Zeeland heeft steunpunt werkgevers interview» Plukt u de dag? Of liever vruchten? Emmy Schutte en Aron Teclegiorgis maken deel uit van een team van elf accountmanagers bij het Werkgeversservicepunt De Bevelanden. De werkgever zag bij tijd en wijle door de bomen het bos niet meer. Dan had hij iemand van het UWV aan de lijn, dan weer een amb tenaar van de gemeente of vervol gens een CWI-medewerker. En dat terwijl hij gewoon snel een vacature wilde vervullen. Dat kan beter, dach ten UWV, CWI en de gemeenten Goes, Kapelle, Borsele en Noord-Be veland. En dus bundelden ze hun krachten in het Werkgeversservice punt (WSP) De Bevelanden. Met on der andere als inzet de werkgever gratis en voor niets binnen drie da gen aan een werknemer helpen. door Dennis Rijsbergen GOES - Voor de werkgever moet het een ware verademing zijn. Niet meer al die verschillende gezichten en stemmen bij verschillende instanties. Gewoon één lo ket. "We hebben een team van elf ac countmanagers. Die zijn ieder voor zich contactpersoon voor een bedrijf. Dat houdt in dat de werkgever met maar één gezicht en één instantie te maken krijgt", legt Aron Teclegiorgis van het WSP uit. "Voor de werkgever betekent dat een stukje helderheid." De contactpersoon gaat ook op bedrijfsbe zoek, vult collega Emmy Schutte aan. "Want het is belangrijk om te weten om wat voor een bedrijf het gaat en wat voor een bedrijfscultuur er heerst. We willen weten: past een kandidaat bij het bedrijf, wat is de samenstelling van het personeel?" Het WSP in het stadskantoor van Goes is pas sinds 26 juni aan de slag. Het is het tweede WSP in Zeeland. Het steunpunt in Zeeuws-Vlaanderen bleek een succes en volgens Schutte en Teclegiorgis zijn er ook concrete plannen voor punten op Walcheren, Schouwen-Duiveland en Tholen. Het WSP in Goes heeft een breed bestand van werkzoekenden. Daar zitten ook langdurig werkzoekenden bij of men sen met een 'afstand tot de arbeidsmarkt' zoals Schutte het noemt. "Dat kan een achterstand zijn in de Nederlandse taal, of een sociale beperking, maar het zijn men sen die wel goed bemiddelbaar zijn. Van daar dat we ook arrangementen aanbieden. Ofwel als de werknemer die persoon in dienst neemt, dan kunnen wij bijvoor beeld zorgen voor een aanvullende oplei- ding." Bemiddeling Dat vraagt om een voorbeeld. Stel een heftruckchauffeur raakt een tijdje zonder werk. Daardoor verloopt zijn heftruckcer tificaat. Door bemiddeling van het WSP kan hij toch aan de slag komen. "We zor gen ervoor dat hij dat certificaat op onze kosten opnieuw kan halen", legt Schutte uit. Teclegiorgis: "Ik kan me voorstellen dat werkgevers soms twijfelen om iemand in dienst te nemen, maar wij weten precies wat een kandidaat wel of niet kan. Maar om het risico voor de werknemer te be perken, hoeft hij de eerste maand geen loonkosten te betalen. De kandidaat werkt dan bijvoorbeeld met behoud van uitke ring." Maar, zo benadrukt hij, het zijn lang niet allemaal mensen met 'afstand tot de arbeidsmarkt', die in het bestand van het WSP zitten. Het WSP is een mes dat aan twee kanten snijdt. Het poogt twee enorme problemen aan te pakken. Aan de ene kant zijn er heel wat mensen die om wat voor reden dan ook niet aan de bak kunnen komen. Aan de andere kant heb je bedrijven die zitten te springen om personeel, maar hun vaca tures maar niet vervuld krijgen. Om beide problemen aan te pakken, blijven de ac countmanagers van het WSP dan ook niet zitten wachten totdat werkgevers zich bij het punt komen melden. "Het is de be doeling dat we de werkgevers zelf opzoe ken", stelt Schutte. "Want er zijn natuur lijk bedrijven die op dit moment niemand nodig hebben, maar wel weten dat er over een paar maanden wel een vacature is. We kunnen dan nu al een kandidaat plaatsen met behoud van uitkering of met een loonkostenbijdrage. Het kost de werkge- Foto: Denvon Media ver niets, maar de kandidaat kan zich wel alvast inwerken en is dan klaargestoomd als de vacature vrijkomt. We denken daarbij ook aan bedrijven met seizoenswerk of de horeca", aldus Schutte. Voordelen "Voor de werkgevers zijn er veel voorde len", concludeert Teclegiorgis. "Ze krij gen in een krappe arbeidsmarkt de juiste mensen op de juiste plek, binnen drie da gen bieden we al kandidaten aan, ze hoe ven geen dure advertenties te plaatsen en we werken kosteloos. Ik zou niet weten waarom werkgevers niet bij ons zouden aankloppen." De werkgever kan niet alleen putten uit het grootste werknemersbestand in de re gio, hij kan bij het WSP ook terecht voor vragen. "Die kunnen gaan over ontslag recht, opleidingen, subsidies, stageplaatsen, eigenlijk alle arbeidsgerelateerde vragen", stelt Teclegiorgis. "Niet dat we alles me teen kunnen beantwoorden, maar omdat we dicht bij de gemeenten zitten, kunnen we bijvoorbeeld vragen over vergunnin gen efficiënt doorspelen", vult Schutte aan. In de korte tijd dat het WSP aan de slag is, zijn er al heel wat positieve reacties vanuit de werkgevershoek. Het punt kampt alleen nog met naamsonbekend- heid. "We zitten in een opstartfase. Nu is het aan ons om ons de komende tijd goed te profileren", zegt Teclegiorgis. "Zo staan we op 9 oktober van twee tot acht uur op de banenmarkt van het CWI, hier in het stadskantoor." Het WSP De Bevelanden is overigens ook nog in onderhandeling met de gemeente Reimerswaal. Want die schittert in het samenwerkingsverband vooralsnog door afwezigheid. Het WSP De Bevelanden is gevestigd in het stadskantoor aan de M.A. de Ruijterlaan 2 in Goes en is te bereiken via 0113-751060 of wspdebevelanden @goes. nl visuele communicatie Weer een wild Zeeuws doordenkertje. Het gaat over de structuur van uw communicatie-uitingen. Wat heb ik daaraan, zult u misschien denken. Mijn bedrijf is niet zo heel groot en ik communiceer zo het me uitkomt. Ik pluk de dag. Tja. Dat kunt u doen. Wij weten echter uit ervaring dat zelfs het simpelste opzetje zin heeft. Wij geven vorm aan uw communicatiestructuur en -middelen, adviseren u bij doelmatig en succesvol plannen. Zodat u snel de vruchten kunt plukken. 14 I Inspiratie: www.dewildezeeuW.nl gemeente

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 81