spectrum Leven tussen twee werelden Indien gij Mij liejhebt, zo bewaart Mijn geboden Johannes 14:15 PZC Zaterdag 6 september 2008 tekst: Ondine van der Vleuten zwart-witfotografie: Nico Out SGP-voorman Wim Kolijn kruist de handen en komt di rect ter zake. „Het klopt na tuurlijk dat de kledij vaak stemmig is. Alle vrouwen dragen in de kerk een hoed, en zonder uitzondering een rok of jurk. In beide gevallen omdat de Bijbel dat aangeeft. Uiterlijk is een heikel punt, waar overi gens zeker bij jongeren toch wel een bepaalde ontwikkeling in zit. Het uit gangspunt is: we dienen te blijven zo als we geschapen zijn. Cosmetische chi rurgie zuiver ter verfraaiing wordt om die reden ook afgewezen. Daarnaast: waarom schildert iemand zich zo op? Is dat om de lust op te wekken? In die sfeer wordt het gezien." Jammer dat de buitenwereld niet va ker voorbij die uiterlijkheden kijkt, want waar gaat het nu uiteindelijk om? „Om de inhoud. Daar draait het om in de Reformatie en Nadere Refor matie. We zoeken steeds naar het waar- Onno Schot, directeur en bestuurder van de Stichting Zorgverlening. om en het antwoord vinden we in de Bijbel. Wij streven niet naar wereld vreemdheid en ook niet naar een zui ver ascetisch leven. Een borreltje is geen punt. Paulus schreef: Drink niet alleen water, maar ook een weinig wijn vanwege uw maag en uw menigvuldige zwakheden. Die stelt dus wel direct het nut aan de orde. En wat kleding be treft, Calvijn heeft zoiets gezegd als: denkt niet te veel na over je kleding, want als je je steeds afvraagt of het wel sober genoeg is, dan zul je uiteindelijk zelfs een jute zak nog te luxe vinden. We zijn voluit bewoners van deze we reld. Wel in de wereld, niet van de we reld." Toen Wim Kolijn nog bij Dow werkte, kreeg hij wel eens de vraag of hij geen belangrijke informatie mist, zo zonder televisie of radio. „Ik zei: vraag maar! Wij hebben de PZC, het Reformato risch Dagblad, de gezinsgids, De Wach ter, een paar kerkbladen, het partijblad van de SGPhet Onderwijsblad, Crite rium, het studieblad van het weten schappelijk bureau van de SGP - en dan vergeet ik vast nog wel iets. Op de zaterdagen koop ik dan eens die, dan eens deze krant. Vrij dikwijls De Volks krant. En ik lees alles, van a tot z. Dat lukt omdat ik niet afgeleid word door radio en tv." Het Reformatorisch Dag blad is veruit favoriet bij de bevindelijk gereformeerden. De krant, die ge roemd wordt om zijn degelijke aan pak, speelt een belangrijke rol als plat form voor de meningsvorming binnen de 'zuil' van kerkgemeente en eigen or ganisaties. Klopt het beeld van gerefor meerden die voor hun da gelijkse behoeften - of het nu sociale contacten zijn of de boodschappen - aller eerst bij geloofsgenoten aankloppen? De buitenwereld ziet een gesloten ge meenschap, waarin je voor een verbou wing een gereformeerde aannemer in de arm neemt, de auto laat repareren bij de garage van een geloofsgenoot, het vlees gekocht wordt bij een gerefor meerde slager. Onno Schot: „Zolang die gereformeer de aannemer je geen buitenproportio nele prijzen rekent, kies je inderdaad eerder voor hem. Omdat je hem via via kent, hij komt uit hetzelfde sociale netwerk. Je gaat ook automatisch eer der om met geloofsgenoten omdat die dezelfde dingen doen maar vooral la ten als jij zelf. Het is geen kwestie van je bewust afzijdig houden. Wij leven in de wereld, maar zijn niet van de we reld. Zo staat het in de Bijbel. Wij zijn mens als alle andere mensen, maar doen niet met alles mee, want we moe ten tonen dat we christen zijn. Dat is dat naar binnen gerichte dat de buiten wereld opmerkt." Wim Kolijn: „Ik heb jarenlang mijn au to gekocht bij een geloofsgenoot. Dat was een zaak van vertrouwen en dat is ook altijd goed gegaan. Maar er zijn ook andere voorbeelden, van geloofsge noten die elkaar behoorlijk het vel over de oren trekken. Ik zou niet dur ven zeggen dat iemand die nog nooit van zijn leven een kerk van binnen ge zien heeft, onbetrouwbaar is. Er zijn negatief, maar ik zou zeggen: lees de krant en je ziet dat het waar is." Jan-Frans en Christine Jobse hebben ervaren dat je met respect voor eikaars overtuigingen een heel eind kunt ko men. Met mensen die er open voor staan, willen ze best praten over de keuzes die zij vanwege hun geloof ma- Christine Jobse is fulltime moeder en vangt eens per week een kindje met Down-syndroom op. heidenen die de wet niet kennen en toch zeer zorgvuldig en nauwkeurig le ven. De realiteit is, dat we allemaal zon dig zijn, geneigd tot alle kwaad en on bekwaam tot enig goed. Dat komt uit de Heidelberger Catechismus. Klinkt Alice van Kralingen (21) studeert com merciële economie aan de Hogeschool Rotterdam en heeft een eenmanszaak. ken. Hun kinderen spelen met die van de buren en soms komen ze wel eens met vragen thuis. Waarom doen zij dat en wij dit? „Je moet ervoor oppas sen dat je je kinderen niet te be schermd opvoedt. Ze moeten ook bui ten het eigen kerkverband kijken, maar dan moeten ze wel weerbaar ge noeg zijn om de confrontatie aan te kunnen", zegt Christine. Bij de oudste dochter van de familie Van Kralingen, Alice, is dat geen punt meer. Alice, die modieus gekleed gaat, woont in een studentenhuis in Rotter dam. „Ik zou zonder dat iemand daar iets van zegt een broek kunnen dra gen, maar ik wil het niet. Ik wil niet tien jaar achterlopen maar ik draag wel een rok, omdat het de traditie is van de kerk waar ik bij hoor en om me te onderscheiden. Als het mensen gaat opvallen dat ik nooit een broek draag, kan dat aanleiding zijn tot een ge sprek." Arie Schot, koster in Aagte- kerke, woonde eerder in Utrecht en in Zeist. „Kin deren groeien hier in de ze dorpsgemeenschap heel geborgen maar ook misschien wel té beschermd op. Om die reden heb ben we de kinderen van tijd tot tijd be wust meegenomen naar 'de grote stad'. Ze moeten weten dat er ook zwervers zijn, en schreeuwende taxi chauffeurs, en heroïnehoertjes. En dat voorzie je als ouders dan van tekst en uitleg, terwijl je rondwandelt en eens ergens een pizzaatje eet. Zoveel ver schillende soorten mensen als er zijn, daar kan ik echt van genieten. Ik houd van mensen. Maar ik word ook wel ver drietig van wat ik zie. Persoonlijk ben ik mij er sterk van bewust dat ik altijd op weg ben naar mijn eindbestem ming. Als ik die stromen mensen voor Herkenbaar aan praat, gewaad en gelaat, wordt wel gezegd over de streng-gereformeerden. Dat is in het dagelijks leven niet meer altijd zo. De jongeren zijn óók trendgevoelig en dragen steeds vaker óók make up. 'In de wereld, maar niet van de wereld', is het motto. bij zie komen, vraag ik me af waar zijn die naar op weg? Ergens zou je ze vast willen pakken en zeggen: „Waar ga je I heen? Waar ben je mee bezig?" Het liefst zou Wim Kolijn (twaalf jaar in de gemeenteraad van Terneuzen, 21 jaar in Provinciale Staten en sinds acht jaar algemeen voorzitter van de SGP) zien dat bevindelijken niet zo afge scheiden leefden. „Die zuil is geen prin cipiële keus maar een noodsprong. We zouden liever zien dat de hele samenle ving ingericht was met de Bijbel als uit gangspunt." Hoe graag Kolijn ook zou willen dat Nederland vol gens de richtlijnen van de Bijbel geregeerd werd, hij is realistisch genoeg om onder ogen te zien dat de kans daarop klein is. „Want er moet ruimte zijn voor andersdenken, die het funda menteel oneens zijn met de SGP-stand- puten. Er moet tolerantie zijn, en het geweten is vrij, dat is een belangrijk punt in de reformatie. God kent alleen vrijwilligers in zijn dienst. De SGP streeft er dus naar zijn idealen te propa geren, maar de vervulling mag alleen Arie Schot, koster in Aagtekerke en SGP/CU-raadslid in de gemeente Veere. op democratische wijze tot stand ko men." Kolijn staat helemaal achter het SGP-standpunt, dat vrouwen niet in de politiek thuishoren. „Op bijbelse gronden: de scheppingsorde." Arie Schot, zelf SGP/CU-raadslid in de ge meente Veere, geeft aan dat ook bin nen de SGP toch verschillend over die kwestie gedacht wordt. „Het is de inter pretatie van Bijbelteksten. Dat de vrouw in de gemeente zwijge. 1 Co- rinthiërs 14 vers 34. De een denkt dat daar bedoeld wordt de kerkelijke ge meente, de ander stelt dat ook het poli tieke schouwtoneel bedoeld wordt. Zelf zeg ik: die bijbelteksten moet je nooit los zien van hun context. Ook in de Bijbel kom je voorbeelden tegen van vrouwen die een regerende func tie hebben gehad." Volgende week het tweede deel in deze serie van vier over het leven van de bevindelijk gere formeerden: verleiding en conflict.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 91