geeft schepen meer ruimte
ter beperking overlast
Goeiemoggel,
we zijn terug
van weggefeest!
Flitsend imago
Chauffeurs GS
moeten toch
boetes betalen
PZC Woensdag 3 september 2008 3
Een luchtfoto van het sluizencomplex bij Terneuzen laat goed zien dat de noordbrug veel rechter staat dan de zuidbrug. Zeekastelen, zoals autoboten of
met papierrollen geladen schepen, kunnen ook bij harde wind makkelijker de sluis in varen. foto Patrick van lersel, Rijkswaterstaat
met de chauffeurs om hen even
tueel via de brug van Sluiskil te la
ten rijden. „Tijdens de vervanging
van de noordbrug reed meer dan
tachtig procent van de bussen op
tijd. We hopen dat percentage
minstens weer te halen", zegt om
gevingsmanager Patrick van lersel
van Rijkswaterstaat.
Weggebruikers kunnen op de site
www.brugopenofdicht.nl kijken of
het sluizencomplex is gestremd.
Op matrixborden op de N6i bij
Hoek, bij het uitkomen van de
Westerscheldetunnel en op de Her-
bert H. Dowweg is ook te zien of
de noordbrug open of dicht is.
Wie de radio afstemt op Terneu
zen FM (107,8 mhz) krijgt dezelfde
informatie te zien. Rijkswaterstaat
raadt weggebruikers aan zoveel
mogelijk gebruik te maken van de
brug bij Sluiskil. Verkeersregelaars
op de rotonde bij het busstation
zullen automobilisten ook naar
'Sluiskil' verwijzen als de noord
brug omhoog staat. De regelaars
moeten er voor zorgen dat het bus
station bereikbaar blijft en hulp
diensten kunnen passeren. Auto
mobilisten die hun aanwijzingen
niet opvolgen, wacht een bekeu
ring.
Naast het wegverkeer ondervindt
ook de scheepvaart overlast van de
vervanging van de zuidbrug. Vrij
dag, zaterdag en zondag moeten
schepen overdag wachten voor ze
de sluis kunnen passeren, omdat
de zuidbrug dan wordt ontman
teld. Tijdens de bloktijden op
werkdagen (van 7.40 tot 8.20 uur
en van 16.40 tot 17.10 uur) gaat het
wegverkeer voor op de noordbrug.
Een autocarrier vaart door de westsluis, net nadat de nieuwe noordbrug is
geïnstalleerd. foto Jan van Buren, Rijkswaterstaat
kpmcom/dongel
sluit je aan
COMMENTAAR
Is dat nu nodig? Dat
Gedeputeerde Staten zich
op verzoek van
GroenLinks buigen over de
plaats van flitsapparatuur? Kan
de politie dat niet zelf aan? Ia
en nee. Ja, het is goed dat het
provinciebestuur kritisch is over
alles wat te maken heeft met
beeldvorming. Nee, de politie
heeft daarvoor niet het juiste
gevoel.
Scherpe controle van de
maximumsnelheid past prima
bij een vriendelijk beeld van
Zeeland. Rustig rijden is goed
voor natuur en milieu. Op de
Zeeuwse afstanden leveren een
paar kilometer extra snelheid
nauwelijks tijdwinst op. En met
ontspannen rijden begint
Zeeland recreatieland.
Maar niemand ervaart een
politieflits als een sympathiek
verzoek om wat minder jachtig
te rijden. Als die flitser dan ook
nog pal achter het bordje
Welkom in Zeeland staat, is de
kans groot dat zelfs de mensen
die kalm aan voorbij rijden,
geïrriteerd raken. Zo begint
Zeeland met anti-reclame. Dit
kan makkelijk anders. Er zijn
genoeg struiken, dijkjes en
andere obstakels die de politie
kan gebruiken. Probleem
opgelost.
Dit akkefietje roept overigens
wel wat vragen op over de
kwaliteit van de bestuurlijke
lijntjes, zowel binnen de Abdij
als naar het politiekorps. Dat er
Statenvragen nodig zijn voor er
een verzoek naar de politie gaat
en dat vervolgens nog maar
moet worden afgewacht óf en
wanneer dit effect heeft, draagt
ook niet echt bij aan een
flitsend imago. Normaal
gesproken zou één telefoontje
tussen GS en korpsleiding toch
genoeg moeten zijn om deze
mini-kwestie op te lossen.
MIDDELBURG - De chauffeurs die de
leden van het dagelijks provincie
bestuur op hun dienstreizen rond
rijden, moeten boetes voor snel
heidsovertredingen toch zelf beta
len.
Aanvankelijk was het de bedoeling
dat de provincie de bekeuringen
voor haar rekening zou nemen. Ar
gument daarvoor was dat de chauf
feurs, die toch al niet in de hoog
ste salarisrangen zijn ingedeeld
50.000 a 60.000 kilometer per jaar
in de dienstauto's rijden. Dat aan
tal kilometers maakt de kans op
een snelheidsovertreding groter.
De Hoge Raad is evenwel van me
ning dat boetes voor overtredin
gen in diensttijd in alle gevallen
door de werknemer moeten wor
den betaald en dat geen uitzonde
ringen mogen worden gemaakt.
Alleen onder bijzondere omstan
digheden, bijvoorbeeld in levens
bedreigende situaties, mag daar
van worden afgeweken. Dat geldt
dan niet alleen voor chauffeurs
van dienstauto's, maar ook bijvoor
beeld voor kantonniers die voor
de provincie onderweg zijn.