'Ik ben verliefd op elk schilderij' Schouwstuk blijkt echte Schouman Vermaarde organist in Middelburg Peter Simons treedt in Hulst voor het eerst met zijn werk naar buiten. Trees Verwilligen stuit bij restauratie op werk i8e-eeuwse kunstenaar. 28 I Dinsdag 9 september 2008 PZC door Anita Tournois HULST - Toen Peter Simons uit Mid delburg een oproep zag van Post Art, waarin exposanten gevraagd werden voor de galerie in Hulst, besloot hij te reageren. Lange tijd voelde hij de behoefte niet zo om met zijn werk naar buiten te tre den. Maar na stevig nadenken en aandringen van de buitenwacht heeft hij de stap nu toch gezet en is zijn eerste expositie een feit. „Eigenlijk ben ik verliefd op elk schilderij", zegt Simons. „Het ver wondert en verrast me steeds weer als ik een compositie van kleur, lijn en ritme zie groeien on der mijn handen. Ik begin altijd met houtskool en maak dan wille- Keurige vormen, zelden rechte lij- ten. Daarna ga ik met verf aan de dag. Er is nooit een vooropgezet alan. Alles ontstaat spontaan, be paald door de emotie van het mo ment. Met soms wat weghalen en toevoegen ontstaat zo mijn ver naai en de titel. Elke titel vertelt een verhaal. Maar mijn taferelen zijn wel zo geschilderd dat elke kij ker zijn eigen verhaal kan bele ven." Kunst blijkt voor Simons geen we tenschap maar emotie. De natuur lijke omgeving, waarin hij opgroei de en de elementen duidelijk zicht- en voelbaar waren, zorgen voor blijvende inspiratie. Daar naast hebben langdurige reizen naar Nepal en India zijn manier van werken beïnvloed. Kunst en kleurenpalet met heldere tinten naast meer ingetogen varianten, waaraan regelmatig goudtint is toe gevoegd. Voorbeelden zijn Euforie, een uitbundig werk gemaakt tij dens een euforisch moment en The Spirit Dreams of the Past, dat verwerkt met zachte tinten juist een verstillend tafereel laat zien. „Het kleurgebruik hangt inder daad sterk af van de stemming waarin ik me bevind. De ene dag is natuurlijk de andere niet", legt Simons uit. De geabstraheerde beelden van flink formaat, met herkenbare mensfiguren, zijn vervaardigd uit 'Alles ontstaat spontaan, bepaald door de emotie van het moment' massief hout en voorzien van een kleurrijke of goudkleurige laklaag. Het hout komt van boomstam men, dat Simons in het bos aan treft. Zo vond hij ooit een ferme houtschilfer van een door de blik sem gevelde boom. De schilfer werd getransformeerd tot The King of the Forest. Een vrolijk beeld, be schilderd in goud, groen, rood en roze kleuren. „Zoals je ziet, klop pen de verhoudingen in mijn beel den niet. Het gevolg is sterk gepro nonceerde, veelzeggende uitdruk kingen. Ik vind het heerlijk om het hout te laten herleven." Tentoonstelling Peter Simons, t/m 28 september in galerie Post Art, Minder broederstraat 3, Hulst. Geopend: vrij dag-zondag; 13.00-17.00 uur. cultuur ter plekke werd vastgelegd op cd's om later mee aan de slag te gaan. Hij raakte er diep onder de indruk van het spirituele leven, vooral toen hij een poos vertoefde in een meditatiecentrum ten zui den van Madras. Ook ontwikkelde hij er een voorliefde voor raga-mu- ziek. Vooral Ravi Shankar spreekt hem enorm aan. Tijdens het schilderproces laat hij zich vaak leiden door muziek en hij voelt zich dan volledig vrij. Als autodidact probeert hij zijn vor Peter Simons hangt zijn schilderij Nepal Woman (acryl op doek) op. mentaal - met voorkeur voor ab- stract-expressionisme - voortdu rend te ontwikkelen. De kunstschilder werkt hoofdzake lijk abstract, waarin soms figuratie ve elementen te ontdekken vallen. Een ander kenmerk is het breed MIDDELBURG - Het seizoen van de Commissie Orgelconcerten Middel burg beleeft morgen zijn hoogte punt. De Zwitserse organist en componist Guy Bovet geeft dan een concert in de Oostkerk. Dat be gint om 20.00 uur. Voor de gele genheid is de uitvoering niet zoals gebruikelijk bij de Commissie Or gelconcerten op dinsdag maar op woensdag. Bovet (1942) geldt wereldwijd als een toonaangevend en origineel nusicus, die op vele terreinen ac tief is. Hij geeft zo'n zestig concer ten per jaar, nam tientallen cd's op en werkt als componist veel voor theater en film. Zijn catalogus, met ruim 220 opusnummers, om vat allerlei soorten werk. Verder is hij werkzaam als onderzoeker en docent aan diverse conservatoria. Bovet zal morgen in de Oostkerk twaalf tangowerken uitvoeren. De uitvoering is tevens het sluitstuk van de zomerserie van de Commis sie Orgelconcerten. In het najaar, op 14 november, volgt nog een toe gift. Dan zal Margreeth Chr. de Jong samen met het koor Studium Chorale in de Nieuwe Kerk een bij zonder programma uitvoeren met onder meer psalmen van Zeeuwse componisten, onder wie Gerard H.G. von Brucken Fock en Daan Manneke. Dat concert is onderdeel an de manifestatie NieuwZout. Detail van het gerestaureerde schilderij. door Rolf Bosboom MIDDELBURG - Als restaurateur van schilderijen krijgt Trees Verwilli gen uit Middelburg vaker bijzon der werk in haar atelier. Toch was ook zij aangenaam verrast toen ze onlangs een zwaar aangetast schil derij binnenkreeg dat bij nadere beschouwing een kostbaar werk van de achttiende-eeuwse kunst schilder Aert Schouman bleek te zijn. Het is net, in oude luister her steld, teruggekeerd bij de eigenaar. Verwilligen kreeg het werk enkele maanden geleden in handen. „Het had boven de schoorsteen gehan gen en was in slechte staat, met zelfs gaten erin. Het was zo ver gaan dat het linnen eigenlijk geen draagkracht meer had. Het brokkel de onder je handen vandaan. Het werd gedragen door zijn eigen ma terie. Toch viel me wel op dat het goed was geschilderd." Toen een kunsthandelaar bij haar bezoek kwam, vroeg Verwilligen hem te kijken naar het schilderij. „Hij zei meteen: 'Dat is een Schouman. Het is prachtig'." Aert Schouman (1710-1792) woon de afwisselend in Dordrecht en Den Haag, maar hij werkte ook re gelmatig in Middelburg en omge ving. Hij bouwde een relatief klein oeuvre op, dat vooral bestaat uit portretten en grote behangselschil deringen. Als het gaat om behang sels wordt Schouman gezien als de belangrijkste Nederlandse schilder uit de achttiende eeuw. In zijn on derwerpkeuze was hij veelzijdig: bijbelse en mythologische the ma's, composities met vogels, plan- tenstudies, zeldzame dieren. Be kend zijn zijn aquarellen van stads gezichten en parkachtige land schappen met vogels. Verwilligen heeft voor de zeker heid een tweede deskundige ge raadpleegd: Jeroen de Kuyper van het Zeeuws Veilinghuis in Middel burg. „Die vond het ook geweldig, 'Het was zo vergaan dat het linnen eigenlijk geen draagkracht meer had' bijzonder." Hij bevestigt dat. „Het schilderij is niet gesigneerd, maar ik weet voor 99,9 procent zeker dat het van Schouman is." Over de waarde van het schilderij durft De Kuyper geen uitspraken te doen. De eigenaar van het schilderij wenst anoniem te blijven. Dat heeft mede te maken met het feit dat in de jaren negentig uit een huis in Middelburg een aantal schilderijen van Schouman wer den gestolen. In drie maanden tijd heeft Verwil ligen het schilderij helemaal her steld. „Het was veel werk, maar het geeft zo veel voldoening. Het leuke was dat het helemaal uit het niets kwam. Dat zijn toch de snoepjes van mijn werk."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 30