M I ITl THE sea Het Indische verhaal Boulevard del Tango Over interpreteren Moviequiz Religie als rode draad BY ifflSl international Him festival 0» inl 12-21 September Scene uit de film Tango van Carlos Saura. De eerste zondag van het festival staat voor een belangrijk deel in het teken van de tango. Aanvankelijk wilde Film by the Sea zelfs een poging doen door zo'n vijftienhonderd danspa ren op de Vlissingse boulevard tegelijk de tango te laten dansen. Het aantal aanmeldingen daarvoor was echter onvoldoende, zo dat de recordpoging vervalt. Toch zal er worden gedanst, maar dan op kleinere schaal, op het plein bij Grand Café Raymondo (Boulevard Evertsen). Het dansen gebeurt zondag 14 september vanaf 16.00 uur. Dat is na afloop van de Nederlandse première (13.30 uur) van de Argen tijnse film Cafe de los maestros van regisseur Miguel Kohan. Deze documentaire, die wel wordt omschreven als de tangoversie van Buena Vista Social Club, schetst een beeld van een aantal leven de tangolegenden die hun roem vergaarden in de jaren veertig en vijftig. Ze komen bijeen voor een concert, wat een nieuwe ze getocht inluidt. De film was een van de sensaties op het filmfesti val van Berlijn. De tangodag wordt 's avonds, vanaf 21.00 uur, afgesloten met een concert van Quinteto Tango Extremo, met als gasten gitarist Gustavo Mozzi en percussionist Facundo Guevara. Beide muzi kanten behoren tot de top van de Argentijnse tango- en jazzsce- ne en hebben een imposante staat van dienst. Mozzi is sinds kort directeur van het prestigieuze en wereldberoemde Buenos Aires Tango Festival; bovendien produceerde hij Cafe de los maestros. Het jaarlijkse filmcollege tijdens het festival heet deze keer Over interpreteren. De tweedaagse cursus, op zaterdag 13 (14.00-18.00 uur) en zondag 14 september (10.00-18.00 uur), be staat uit drie colleges en vier filmvertoningen. Docent Hans van Driel, vice-decaan onderwijs van de faculteit Geesteswetenschap pen en universitair hoofddocent Media 8c Cultuur aan de Univer siteit van Tilburg, gaat in op het spanningsveld tussen film en li teratuur. De vier films zijn: Rebecca, The mourning forest, In the mood for love en als afsluiting een verrassingsfilm. Geen Film by the Sea zonder de Preview Moviequiz. Dit jaar op 21 September, de afsluitende zondag, tussen 14.00 en 18.00 uur. En wederom gepresenteerd door René Mioch en Jac. Goderie. Deelnemende teams mogen uit maximaal vijf personen bestaan. Een van de bijzondere ingrediënten van het festival is de aan dacht voor religie. Diverse films hebben gemeen dat ze gaan over botsende religies en culturen, waaronder Aefond kiss, Arran ged, Brick lane, Go with peace Jamil, Strangers en Dans la vie. Ook worden vier filmklassiekers vertoond met religie en spiritua liteit als thema. De voorstellingen worden ingeleid door deskun digen. Erik Borgman bespreekt Nazarin van Luis Bunuel (di 16 sept.), Dana Linssen Breaking the waves van Lars von Trier (wo 17 sept.), Tjeu van den Berk Trois couleurs: bleu van Kryszstof Kies- lowski (do 18 sept.) en Sylvain De Bleeckere Het offer van Andrej Tarkovski (vr 19 sept.). Alle inleidingen beginnen om 19.00 uur. Ver van familie is een film die ooit gemaakt móest worden, vindt Marion Bloem. Het is de eerste grote Indische speelfilm. door Rolf Bosboom Schrijfster, beeldend kunste naar en filmmaker Marion Bloem (1952), zelf dochter van Indische migranten, is altijd gefascineerd geweest door het leven in diaspora. Na de Twee de Wereldoorlog en de strijd voor Indonesische onafhankelijkheid vestigden zo'n 200.000 Indo's zich in Nederland. Zij deden alle moei te om zich aan te passen aan de an dere cultuur, maar konden zich vaak nooit helemaal losmaken van hun verleden. De film is gebaseerd op Bloems ge lijknamige roman uit 1999. Toch schreef zij dat boek niet direct met de gedachte dat het ooit zou wor den verfilmd. De ambitie om een Indische speelfilm te maken had ze echter al sinds haar literaire de buut, Geen gewoon Indisch meisje (1983). Het bleek echter vrijwel on mogelijk geld voor het plan los te weken, met name bij het Film fonds. „In feite is het mij sinds 1983 onmogelijk gemaakt om een Indische speelfilm te maken. Maar ik vond dat het verhaal - dat geza menlijke trauma, de gespleten heid, dat dubbele gevoel in die fa milies - moest worden verteld." Stichting Het Gebaar (het fonds dat de Nederlandse overheid instel de als tegemoetkoming aan de In dische gemeenschap voor het be leid van voorgaande regeringen) besloot uiteindelijk wél een sub stantieel bedrag beschikbaar te stel len. Ver van familie werd het uit gangspunt voor de film. „Dat boek was toch het meest geschikt om het Indische verhaal recht te doen." Toch is de roman fors be werkt. „De opzet van het boek is dat het verhaal in elk hoofdstuk vanuit een ander perspectief wordt verteld, terwijl dat in de film niet gebeurt." De hoofdpersoon is Barbie (Teren ce Schreurs), een jonge vrouw die is geboren in Nederland maar op gegroeid in Amerika. Na het over lijden van haar stiefmoeder reist ze naar Nederland om haar Neder lands-Indische Oma Em (Anneke Grönloh), oud en levensmoe, te be zoeken. De omvangrijke Indische familie zit daar echter niet op te wachten en probeert Barbie bij haar vandaan te houden, vanwege taboes en geheimen uit het verle den. De oudste kleindochter van Oma Em, Astrid (Camilla Sie- gertsz), werkt ondertussen aan een tentoonstelling voor Oma Em en de familie, die uit elkaar lijkt te vallen maar ook sterke banden ver toont. Barbie, met haar eigen ge heimen, hoopt haar grootmoeder bij de opening van de expositie te ontmoeten. De film kent een grote cast, met tientallen bekende en minder be kende acteurs, vrijwel allemaal met een Indische achtergrond. „Het was best een grote opgave om hen te vinden", zegt Bloem. „Het is moeilijk Indische acteurs met ervaring te krijgen, omdat zij niet snel aan de bak kwamen op televisie of in de film. Bovendien hadden we niet veel geld." Toch is ze zeer te spreken over de grote groep die ze bij elkaar heeft gekre gen. „De mensen vonden het erg leuk om met elkaar te werken. Het is heel bijzonder om te zien dat de groep in feite een nieuwe Indische familie is gaan vormen." Voor de kijker is het lastig uit te vinden hoe alle familiebanden in elkaar steken. „Je hóeft het ook niet te weten", zegt Bloem. „Daar gaat het juist niet om. Barbie weet dat zelf ook niet precies. Het zijn inderdaad heel veel mensen, heel veel karakters, maar het verhaal is duidelijk opgehangen aan de band tussen een oma en haar kleindoch ter. Dat aspect vertelt het hele ver haal van de migrantenfamilie." Verrassend is de keuze voor zange res Anneke Grönloh, in een van de twee hoofdrollen. Bloem: „Ik had heel veel vrouwen uitgeno digd, maar heb lange tijd gedacht: als Anneke nu eens zou willen... Zij heeft precies de uitstraling die ik zocht, de integriteit die zo be- Terence Schreurs speelt Barbie in Ver van familie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 84