land
Kringloop
heeft de
toekomst
Roep om terugkeer
drempels Axelsestraat
Brainstormen over de
-
Molen Hoek eind 2010
helemaal opgeknapt
Kust Cadzand
vastgelegd voor
het nageslacht
Hergebruik en creëren
van werk gaan samen
in winkelproject.
19KSSÜ
Trots
Van betere borden tot
een ophaalbrug net
voor het Walplein.
i
22 Woensdag 3 september 2008 PZC
door Eugène Verstraeten
TERNEUZEN - Het arbeidsreïntegra-
tiebedijf Dethon en Het Goed
gaan in Terneuzen samen een
kringloopwinkel opzetten. De win
kel levert naar verwachting tussen
de 15 en 20 arbeidsplaatsen op.
Het Goed is een landelijke keten
van kringloopwinkels en heeft ver
spreid door heel Nederland inmid
dels al zeventien vestigingen. Dat
gebeurt in samenspraak met ge
meenten, sociale werkvoorzienin
gen en andere partners.
De basis voor de kringloopwinkels
van Het Goed werd gelegd in de ja
ren negentig. Enerzijds was er be
hoefte aan werkervaringsplaatsen
voor kansarmen op de arbeids
markt, anderzijds was er de
groeiende afvalberg. Hergebruiken
van goederen was een oplossing,
maar dit was arbeidsintensief
werk.
De initiatiefnemers van Het Goed
zagen een oplossing door herge
bruik en het scheppen van werkge
legenheid voor kansarmen aan el
kaar te knopen.
„Om een kringloopwinkel te begin-
W* Het sociale werkvoorziening-
schap Dethon en kringloopwin
kelketen Het Goed beginnen sa
men een kringloopwinkel in Ter-
neuzen.
nen is materiaal nodig. Nog bruik
bare spullen moeten worden inge
zameld", zegt wethouder Co van
Schaik. Dat inzamelen moet ech
ter openbaar worden aanbesteed.
De gemeente Terneuzen nodigt
daarom bedrijven die bruikbare
spullen en kleding willen inzame
len uit daarop in te schrijven. Ze
krijgen een bepaald bedrag per
huisaansluiting.
Gezien allerlei ingebouwde voor
waarden is Van Schaik niet bang
dat zich bij de openbare inschrij
ving een onverwachte kandidaat
aandient. „We gaan er vanuit dat
Dethon en Het Goed de aanbeste
ding winnen", zegt Van Schaik.
Volgens Van Schaik is de belang
stelling voor kringloopwinkels
vooral de laatste tijd toegenomen.
„Ook mensen die best nieuwe
spullen kunnen betalen gaan er
naar binnen", weet hij. „Vooral
voor kleding is veel belangstel
ling."
Met de kringloopwinkel wil
Dethon extra werkgelegenheid
scheppen en met 15 tot 20 extra ar
beidsplaatsen gaat dat lukken. „Er
zijn mensen nodig voor het opha
len van de spullen, het opknap
pen, in de winkel stallen, het open
houden van de winkel, voeren van
de administratie en de spullen
weer afvoeren", zegt Van Schaik.
Want alles wat niet verkocht
wordt gaat na zes weken alsnog bij
het afval.
De kringloopwinkel komt vermoe
delijk aan de Mr. F.J. Haarmanweg.
door Eugène Verstraeten
zaamslag - Bewoners van de
Axelsestraat in Zaamslag willen
dat de verkeersdrempels in hun
straat zo snel mogelijk worden te
ruggelegd. Automobilisten rijden
nu met veel te hoge snelheid door
de straat.. „Volgens een inwoner
wordt er wel 120 gereden", zegt
raadslid Cees Freeke (LCF) in
schriftelijke vragen aan burgemees
ter en wethouders.
De verkeersdrempels in de
Axelsestraat zijn destijds tijdelijk
weggehaald om het bouwverkeer
van en naar de Molenhof niet te
zeer te belemmeren. „Het begrip
Wat trots was hij op zijn zestienja
rige zoon die de honderd kilometer
van de Ride for the Roses zondag
zonder noemenswaardige training
volreed. Geen centje pijn, zo te
zien. Zelfs op stukken waar de kilo
meterteller opliep tot over de veer
tig kilometer per uur, bleef hij uit
stekend bij. En heel veel andere gas
ten van zijn leeftijd waren niet te
door Frank van Cooten
SLUIS - Op zich gaat het niet slecht
met de stad Sluis. Winkeliers doen
nog steeds goede zaken en de res
taurants zittten nog steeds vol.
Door het teruglopende banktoeris-
me staat de vanzelfsprekende ster
ke economische positie van de bel-
fortstad echter in toenemende ma
te onder druk.
Reden voor twee economische ac
tieplannen. Ideeën zijn talrijk. Van
het verbeteren van de bewegwijze
ring tot een ophaalbrug net voor
het Walplein. De suggesties zijn
gisteravond voor de eerste keer in
een Tagerhuisdebat' besproken.
Het project 'Sluis aan Zee' is lange
tijd gezien als een mogelijk alterna
tief maar de gemeenteraad vond
de risico's te groot en blies het pro
ject af 'Sluis blijft met een kater
achter', vat Ed Peerbolte, project
manager Economische Impuls Zee
land de gevoelens samen.
Besloten werd een economisch ac
tieplan te maken voor de stad
Sluis, als alternatief van Sluis aan
Zee. Liefst binnen vier maanden.
Dit was de eerste opdracht die Im
puls van de gemeente kreeg. Het is
volgens Peerbolte een ongebruike
lijke aanpak geworden. Er was
geen behoefte aan een organisatie
deskundige, een stedenbouwkun
dig bureau of een vertegenwoordi
ger van een of ander adviesbureau.
Het zou gaan om communiceren,
je eigen fantasie gebruiken.
Peerbolte interviewde alle raads
fracties afzonderlijk zonder finan
ciële of bedrijfseconomische rem
mingen. Gewoon noemen wat in
je opkomt om Sluis op te stuwen
in de vaart der volkeren.
'Het belfort maakt van
buiten een gesloten,
welhaast grimmige indruk'
Het resultaat is te lezen in het de
ze week verschenen rapport 'Op
dracht 2015, een ruimtelijk-econo
mische verkenning van de stad
Sluis'.
Behalve deze interviews is onder
leiding van bureau Inpaqt op 26
maart dit jaar een workshop ge
houden met externe partijen zoals
de stadsraad, de middenstand, het
waterschap en Woongoed
Zeeuws-Vlaanderen. De sessie was
gericht op het bedenken van
ideeën en het globaal uitwerken
van de meest kansrijke suggesties.
'tijdelijk' is net als recent de be
trouwbaarheidsaanduiding 'inte
ger' een leeg begrip aan het wor
den. Zolang willen de bewoners
echter niet wachten." De ergernis
in de buurt bereikte vorige week
een hoogtepunt, toen er een kat
werd doodgereden. „Het gezin is
er nog ondersteboven van", weet
Freeke. De bewoners hebben een
beroep gedaan op Freeke om aan
dacht te vragen voor de kwestie.
Ze willen dat er nu echt iets aan
gedaan wordt. „Ik deel hun me
ning" aldus Freeke, die wil weten
wanneer de tijdelijke drempels
worden teruggeplaatst.
Tip? redactie@pzc.nl
bekennen in het peloton. Hooguit
een handjevol. Achteraf bekende
hij ook nog dat hij het 'hartstikke
leuk'gevonden had. Mooier kan
niet.
Verschillende collega's hadden hem
ook in actie gezien. Eén van hen
'prees' hem de volgende dag. 'Zo',
zei hij, 'die zoon van jou is een lap
vlees, zeg'.
De Markt in Sluis. Straks autovrij?
CADZAND-BAD - Kunstenaars Ernst
Voss en Jürgen Leippert van de
werkmaatschappij Extra Large Art
Projects (XXL Art) schilderen
maandag 8 september de kust van
Cadzand-Bad vanuit een boot.
XXL Art maakt tussen de 150 en
200 schilderijen van 26 plaatsen
langs de Nederlandse kust. Ze
schetst een tijdsbeeld voor de kust-
verdedigingswerken van Zwakke
Schakels worden uitgevoerd. Behal
ve in een aantal tentoonstellingen
zullen de doeken op een dvd te
zien zijn. Ernst Voss en Jürgen
Leippert houden zondag 7 septem
ber van 11.00 tot 16.00 uur open
atelier in de nabijheid van strand
paviljoen De Piraat.
foto's Peter Nicolai
De resultaten van de workshop j
staan in het rapport 'Economische
Structuurversterking Consumen- j
tenstad Sluis'.
Speerpunten zijn het belfort, de in-
troductie van de kusttram, verster- 1
king van het water en meer hui- 1
zen in de stad.
Zo is zowel de gemeenteraad als
de middenstand het eens over een
nieuwe functie van het belfort als
cultureel Europees onthaalcen- i
trum, eventueel in combinatie
met een autovrije Grote Markt
voorzien van terrassen. De aankle- j
ding van het belfort is momenteel 1
een 'beetje shabby, van buiten j
maakt het een gesloten, welhaast
grimmige indruk.
Er valt duidelijk veel te verbeteren,
zoals horeca in de kelder, naar het j
voorbeeld van het café-restaurant j
onder het voormalige stadhuis in 1
Goes.
Het belfort biedt ongekende kan
sen, al was het maar vanwege de
enorme ruimte. Uitstekend ge
schikt voor culturele en museale
uitingen. De huidige raadszaal
biedt een exclusieve entourage
voor bruiloften en partijen.
De Sint Annastraat, een van de be-
langijkste wegen naar het cen
trum, is niet echt een entree met
allure. Een stadspoort of ophaal
brug net voor het Walplein zou
een prima oplossing zijn.
De Damsevaart wordt immers ge
koppeld aan nieuw water in de Ha- j
ven- en Mariapolder. Of het een
ophaalbrug moet worden, zal de
tijd leren. Misschien is een monu
mentale stenen brug met voldoen
de doorvaarthoogte, minimaal
drie meter, voor plezierboten veel
mooier. Een beetje gebold wegdek
met stenen muren mag best. Aan
de Kaaizijde van die brug staan
nieuwe huizen en rechts voor de
brug staat een parkeergarage.
Om alle voorstellen te kunnen be-,
talen, de gemeente heeft zelf im- j
mers geen geld, is een fors aantal
nieuwe woningen nodig.
Die woningbouw is vooral in het
Havenkwartier bij een kleine jacht-
haven en in Sluis-Noord voorzien.
Met historische woningbouw j
komt tevens de vroegere grandeur
van de stad terug.
Het aantal inwoners is immers
sinds de zeventiende eeuw behoor-1
lijk afgenomen. Prins Maurits of
een van zijn illustere kompanen
zou ongetwijfeld met zijn hoofd
schudden.
i
door Eugène Verstraeten
HOEK - De restauratie van de mo
len Windlust in Hoek moet uiter
lijk eind 2010 gereed zijn. Dat is de
voorwaarde waaraan de gemeente
Terneuzen moet voldoen om mo
numentensubsidie te krijgen voor
het project. „Dus er zit wat druk
op de ketel, maar dat is alleen
maar goed", zegt wethouder )aap
Bos. Volgens de huidige planning
zal het geen probleem zijn om aan
de voorwaarde te voldoen.
De uit 1856 daterende Hoekse stel
lingmolen is al heel wat jaren aan
een grondige restauratie toe, maar
telkens vormden de kosten het
struikelblok. Eind 2003 leverde de
toenmalige molenaar de sleutel in
omdat de restauratie uitbleef en
het laten draaien van de molen vol
gens hem te gevaarlijk werd. Tel
kens was de hoop gevestigd op
subsidie van het Rijk maar de ge
wenste subsidie kwam maar niet.
Tot dit jaar. De restauratie vergt
volgens wethouder Bos een net-
to-investering van 260.000 euro.
De gemeente krijgt bijna 125.000
euro subsidie van het Rijk en bijna
18.000 euro van de provincie. De
rest moet de gemeente betalen.
De voorbereiding voor de restaura
tie van de molen wordt nog ditj
jaar afgerond. Begin volgend jaarl
kan de restauratie starten en danf
is het karwei volgens de planning
eind 2010 gereed.