Zeeland
Confrontatie burger en
Recron werkt samen
met natuurbeheerders
Wegen in richting van
Rotterdam op de schop
Museumsluis moet op de lijst
ét,
Ondernemers en
natuurclubs richten
Schouwse kust in.
Renovatie van
Haringvlietbrug
van start gegaan.
Tien jaar Historische
Spelen levert schat aan
kennis en creativiteit.
Gemeente spant zich
in voor conservering
maritiem erfgoed.
26 Zaterdag 6 september2008 PZC S
door Ton van den Nouweland
MIDDELBURG - „Samenwerken de
den we al eerder. Maar vooraf sa
men naar de ontwikkeling van
een gebied kijken, dat is nieuw",
zegt Harrie Hekhuis van Staatsbos
beheer. Zijn organisatie, Natuur
monumenten en Recron Neder
land gaan samen de nieuwe na
tuur langs de Zuidkust en in de
Kop van Schouwen inrichten.
De drie organisaties tekenden daar
toe gistermiddag op het provincie
huis een intentieverklaring. Elk
jaar wordt een gezamenlijk uitvoe
ringsplan gemaakt. Voorbeelden
uit het eerste jaarplan zijn entrees
naar Plan Tureluur bij Burghsluis
en de Heerenkeet, een fiets/vaar-ar-
rangement langs en op de Ooster-
schelde en een dicht netwerk van
wandelpaden op de plek waar Tu
reluur straks aan Zierikzee grenst.
„We hebben de mensen in Zierik
zee gevraagd wat ze wilden met
het gebied", licht regiodirecteur
Juun de Boer van Natuurmonu
menten toe. „Ze willen daar 's
avonds een ommetje maken met
de hond. Dus maken we een wat
dichter netwerk van paden."
De entrees van Tureluur bij Heer
enkeet en Burghsluis krijgen par
keerplaatsen, infostands en hore
ca. Recron-directeur Joep Thönis-
sen: „Natuurorganisaties zijn niet
onze vijand. Onze culturen lopen
uiteen, maar we kunnen effectief
samenwerken."
Het belang van de recreatiesector
is duidelijk: natuur trekt mensen,
zeker als je er in mag. „Hekken
stammen uit de oude, donkergroe
ne benadering. Die willen we niet
meer", aldus De Boer. Gedeputeer
de Harry van Waveren reageert po
sitief: „Het lijkt de laatste tijd in
Zeeland alsof groen en economie
tegengesteld zijn. Ik ben blij met
een voorbeeld waaruit blijkt dat
het ook samen kan."
De recreatiesector en natuurorga-
nisaties tekenen een overeen
komst waarin ze beloven de ont
wikkeling van nieuwe natuurge
bieden samen aan te pakken.
door Piet «leemans
ZIERIKZEE - Wie vanaf Schou-
wen-Duiveland richting Rotter
dam reist, dient de komende tijd
rekening te houden met vertra
ging. Gisterenavond is de renova
tie van de Haringvlietbrug van
start gegaan. En van vrijdag 12 tot
en met maandag 15 september
wordt er gewerkt aan knooppunt
Hellegatsplein en de N59 ter hoog
te van de Schaapsweg.
De renovatie van de Haringvliet
brug is veelomvattend. Het weg
dek wordt vernieuwd en zowel
slagbomen als verlichting vervan
gen. Ook het technische gedeelte
van de burg wordt grondig aange
pakt en deels vernieuwd. Door ge
bruik te maken van een verplaats
bare middenberm probeert Rijks
waterstaat de overlast voor het ver
keer tot een minimum te beper
ken.
Gedurende de werkzaamheden
zijn in totaal drie rijstroken be
schikbaar. Tijdens de ochendspits
twee richting Rotterdam en één
richting Zeeland en tijdens de
avondspits twee richting Zeeland
en één richting Rotterdam. Tij
dens de werkzaamheden aan N59
en Hellegatsplein worden wegvak-
ken afgesloten voor alle verkeer.
Het autoverkeer kan gebruik ma
ken van de parallelweg.
Rijkswaterstaat adviseert reizigers
in genoemde periode de N59 te
mijden.
m Aan de wegen richting Rotter-
dam wordt de komende tijd ge
werkt. De Haringvlietbrug, het
Hellegatsplein en een deel van
de N59 gaan op de schop.
door Ali Pankow
ZIERIKZEE - Burgers en regenten ko
men lijnrecht tegenover elkaar te
staan in De Kraankinderen, de
nieuwste productie van de Stich
ting Historische Spelen Zierikzee
(HISP). Deze voorstelling, die don
derdag in première gaat, trekt de
toeschouwers het Zierikzee van
1845 binnen.
Het is een doordeweekse dag. Het
rad van de imponerende scheeps
kraan wordt aangedreven door kin
deren. Marktvrouwen wisselen de
laatste roddels uit. De tegenstellin
gen tussen rijkdom en armoede
zijn groot. Het is de tijd van de Ro
mantiek, maar voor velen heerst
er ook ellende. De scherpe kantjes
van onrecht en sociale wantoestan
den zijn anno 2008 verdwenen,
maar het stadsaanzien vanaf het
Kraanplein is grotendeels hetzelf
de. Met het poortencomplex en de
monumentale patriciërswoningen
aan weerszijden van de Oude Ha
ven is nauwelijks een mooier na
tuurlijk decor denkbaar.
Volgens theatermaker en artistiek
leider Cees Möhlmann behoort
het tot de oogst van tien jaar histo
rische spelen dat mensen wat be
wuster en met besef voor de ge
schiedenis in hun eigen omgeving
rondkijken. Met nu zes producties
op rij, zijn saillante gebeurtenissen
door de eeuwen heen belicht. Dat
loopt vanaf het begin van de bewo
ning in de Westhoek van dit ei
land met De Bruiden van Burgh tot
aan deze nieuwe productie, die
nog het dichtst tegen het heden
leunt. Het idee voor De Kraankin
deren ontsproot bij Möhlmann vijf
jaar geleden bij het zien van een
oude havenkraan in Brugge. Na
speuring op internet leverde hem
een oude tekening van een verge
lijkbare kraan in Zierikzee op.
Volgens gemeentearchivaris Huib
Uil waren het in de 19e eeuw voor
namelijk stevige, gedrongen jonge
mannen die het rad aandreven.
Hij achtte het echter niet ondenk
baar dat daar in de middeleeuwen
ook kinderen voor werden inge-
'De liedjes stuwen het
verhaal voort. Ik wil geen
rode rozen rood kleuren'
zet. Die 'dichterlijke vrijheid' kon
Möhlmann zich als tekstschrijver
dan ook wel permitteren.
„De eerste versie was te slap. Ge
lukkig heb ik veel aan Elly, mijn
vrouw. Zij voelt heel goed aan of
een verhaal dramaturgisch krach
tig genoeg is en geeft daarin goed
advies", zegt de theatermaker. Hij
heeft De Kraankinderen uiteinde
lijk een stevig portie dramatiek
meegegeven.
Het kraankind Sara (13), vertolkt
door Sophie Duinhouwer, speelt
een belangrijke rol in het verhaal.
Zij moet haar karig loon delen
met haar moeder Aagje, die na
een ongeluk in de katoenweverij is
ontslagen. Sara heeft haar vader
nooit gekend. Hij was een stoere
zeeman, maar zijn schip is bij In-
dië vergaan. Toch blijft het meisje
dromen dat haar vader nog leeft.
„Omdat het verhaal zich afspeelt
in de Romantiek wilde ik ook in
de liedteksten behoorlijk wat dra
ma. Geen smartlappen, maar wel
levensliederen én muziek die aan
Schubert en Strauss doet denken.
En de teksten moeten het verhaal
voortstuwen. Ik houd er niet van
met de liedjes alleen maar rode ro
zen rood te kleuren", zegt Möhl
mann. Componist Mar van der
Veer voelde als vanouds weer heel
goed aan waar de regisseur op
doelde.
„Enkele mensen met geschoolde
stemmen zongen de ondersteu
nende cd in. De acteurs zingen
daar live bij mee tijdens de voor
stellingen. Wat Möhlmann betreft,
mag dat af en toe best een beetje
rauw klinken. „Het is een verhaal
over het volk en de mensen uit
het volk zingen dus ook."
De regisseur uit zich in superlatie
ven waar het de kostuums betreft.
„De kostuumploeg onder leiding
De reeds opgebouwde tribune voor het publiek neemt een groot deel van het Kraanplein in. foto Dirk-Jan Gjeltema
800 nr MODE. WATERSPORT J ACHTSERVICK
4CH-DE ZUIDSCHOR w
x&tX hautic I.JPE3.TVU»: WAT*.\Y Ulnl.VVRTSIllJh
Zandfe^H'kwegS,
Huur een dag (oii3)p23io.
een 'Zuidschor Sloep'
Inboord motor. Geen vaarbewijs nodig. (jHde Haven
Bel voor een reservering! Koningstraat 2
WWW.ZUIPSCH0R.INL
door Mieke van der Jagt
WILHELMINADORP - 'Museumsluis'
heet hij al sinds de jaren zestig van
de vorige eeuw. Maar geen bordje
verwijst naar het sluisje aan het
Goese Sas. Aantrekkelijke fietsrou-
te's lopen er langs, maar je moet
wel een jacht en ligplaats bij Han-
sa hebben, wil je het sluisje kun
nen aanschouwen. Zonde vindt
het gemeentebestuur van Goes.
En wat nog erger is, het sluisje, be
gin jaren tachtig bij de bouw van
de nieuwe sluis al geen toonbeeld
van goed onderhoud, vervalt
steeds verder. Volgens Triest de
Jonge van de afdeling stadsbeheer,
gaat de gemeente zich nu, onder
aanvoering van wethouder Joost
Adriaanse, inspannen om de mu
seumsluis op een lijst te krijgen.
Daarmee zouden wellicht subsi
dies kunnen worden verkregen
om het stukje maritieme geschie
denis op z'n minst te conserveren
zoals het nu is en toegankelijker te
maken.
De museumsluis verving in 1890
de eerste sluis bij het Goese Sas,
die werd aangelegd door de Maat
schap De Wilhelminapolder, die
de schorren en slikken aan de
noordkant van Goes bedijkte.
R* Het gemeentebestuur van Goes
vindt dat het uit 1890 daterende
sluisje aan het Goese Sas toegan
kelijk moet worden gemaakt
voor publiek.
Tot in de jaren tachtig gebruikte
vooral de beroepsvaart de sluis.
Hoewel het sluisje altijd eigendom
is gebleven van de Wilhelminapol
der, verspijkerde Goes er enorm
veel aan. Dat kun je dan ook heel
goed zien. Waar het hardsteen ka-
potgevaren is, zijn betonnen res
tauraties aangebracht.
Er is een aandoenlijke poging ge
daan het voor het zicht aan te pas
sen, door grote blokken in het be
ton te suggereren. Ook een stalen
damwand verraadt provisorische
aanpassing en hier daar is kwets
baar metselwerk met staal be
schermd.
Voor de gemeente Goes hoeft het
allemaal niet in de oorspronkelijke
staat terug te worden gebracht,
maar sommige elementen hebben
hard conservering nodig.
Assurantiën
Beloningsmanagement
Pensioenconsultancy
Financiële planning
Hypotheken
Coppejans Groep
www.coppejansgroep.nl