recht gedaan Studenten maken grote film met minimaal budget eindelijk The butterfly tattoo werd opgenomen in Engeland. Op de achter grond hoofdrolspeelster Jessica Blake. door Rolf Bosboom Een van de opmerkelijkste premières tijdens Film by the Sea dit jaar is die van The butterjly tattoo, gebaseerd op het gelijk namige boek van de Britse bestsellerauteur Philip Pullman. De wereldwijde filmrechten kwamen in handen van drie jonge Ne derlanders. Met een minimaal budget brachten zij een grote in ternationale film tot stand. (olies van Emburg, Wesley Kloppenburg en Rik Visser zijn drie studenten, begin twintig. Samen begonnen ze enkele jaren gele den een productiemaatschappij: Dynamic Entertainment. Na een low-budgetfilm besloten ze hun kans te wagen om een grote film te produceren. Ze stapten met goed onderbouwde plannen naar Philip Pullman, van wie recent ook The golden compass werd verfilmd. Tot hun eigen verbazing gunde hij hun de rech ten van The butterjly tattoo. Het streven was met een voor filmbegrippen bijna lachwekkend laag budget van twee ton een hoogwaardige film te maken. „Daarvoor hadden we een nieuwe methode bedacht", zeggen Kloppenburg en Visser. Het geld werd vergaard door een ven nootschapconstructie. Cast en crew ontvingen geen salaris maar 37 procent van de aandelen; Pullman en de producenten hielden zelf dertig procent en de resterende 33 procent werd publiekelijk aangeboden, in de vorm van 4000 participaties van 50 euro. Alle betrokkenen delen uiteindelijk in de opbrengst van de film. Het Financieele Dagblad vond het initiatief zo bijzonder, dat het ieen bericht op de voorpagina plaatste. „Twee dagen laten was de film volledig gefinancierd", aldus Rik Visser. „We hadden bijna vier ton aan inschrijvingen." De zoektocht naar cast en crew ver liep niet minder voorspoedig. De veelbelovende Britse regisseur Phil Hawkins werd aangetrokken, Stephen Potts was bereid het schrijfwerk te verrichten en de rest van acteurs en medewerkers werd gerecruteerd uit de Britse film- en televisiewereld. The butterjly tattoo oogt als een miljoenenproductie. Het verhaal gaat over Chris en Jenny, die elkaar ontmoeten op een zomerbal. Zij maakt diepe indruk op Chris en hij gaat de volgende dag naar haar op zoek. Ze krijgen een relatie, maar raken verstrikt in een web van verraad en bedrog. Met het project trekken de drie jonge producenten inmiddels zo wel nationaal als internationaal de aandacht. Het budget is welis waar iets overschreden, maar resultaat mag er zijn. Het project is voor hen het bewijs dat het ook zonder subsidie nog wel degelijk mogelijk is grote filmprojecten op te zetten. „Je moet alleen wel een heel goed, uniek plan hebben om investeerders te trek- ken."Er rest hun nog één stap, waar ze volop mee bezig zijn. „Het einddoel is toch het verkopen van de film, al is dat nooit ons hoofddoel geweest. Het project is veel breder dan het verdie nen van een paar euro's." The butterfly tattoo: za 13 sept. 19.00 uur (première, in bijzijn van cast en crew aanwezig), zo 14 sept. 12.00 uur. Zie ook: www.tbtproject.com. Terence Schreurs overtuigt in de rol van Barbie. „Ik wist bij de audi ties meteen: daar komt mijn Bar bie binnen. Ze zong een zelfge schreven liedje over haar oma en iedereen was geraakt, had kippen vel. Ze had ook een grondige stu die gemaakt van het karakter en kwam daardoor echt als Barbie binnen. Ik was erg gecharmeerd van die houding. Ze was zelfs met een gitaar door de stad gaan lopen om te weten hoe dat voelt. Teren ce is echt een rasactrice. Ze heeft een fantastische Barbie neergezet." Zeker gezien de beperkingen is Bloem ingenomen met de uitein delijke film. „Je moet altijd conces sies doen, maar ik ben absoluut te vreden over het eindresultaat. Ik sta nog steeds achter de keuzes die ik heb gemaakt, al was het lekker der geweest als ik wat meer geld had gehad. Ik wilde ook geen com merciële film maken, maar een film die recht doet aan het ver haal. Daarom heb ik gekozen voor een kijkdoosstijl. Je mag als het wa re binnengluren bij de familie en wordt vervolgens in het verhaal ge trokken. Dat kost enige tijd, zeker als je zelf geen Indische achter grond hebt. Maar als je blijkt kij ken, dan word je beloond. Uitein delijk is het toch een universeel verhaal: met de dood van een opa of oma verdwijnt er meer dan het leven van één mens." Ver van familie is niet geschikt en ook niet bedoeld om in een royaal aantal kopieën in de grote biosco pen te worden uitgebracht. „Zo'n film is het niet", zegt Bloem. „Hoe wel er ook grote namen in voorko men, is het echt een productie voor de filmhuizen. Het is toch een film voor een specifiek pu bliek. Daarom wil ik beginnen in een paar filmhuizen. Ik denk dat deze film tijd nodig heeft en het moet hebben van mond-tot-mond- reclame. Toch houdt de doelgroep niet op bij de Indische mensen, maar bij alle mensen die van fami liebanden houden, van verbonden heid." Bloem is blij met de première op het festival in Vlissingen, waar ze in 2001 jurylid was. „Film by the Sea is een heel sympathiek festival. Ik voel me altijd wat verloren op het Nederlands Film Festival in Utrecht. Het is mij daar te chao tisch; ik weet nooit waar ik heen moet. Ver van familie is toch iets heel persoonlijks. Misschien is Vlis singen wat lastiger voor al de men sen die aan de film hebben meege werkt, maar Indische mensen zijn in alle uithoeken van het land te recht gekomen, ook in Vlissingen. En het is er op het festival altijd heel sfeervol en in mijn film is juist sfeer heel belangrijk." p*] 'Ver van familie gaat zondag 14 sep- tember om 14.00 uur in première in aanwezigheid van cast en crew. Andere vertoningen: vr 19 sept. 14.00 uur (jury), za 20 sept. 10.30 uur (na afloop talkshow met Marion Bloem), zo 21 sept. 14.00 uur langrijk is, de professionaliteit, de spirit - iemand die echt het klap pen van de zweep kent." Marion Bloem: „Anneke Crönloh heeft precies de uitstraling die ik zocht. foto Annette Vlug/CPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 85