Zwarte komedie en Brits adeldrama als openingsfilms Film by the Sea kent, al enkele jaren, eigenlijk drie openings avonden. De galaopening (vrijdag 12 september), vooral voor genodigden, wordt de dag erna gevolgd door de publieksope- ning, de zogeheten Spijkerbroekenpremière. Bij beide gelegenhe den wordt dit jaar Burn after reading vertoond. Het Film Litera tuur-programma, de kern van het festival, kent maandag 15 sep tember zijn eigen opening, met de première van Brideshead revisi ted. Scène uit Brideshead revisited. Leo Hannewijk, artistiek directeur van het festival, sprak jube lend van de 'gedroomde openingsfilm', nadat hij Burn after rea ding definitief had kunnen vastleggen. De nieuwe film van het Amerikaanse filmmakersduo Ethan en Joel Coen opende eind vo rige maand nog het filmfestival in Venetië en is daarna doorge reisd naar Vlissingen. Met de keuze voor de Coens staan naast Jean-Pierre en Luc Dar- denne nog twee beroemde filmende broers centraal tijdens deze editie van Film by the Sea. Het duo, dat zijn films zelf schrijft, produceert en regisseert, is vooral bekend om zijn eigenaardige misdaadkomedies en films noirs zoals Fargo (1996), The big Le- bowski (1998, als openluchtvoorstelling te zien op het festival) en O brother, where art thou(2000). Begin dit jaar wonnen de broers met No country for old men vier Oscars, waaronder die voor beste regie, beste screenplay en beste film. Burn after reading, volgens Hannewijk 'toegankelijk voor een breed publiek, met veel flair en liefde gemaakt en zeer humoris tisch', is te omschrijven als een zwarte komedie. Een ware ster rencast, met onder anderen Brad Pitt, George Clooney, John Mal- kovich, Tilda Swinton, Frances McDormand en Richard Jenkins, verleende haar medewerking. In de film valt een disk waarop de memoires van een ex-CIA agent (John Malkovich) staan, in han den van twee gewetenloze fitnessmedewerkers (Brad Pitt en Frances McDormand). Zij willen de eigenaar ervan chanteren. Het Film Literatuur-programma wordt ingeluid met Brides head revisited van regisseur Julian Jarrold. De film, niet opgeno men in de competitie, is gebaseerd op het gelijknamige boek van Evelyn Waugh (1903-1966). Diens scherpe analyses van de Engel se aristocratische wereld mondden veelal uit in satirische ro mans, waarvan er diverse zijn verfilmd. Centraal in Brideshead revisited staat Charles Ryder (Matthew Goode), een beroemde schilder, die tijdens de Tweede Wereld oorlog is gelegerd in Brideshead. Hij herinnert zich zijn relaties met de bewoners van het landgoed, de aristocratische en katho lieke familie Flyte en in het bijzonder broer en zus Sebastian (Ben Wishaw) en Julia (Haily Atwell). Bij deze boekverfilming zal niet alleen vaak de vergelijking met de roman worden gemaakt, maar ook met de in totaal elf uur du rende tv-serie uit 1981, met Jeremy Irons. Ondanks de noodzake lijke weglatingen heeft Julian Jarrold geprobeerd de essentie van de roman, die vol is van onderhuidse spanning, te behouden. Burn after reading: vr 12 sept. 20.30 uur (galapremière), za 13 sept. 21.15 uur (publiekspremière), zo 14 sept. 12.00 uur, zo 21 sept. 19.00 uur. The big Lebowski wordt vrijdag 19 september (21.15 uur) gratis ver toond als openluchtvoorstelling op het Bellamypark in Vlissingen. Brideshead revisited: ma 15 sept. 19.30 uur (opening Film Litera tuur-programma), wo 1 7 sept. 18.30 uur, za 20 sept. 18.30 uur, zo 21 sept. 9.30 uur. teur je eigen karakter maken." Het werken met twee regisseurs was geen enkel probleem, zegt Do broshi. „Je krijgt nooit opdrachten van hen. Je praat met degene van de twee die in de buurt is." Jean-Pierre en Luc zijn het volle dig gewend om als één man te wer ken. Maar hoe regisseer je samen een film? „We praten veel over het script, we kiezen de acteurs sa men, en op de set zijn wij de eni gen die met de acteurs werken", zegt Jean-Pierre. „We repeteren lang en intensief, zodat we vanaf de eerste draaidag volledig beschik baar zijn. Als de camera loopt, gaat een van ons beiden achter de mo nitor zitten en de ander blijft bij de acteurs. Vervolgens praten we samen over de opname en degene van ons die bij de acteurs op de set is gebleven, gaat terug en over legt met hen over hoe we het an ders willen. Het is echt niet zo in gewikkeld. Anders zouden we het niet zo lang hebben volgehouden." M Première te silence de Lorna vrijdag 19 september 21.15 uur (in aanwe zigheid van Luc Dardenne en Arta Dobroshi). Andere vertoningen: za 20 sept. 14.00 uur (na afloop talk show met Luc Dardenne en Arta Do broshi), zo 21 sept. 17.00 uur. Het filmfestival vertoont ook Roset- ta, La promesse, Le fils en L'enfant. De gebroeders Dardenne Jean-Pierre (1951) en Luc (1954) groeien op in Luik in Wallonië. Jean-Pierre studeerde voor ac teur terwijl de jongere Luc zich toelegde op de filosofie. In 1975 richten ze hun produc tiemaatschappij Derives op, waarmee ze eind jaren zeventig begonnen met het maken van documentairefilms. Deze had den vaak dezelfde onderwer pen en thematiek als hun late re films: werkloosheid, immi- gratieproblematiek. Eind jaren tachtig maakten de broers hun eerste speelfilms. De eerste echte kennismaking van het grote publiek met de werken van de Dardennes vond plaats met de release van La promesse (1996). De definitieve doorbraak volg de met Rosetta (1999) waar mee ze in Cannes een Gouden Palm wonnen. In 2002 volgde het indrukwek kende Le fils en in 2005 L'en fant, waarmee ze opnieuw een Gouden Palm wonnen, In 2005 produceerden ze ook Le Couperet van Constantin Costa-Gravas, die dat jaar de Film Literatuur Award van Film by the Sea won. Film by the Sea wijdt dit jaar een retrospectief aan de Dar dennes. Luc en Jean-Pierre Dardenne Lorna gaat over een jonge vrouw die probeert om via een schijnhu welijk met een junk de Belgische nationaliteit te krijgen, en het kan haar wél iets schelen. Zij voelt zich schuldig over haar aandeel in de dood van een verslaafde, en ze pro beert te repareren wat ze verkeerd heeft gedaan." De hoofdrolspeelster in de film, de Kosovaars-Albanese actrice Arta Dobroshi, veroorzaakte op het fes tival in Cannes een sensatie en werd onmiddellijk getipt voor de prijs voor de beste vrouwelijke hoofdrol. „Toen we het verhaal ge schreven hadden, zijn we bewust op zoek gegaan naar een Albanese actrice", zegt Luc Dardenne. Tij dens een open casting in Pristina, in Kosovo, stak Arta ver boven alle anderen uit. We hebben de twee films bekeken waarin ze een rol speelde, en haar twee dagen lang door Sarajevo gevolgd met een klei ne handcamera. Toen we helemaal zeker waren, hebben we haar een contract aangeboden. Met twee voorwaarden erin: ze moest mee naar België, en ze moest bereid zijn om in twee maanden tijd Frans te leren. Dat heeft ze ge daan. In de film is onze camera voortdurend in haar buurt. En ze is geweldig: totaal ontspannen en naturel." Voor Arta Dobroshi was het wer ken met de gebroeders Dardenne een geschenk uit de hemel en een kans op een internationale door braak. Over de gebroeders Darden ne is ze lyrisch. „Ik volgde en ver trouwde hen blind, voor honderd procent. Ze hebben de gewoonte om met hun acteurs te werken op de manier waarop toneelregisseurs dat doen: eindeloos repeteren en praten. Daar heb ik verschrikkelijk veel van geleerd. We zijn ruim zes weken aan het repeteren geweest zonder dat er ook maar één came ra draaide. Al die tijd hebben we gezocht naar het karakter van Lor na, die jonge vrouw. In die tijd is er enorme band ontstaan met de hele ploeg." Het was een veeleisende en erg emotionele rol, zeg ze. ..Ik identifi ceerde me heel erg met Lorna. Zij leeft in een totaal eigen wereld, ze praat weinig en ze heeft bijna geen contacten. De scènes van de film zijn in chronologische volgor de opgenomen, en ik sloot me in die periode bijna helemaal af voor anderen. Ik heb Lorna een comple te biografie gegeven en ik schreef haar dagboek. Dat is ook wat de Dardennes willen: zij geven de richting aan, maar je moet als ac

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 81