en travaljes
Ww'
Ondergrondse inzameling van afval breidt uit
Monumentendag niet
op Noord-Beveland
Chauffeurs St. Philipsland willen
meebetalen aan parkeerplaats
ÉL 661311 M
'Drooghok' brandweer
wordt weer authentiek
hoogtorenstation.
Bus rijdt naar theaters
Goes en Middelburg
Nieuw bridgeseizoen
begint met instuif
Trucks op havenplateau
moeten wijken voor
bouw van woningen.
Verrommeling krijgt
minder kans met
nieuwe containers.
S PZC Dinsdag 9 September 2008 23
www.arpas.sanidrome.n
Hét adres voor uw nieuwe
badkamer, inclusief
vakkundige installatie!
vil iilSi
H Hgf;'::
Arpas \anidróme
(L/
Mortiereboulevard 7, Middelburg, tel. (0118) 55 10 80
door Piet Kleemans
DREISCHOR - Het werd ooit ge
bouwd als transformatorhuis, of
wel hoogtorenstation. Nadat het
gebouwtje aan het Slingerbos in
Dreischor zijn functie in de
stroomdistributie had verloren, ge
bruikte de Brouwse brandweer
het om slangen te drogen. Daarna
kwam het leeg te staan en verpau
perde. Binnenkort komt het - sa
men met twee torens en vier tra
valjes - officieel onder de hoede
van de Stichting Monumenten
Schouwen-Duiveland, een volle
dochter van de Stichting Renesse.
De stichting neemt een aantal his
torische bouwwerken over van de
gemeente.
Het hoogtorenstation in Dreischor
is er het slechtst aan toe. Voor
heemkundige kring Stad en Lande
was dat eerder reden om aan de
bel te trekken en te pleiten voor
behoud van het in verval geraakte
transformatorhuis. Secretaris Dick
Kooman: „We gaan in elk geval op
zo kort mogelijke termijn het
hoogtorenstation weer helemaal
in originele staat terugbrengen. De
vergunningen zijn aangevraagd bij
de gemeente en we hopen subsi
die te krijgen van de Rijksdienst
voor Archeologie, Cultuurland
schap en Monumenten. Het be
treft tenslotte een rijksmonu
ment."
Wat na de restauratie precies de
functie wordt van het transforma
torgebouwtje is nog niet duidelijk.
„We spelen met de gedachte de
technische apparatuur die er ooit
inzat weer terug te plaatsen, zodat
we een compleet beeld kunnen ge
ven van de vroegere functie van
het station", legt Kooman uit.
Volgens Kooman is dat nog niet zo
simpel als het lijkt. „Vroeger zat er
een stalen hekwerk op en daar za
ten van die grote porseleinen isola
toren aan vast. Naar dat soort isola
toren zijn we op zoek, maar de
meeste zijn destijds toen ze over
bodig werden gewoon wegge
gooid." Kooman hoopt dat begin
volgend jaar begonnen kan wor
den met de 34.000 euro kostende
restauratie.
Wat de overige 'nieuwe aanwins
ten' betreft vallen de kosten voor
alsnog mee. De travaljes in
Torens en travaljes
De Stichting Monumenten is
een volle dochter van de Stich
ting Renesse.
De stichting neemt enkele to
rens en travaljes over van de
gemeente.
Het voormalige hoogtorensta
tion in Dreischor wordt in
oude glorie hersteld.
De restauratie wordt begroot
op 34.000 euro.
De betonnen uitkijktoren in
de Domeinen vergt onder
houdswerk.
De bouwwerken worden vrij
dag 19 september officieel
overgedragen aan de stichting.
Burgh-Haamstede, Dreischor,
Kerkwerve en Noordgouwe staan
er redelijk netjes bij en hetzelfde
geldt voor de Plompe Toren in
Burghsluis. Deze is enkele jaren ge
leden volledig gerestaureerd en
wordt verhuurd aan Natuurmonu
menten die in de toren een 'leven
de expositie' draaiende houdt.
Daarin verandert niets, zegt Koom
an.
De betonnen uitkijktoren aan het
einde van de Adriaan van der
Weijdeweg, aan de rand van bos
wachterij Westenschouwen, vergt
wel enig achterstallig onder
houdswerk. Kooman: „Bovenin
zijn aan de rand van het uitkijkpla-
teau een soort wijzerplaten ge
monteerd waarop je kunt zien wat
in welke kijkrichting te zien is. Die
platen moeten nodig vervangen
worden." Wanneer dat gebeurt en
wat de kosten zijn, is volgens hem
nog niet te zeggen. De functie van
de toren blijft hetzelfde: uitkijk
post. De enige in de boswachterij,
want de twee houten brandtorens
zijn gesloopt, nadat ze herhaalde
lijk ten prooi vielen aan vandalis
me.
De travaljes wil de monumenten
stichting vaker gaan gebruiken
waar ze voor gemaakt zijn: het be
slaan van paarden. Kooman: „En
dan denken we vooral aan demon
straties tijdens braderieën of een
evenement als de vlasdag in
Dreischor."
Stichting Monumenten neemt to
rens en travaljes over van de ge
meente Schouwen-Duiveland.
Hoogtorenstation Dreischor
wordt snel gerestaureerd.
ZIERIKZEE - De cultuurbus gaat op
pad. De bus rijdt op 12 november
naar De Mythe in Goes voor 'Fire
of Anatolia', een Turkse theater
show met dans en muziek. Op 5 fe
bruari rijdt de bus naar de Middel
burgse schouwburg. Daar is de mu
sical'Anatevka' te zien.
Opstapplaatsen zijn in Bruinisse,
Zierikzee en Burgh-Haamstede.
Opgeven voor 30 september bij
het Welzijnshuis: 453444.
BURGH-HAAMSTEDE - Het nieuwe
bridgeseizoen in de Westhoek be
gint vanavond in dorpshuis De
Schutse in Burgh-Haamstede met
een bridge instuif De avond is
vooral bedoeld voor nieuwkomers
die aansluiting bij een bridgeclub
overwegen.
ledereen die een kaartje wil leg
gen is van harte welkom, zowel de
beginnende bridger als degenen
die zojuist een cursus bridgen heb
ben gevolgd.
De instuif begint om 19.30 uur.
door Rob Paardekam
SINT PHILIPSLAND - Henk den Haan
uit Sint Philipsland is de beroerd
ste niet. Hij wil zijn vrachtwagen
best ergens anders parkeren en
weet zeker dat zijn collega's daar
ook zo over denken. „We willen
zelfs betalen voor zo'n nieuwe par
keerplaats", zegt hij. „Maar geen
drieduizend euro."
De in Sint Philipsland woonachti
ge vrachtwagenchauffeurs parke
ren hun trucks al jaren op het ha
venplateau. In het weekeinde
staan er een stuk of twintig. Nie
mand had daar problemen mee.
Maar nu ligt er een plan om bij
het havenplateau een aantal wo
ningen te bouwen en daar wringt
de schoen. De projectontwikkelaar
liet onlangs weten dat hij zijn hui
zen niet kwijt kan door de aanwe
zige vrachtwagens. Geluidsoverlast
WISSENKERKE - Toegegeven, andere
gemeenten hebben er veel meer.
Toch beschikt ook Noord-Beve
land over een aantal bezienswaar
dige monumenten. Maar de ge
meente doet dit jaar (als enige in
Zeeland) echter wederom niet
mee aan Open Monumentendag,
aankomend weekeinde.
Er zijn mooie kerkjes, in Kats en
Colijnsplaat bijvoorbeeld. Molens
ook: twee stuks in Wissenkerke en
twee in Colijnsplaat. En ook Wis
senkerke en Geersdijk hebben
(rijks-)monumenten. Toch organi
seert Noord-Beveland al jaren
geen open monumentendag meer.
en belemmering van het uitzicht
zouden kopers afschrikken.
„Wij zagen dit drie jaar geleden al
aankomen", zegt voorzitter Henk
den Haan van de chauffeursvereni
ging Sint Philipsland. „Daarom
hebben we de koppen bij elkaar ge
stoken. Als er problemen komen,
is het beter om met één mond te
spreken." Sinds mei is er formeel
sprake van een vereniging. „En dat
blijkt achteraf precies het juiste
moment te zijn geweest", aldus
Den Haan. „Want toen is de kri
tiek op onze aanwezigheid op het
havenplateau gekomen."
Een andere locatie voor de vracht
wagens lijkt de enige oplossing.
Het gemeentebestuur bekijkt wel
ke mogelijkheden er zijn en hoopt
later dit jaar met een voorstel te ko
men. Het industrieterrein en een
ptl Vrachtwagenchauffeurs in Sint
Philipsland moeten hun auto's el
ders parkeren. Aan omheining en
verlichting van een nieuwe par
keerplaats willen ze meebetalen.
Navraag bij de gemeente leert dat
dat in 2003 voor het laatst is ge
weest. „Er was toen weinig animo
vanuit de eigenaren van de monu
menten en er waren weinig belang
stellenden", aldus een woordvoer
ster. „Slechts één monument was
een succes die dag en dat was de
kerk van Colijnsplaat. Maar dat
kwam omdat de Visserijdagen in
datzelfde weekeinde vielen."
De kerken van Colijnsplaat en
Kortgene zijn zaterdag wel open tij
dens Monumentendag. „Wij zijn
zelfstandig en niet afhankelijk van
de gemeente", zegt J. Marinissen
van de kerkenraad in Colijnsplaat.
braakliggend stuk grond aan de
Luijsterlaan zijn de revue al gepas
seerd, maar Den Haan zegt te heb
ben vernomen dat omwonenden
van die laatste locatie de komst
van de vrachtwagens niet zien zit
ten. Welke plek het ook wordt, de
kans is groot dat de gemeente een
bijdrage zal vragen van de chauf
feurs, bijvoorbeeld in de vorm van
een parkeervergunning. „Dat zou
den we best begrijpen", stelt Den
Haan. „Het zou fijn zijn als zo'n
nieuwe parkeerplaats wordt ver
licht om omheind. Dat kost geld.
Er is niets mis mee dat de gemeen
te een deel van de kosten terug wil
zien. Ik weet zeker dat onze bazen
door ook zo over denken."
Toch moet de gemeente volgens
Den Haan niet overdrijven. Vol
gens hem heeft wethouder Van
Dis laten doorschemeren dat het
kostendekkend moet zijn. „Dan
gaat zo'n parkeervergunning mis
schien wel drieduizend euro per
jaar kosten", stelt Den Haan. „Dat
zijn natuurlijk geen bedragen."
Afval ondergronds verzamelen aan de Nieuwe Haven, foto Dirk-Jan Gjeltema
door Esme Soesman
ZIERIKZEE - De ondergrondse afval
inzameling in het hartje van Zie
rikzee wordt met zeven nieuwe in
zamelpunten fors uitgebreid. Vuil
niszakken en rolcontainers gaan in
praktisch heel het Havenkwartier
in de ban.
Aan het kiezen van locaties waar
deze ondergrondse containers ge
plaatst worden, is onderzoek aan
vooraf gegaan. De bedoeling is con
tainers te plaatsen op het parkeer
terrein Nieuwe Bogerdstraat,
Breedstraat, Sint Domusstraat,
hoek van de Hoofdpoortstraat met
de Ravestraat, hoek Ravestraat
met de Peterseliestraat, Fonteine
met de Korte Sint Janstraat en het
Kraanplein op de kop van de
Oude Haven.
Een aantal van deze plekken moet
nog tot in detail worden uitge
werkt. Die verfijning wordt opge
pakt na een informatiebijeen-
'Uiteindelijk wordt de
hele binnenstad van zuid
naar noord doorgewerkt'
komst die donderdag wordt gehou
den in de Burgerzaal van het ge
meentehuis in Zierikzee. De reini
gingsdienst licht die avond (aan
vang 19.30 uur) het hoe en waar
om van deze nieuwe wijze van af
valinzameling toe. Aan de Nieuwe
Haven zijn in het voorjaar van
2006 al ondergrondse afvalcontai
ners in gebruik genomen. Dit is
het vervolg. „Uiteindelijk is het de
bedoeling dat de hele binnenstad
van zuid naar noord wordt doorge
werkt", blikt Paul van Tuil van de
gemeente Schouwen-Duiveland in
de toekomst. De nieuwe vorm van
afvalinzameling heeft een aantal
voordelen. Mensen hoeven hun
troep niet meer kwijt in schuur
tjes en op stoepen. „Wat verrom
meling van het straatbeeld en afval-
toerisme tegengaat." De containers
zijn altijd toegankelijk. Bovendien
kunnen werknemers van de reini
gingsdienst efficiënter en beter
worden ingezet.