Geld en werk
Zelf een occasion importeren
Zorg op slimme manier
voor een lege mailbox
Topper doet het voor minder
16 I Dinsdag 9 september 2008 PZC
GELDZAKEN
door Corné van Zeijl
Met veel plezier zag ik afgelopen week dat de Nederlan
der Ben Verwaaijen de nieuwe topmanager van de
zieltogende telecomgigant Alcatel Lucent geworden
is. Ik heb altijd een zwak voor meneer Verwaaijen gehad, al is
het alleen maar omdat hij vroeger bij mij in de straat woonde
toen hij nog gewoon een opklimmende KPN-manager was.
Na zijn overstap naar het betreurenswaardige British Telecom
heeft hij deze moloch weer winstgevend en groeiend gemaakt.
Daarmee is hij de held van het Britse bedrijfsleven geworden.
Nu neemt hij de uitdaging aan Alcatel Lucent er bovenop te
helpen. Om aan te geven hoe groot de problemen bij Alcatel
Lucent zijn: In 2000 stond de koers op bijna 100 euro, nu op
slechts 4 euro. In de tussentijd maakte het bedrijf alleen in
2005 en 2006 winst. Bovendien wordt het bedrijf verteerd
door interne ruzies tussen de mensen van de Alcateltak en de
Lucenttak. Ook Verwaaijens salaris is interessant. Dat zou
maximaal 3 miljoen euro per jaar bedragen. Als we even in de
Nederlandse salaris-tophonderd
kijken, zou Verwaaijen als alles,
maar dan ook alles, meezit op
een heel bescheiden negentien
de plaats komen. Terwijl je een
man met zo'n trackrecord bent
en je je in zo'n probleembedrijf
stort! Eindelijk iemand die het heeft begrepen. Geld doet er
niet toe. Tenminste niet op zo'n niveau. Wat maakt het nu uit
of je 3 of 7 miljoen verdient? Ik denk toch niet dat hij het op
kan maken. Het zal met name de lust zijn opnieuw het kunst
je te flikken. Om een bedrijf dat al zo lang met de pootjes om
hoog ligt weer op de rails te krijgen.
In dezelfde tophonderd valt op dat mevrouw McKinstry (CEO
Wolters Kluwer) met 8,5 miljoen op plaats nummer twee, me
neer Davis (CEO Reed Elsevier) met 7,9 miljoen en meneer
Shepard (ex-CEO AEGON) met 7,1 miljoen op plaats 3 en 4
staan. Deze bedrijven en managers zijn bepaald geen klinken
de voorbeelden van uitstekend managent of uitstekende aan
deelhoudersrendementen. Ergo: een topsalaris is geen garantie
voor een toprendement, eerder het tegenovergestelde.
Het leuke is ook dat hiermee het argument vervalt van al die
old boys, dat je wel heel veel salaris móet bieden omdat anders
al het managerstalent naar het buitenland verdwijnt. De echte
toppers zoeken een functie waar hun talent tot uiting kan ko
men en dan is salaris slechts bijzaak. Ik hoop dat Ben Ver
waaijen ook deze klus weer tot een goed einde zal brengen, zo
dat hij qua capaciteiten en salarismoraal als lichtend voorbeeld
voor de rest van de Nederlandse topmanagers kan dienen.
Een topsalaris is nog
geen garantie voor
een toprendement
Q Corné van Zeijl is fondsbeheerder bij SNS Asset Management.
De meeste mensen die op
hun werk (en thuis) ge
bruikmaken van inter
net en e-mail kennen
het probleem. Kom je terug van va
kantie, is je mailbox overvol. Zelfs
als je een goed spamfilter gebruikt
tegen Rolex- en Viagra-adverten-
ties, dan nog word je elektronische
brievenbus vaak overspoeld met
mailtjes.
Toch bieden de meest gebruikte
mailprogramma's wel degelijk
hulpmiddelen om deze overstro
ming te voorkomen. Microsoft
Outlook bijvoorbeeld kent een aan
tal instrumenten om het beheer
van je brievenbus te stroomlijnen.
In het boek Elke dag je hoofd en je
inbox leeg geeft auteur Taco Ooster
kamp een groot aantal tips om be
ter om te gaan met Outlook. Oos
terkamp traint mensen in slimmer
werken, dit boek is daar een van
de middelen voor.
In het boek wordt uitgelegd hoe
de e-mail effectiviteit kan toene
men. Verder leert de auteur aller
Ria Bijvelds
foto GPD/PR
Ria Bijvelds heeft benzi
ne in haar bloed. Ze
kreeg de autohandel
thuis met de paplepel
ingegoten. De 24-jarige
vrouw uit Erp importeert auto's
uit de VS en Duitsland. Een van
die onvervalste Amerikaanse
pk-kanonnen die ze naar Neder
land heeft gehaald, heet de Stin
ger. Maar liefhebbers van deze au
to moet ze een beetje teleurstellen,
plannen voor een apart Stinger-im-
porteurschap heeft ze niet. „Want
dan moet ik aan te veel eisen vol
doen", zegt Ria Bijvelds. Ze houdt
zich bezig met de import van au
to's uit Duitsland en de VS, het
aanvragen van tijdelijke kenteken
platen en de verkoop van nieuwe
auto's (meestal Chevrolets, Ca
dillacs en Fords) in Nederland,
Duitsland, Zwitserland en enkele
andere Europese landen.
Bijvelds exporteerde een kleine
tien jaar geleden al rechtsgestuur-
de auto's naar Engeland. „Toen ik
18 jaar was, leverde ik al auto's af
op Schiphol. Het begon ooit met
een vriendendienst om een Dodge
Auto's zijn duur, of ze nu
nieuw zijn of tweedehands. Eén
van de manieren om geld te besparen,
is de auto uit het buitenland te
importeren. Je kunt ze ook laten
importeren, bijvoorbeeld door
Ria Bijvelds uit Erp.
door Rien van der Steen
illustratie Birgitta Hermans
Charger uit 1968, die auto uit tv-se-
rie Dukes ofHazzard, te importe
ren. De koper overtuigde me dat
ik hem zeifin de VS op moest ha
len. Tot schrik van mijn ouders
reisde ik op mijn 15e naar Ameri
ka, waar ik de Dodge samen met
een monteur naar het zuiden reed
voor inscheping. Toen de auto in
Nederland aankwam, werd ik me
bewust van het gat in de markt.
Want mensen betalen echt te veel
voor hun auto, realiseerde ik me."
Bijvelds nam de taak op zich het
importeren van auto's voor parti
culieren makkelijker te maken.
Het is het waard, meent ze. „Je
schrikt als je beseft hoeveel luxe
belasting er op een auto in Neder
land geheven wordt. Een deel van
die belasting kan je terugvorderen
wanneer je over de grens een ge
bruikte auto koopt. Als je ziet hoe
eenvoudig dat eigenlijk is, bedenk
je je wel twee keer voor je hier een
gebruikte auto koopt. Mensen zien
op tegen het papierwerk, maar dat
neem ik hen wel uit handen."
Ria Bijvelds Auto Importservices
heeft zich sinds 2004 toegelegd op
de import van bijzondere auto's.
Zoals de Nissan Skyline, een
Chrysler Prowier, een Dodge Hot
rod of een bijzondere Corvette.
„Het zijn altijd auto's die niet via
de reguliere import Nederland bin
nenkomen. Ik doe dus de grijze
import. Een vuistregel daarbij is
dat je een auto die via het gewone
kanaal in Europa geïmporteerd
wordt, nooit goedkoper zelf kunt
binnenhalen. Dus hou ik me bezig
met de bijzondere modellen, die
voor gewone importeurs niet inte
ressant zijn. Nu de slurptax een
einde dreigt te maken aan grote au
to's als de Hummer, voorzie ik
lei methoden en trucs in Outlook
waar je op je werk wat aan hebt.
']e bent veel minder tijd kwijt met
het archiveren en terugzoeken van
e-mails. Je weet hoe je je e-mail-
mappen zo efficiënt mogelijk kunt
inrichten, zodat met weinig tijd
toch alles, echt alles, vindbaar is
en blijft', aldus de auteur.
Taco Oosterkamp - Elke dag je hoofd
en je inbox leeg. Uitgeverij Meer Ef
fect, 31,75 euro.
Meer informatie over het boek op
www.elkedagleeg.nl
Elke dag je hoofd
en inbox leeg
Wie overweegt een andere
auto aan te schaffen, kan
flink op de prijs bezuinigen
door ook over de grens te
kijken. Maar het voordeel
gaat vrijwel alleen op voor
tweedehands auto's. Een
nieuwe auto kopen in het
buitenland is net zo duur als
in Nederland, zo niet
duurder.
door Johan Bosveld
Een andere auto kopen en
ook nog eens geld bespa
ren. Dat kan als we ons
niet beperken tot de auto
boulevard of de garage om de
hoek. In het buitenland 'shoppen'
levert in veel gevallen een flink
voordeel op. Zeker in de duurdere
prijsklassen (zoals Audi, BMW en
Mercedes) kan dat voordeel tot dui
zenden euro's oplopen.
Veel mensen hebben de import
van een auto inmiddels ontdekt.
Zo werden er vorig jaar ruim
120.000 voertuigen op een Neder
lands kenteken overgeschreven.
Een stijging van bijna 20 procent
ten opzichte van het jaar daarvoor.
De meeste auto's worden uit Duits
land geïmporteerd.
Maar pas op: het financiële voor
deel is er eigenlijk alleen voor wie
een tweedehands auto zoekt. Dat
heeft vooral te maken met de
BPM, de Belasting op Personen
auto's en Motorrijwielen. Welis
waar is de belasting op nieuwe au
to's in het buitenland veelal lager
dan in Nederland, wie een nieuwe
auto importeert, moet toch het vol
le BPM-tarief betalen. Daardoor
valt het prijsvoordeel in de meeste
gevallen weg en kan de nieuwe au
to zelfs duurder worden dan wan
neer die in Nederland was ge
kocht.
Een heel ander verhaal wordt het
als in bijvoorbeeld Duitsland of
België een tweedehands auto
wordt gekocht. Dan is juist de
BPM er voor een deel de oorzaak
van dat de prijs lager uitkomt. Dat