Geld en werk Zelf een occasion importeren Zorg op slimme manier voor een lege mailbox Topper doet het voor minder 16 I Dinsdag 9 september 2008 PZC GELDZAKEN door Corné van Zeijl Met veel plezier zag ik afgelopen week dat de Nederlan der Ben Verwaaijen de nieuwe topmanager van de zieltogende telecomgigant Alcatel Lucent geworden is. Ik heb altijd een zwak voor meneer Verwaaijen gehad, al is het alleen maar omdat hij vroeger bij mij in de straat woonde toen hij nog gewoon een opklimmende KPN-manager was. Na zijn overstap naar het betreurenswaardige British Telecom heeft hij deze moloch weer winstgevend en groeiend gemaakt. Daarmee is hij de held van het Britse bedrijfsleven geworden. Nu neemt hij de uitdaging aan Alcatel Lucent er bovenop te helpen. Om aan te geven hoe groot de problemen bij Alcatel Lucent zijn: In 2000 stond de koers op bijna 100 euro, nu op slechts 4 euro. In de tussentijd maakte het bedrijf alleen in 2005 en 2006 winst. Bovendien wordt het bedrijf verteerd door interne ruzies tussen de mensen van de Alcateltak en de Lucenttak. Ook Verwaaijens salaris is interessant. Dat zou maximaal 3 miljoen euro per jaar bedragen. Als we even in de Nederlandse salaris-tophonderd kijken, zou Verwaaijen als alles, maar dan ook alles, meezit op een heel bescheiden negentien de plaats komen. Terwijl je een man met zo'n trackrecord bent en je je in zo'n probleembedrijf stort! Eindelijk iemand die het heeft begrepen. Geld doet er niet toe. Tenminste niet op zo'n niveau. Wat maakt het nu uit of je 3 of 7 miljoen verdient? Ik denk toch niet dat hij het op kan maken. Het zal met name de lust zijn opnieuw het kunst je te flikken. Om een bedrijf dat al zo lang met de pootjes om hoog ligt weer op de rails te krijgen. In dezelfde tophonderd valt op dat mevrouw McKinstry (CEO Wolters Kluwer) met 8,5 miljoen op plaats nummer twee, me neer Davis (CEO Reed Elsevier) met 7,9 miljoen en meneer Shepard (ex-CEO AEGON) met 7,1 miljoen op plaats 3 en 4 staan. Deze bedrijven en managers zijn bepaald geen klinken de voorbeelden van uitstekend managent of uitstekende aan deelhoudersrendementen. Ergo: een topsalaris is geen garantie voor een toprendement, eerder het tegenovergestelde. Het leuke is ook dat hiermee het argument vervalt van al die old boys, dat je wel heel veel salaris móet bieden omdat anders al het managerstalent naar het buitenland verdwijnt. De echte toppers zoeken een functie waar hun talent tot uiting kan ko men en dan is salaris slechts bijzaak. Ik hoop dat Ben Ver waaijen ook deze klus weer tot een goed einde zal brengen, zo dat hij qua capaciteiten en salarismoraal als lichtend voorbeeld voor de rest van de Nederlandse topmanagers kan dienen. Een topsalaris is nog geen garantie voor een toprendement Q Corné van Zeijl is fondsbeheerder bij SNS Asset Management. De meeste mensen die op hun werk (en thuis) ge bruikmaken van inter net en e-mail kennen het probleem. Kom je terug van va kantie, is je mailbox overvol. Zelfs als je een goed spamfilter gebruikt tegen Rolex- en Viagra-adverten- ties, dan nog word je elektronische brievenbus vaak overspoeld met mailtjes. Toch bieden de meest gebruikte mailprogramma's wel degelijk hulpmiddelen om deze overstro ming te voorkomen. Microsoft Outlook bijvoorbeeld kent een aan tal instrumenten om het beheer van je brievenbus te stroomlijnen. In het boek Elke dag je hoofd en je inbox leeg geeft auteur Taco Ooster kamp een groot aantal tips om be ter om te gaan met Outlook. Oos terkamp traint mensen in slimmer werken, dit boek is daar een van de middelen voor. In het boek wordt uitgelegd hoe de e-mail effectiviteit kan toene men. Verder leert de auteur aller Ria Bijvelds foto GPD/PR Ria Bijvelds heeft benzi ne in haar bloed. Ze kreeg de autohandel thuis met de paplepel ingegoten. De 24-jarige vrouw uit Erp importeert auto's uit de VS en Duitsland. Een van die onvervalste Amerikaanse pk-kanonnen die ze naar Neder land heeft gehaald, heet de Stin ger. Maar liefhebbers van deze au to moet ze een beetje teleurstellen, plannen voor een apart Stinger-im- porteurschap heeft ze niet. „Want dan moet ik aan te veel eisen vol doen", zegt Ria Bijvelds. Ze houdt zich bezig met de import van au to's uit Duitsland en de VS, het aanvragen van tijdelijke kenteken platen en de verkoop van nieuwe auto's (meestal Chevrolets, Ca dillacs en Fords) in Nederland, Duitsland, Zwitserland en enkele andere Europese landen. Bijvelds exporteerde een kleine tien jaar geleden al rechtsgestuur- de auto's naar Engeland. „Toen ik 18 jaar was, leverde ik al auto's af op Schiphol. Het begon ooit met een vriendendienst om een Dodge Auto's zijn duur, of ze nu nieuw zijn of tweedehands. Eén van de manieren om geld te besparen, is de auto uit het buitenland te importeren. Je kunt ze ook laten importeren, bijvoorbeeld door Ria Bijvelds uit Erp. door Rien van der Steen illustratie Birgitta Hermans Charger uit 1968, die auto uit tv-se- rie Dukes ofHazzard, te importe ren. De koper overtuigde me dat ik hem zeifin de VS op moest ha len. Tot schrik van mijn ouders reisde ik op mijn 15e naar Ameri ka, waar ik de Dodge samen met een monteur naar het zuiden reed voor inscheping. Toen de auto in Nederland aankwam, werd ik me bewust van het gat in de markt. Want mensen betalen echt te veel voor hun auto, realiseerde ik me." Bijvelds nam de taak op zich het importeren van auto's voor parti culieren makkelijker te maken. Het is het waard, meent ze. „Je schrikt als je beseft hoeveel luxe belasting er op een auto in Neder land geheven wordt. Een deel van die belasting kan je terugvorderen wanneer je over de grens een ge bruikte auto koopt. Als je ziet hoe eenvoudig dat eigenlijk is, bedenk je je wel twee keer voor je hier een gebruikte auto koopt. Mensen zien op tegen het papierwerk, maar dat neem ik hen wel uit handen." Ria Bijvelds Auto Importservices heeft zich sinds 2004 toegelegd op de import van bijzondere auto's. Zoals de Nissan Skyline, een Chrysler Prowier, een Dodge Hot rod of een bijzondere Corvette. „Het zijn altijd auto's die niet via de reguliere import Nederland bin nenkomen. Ik doe dus de grijze import. Een vuistregel daarbij is dat je een auto die via het gewone kanaal in Europa geïmporteerd wordt, nooit goedkoper zelf kunt binnenhalen. Dus hou ik me bezig met de bijzondere modellen, die voor gewone importeurs niet inte ressant zijn. Nu de slurptax een einde dreigt te maken aan grote au to's als de Hummer, voorzie ik lei methoden en trucs in Outlook waar je op je werk wat aan hebt. ']e bent veel minder tijd kwijt met het archiveren en terugzoeken van e-mails. Je weet hoe je je e-mail- mappen zo efficiënt mogelijk kunt inrichten, zodat met weinig tijd toch alles, echt alles, vindbaar is en blijft', aldus de auteur. Taco Oosterkamp - Elke dag je hoofd en je inbox leeg. Uitgeverij Meer Ef fect, 31,75 euro. Meer informatie over het boek op www.elkedagleeg.nl Elke dag je hoofd en inbox leeg Wie overweegt een andere auto aan te schaffen, kan flink op de prijs bezuinigen door ook over de grens te kijken. Maar het voordeel gaat vrijwel alleen op voor tweedehands auto's. Een nieuwe auto kopen in het buitenland is net zo duur als in Nederland, zo niet duurder. door Johan Bosveld Een andere auto kopen en ook nog eens geld bespa ren. Dat kan als we ons niet beperken tot de auto boulevard of de garage om de hoek. In het buitenland 'shoppen' levert in veel gevallen een flink voordeel op. Zeker in de duurdere prijsklassen (zoals Audi, BMW en Mercedes) kan dat voordeel tot dui zenden euro's oplopen. Veel mensen hebben de import van een auto inmiddels ontdekt. Zo werden er vorig jaar ruim 120.000 voertuigen op een Neder lands kenteken overgeschreven. Een stijging van bijna 20 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De meeste auto's worden uit Duits land geïmporteerd. Maar pas op: het financiële voor deel is er eigenlijk alleen voor wie een tweedehands auto zoekt. Dat heeft vooral te maken met de BPM, de Belasting op Personen auto's en Motorrijwielen. Welis waar is de belasting op nieuwe au to's in het buitenland veelal lager dan in Nederland, wie een nieuwe auto importeert, moet toch het vol le BPM-tarief betalen. Daardoor valt het prijsvoordeel in de meeste gevallen weg en kan de nieuwe au to zelfs duurder worden dan wan neer die in Nederland was ge kocht. Een heel ander verhaal wordt het als in bijvoorbeeld Duitsland of België een tweedehands auto wordt gekocht. Dan is juist de BPM er voor een deel de oorzaak van dat de prijs lager uitkomt. Dat

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 16