus An-
tonisse toch echt te vertellen dat
uit een enqüete van de PZC en
Omroep Zeeland bleek dat de
'Zeeuwen' (natuurlijk van boven
de Westerschelde), eenduidig voor
één ziekenhuis waren. Misschien
zijn de enqüeteurs dit al vergeten,
ik niet en uit de vele commenta
ren blijkt dat veel Zeeuwen ook
vergeten zijn, wat ze toen gestemd
hebben. Ik vind dat we alle zieken
huizen moeten behouden. Stuur
falende bestuurders naar huis.
Jan Wolfert
Fahrenheitlaan 2, Temeuzen