Jarige zoekmachine Spin in het world wide web Waar zoeken we op? Ruud Ariaans, docent Nederlands Christiaan van Krimpen, loopbaanadviseur 1 2 Zaterdag 6 september 2008 PZC Google houdt bij waar gebruikers op zoeken. De laatste actuele gegevens stammen uit juni. Toen waren Nederlanders duidelijk in EK-sferen: 1. Boulahrouz 2. Welpie 3. Wimbledon 4. Parkpop 5. Cristiano Ronaldo 6. Wesley Sneijdrr 7. Nederlands elftal 2008 8. Euro 2008 9. David Villa 10. Nederland-ltalië Google stelde in december ook een jaaroverzicht samen. Snelst stijgende zoekopdrachten: 1YouTube 2. Hyves 3. Buienradar 4. Gouden Kooi 5. eBuddy 6. Maps 7. Speeleiland 8. Spele 9. Wikipedia 10. Uitzending gemist Meest gezochte toegangskaartjes: 1Najib Amhali 2. Tarzan de Musical 3. Ciske de Rat 4. Guus Meeuwis 5. De Efteling 6. Lowlands 7. Defqon 8. Herman Finkers 9. Mysteryland 10. Pinkpop Meest gezochte vakantiebestemmingen: 1. Turkije 2. Griekenland 3. Italië 4. Frankrijk 5. Spanje 6. Egypte 7. Nederland 8. Portugal 9. Curasao 10. Kroatië Meeste gezochte koopjes: 1Goedkope vliegtickets 2. Goedkoop bellen 3. Goedkope vakanties 4. Goedkope hotels 5. Goedkoop tanken 6. Goedkoop bier 7. Goedkope reizen 8. Goedkope laptops 9. Goedkope autoverzekering 10. Goedkoop internet Meest gezochte lid van het Koninklijk Huis: 1Maxima 2. Beatrix 3. Margriet Meest gezochte sporten: 1. Voetbal 2. Golf 3. Tennis 4. Hockey 5. Formule 1 Wereldwijd waren in 2007 de snelst stijgende zoektermen vooral sociale netwerken: 1. iPhone 2. Badoo 3. Facebook 4. Dailymotion 5. Webkinz 6. YoiiTube 7. eBuddy 8. Second Life 9. HiS 10. Club Penguin Google bestaat zondag tien jaar. Het imago, een sympathiek bedrijf dat het beste voor heeft met iedereen, is aan corrosie onderhevig. Maar het zal nog wel even duren voordat internetgebruikers het bedrijf de rug toekoeren. door Miriam van den Brand en joep Trommelen illustratie Jos Diender „Ik gebruik Google eigenlijk alleen privé. Ik gebruik internet wel voor mijn werk, maar dan bezoek ik meestal direct specifieke sites voor mijn vakgebied. Ik zoek zo nu en dan weieens afbeeldingen om bij repetities te zetten. De leerlingen zoeken wel veel via Google. Om informatie voor werkstukken te vinden bijvoorbeeld. Dat is uiteraard prima. Ik waarschuw ze wel dat ze goed moeten uitkijken. Niet alle informatie die je vindt op internet klopt. Ook zeg ik dat ze verschillende bronnen moeten vinden en vooral logisch moeten nadenken. Als je Google goed gebruikt is het heel handig natuurlijk. Vroeger verwees ik ze voor werkstukken naar de bibliotheek. Dat doe ik nog steeds wel, want informatie die ze vinden via Google is vaak oppervlakkig." w ie weet het nog? Hoe bijna elke internetgebrui ker eind jaren '90 automatisch www.ilse.nl intikte. Een Neder landse zoekmachine, opgezet door studenten. De jaren daarna raakte Ilse in de vergetelheid. Vanuit Amerika kwam Google aanstormen, een si te met opvallend simpele vormge ving en een sympathiek alternatief imago. Google had immers het bes te voor met de wereld, was hip. Ilse bestaat nog steeds, net als an dere zoekmachines die tien jaar ge leden al actief waren. Maar Google heeft de strijd om de internetzoe- ker glansrijk gewonnen. In Nederland gebruikt 95 procent van de internetters inmiddels Google, wereldwijd is dat 60 pro cent. Daar doet Yahoo! ook goed mee. Volgens Van Dale is 'googe- len': zoeken op internet. Niet: zoe ken op internet via Google. Maar het sympathieke imago ver toont barstjes. Google maakte voor China een variant die vol deed aan de censuureisen van de machthebbers. Dus wie 'Tibet' in tikt, of'Falun Gong', vindt in Chi na niet de sites die hij of zij zoekt. Hoe past dat bij Googles motto 'al le informatie toegankelijk te wil len maken'? Ook groeit de bezorgdheid over de privacy. Google weet veel, heel veel van het gedrag van mensen op internet. Tot 2007 werden zoek vragen voor onbepaalde tijd opge slagen, na kritiek is dat nu nog voor twee jaar. Wat gebeurt er als het bedrijf besluit de informatie te gebruiken? Volgens internetgoeroe Henk van Ess zal de modale Google-gebrui- ker zich daar pas op de lange ter mijn iets van aantrekken. „Een be drijf dat als doelstelling heeft: alle informatie te openbaren, stuit vroeg of laat op de grenzen van de privacy. Daarom volgt het College Bescherming Persoonsgegevens Google steeds kritischer." Een ex-wethouder komt nergens meer aan de bak omdat een lelijk sms'je aan een raadslid steeds als eerste zoekresultaat komt boven drijven als zijn naam wordt inge tikt bij Google. „Tien jaar Google is ook tien jaar persoonlijke details van burgers die niet zomaar weg te poetsen zijn." Wat die ex-wethouder extra dwars kan zitten is dat veel mensen Google niet goed gebruiken. Vol- „Ik gebruik Google zeker om sollicitanten te screenen, maar dat gebeurt over en weer. Zeker jonge sollicitanten kijken ook op internet met wat voor werkgever ze te maken krijgen. Naast Google gebruik ik de site Linkedin, waar mensen hun gegevens op kwijt kunnen en die ook heel veel zakelijk wordt gebruikt. Bedrijven vragen elkaar ook zich op Linkedin bekend te maken. Ik weet ook dat veel van mijn klanten met name deze twee bronnen gebruiken. Je moet wel voorzichtig zijn met de informatie op internet. Mensen kunnen er van alles op zetten. Je bent in ieder geval beter voorbereid op een gesprek. Een van mijn vaste openingszinnen is dat ik zeg dat ik op internet dit en dat gevonden heb. Je moet daar heel eerlijk in zijn, vind ik."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 12