'Google moet oppassen dat het niet een reus met lemen voeten wordt' Jan Brouwers, journalist Henk van Ess, internetdeskundige PZC Zaterdag 6 september 2008 1 3 HISTORIE Wat begint op een stu dentenkamer op de Stanford Universiteit is sinds 1998 uitgegroeid tot een miljoenenbe drijf. p De oprichters, Larry Pa ge en Sergey Brin, ont wikkelen een zoekma chine waarmee eenvou dig en snel naar informa tie op het internet kan worden gezocht. p Na een korte demon stratie legde Sun Micro- systems-oprichter Andy Bechtolsheim in 1998 direct 100.000 dollar op tafel. Op 7 septem ber van dat jaar gaat Google Inc. van start. p Inmiddels biedt Google gebruikers toegang tot meer dan 8 miljard URL's (adressen). Het is de grootste zoekmachi ne op het web. p Google Inc., waarvan het hoofdkantoor huist in het Googleplex in Mountain View, Califor- nië, heeft 2.500 werkne mers. In 2004 gaat het bedrijf naar de beurs. In middels heeft het een omzet van zo'n 4 mil jard dollar. p De naam is afgeleid van 'googol', de wiskundige naam voor een 1 ge volgd door 100 nullen. Google werkt op basis van 'PageRank'. Een website waar veel naar wordt doorgelinkt vanaf andere sites krijgt een hogere ranking dan een website waar weinig naar wordt verwezen. Hoe het exact werkt, maakt Google niet be kend. Google is allang niet meer alleen een 'gewo ne' zoekmachine. Het biedt een hele lijst aan gratis producten, zoals Google Earth, Gmail, Google News, Google Maps, Google Books, Google Picasa, Google Video, Blogger. Het heeft onder meer een sociale netwerksite (Or- kut) en tekstverwer kingsprogramma (Goog le Does). Google is eige naar van YouTube. Het geld komt van ad vertenties. Op de eigen site van Google staan naast de zoekresultaten kleine advertenties, Ad- Words. Ook kopen an deren via Google adver tenties in die passen bij de eigen site, AdSense. Afgelopen dinsdag lan ceerde Google de nieu we loot aan de stam: de internetbrowser Google Chrome die de strijd moet aangaan met Ex plorer van Microsoft en Firefox van Mozilla. p Sinds dit jaar werkt Google samen met Ya hoo!, een concurrent. Google levert adverten ties voor sites die de ge bruiker via Yahoo! be zoekt. Softwaregigant Microsoft had eerder ge probeerd Yahoo! over te nemen. Jan Brouwers gebruikt Google 'vrijwel dagelijks'. „Het heeft het vinden van informatie een stuk makkelijker gemaakt. Ik werk niet voor een dagblad, schrijf over historische en religieuze onderwerpen, dus snelheid is voor mij wat minder van belang. Google is vooral ook gemak. Het gevaar bestaat wel dat mensen denken dat Google alle informatie die er is levert. Dat is niet zo. Ik snuffel zelf nog altijd in echte archieven en dan ontdek je dat Google slechts een fractie van de informatie over een onderwerp kan opdiepen. Tegenover snelheid en gemak staat dus het gevaar van oppervlakkigheid. Je moet oppassen dat je er niet lui van wordt. Maar als je Google goed gebruikt, kun je er heel veel aan hebben." SS* pleit voor onderwijs in het zoeken op internet, als onderdeel van de lessen op de basis- en de middelba re school. De hoogleraar gebruikt zelf ver schillende zoekmachines naast el kaar. „Je krijgt steeds andere resul taten. Het loont verder te kijken." Volgens Henk van Ess doorzoekt Google slechts 21 procent van het web. Hij ziet de populariteit van Google echter niet snel afnemen. Als beursgenoteerd bedrijf pro beert het de aandeelhouders aan zich te binden door steeds weer nieuwe diensten aan te bieden en bedrijven op te kopen. Met Lively zit Google in entertainment, met Appliances in de hardware, met Knol in de uitgeverswereld en met Checkout in het betalingsverkeer. En nu is er weer de eigen browser Chrome. En het gerucht gaat al ja ren dat Google met een eigen be- sturingssyteem komt, volgens Van Ess een meer dan logische volgen de stap. Hét angstvisioen van Mi crosoft? Google moet volgens hem oppas sen dat de consument het allemaal bij kan blijven benen. Van Ess heeft er tijdens de trainingen die hij geeft 'een dagtaak aan uit te leg gen wat Google allemaal doet'. Google kan in zijn ogen echter blij ven scoren door diensten gratis aan te blijven bieden. Van Ess ziet wel dat oudere dien sten vaker storingen krijgen en dat nieuwe niet goed beveiligd zijn. „Google moet oppassen dat het niet een reus met lemen voeten wordt." Het is geen sympathiek be drijfje meer, zegt Van Dijk. „Het is gewoon big businesspuur commer cieel. Ik denk dat dat gebruikers op een gegeven moment zal gaan te genstaan en er een alternatief op komt." Volgens Van Ess groeit het aantal Google-critici al flink, getuige het grote aantal anti-Google-websites. Kleine internetbedrijven met 'pro grammeurs met passie' en een goed idee kunnen Google van zijn voetstuk stoten, beweert hij. Als ze zich maar richten op de achilles hiel van Google: het ontbreken van een beoordeling van de zoekre sultaten. Wie een zoekmachine maakt die kan inschatten wat de zoeker zoekt, heeft goud in han den. De oprichters van Google, Sergey Brin (I) en Larry Page. foto AP gens Jan van Dijk, hoogleraar Communica tie aan de Universiteit Twen te, kijken mensen niet verder dan hun neus lang is. Dat bleek vo rig jaar uit een onderzoek naar de digitale vaardigheid van Nederlan ders. „Een goede zoekvraag maken is erg moeilijk. Van de hits bekij ken mensen misschien de eerste drie, de rest niet." Daarnaast kwam naar voren dat gebruikers geen onderscheid maken tussen de zoekresultaten en de reclame die ernaast staat. Schokkend vond Van Dijk dat in ternetters ook helemaal niet kij ken naar de bron van de informa tie. „Ook hoger opgeleiden evalu eerden de bron niet. Er wordt heel onkritisch gekeken. Informatie op mijnspreekbeurten.nl, voor 12- en 13-jarigen, werd even serieus geno men als informatie op de site van een ministerie." Het probleem: Je leert in het on derwijs niet googelen. „Je leert ook niet hoe Google in elkaar zit, welke mechanismen erachter zit ten. Dat is niet goed. Mensen ne men klakkeloos aan dat de eerste hit de beste is. Maar wie weet is een aantal treffers later veel betere informatie te vinden." Van Dijk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 13