land Kringloop heeft de toekomst Roep om terugkeer drempels Axelsestraat Brainstormen over de - Molen Hoek eind 2010 helemaal opgeknapt Kust Cadzand vastgelegd voor het nageslacht Hergebruik en creëren van werk gaan samen in winkelproject. 19KSSÜ Trots Van betere borden tot een ophaalbrug net voor het Walplein. i 22 Woensdag 3 september 2008 PZC door Eugène Verstraeten TERNEUZEN - Het arbeidsreïntegra- tiebedijf Dethon en Het Goed gaan in Terneuzen samen een kringloopwinkel opzetten. De win kel levert naar verwachting tussen de 15 en 20 arbeidsplaatsen op. Het Goed is een landelijke keten van kringloopwinkels en heeft ver spreid door heel Nederland inmid dels al zeventien vestigingen. Dat gebeurt in samenspraak met ge meenten, sociale werkvoorzienin gen en andere partners. De basis voor de kringloopwinkels van Het Goed werd gelegd in de ja ren negentig. Enerzijds was er be hoefte aan werkervaringsplaatsen voor kansarmen op de arbeids markt, anderzijds was er de groeiende afvalberg. Hergebruiken van goederen was een oplossing, maar dit was arbeidsintensief werk. De initiatiefnemers van Het Goed zagen een oplossing door herge bruik en het scheppen van werkge legenheid voor kansarmen aan el kaar te knopen. „Om een kringloopwinkel te begin- W* Het sociale werkvoorziening- schap Dethon en kringloopwin kelketen Het Goed beginnen sa men een kringloopwinkel in Ter- neuzen. nen is materiaal nodig. Nog bruik bare spullen moeten worden inge zameld", zegt wethouder Co van Schaik. Dat inzamelen moet ech ter openbaar worden aanbesteed. De gemeente Terneuzen nodigt daarom bedrijven die bruikbare spullen en kleding willen inzame len uit daarop in te schrijven. Ze krijgen een bepaald bedrag per huisaansluiting. Gezien allerlei ingebouwde voor waarden is Van Schaik niet bang dat zich bij de openbare inschrij ving een onverwachte kandidaat aandient. „We gaan er vanuit dat Dethon en Het Goed de aanbeste ding winnen", zegt Van Schaik. Volgens Van Schaik is de belang stelling voor kringloopwinkels vooral de laatste tijd toegenomen. „Ook mensen die best nieuwe spullen kunnen betalen gaan er naar binnen", weet hij. „Vooral voor kleding is veel belangstel ling." Met de kringloopwinkel wil Dethon extra werkgelegenheid scheppen en met 15 tot 20 extra ar beidsplaatsen gaat dat lukken. „Er zijn mensen nodig voor het opha len van de spullen, het opknap pen, in de winkel stallen, het open houden van de winkel, voeren van de administratie en de spullen weer afvoeren", zegt Van Schaik. Want alles wat niet verkocht wordt gaat na zes weken alsnog bij het afval. De kringloopwinkel komt vermoe delijk aan de Mr. F.J. Haarmanweg. door Eugène Verstraeten zaamslag - Bewoners van de Axelsestraat in Zaamslag willen dat de verkeersdrempels in hun straat zo snel mogelijk worden te ruggelegd. Automobilisten rijden nu met veel te hoge snelheid door de straat.. „Volgens een inwoner wordt er wel 120 gereden", zegt raadslid Cees Freeke (LCF) in schriftelijke vragen aan burgemees ter en wethouders. De verkeersdrempels in de Axelsestraat zijn destijds tijdelijk weggehaald om het bouwverkeer van en naar de Molenhof niet te zeer te belemmeren. „Het begrip Wat trots was hij op zijn zestienja rige zoon die de honderd kilometer van de Ride for the Roses zondag zonder noemenswaardige training volreed. Geen centje pijn, zo te zien. Zelfs op stukken waar de kilo meterteller opliep tot over de veer tig kilometer per uur, bleef hij uit stekend bij. En heel veel andere gas ten van zijn leeftijd waren niet te door Frank van Cooten SLUIS - Op zich gaat het niet slecht met de stad Sluis. Winkeliers doen nog steeds goede zaken en de res taurants zittten nog steeds vol. Door het teruglopende banktoeris- me staat de vanzelfsprekende ster ke economische positie van de bel- fortstad echter in toenemende ma te onder druk. Reden voor twee economische ac tieplannen. Ideeën zijn talrijk. Van het verbeteren van de bewegwijze ring tot een ophaalbrug net voor het Walplein. De suggesties zijn gisteravond voor de eerste keer in een Tagerhuisdebat' besproken. Het project 'Sluis aan Zee' is lange tijd gezien als een mogelijk alterna tief maar de gemeenteraad vond de risico's te groot en blies het pro ject af 'Sluis blijft met een kater achter', vat Ed Peerbolte, project manager Economische Impuls Zee land de gevoelens samen. Besloten werd een economisch ac tieplan te maken voor de stad Sluis, als alternatief van Sluis aan Zee. Liefst binnen vier maanden. Dit was de eerste opdracht die Im puls van de gemeente kreeg. Het is volgens Peerbolte een ongebruike lijke aanpak geworden. Er was geen behoefte aan een organisatie deskundige, een stedenbouwkun dig bureau of een vertegenwoordi ger van een of ander adviesbureau. Het zou gaan om communiceren, je eigen fantasie gebruiken. Peerbolte interviewde alle raads fracties afzonderlijk zonder finan ciële of bedrijfseconomische rem mingen. Gewoon noemen wat in je opkomt om Sluis op te stuwen in de vaart der volkeren. 'Het belfort maakt van buiten een gesloten, welhaast grimmige indruk' Het resultaat is te lezen in het de ze week verschenen rapport 'Op dracht 2015, een ruimtelijk-econo mische verkenning van de stad Sluis'. Behalve deze interviews is onder leiding van bureau Inpaqt op 26 maart dit jaar een workshop ge houden met externe partijen zoals de stadsraad, de middenstand, het waterschap en Woongoed Zeeuws-Vlaanderen. De sessie was gericht op het bedenken van ideeën en het globaal uitwerken van de meest kansrijke suggesties. 'tijdelijk' is net als recent de be trouwbaarheidsaanduiding 'inte ger' een leeg begrip aan het wor den. Zolang willen de bewoners echter niet wachten." De ergernis in de buurt bereikte vorige week een hoogtepunt, toen er een kat werd doodgereden. „Het gezin is er nog ondersteboven van", weet Freeke. De bewoners hebben een beroep gedaan op Freeke om aan dacht te vragen voor de kwestie. Ze willen dat er nu echt iets aan gedaan wordt. „Ik deel hun me ning" aldus Freeke, die wil weten wanneer de tijdelijke drempels worden teruggeplaatst. Tip? redactie@pzc.nl bekennen in het peloton. Hooguit een handjevol. Achteraf bekende hij ook nog dat hij het 'hartstikke leuk'gevonden had. Mooier kan niet. Verschillende collega's hadden hem ook in actie gezien. Eén van hen 'prees' hem de volgende dag. 'Zo', zei hij, 'die zoon van jou is een lap vlees, zeg'. De Markt in Sluis. Straks autovrij? CADZAND-BAD - Kunstenaars Ernst Voss en Jürgen Leippert van de werkmaatschappij Extra Large Art Projects (XXL Art) schilderen maandag 8 september de kust van Cadzand-Bad vanuit een boot. XXL Art maakt tussen de 150 en 200 schilderijen van 26 plaatsen langs de Nederlandse kust. Ze schetst een tijdsbeeld voor de kust- verdedigingswerken van Zwakke Schakels worden uitgevoerd. Behal ve in een aantal tentoonstellingen zullen de doeken op een dvd te zien zijn. Ernst Voss en Jürgen Leippert houden zondag 7 septem ber van 11.00 tot 16.00 uur open atelier in de nabijheid van strand paviljoen De Piraat. foto's Peter Nicolai De resultaten van de workshop j staan in het rapport 'Economische Structuurversterking Consumen- j tenstad Sluis'. Speerpunten zijn het belfort, de in- troductie van de kusttram, verster- 1 king van het water en meer hui- 1 zen in de stad. Zo is zowel de gemeenteraad als de middenstand het eens over een nieuwe functie van het belfort als cultureel Europees onthaalcen- i trum, eventueel in combinatie met een autovrije Grote Markt voorzien van terrassen. De aankle- j ding van het belfort is momenteel 1 een 'beetje shabby, van buiten j maakt het een gesloten, welhaast grimmige indruk. Er valt duidelijk veel te verbeteren, zoals horeca in de kelder, naar het j voorbeeld van het café-restaurant j onder het voormalige stadhuis in 1 Goes. Het belfort biedt ongekende kan sen, al was het maar vanwege de enorme ruimte. Uitstekend ge schikt voor culturele en museale uitingen. De huidige raadszaal biedt een exclusieve entourage voor bruiloften en partijen. De Sint Annastraat, een van de be- langijkste wegen naar het cen trum, is niet echt een entree met allure. Een stadspoort of ophaal brug net voor het Walplein zou een prima oplossing zijn. De Damsevaart wordt immers ge koppeld aan nieuw water in de Ha- j ven- en Mariapolder. Of het een ophaalbrug moet worden, zal de tijd leren. Misschien is een monu mentale stenen brug met voldoen de doorvaarthoogte, minimaal drie meter, voor plezierboten veel mooier. Een beetje gebold wegdek met stenen muren mag best. Aan de Kaaizijde van die brug staan nieuwe huizen en rechts voor de brug staat een parkeergarage. Om alle voorstellen te kunnen be-, talen, de gemeente heeft zelf im- j mers geen geld, is een fors aantal nieuwe woningen nodig. Die woningbouw is vooral in het Havenkwartier bij een kleine jacht- haven en in Sluis-Noord voorzien. Met historische woningbouw j komt tevens de vroegere grandeur van de stad terug. Het aantal inwoners is immers sinds de zeventiende eeuw behoor-1 lijk afgenomen. Prins Maurits of een van zijn illustere kompanen zou ongetwijfeld met zijn hoofd schudden. i door Eugène Verstraeten HOEK - De restauratie van de mo len Windlust in Hoek moet uiter lijk eind 2010 gereed zijn. Dat is de voorwaarde waaraan de gemeente Terneuzen moet voldoen om mo numentensubsidie te krijgen voor het project. „Dus er zit wat druk op de ketel, maar dat is alleen maar goed", zegt wethouder )aap Bos. Volgens de huidige planning zal het geen probleem zijn om aan de voorwaarde te voldoen. De uit 1856 daterende Hoekse stel lingmolen is al heel wat jaren aan een grondige restauratie toe, maar telkens vormden de kosten het struikelblok. Eind 2003 leverde de toenmalige molenaar de sleutel in omdat de restauratie uitbleef en het laten draaien van de molen vol gens hem te gevaarlijk werd. Tel kens was de hoop gevestigd op subsidie van het Rijk maar de ge wenste subsidie kwam maar niet. Tot dit jaar. De restauratie vergt volgens wethouder Bos een net- to-investering van 260.000 euro. De gemeente krijgt bijna 125.000 euro subsidie van het Rijk en bijna 18.000 euro van de provincie. De rest moet de gemeente betalen. De voorbereiding voor de restaura tie van de molen wordt nog ditj jaar afgerond. Begin volgend jaarl kan de restauratie starten en danf is het karwei volgens de planning eind 2010 gereed.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 46