Verplichte aanpak files van de baan
Verhuisvoordelen
en pendelbusjes
Deel hsl vanaf
december in gebruik
Werkgevers komen
zelf met initiatieven die
fïledruk verminderen.
Zoekactie overboord
geslagen man gestaakt
Verhaal over Ramp
brengt 4000 euro op
Politie verijdelt
kapitale drugsdeal
Marokkanen kritisch
over uitspraak Cohen
Rekken rouwt om
gedode militair
België begint weer
met isotopenproductie
PZC Dinsdag 9 september 2008 5
DEN HAAG - Werkgevers worden
voorlopig niet verplicht maatrege
len te nemen die files tijdens de
spits tegengaan. Dat zeiden de mi
nisters Eurlings (Verkeer) en Cra
mer (Milieu) gisteren bij de presen
tatie van de voorstellen van de Tas-
kforce MobiliteitsManagement. De
bewindslieden trekken daarmee
eerdere plannen in.
De werkgroep onder leiding van
oud-FNV-voorzitter Lodewijk de
Waal stelt dat de fïledruk in de
spits met 5 procent kan afnemen
door samenwerking tussen werk
gevers, werknemers en lokale en
regionale overheden.
In zes stadsregio's zijn al projecten
begonnen die zijn bedoeld om
snelwegen en het milieu te ont
zien. Honderdvijftig grote bedrij
ven doen mee, waaronder de Ra
bobank, TNT en KLM. Minister
Eurlings zegde 100 miljoen euro
toe om deze gezamenlijke aanpak
te ondersteunen.
In de regio's Haaglanden, Amster
door Simonne van Gennip
DEN HAAG - Minder files, minder
milieubelasting. De Taskforce Mo
biliteitsManagement onder leiding
van oud-vakbondsman Lodewijk
de Waal bedacht maatregelen die
volgens de werkgroep de fïledruk
met 5 procent verminderen. De
ministers Cramer (Milieu) en Eur
lings (Verkeer) reageerden gisteren
lyrisch op de plannen.
Wat doet de werkgroep
De werkgroep is een samenwer
kingsverband van bedrijven, over
heden en werknemers die het kabi
net adviseert over de bereikbaar
heid van Nederland. De groep
spreekt van een groeiende 'bewe-
ging-van-onderop die zich vrijwil
lig, maar niet vrijblijvend' inzet
voor minder fïledruk. Volgens De
Waal heeft die beweging de wind
mee. Behalve het groeiende milieu
bewustzijn, dwingt de hoge olie
prijs tot nieuwe vormen van ver
voer.
Ook de veranderende arbeids
markt speelt een rol: werknemers
willen niet meer dagelijks in de
file staan en verwachten meer
flexibiliteit van de werkgever.
Elke dag in de file staan, is daar
naast slecht voor het welzijn van
dam, Rotterdam, Utrecht, Eindho
ven, 's Hertogenbosch en Arn-
hem-Nijmegen zijn al afspraken
gemaakt tussen werkgevers en
overheden. Zo stellen dertig bedrij
ven in de regio Arnhem-Nijmegen
flexibele werktijden in, werkt Am
sterdam aan beter vervoer van en
naar bedrijventerreinen en krijgen
werknemers in de regio Utrecht te-
Omdat werkgevers zelf met
initiatieven komen of het
fileprobleem aan te pakken, zien
de ministers Eurlings en Cramer
af van een verplichting.
personeel maar ook voor de pro
ductiviteit.
Hoe kunnen defiles afnemen?
Volgens de werkgroep is de oplos
sing simpel: minder mensen tege
lijkertijd de weg op laten gaan.
Het moet gemakkelijker worden
om op afwijkende tijden te wer
ken. Ook thuis werken of gebruik
maken van een 'smartworkcenter'
in de buurt moet worden gestimu
leerd. Het ministerie van Financi
ën moet dit nog eens extra aantrek
kelijk maken door thuiswerkers fis
cale voordelen te geven. Ook moe
ten de verhuisvergoedingen om
hoog.
De werkgroep pleit daarnaast voor
'persoonsgebonden mobiliteits
budgetten' voor werknemers. Per
soneel krijgt een vast bedrag voor
autoritten of openbaar vervoer.
Werknemers die onder dat bedrag
blijven, krijgen de rest als salaris
uitbetaald.
Wie werken samen
In zes stadsregio's (Haaglanden,
Amsterdam, Utrecht, Nijme-
gen-Arnhem, Eindhoven-'s Herto
genbosch en Rotterdam werken
bedrijven, werknemers en lokale
en regionale overheden samen aan
lewerkplekken. In oktober begint
een algemene proef waarbij werk
nemers van twintig bedrijven een
eigen 'reispotje' krijgen. Wie de au
to laat staan houdt geld over.
De werkgevers zijn met de initia
tieven gekomen om te voorkomen
dat de overheid hen zou dwingen
tot de 'puntenregeling', maar die is
nu voorlopig van de baan. Het ka
binet gaf eerder aan dat werkge
vers verplicht zouden worden elk
jaar een bepaald aantal 'milieupun-
ten' te halen. Bedrijven konden
punten sparen door werknemers
thuis te laten werken, gratis
het verbeteren van de bereikbaar
heid. Daar zijn ruim 150 bedrijven
bij betrokken met in totaal een
half miljoen werknemers. Het is
de bedoeling dat het aantal 'part
ners' toeneemt. Zo wordt in Fiaag-
landen door 24 werkgevers geïnves
teerd in fietsen en openbaar ver
voer, wordt in Rotterdam gewerkt
aan het stimuleren van vervoer
over water en laten dertig grote
ov-abonnementen te verstrekken
of pendelbusjes van en naar het
station te laten rijden.
VNO- NCW vreesde administratie
ve rompslomp. Cramer en Eur
lings gaven de werkgevers gisteren
gelijk. De bewindslieden willen de
werkgroep tot eind 2009 de tijd ge
ven files 'aantoonbaar te verminde
ren'.
De werkgroep-De Waal pleit ook
voor belastingvoordelen voor
werknemers die dichtbij hun werk
gaan wonen of vaker thuiswerken.
Het kabinet besluit eind deze
maand over de voorstellen.
werkgevers uit Amsterdam pendel
bussen rijden. In deze regio wor
den ruim honderdduizend werk
nemers benaderd om de auto te la
ten staan. Ook wordt in overleg de
infrastructuur bij grote bedrijven
terreinen aangepakt. Op knelpun
ten, bijvoorbeeld die optreden tij
dens de werkzaamheden op de Ai
in de regio Eindhoven-'s Hertogen
bosch, zorgen zeventig werkgevers
voor alternatief vervoer of andere
oplossingen.
Is 5 procent minder fïledruk veel?
Ja. De maatschappelijke kosten
van files zijn opgelopen tot 30 mil
jard euro per jaar. In een gemiddel
de spits zitten dagelijks 2,8 miljoen
automobilisten. De reistijd op snel
wegen werd in de periode 2000-
2007 anderhalf keer zo lang.
UTRECHT - De Nederlandse Spoor
wegen gaat vanaf 14 december be
talende reizigers vervoeren over de
hogesnelheidslijn. Voorlopig rijdt
er dan alleen nog doordeweeks elk
uur een hsl-trein tussen Amster
dam en Rotterdam. Maar wel met
een kwartier tijdwinst.
Dat zegt de directeur van NS Hi-
speed, Michiel van Roozendaal.
De prijs van een treinkaartje
maakt hij nog niet bekend. „Tech
nisch werkt de hsl", aldus Van
Roozendaal. „We gaan nu kijken
of de vertrek- en aankomsttijden
kloppen en of de omroepberich-
ten het doen. Daarna beginnen we
een uursdienst die geleidelijk
wordt uitgebreid."
De NS begonnen gisteren met test
ritten op de hsl tussen Amsterdam
en Rotterdam. In totaal worden er
vijfhonderd gereden. In de laatste
fase, rond half oktober, wordt ook
met reizigers proef gedraaid. Minis
ter Eurlings (Verkeer) zei eerder
dat de hsl dit najaar al in bedrijf
zou worden genomen. Maar vol
gens Van Roozendaal is dat niet
realistisch. Hij houdt de datum 14
december aan.
Voorlopig wordt met tijdelijke lea-
setreinen gereden die maximaal
160 kilometer per uur halen. De le
vering van de nieuwe treinen van
de Italiaanse fabrikant AnsaldoBre-
da is fors vertraagd. Die kunnen
250 kilometer per uur rijden.
Met het tijdelijk materieel duurt
de rit Amsterdam-Rotterdam
ruim 40 minuten. Dat is een kwar
tier korter dan over het bestaande
spoor. Reizigers die vanuit Rotter
dam via Breda willen doorrazen
naar Antwerpen, Brussel en Parijs
moeten nog langer geduld hebben.
Dat hsl-traject wordt niet eerder
dan midden 2009 in gebruik geno
men. Volgens Van Roozendaal kan
het ook pas na de zomer worden.
DEN HELDER - De reddingsactie van
een vermoedelijk overboord gesla
gen man op het Markermeer is gis
teren gestaakt. Een politieboot en
een schip van Rijkswaterstaat met
sonarapparatuur zoeken nog wel
de bodem af De reddingsactie
werd gestaakt, gezien de tijd die in
middels was verstreken. De betref
fende man is verdronken of ergens
aan wal gegaan zonder dit later te
melden.
DIEMEN - Een ongepubliceerd kort
verhaal van Harry Mulisch, in 1953
kort na zijn debuut geschreven
naar aanleiding van de Ramp,
heeft gisteren vierduizend euro op
gebracht. Dat meldde veilinghuis
De Eland en Van Gendt Book Auc
tions in Diemen. Het werk berust
te in het archief van Stichting De
Beuk uit Amsterdam. Dat bracht
in totaal bijna 30.000 euro op.
AMSTERDAM - De politie heeft vrij
dag bij doorzoekingen in een wo
ning en een hotelkamer in Amster
dam een geldbedrag van 1,6 mil
joen euro in beslag genomen en
vier personen aangehouden. Bo
vendien zijn 32 kilo cocaïne en
een vuurwapen in beslag geno
men. De politie beschikte over in
formatie dat een man uit het bui
tenland zou komen om verdoven
de middelen te verhandelen.
AMSTERDAM - Het Samenwerkings
verband van Marokkanen in Ne
derland vindt dat burgemeester
Cohen van Amsterdam zich vorige
week 'stigmatiserend' heeft uitgela
ten. Cohen zei dat bij bedreiging
van en geweld tegen ambulance
medewerkers vaak Marokkanen
zijn betrokken. Hij deed dat nadat
omstanders in Amsterdam-West
hulpverleners hadden bedreigd.
REKKEN - In het gemeentehuis van
de gemeente Berkelland is gisteren
een Condoleanceregister geopend
voor soldaat eerste klasse Jos ten
Brinke, die afgelopen zondag om
het leven kwam door een berm-
bom in Uruzgan. Ook bij Sport
club Rekken ligt een condoleance-
boek. Via het internet kwamen bij
het ministerie van Defensie al
meer dan duizend condoleances
binnen.
DEN HAAG - Over twee weken her
vatten de Belgische leveranciers de
productie van radioactieve medi
sche isotopen, voor kankerbehan
deling en diagnoses. Het tekort in
Nederland is dan verwaarloosbaar,
zegt een woordvoerster van minis
ter Klink (Volksgezondheid). Door
onderhoud en problemen in reac
toren in Europa, waaronder die in
Petten, is een tekort ontstaan.
Dagelijks fileed, zoals hier op de A15 tussen Europoort en Rotterdam.
foto Ed Oudenaarden/ANP