'Ik ben verliefd op elk schilderij'
Schouwstuk blijkt echte Schouman
Vermaarde
organist in
Middelburg
Peter Simons treedt in
Hulst voor het eerst met
zijn werk naar buiten.
Trees Verwilligen stuit
bij restauratie op werk
i8e-eeuwse kunstenaar.
28 I Dinsdag 9 september 2008 PZC
door Anita Tournois
HULST - Toen Peter Simons uit Mid
delburg een oproep zag van Post
Art, waarin exposanten gevraagd
werden voor de galerie in Hulst,
besloot hij te reageren. Lange tijd
voelde hij de behoefte niet zo om
met zijn werk naar buiten te tre
den. Maar na stevig nadenken en
aandringen van de buitenwacht
heeft hij de stap nu toch gezet en
is zijn eerste expositie een feit.
„Eigenlijk ben ik verliefd op elk
schilderij", zegt Simons. „Het ver
wondert en verrast me steeds
weer als ik een compositie van
kleur, lijn en ritme zie groeien on
der mijn handen. Ik begin altijd
met houtskool en maak dan wille-
Keurige vormen, zelden rechte lij-
ten. Daarna ga ik met verf aan de
dag. Er is nooit een vooropgezet
alan. Alles ontstaat spontaan, be
paald door de emotie van het mo
ment. Met soms wat weghalen en
toevoegen ontstaat zo mijn ver
naai en de titel. Elke titel vertelt
een verhaal. Maar mijn taferelen
zijn wel zo geschilderd dat elke kij
ker zijn eigen verhaal kan bele
ven."
Kunst blijkt voor Simons geen we
tenschap maar emotie. De natuur
lijke omgeving, waarin hij opgroei
de en de elementen duidelijk
zicht- en voelbaar waren, zorgen
voor blijvende inspiratie. Daar
naast hebben langdurige reizen
naar Nepal en India zijn manier
van werken beïnvloed. Kunst en
kleurenpalet met heldere tinten
naast meer ingetogen varianten,
waaraan regelmatig goudtint is toe
gevoegd. Voorbeelden zijn Euforie,
een uitbundig werk gemaakt tij
dens een euforisch moment en
The Spirit Dreams of the Past, dat
verwerkt met zachte tinten juist
een verstillend tafereel laat zien.
„Het kleurgebruik hangt inder
daad sterk af van de stemming
waarin ik me bevind. De ene dag
is natuurlijk de andere niet", legt
Simons uit.
De geabstraheerde beelden van
flink formaat, met herkenbare
mensfiguren, zijn vervaardigd uit
'Alles ontstaat spontaan,
bepaald door de emotie
van het moment'
massief hout en voorzien van een
kleurrijke of goudkleurige laklaag.
Het hout komt van boomstam
men, dat Simons in het bos aan
treft. Zo vond hij ooit een ferme
houtschilfer van een door de blik
sem gevelde boom. De schilfer
werd getransformeerd tot The King
of the Forest. Een vrolijk beeld, be
schilderd in goud, groen, rood en
roze kleuren. „Zoals je ziet, klop
pen de verhoudingen in mijn beel
den niet. Het gevolg is sterk gepro
nonceerde, veelzeggende uitdruk
kingen. Ik vind het heerlijk om
het hout te laten herleven."
Tentoonstelling Peter Simons, t/m 28
september in galerie Post Art, Minder
broederstraat 3, Hulst. Geopend: vrij
dag-zondag; 13.00-17.00 uur.
cultuur ter plekke werd vastgelegd
op cd's om later mee aan de slag te
gaan. Hij raakte er diep onder de
indruk van het spirituele leven,
vooral toen hij een poos vertoefde
in een meditatiecentrum ten zui
den van Madras. Ook ontwikkelde
hij er een voorliefde voor raga-mu-
ziek. Vooral Ravi Shankar spreekt
hem enorm aan.
Tijdens het schilderproces laat hij
zich vaak leiden door muziek en
hij voelt zich dan volledig vrij. Als
autodidact probeert hij zijn vor
Peter Simons hangt zijn schilderij Nepal Woman (acryl op doek) op.
mentaal - met voorkeur voor ab-
stract-expressionisme - voortdu
rend te ontwikkelen.
De kunstschilder werkt hoofdzake
lijk abstract, waarin soms figuratie
ve elementen te ontdekken vallen.
Een ander kenmerk is het breed
MIDDELBURG - Het seizoen van de
Commissie Orgelconcerten Middel
burg beleeft morgen zijn hoogte
punt. De Zwitserse organist en
componist Guy Bovet geeft dan
een concert in de Oostkerk. Dat be
gint om 20.00 uur. Voor de gele
genheid is de uitvoering niet zoals
gebruikelijk bij de Commissie Or
gelconcerten op dinsdag maar op
woensdag.
Bovet (1942) geldt wereldwijd als
een toonaangevend en origineel
nusicus, die op vele terreinen ac
tief is. Hij geeft zo'n zestig concer
ten per jaar, nam tientallen cd's op
en werkt als componist veel voor
theater en film. Zijn catalogus,
met ruim 220 opusnummers, om
vat allerlei soorten werk. Verder is
hij werkzaam als onderzoeker en
docent aan diverse conservatoria.
Bovet zal morgen in de Oostkerk
twaalf tangowerken uitvoeren. De
uitvoering is tevens het sluitstuk
van de zomerserie van de Commis
sie Orgelconcerten. In het najaar,
op 14 november, volgt nog een toe
gift. Dan zal Margreeth Chr. de
Jong samen met het koor Studium
Chorale in de Nieuwe Kerk een bij
zonder programma uitvoeren met
onder meer psalmen van Zeeuwse
componisten, onder wie Gerard
H.G. von Brucken Fock en Daan
Manneke. Dat concert is onderdeel
an de manifestatie NieuwZout.
Detail van het gerestaureerde schilderij.
door Rolf Bosboom
MIDDELBURG - Als restaurateur van
schilderijen krijgt Trees Verwilli
gen uit Middelburg vaker bijzon
der werk in haar atelier. Toch was
ook zij aangenaam verrast toen ze
onlangs een zwaar aangetast schil
derij binnenkreeg dat bij nadere
beschouwing een kostbaar werk
van de achttiende-eeuwse kunst
schilder Aert Schouman bleek te
zijn. Het is net, in oude luister her
steld, teruggekeerd bij de eigenaar.
Verwilligen kreeg het werk enkele
maanden geleden in handen. „Het
had boven de schoorsteen gehan
gen en was in slechte staat, met
zelfs gaten erin. Het was zo ver
gaan dat het linnen eigenlijk geen
draagkracht meer had. Het brokkel
de onder je handen vandaan. Het
werd gedragen door zijn eigen ma
terie. Toch viel me wel op dat het
goed was geschilderd." Toen een
kunsthandelaar bij haar bezoek
kwam, vroeg Verwilligen hem te
kijken naar het schilderij. „Hij zei
meteen: 'Dat is een Schouman.
Het is prachtig'."
Aert Schouman (1710-1792) woon
de afwisselend in Dordrecht en
Den Haag, maar hij werkte ook re
gelmatig in Middelburg en omge
ving. Hij bouwde een relatief klein
oeuvre op, dat vooral bestaat uit
portretten en grote behangselschil
deringen. Als het gaat om behang
sels wordt Schouman gezien als de
belangrijkste Nederlandse schilder
uit de achttiende eeuw. In zijn on
derwerpkeuze was hij veelzijdig:
bijbelse en mythologische the
ma's, composities met vogels, plan-
tenstudies, zeldzame dieren. Be
kend zijn zijn aquarellen van stads
gezichten en parkachtige land
schappen met vogels.
Verwilligen heeft voor de zeker
heid een tweede deskundige ge
raadpleegd: Jeroen de Kuyper van
het Zeeuws Veilinghuis in Middel
burg. „Die vond het ook geweldig,
'Het was zo vergaan dat
het linnen eigenlijk geen
draagkracht meer had'
bijzonder." Hij bevestigt dat. „Het
schilderij is niet gesigneerd, maar
ik weet voor 99,9 procent zeker
dat het van Schouman is." Over de
waarde van het schilderij durft De
Kuyper geen uitspraken te doen.
De eigenaar van het schilderij
wenst anoniem te blijven. Dat
heeft mede te maken met het feit
dat in de jaren negentig uit een
huis in Middelburg een aantal
schilderijen van Schouman wer
den gestolen.
In drie maanden tijd heeft Verwil
ligen het schilderij helemaal her
steld. „Het was veel werk, maar
het geeft zo veel voldoening. Het
leuke was dat het helemaal uit het
niets kwam. Dat zijn toch de
snoepjes van mijn werk."