Verplichte aanpak files van de baan Verhuisvoordelen en pendelbusjes Deel hsl vanaf december in gebruik Werkgevers komen zelf met initiatieven die fïledruk verminderen. Zoekactie overboord geslagen man gestaakt Verhaal over Ramp brengt 4000 euro op Politie verijdelt kapitale drugsdeal Marokkanen kritisch over uitspraak Cohen Rekken rouwt om gedode militair België begint weer met isotopenproductie PZC Dinsdag 9 september 2008 5 DEN HAAG - Werkgevers worden voorlopig niet verplicht maatrege len te nemen die files tijdens de spits tegengaan. Dat zeiden de mi nisters Eurlings (Verkeer) en Cra mer (Milieu) gisteren bij de presen tatie van de voorstellen van de Tas- kforce MobiliteitsManagement. De bewindslieden trekken daarmee eerdere plannen in. De werkgroep onder leiding van oud-FNV-voorzitter Lodewijk de Waal stelt dat de fïledruk in de spits met 5 procent kan afnemen door samenwerking tussen werk gevers, werknemers en lokale en regionale overheden. In zes stadsregio's zijn al projecten begonnen die zijn bedoeld om snelwegen en het milieu te ont zien. Honderdvijftig grote bedrij ven doen mee, waaronder de Ra bobank, TNT en KLM. Minister Eurlings zegde 100 miljoen euro toe om deze gezamenlijke aanpak te ondersteunen. In de regio's Haaglanden, Amster door Simonne van Gennip DEN HAAG - Minder files, minder milieubelasting. De Taskforce Mo biliteitsManagement onder leiding van oud-vakbondsman Lodewijk de Waal bedacht maatregelen die volgens de werkgroep de fïledruk met 5 procent verminderen. De ministers Cramer (Milieu) en Eur lings (Verkeer) reageerden gisteren lyrisch op de plannen. Wat doet de werkgroep De werkgroep is een samenwer kingsverband van bedrijven, over heden en werknemers die het kabi net adviseert over de bereikbaar heid van Nederland. De groep spreekt van een groeiende 'bewe- ging-van-onderop die zich vrijwil lig, maar niet vrijblijvend' inzet voor minder fïledruk. Volgens De Waal heeft die beweging de wind mee. Behalve het groeiende milieu bewustzijn, dwingt de hoge olie prijs tot nieuwe vormen van ver voer. Ook de veranderende arbeids markt speelt een rol: werknemers willen niet meer dagelijks in de file staan en verwachten meer flexibiliteit van de werkgever. Elke dag in de file staan, is daar naast slecht voor het welzijn van dam, Rotterdam, Utrecht, Eindho ven, 's Hertogenbosch en Arn- hem-Nijmegen zijn al afspraken gemaakt tussen werkgevers en overheden. Zo stellen dertig bedrij ven in de regio Arnhem-Nijmegen flexibele werktijden in, werkt Am sterdam aan beter vervoer van en naar bedrijventerreinen en krijgen werknemers in de regio Utrecht te- Omdat werkgevers zelf met initiatieven komen of het fileprobleem aan te pakken, zien de ministers Eurlings en Cramer af van een verplichting. personeel maar ook voor de pro ductiviteit. Hoe kunnen defiles afnemen? Volgens de werkgroep is de oplos sing simpel: minder mensen tege lijkertijd de weg op laten gaan. Het moet gemakkelijker worden om op afwijkende tijden te wer ken. Ook thuis werken of gebruik maken van een 'smartworkcenter' in de buurt moet worden gestimu leerd. Het ministerie van Financi ën moet dit nog eens extra aantrek kelijk maken door thuiswerkers fis cale voordelen te geven. Ook moe ten de verhuisvergoedingen om hoog. De werkgroep pleit daarnaast voor 'persoonsgebonden mobiliteits budgetten' voor werknemers. Per soneel krijgt een vast bedrag voor autoritten of openbaar vervoer. Werknemers die onder dat bedrag blijven, krijgen de rest als salaris uitbetaald. Wie werken samen In zes stadsregio's (Haaglanden, Amsterdam, Utrecht, Nijme- gen-Arnhem, Eindhoven-'s Herto genbosch en Rotterdam werken bedrijven, werknemers en lokale en regionale overheden samen aan lewerkplekken. In oktober begint een algemene proef waarbij werk nemers van twintig bedrijven een eigen 'reispotje' krijgen. Wie de au to laat staan houdt geld over. De werkgevers zijn met de initia tieven gekomen om te voorkomen dat de overheid hen zou dwingen tot de 'puntenregeling', maar die is nu voorlopig van de baan. Het ka binet gaf eerder aan dat werkge vers verplicht zouden worden elk jaar een bepaald aantal 'milieupun- ten' te halen. Bedrijven konden punten sparen door werknemers thuis te laten werken, gratis het verbeteren van de bereikbaar heid. Daar zijn ruim 150 bedrijven bij betrokken met in totaal een half miljoen werknemers. Het is de bedoeling dat het aantal 'part ners' toeneemt. Zo wordt in Fiaag- landen door 24 werkgevers geïnves teerd in fietsen en openbaar ver voer, wordt in Rotterdam gewerkt aan het stimuleren van vervoer over water en laten dertig grote ov-abonnementen te verstrekken of pendelbusjes van en naar het station te laten rijden. VNO- NCW vreesde administratie ve rompslomp. Cramer en Eur lings gaven de werkgevers gisteren gelijk. De bewindslieden willen de werkgroep tot eind 2009 de tijd ge ven files 'aantoonbaar te verminde ren'. De werkgroep-De Waal pleit ook voor belastingvoordelen voor werknemers die dichtbij hun werk gaan wonen of vaker thuiswerken. Het kabinet besluit eind deze maand over de voorstellen. werkgevers uit Amsterdam pendel bussen rijden. In deze regio wor den ruim honderdduizend werk nemers benaderd om de auto te la ten staan. Ook wordt in overleg de infrastructuur bij grote bedrijven terreinen aangepakt. Op knelpun ten, bijvoorbeeld die optreden tij dens de werkzaamheden op de Ai in de regio Eindhoven-'s Hertogen bosch, zorgen zeventig werkgevers voor alternatief vervoer of andere oplossingen. Is 5 procent minder fïledruk veel? Ja. De maatschappelijke kosten van files zijn opgelopen tot 30 mil jard euro per jaar. In een gemiddel de spits zitten dagelijks 2,8 miljoen automobilisten. De reistijd op snel wegen werd in de periode 2000- 2007 anderhalf keer zo lang. UTRECHT - De Nederlandse Spoor wegen gaat vanaf 14 december be talende reizigers vervoeren over de hogesnelheidslijn. Voorlopig rijdt er dan alleen nog doordeweeks elk uur een hsl-trein tussen Amster dam en Rotterdam. Maar wel met een kwartier tijdwinst. Dat zegt de directeur van NS Hi- speed, Michiel van Roozendaal. De prijs van een treinkaartje maakt hij nog niet bekend. „Tech nisch werkt de hsl", aldus Van Roozendaal. „We gaan nu kijken of de vertrek- en aankomsttijden kloppen en of de omroepberich- ten het doen. Daarna beginnen we een uursdienst die geleidelijk wordt uitgebreid." De NS begonnen gisteren met test ritten op de hsl tussen Amsterdam en Rotterdam. In totaal worden er vijfhonderd gereden. In de laatste fase, rond half oktober, wordt ook met reizigers proef gedraaid. Minis ter Eurlings (Verkeer) zei eerder dat de hsl dit najaar al in bedrijf zou worden genomen. Maar vol gens Van Roozendaal is dat niet realistisch. Hij houdt de datum 14 december aan. Voorlopig wordt met tijdelijke lea- setreinen gereden die maximaal 160 kilometer per uur halen. De le vering van de nieuwe treinen van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBre- da is fors vertraagd. Die kunnen 250 kilometer per uur rijden. Met het tijdelijk materieel duurt de rit Amsterdam-Rotterdam ruim 40 minuten. Dat is een kwar tier korter dan over het bestaande spoor. Reizigers die vanuit Rotter dam via Breda willen doorrazen naar Antwerpen, Brussel en Parijs moeten nog langer geduld hebben. Dat hsl-traject wordt niet eerder dan midden 2009 in gebruik geno men. Volgens Van Roozendaal kan het ook pas na de zomer worden. DEN HELDER - De reddingsactie van een vermoedelijk overboord gesla gen man op het Markermeer is gis teren gestaakt. Een politieboot en een schip van Rijkswaterstaat met sonarapparatuur zoeken nog wel de bodem af De reddingsactie werd gestaakt, gezien de tijd die in middels was verstreken. De betref fende man is verdronken of ergens aan wal gegaan zonder dit later te melden. DIEMEN - Een ongepubliceerd kort verhaal van Harry Mulisch, in 1953 kort na zijn debuut geschreven naar aanleiding van de Ramp, heeft gisteren vierduizend euro op gebracht. Dat meldde veilinghuis De Eland en Van Gendt Book Auc tions in Diemen. Het werk berust te in het archief van Stichting De Beuk uit Amsterdam. Dat bracht in totaal bijna 30.000 euro op. AMSTERDAM - De politie heeft vrij dag bij doorzoekingen in een wo ning en een hotelkamer in Amster dam een geldbedrag van 1,6 mil joen euro in beslag genomen en vier personen aangehouden. Bo vendien zijn 32 kilo cocaïne en een vuurwapen in beslag geno men. De politie beschikte over in formatie dat een man uit het bui tenland zou komen om verdoven de middelen te verhandelen. AMSTERDAM - Het Samenwerkings verband van Marokkanen in Ne derland vindt dat burgemeester Cohen van Amsterdam zich vorige week 'stigmatiserend' heeft uitgela ten. Cohen zei dat bij bedreiging van en geweld tegen ambulance medewerkers vaak Marokkanen zijn betrokken. Hij deed dat nadat omstanders in Amsterdam-West hulpverleners hadden bedreigd. REKKEN - In het gemeentehuis van de gemeente Berkelland is gisteren een Condoleanceregister geopend voor soldaat eerste klasse Jos ten Brinke, die afgelopen zondag om het leven kwam door een berm- bom in Uruzgan. Ook bij Sport club Rekken ligt een condoleance- boek. Via het internet kwamen bij het ministerie van Defensie al meer dan duizend condoleances binnen. DEN HAAG - Over twee weken her vatten de Belgische leveranciers de productie van radioactieve medi sche isotopen, voor kankerbehan deling en diagnoses. Het tekort in Nederland is dan verwaarloosbaar, zegt een woordvoerster van minis ter Klink (Volksgezondheid). Door onderhoud en problemen in reac toren in Europa, waaronder die in Petten, is een tekort ontstaan. Dagelijks fileed, zoals hier op de A15 tussen Europoort en Rotterdam. foto Ed Oudenaarden/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 5