geeft schepen meer ruimte ter beperking overlast Goeiemoggel, we zijn terug van weggefeest! Flitsend imago Chauffeurs GS moeten toch boetes betalen PZC Woensdag 3 september 2008 3 Een luchtfoto van het sluizencomplex bij Terneuzen laat goed zien dat de noordbrug veel rechter staat dan de zuidbrug. Zeekastelen, zoals autoboten of met papierrollen geladen schepen, kunnen ook bij harde wind makkelijker de sluis in varen. foto Patrick van lersel, Rijkswaterstaat met de chauffeurs om hen even tueel via de brug van Sluiskil te la ten rijden. „Tijdens de vervanging van de noordbrug reed meer dan tachtig procent van de bussen op tijd. We hopen dat percentage minstens weer te halen", zegt om gevingsmanager Patrick van lersel van Rijkswaterstaat. Weggebruikers kunnen op de site www.brugopenofdicht.nl kijken of het sluizencomplex is gestremd. Op matrixborden op de N6i bij Hoek, bij het uitkomen van de Westerscheldetunnel en op de Her- bert H. Dowweg is ook te zien of de noordbrug open of dicht is. Wie de radio afstemt op Terneu zen FM (107,8 mhz) krijgt dezelfde informatie te zien. Rijkswaterstaat raadt weggebruikers aan zoveel mogelijk gebruik te maken van de brug bij Sluiskil. Verkeersregelaars op de rotonde bij het busstation zullen automobilisten ook naar 'Sluiskil' verwijzen als de noord brug omhoog staat. De regelaars moeten er voor zorgen dat het bus station bereikbaar blijft en hulp diensten kunnen passeren. Auto mobilisten die hun aanwijzingen niet opvolgen, wacht een bekeu ring. Naast het wegverkeer ondervindt ook de scheepvaart overlast van de vervanging van de zuidbrug. Vrij dag, zaterdag en zondag moeten schepen overdag wachten voor ze de sluis kunnen passeren, omdat de zuidbrug dan wordt ontman teld. Tijdens de bloktijden op werkdagen (van 7.40 tot 8.20 uur en van 16.40 tot 17.10 uur) gaat het wegverkeer voor op de noordbrug. Een autocarrier vaart door de westsluis, net nadat de nieuwe noordbrug is geïnstalleerd. foto Jan van Buren, Rijkswaterstaat kpmcom/dongel sluit je aan COMMENTAAR Is dat nu nodig? Dat Gedeputeerde Staten zich op verzoek van GroenLinks buigen over de plaats van flitsapparatuur? Kan de politie dat niet zelf aan? Ia en nee. Ja, het is goed dat het provinciebestuur kritisch is over alles wat te maken heeft met beeldvorming. Nee, de politie heeft daarvoor niet het juiste gevoel. Scherpe controle van de maximumsnelheid past prima bij een vriendelijk beeld van Zeeland. Rustig rijden is goed voor natuur en milieu. Op de Zeeuwse afstanden leveren een paar kilometer extra snelheid nauwelijks tijdwinst op. En met ontspannen rijden begint Zeeland recreatieland. Maar niemand ervaart een politieflits als een sympathiek verzoek om wat minder jachtig te rijden. Als die flitser dan ook nog pal achter het bordje Welkom in Zeeland staat, is de kans groot dat zelfs de mensen die kalm aan voorbij rijden, geïrriteerd raken. Zo begint Zeeland met anti-reclame. Dit kan makkelijk anders. Er zijn genoeg struiken, dijkjes en andere obstakels die de politie kan gebruiken. Probleem opgelost. Dit akkefietje roept overigens wel wat vragen op over de kwaliteit van de bestuurlijke lijntjes, zowel binnen de Abdij als naar het politiekorps. Dat er Statenvragen nodig zijn voor er een verzoek naar de politie gaat en dat vervolgens nog maar moet worden afgewacht óf en wanneer dit effect heeft, draagt ook niet echt bij aan een flitsend imago. Normaal gesproken zou één telefoontje tussen GS en korpsleiding toch genoeg moeten zijn om deze mini-kwestie op te lossen. MIDDELBURG - De chauffeurs die de leden van het dagelijks provincie bestuur op hun dienstreizen rond rijden, moeten boetes voor snel heidsovertredingen toch zelf beta len. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de provincie de bekeuringen voor haar rekening zou nemen. Ar gument daarvoor was dat de chauf feurs, die toch al niet in de hoog ste salarisrangen zijn ingedeeld 50.000 a 60.000 kilometer per jaar in de dienstauto's rijden. Dat aan tal kilometers maakt de kans op een snelheidsovertreding groter. De Hoge Raad is evenwel van me ning dat boetes voor overtredin gen in diensttijd in alle gevallen door de werknemer moeten wor den betaald en dat geen uitzonde ringen mogen worden gemaakt. Alleen onder bijzondere omstan digheden, bijvoorbeeld in levens bedreigende situaties, mag daar van worden afgeweken. Dat geldt dan niet alleen voor chauffeurs van dienstauto's, maar ook bijvoor beeld voor kantonniers die voor de provincie onderweg zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 3