spectrum veel werk en kopzorgen Met de kering is veel mogelijk Van kering tot brug 1,5 miljard euro 5,45 miljard euro 3,6 miljard euro PZC Zaterdag 6 september 2008 de kering moeten verwijderd worden. De commissie Veerman denkt dat de Oosterscheldekering ergens tussen 2075 en 2125 geen bescherming meer kan bieden tegen stormvloeden. Er moet dan een brug van gemaakt worden zodat de Oosterschelde weer open wordt. Nadat de schuiven zijn verwijderd is het bewegingswerk nutteloos geworden en zal dus verdwijnen. Wat overblijft, is het wegdek. Wellicht zal het aangepast moeten worden, als blijkt dat in verband met de stroming er enkele pijlers zouden moeten verdwijnen. Tussen de pijlervoeten en tegen de dorpelbalk gestorte steenlagen moeten (deels) worden verwijderd. i! Boven de deuren bevindt zich de betonnen bovenbalk. Ook die wordt gesloopt. De met zand gevulde, betonnen dorpelbalk wordt eveneens verwijderd. PZC Rolant Quist Waterbouwer Leen Becu kan zich maar moeilijk voorstellen dat de zeespiegel zo sterk stijgt dat het nodig wordt van de pijlerdam een pijlerbrug te maken. Maar het kan wel. door Ben Jansen De zandzuiger had nog maar net het werkeiland Roggen- plaat in de monding van de Oosterschelde opgespoten of Leen Becu banjerde er al rond. „Keet, kachel, koffie. Die moeten eerst geregeld zijn. Daarna kun je aan de slag." Zierikzeeënaar Becu (90) behoorde tot de ploeg waterbouwers die op het win derige werkeiland eind jaren 60 van de vo rige eeuw begonnen met de voorbereidin gen voor het laatste onderdeel van de Del tawerken: de kloeke dam die de Ooster schelde hermetisch en voor eens en altijd van de bedreigende Noordzee moest afslui ten. Zo ver kwam het niet. Nieuwe inzichten over de betekenis van de Oosterschelde voor de natuur en de visserij deden het ka binet Den Uyl besluiten de bouw van de dichte dam stil te leggen. Uiteindelijk werd op 4 oktober 1986 de Oosterschelde kering in gebruik gesteld. Die moest met zijn neerlaatbare schuiven twee eeuwen lang stormvloeden kunnen weerstaan. De commissie-Veerman heeft deze week even wel de houdbaarheidsdatum van de pijler- dam vervroegd. De zeespiegel is tegen het eind van de eeuw wellicht zo ver gestegen dat de kering niet meer functioneert en de Oosterscheldemonding beter weer kan worden geopend. Becu kan het zich nauwelijks voorstellen. Om te beginnen vraagt hij zich af of de zee spiegel wel zo stijgt als Veerman en zijn Leeri Becu tweede Deltacommissie hebben aangege ven. „Er zit volgens mij een zekere mate van overdrijving in. Dat vonden ze mis schien nodig om Nederland wakker te schudden. Je kunt het vergelijken met de verkoop van een huis. Dan vraag je ook méér om de prijs te halen die je ervoor wil hebben." Net als bij andere waterbouwkundige wer ken is Becu ook nauw betrokken geweest bij ontwerp en bouw van de Oosterschel dekering. Hij weet dus waar hij het over heeft als hij stelt dat de schuiven zodanig zijn aan te passen dat hogere waterstanden zijn te keren dan waarmee bij de plannen voor de pijlerdam rekening is gehouden. De commissie-Veerman denkt dat de mo gelijkheden daarvan beperkt zijn en dat het eind deze eeuw zo ver is dat de storm vloedkering het Oosterscheldegebied niet langer kan beveiligen. Verzwaring van de dijken is dan de boodschap en daarna kan de pijlerdam in principe weg, zodat de oor spronkelijke stroming kan worden her steld. Zó ver zal het waarschijnlijk niet komen, want niemand wil de wegverbinding tus sen Noord-Beveland en Schouwen-Duive- land kwijt. Van pijlerdam naar pijlerbrug dus. „Dat kan", geeft Becu toe. „Techni sche middelen nemen in de toekomst al leen maar toe en dan moet het mogelijk zijn de drempel van stortsteen, de dorpel- balken, de schuiven en de bovenbalken op te ruimen. Dat is het voordeel van de mo dulaire opbouw die bij het ontwerp van de kering is gekozen. De verkeerskokers kunnen dan blijven liggen. Je moet er waarschijnlijk rekening mee houden dat de stroomsnelheden bij een hogere zee spiegel sterker zijn. Dat kan het noodzake lijk maken om en om een pijler weg te ha len en er twee keer zo lange verkeersko kers tussen te leggen. Technisch lijkt het me allemaal te doen." Meer problemen voorziet Becu met een zo danige aanpassing van de Oosterscheldedij- ken dat ze zonder de beschutting van een kering in de monding bij een gestegen zee spiegel hoge stormvloeden kunnen weer staan. „Ik weet het, tegenwoordig zijn er slimme alternatieven voor de traditionele zware dijken, maar ik vraag me toch af of die in het Oosterscheldebekken zijn toe te passen." Wat kost dat allemaal? De kosten voor het ambitieuze plan van Veerman zijn niet gering. Maar ook het eerste Deltaplan leverde een forse last op. Oorspronkelijk Deltaplan (met onder meer een geheel afgesloten Oosterschelde) prijspeil 1957 Uiteindelijk uitgevoerd Deltaplan Waarvan stormvloedkering prijspeil 1990 Deltaprogramma van Veerman (met onder meer open Oosterschelde, sterkere dijken, meer ruimte voor rivieren, grotere kust, zandsuppletie) 2010-2050 2050-2100 afhankelijk van eventuele keuze voor een bredere kust. Prijspeil 2007 PZC Rolant Quist

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 87