recht
gedaan
Studenten maken
grote film met
minimaal budget
eindelijk
The butterfly tattoo werd opgenomen in Engeland. Op de achter
grond hoofdrolspeelster Jessica Blake.
door Rolf Bosboom
Een van de opmerkelijkste premières tijdens Film by the Sea
dit jaar is die van The butterjly tattoo, gebaseerd op het gelijk
namige boek van de Britse bestsellerauteur Philip Pullman. De
wereldwijde filmrechten kwamen in handen van drie jonge Ne
derlanders. Met een minimaal budget brachten zij een grote in
ternationale film tot stand.
(olies van Emburg, Wesley Kloppenburg en Rik Visser zijn drie
studenten, begin twintig. Samen begonnen ze enkele jaren gele
den een productiemaatschappij: Dynamic Entertainment. Na
een low-budgetfilm besloten ze hun kans te wagen om een grote
film te produceren. Ze stapten met goed onderbouwde plannen
naar Philip Pullman, van wie recent ook The golden compass
werd verfilmd. Tot hun eigen verbazing gunde hij hun de rech
ten van The butterjly tattoo.
Het streven was met een voor filmbegrippen bijna lachwekkend
laag budget van twee ton een hoogwaardige film te maken.
„Daarvoor hadden we een nieuwe methode bedacht", zeggen
Kloppenburg en Visser. Het geld werd vergaard door een ven
nootschapconstructie. Cast en crew ontvingen geen salaris maar
37 procent van de aandelen; Pullman en de producenten hielden
zelf dertig procent en de resterende 33 procent werd publiekelijk
aangeboden, in de vorm van 4000 participaties van 50 euro. Alle
betrokkenen delen uiteindelijk in de opbrengst van de film.
Het Financieele Dagblad vond het initiatief zo bijzonder, dat het
ieen bericht op de voorpagina plaatste. „Twee dagen laten was de
film volledig gefinancierd", aldus Rik Visser. „We hadden bijna
vier ton aan inschrijvingen." De zoektocht naar cast en crew ver
liep niet minder voorspoedig. De veelbelovende Britse regisseur
Phil Hawkins werd aangetrokken, Stephen Potts was bereid het
schrijfwerk te verrichten en de rest van acteurs en medewerkers
werd gerecruteerd uit de Britse film- en televisiewereld.
The butterjly tattoo oogt als een miljoenenproductie. Het verhaal
gaat over Chris en Jenny, die elkaar ontmoeten op een zomerbal.
Zij maakt diepe indruk op Chris en hij gaat de volgende dag naar
haar op zoek. Ze krijgen een relatie, maar raken verstrikt in een
web van verraad en bedrog.
Met het project trekken de drie jonge producenten inmiddels zo
wel nationaal als internationaal de aandacht. Het budget is welis
waar iets overschreden, maar resultaat mag er zijn. Het project is
voor hen het bewijs dat het ook zonder subsidie nog wel degelijk
mogelijk is grote filmprojecten op te zetten. „Je moet alleen wel
een heel goed, uniek plan hebben om investeerders te trek-
ken."Er rest hun nog één stap, waar ze volop mee bezig zijn.
„Het einddoel is toch het verkopen van de film, al is dat nooit
ons hoofddoel geweest. Het project is veel breder dan het verdie
nen van een paar euro's."
The butterfly tattoo: za 13 sept. 19.00 uur (première, in bijzijn van cast
en crew aanwezig), zo 14 sept. 12.00 uur. Zie ook: www.tbtproject.com.
Terence Schreurs overtuigt in de
rol van Barbie. „Ik wist bij de audi
ties meteen: daar komt mijn Bar
bie binnen. Ze zong een zelfge
schreven liedje over haar oma en
iedereen was geraakt, had kippen
vel. Ze had ook een grondige stu
die gemaakt van het karakter en
kwam daardoor echt als Barbie
binnen. Ik was erg gecharmeerd
van die houding. Ze was zelfs met
een gitaar door de stad gaan lopen
om te weten hoe dat voelt. Teren
ce is echt een rasactrice. Ze heeft
een fantastische Barbie neergezet."
Zeker gezien de beperkingen is
Bloem ingenomen met de uitein
delijke film. „Je moet altijd conces
sies doen, maar ik ben absoluut te
vreden over het eindresultaat. Ik
sta nog steeds achter de keuzes die
ik heb gemaakt, al was het lekker
der geweest als ik wat meer geld
had gehad. Ik wilde ook geen com
merciële film maken, maar een
film die recht doet aan het ver
haal. Daarom heb ik gekozen voor
een kijkdoosstijl. Je mag als het wa
re binnengluren bij de familie en
wordt vervolgens in het verhaal ge
trokken. Dat kost enige tijd, zeker
als je zelf geen Indische achter
grond hebt. Maar als je blijkt kij
ken, dan word je beloond. Uitein
delijk is het toch een universeel
verhaal: met de dood van een opa
of oma verdwijnt er meer dan het
leven van één mens."
Ver van familie is niet geschikt en
ook niet bedoeld om in een royaal
aantal kopieën in de grote biosco
pen te worden uitgebracht. „Zo'n
film is het niet", zegt Bloem. „Hoe
wel er ook grote namen in voorko
men, is het echt een productie
voor de filmhuizen. Het is toch
een film voor een specifiek pu
bliek. Daarom wil ik beginnen in
een paar filmhuizen. Ik denk dat
deze film tijd nodig heeft en het
moet hebben van mond-tot-mond-
reclame. Toch houdt de doelgroep
niet op bij de Indische mensen,
maar bij alle mensen die van fami
liebanden houden, van verbonden
heid."
Bloem is blij met de première op
het festival in Vlissingen, waar ze
in 2001 jurylid was. „Film by the
Sea is een heel sympathiek festival.
Ik voel me altijd wat verloren op
het Nederlands Film Festival in
Utrecht. Het is mij daar te chao
tisch; ik weet nooit waar ik heen
moet. Ver van familie is toch iets
heel persoonlijks. Misschien is Vlis
singen wat lastiger voor al de men
sen die aan de film hebben meege
werkt, maar Indische mensen zijn
in alle uithoeken van het land te
recht gekomen, ook in Vlissingen.
En het is er op het festival altijd
heel sfeervol en in mijn film is
juist sfeer heel belangrijk."
p*] 'Ver van familie gaat zondag 14 sep-
tember om 14.00 uur in première
in aanwezigheid van cast en crew.
Andere vertoningen: vr 19 sept.
14.00 uur (jury), za 20 sept. 10.30
uur (na afloop talkshow met Marion
Bloem), zo 21 sept. 14.00 uur
langrijk is, de professionaliteit, de
spirit - iemand die echt het klap
pen van de zweep kent."
Marion Bloem: „Anneke Crönloh heeft precies de uitstraling die ik zocht.
foto Annette Vlug/CPD