Zeeland Vervanging zuidbrug Weer inspectie in kerncentrale Maatregelen Deltacommissie PZC 2 I Woensdag 3 september 2008 PZC Collega's controleren collega's bij internationale keuring. Toen ik 14 was, kreeg ik van Sinterklaas het boek Ooster- schelde windkracht 10 van Jan Terlouw. Dat gaat over de Ramp van 1953 en de discussie - twintig jaar later - over het wel of niet afsluiten van de Oosterschelde. Onder invloed van de milieubeweging werd besloten het getij in de zee-arm te handhaven. In de Volkskrant van gisteren schrijft Egbert Tei legen, oud-voorzitter van Milieudefensie, dat zonder acties voor het milieu niet alleen de Oosterschelde zou zijn afgeslo ten, maar dat zelfs de Waddenzee gedeeltelijk zou zijn ingepol derd. Dan was de mosselsector jaren geleden al de nek omge draaid. Bij al dat populistische gezanik over milieusubsidies snak ik vaak naar die nuance. Maar helaas is het meestal Het Rode Waas tegenover De Groe ne Leugen. De reden dat ik Oosterschelde windkracht 10 uit de boekenkast heb opgeduikeld, is natuurlijk het rapport dat de Deltacommissie vandaag in Den Haag pre senteert. Onmiddellijk na de ramp van 1953 besloot de eerste Deltacommissie tot de aanleg van de Deltawerken. Zeeland ging compleet op de schop. Dat de presentatie van de tweede Deltacommissie vandaag live op de landelijke televisie wordt uitgezonden, is terecht want nu moet mogelijk heel Neder land op de schop. Het gaat echt wel wat verder dan verbreding van de duinen, zoals deskundige Ronald Waterman what's in a name) on langs voorspelde. Als de zeespiegel in rap tempo blijft stijgen, zijn de schuiven van de Oosterscheldekering over honderd jaar misschien wel permanent dicht. Wie weet concludeert de Del tacommissie dat de 'kadoeng kadoeng', zoals mijn kinderen vroeger zeiden, nog vóór zijn tijd moet worden afgebroken. Het is meestal Het Rode Waas tegenover De Groene Leugen Boven de column van Marleen Blommaert, die gisteren op deze plek verscheen, stond helaas de verkeerde naam en foto (Willem van Dam). COLOFON Directeur/uitgever Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Redactie Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 314460 AA Goes Tel. 0113-315600 E-mail: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Buitenruststraat 18, Middelburg Postbus 8070, 4330 EB Middelburg Tel: 0118-493000 Redactie Bevelanden-Tholen Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315670 Redactie Zeeuws-Vlaanderen Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen, Tel: 0115-645769 Redactie Schouwen-Duiveland Grachtweg 23a, Zierikzee Postbus 80, 4300 AB Zierikzee Tel: 0111-454651 Advertenties Verkoopteam Zeeland Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529 E-mail: teamzeeland@pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend goed Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274 E-mail: segmentteam@pzc.nl Familieberichten Tel: 0800-8060 pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl Personeelsadvertenties Kleintjes 0900-5628 722 0900-6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? www.pzc.nl/lezersservice of bel: 0800 - 0231 231 (gratis) Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda lezersservice@pzc.nl U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25) Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Naam voorletters m/v Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie Het leed is nauwelijks vergeten of er staat weer een fileperiode voor de deur. Rijkswaterstaat vervangt na de noordbrug ook de zuidbrug over de zeesluis bij Terneuzen. door René Hoonhorst De brug bij Sluiskil staat nooit tegelijk open met de twee bruggen over de zeesluis. Tijdens de vervanging van de noordbrug eer der dit jaar is het twee keer voorge komen dat alle drie de bruggen te gelijkertijd open stonden. „De ene keer duurde de overlapping twee seconden, de andere keer tien se conden", weet bestuurlijk mede werker Dirk Roest van het Water district Westerschelde van Rijks waterstaat. Hij kent de verhalen van automo bilisten die 'altijd voor een open brug staan'. „Dat is de beleving van bestuurders die zien dat de ene brug openstaat en naar de an dere rijden. Net voor ze daar zijn, gaat die brug dan open en staan ze alsnog in de rij." Roest en omge vingsmanager Patrick van Iersel, die zich voor Rijkswaterstaat met de vernieuwing van de Zeeuwse infrastructuur bezighoudt, kun nen zich de ergernis voorstellen. Maar na een aanvaring van de noordbrug was vervanging van de overkluizingen noodzakelijk. De nieuwe bruggen zorgen voor meer ruimte. Rijkswaterstaat doet er alles aan om de overlast voor ie dereen (wegverkeer én scheep vaart) tot een minimum te beper ken. Ook wordt met man en macht gewerkt om de werkzaam heden zo snel mogelijk uit te voe ren. Het verwijt dat werkzaamhe den aan de Brienenoordbrug of de Coentunnel veel voortvarender zouden worden aangepakt, is onte recht. De aannemers werken zo mogelijk tot diep in de avond door, betoogt Van lersel. „In het belang van de veiligheid mag er niet 's nachts worden gesloopt. Ook zijn er diverse bedrijven aan het werk, die de werkzaamheden op elkaar moeten afstemmen. Als in de basculekelder wordt ge sloopt, kunnen technici bijvoor beeld niet tegelijkertijd een scha kelkast inrichten." Een aanvaring is nooit uit te sluiten, maar het risico wordt wel een stuk kleiner De vervanging van de noordbrug kostte precies een kwartaal; van eind februari tot eind mei. Rijks waterstaat hoopt dat voor het plaatsen van de nieuwe zuidbrug enkele weken minder tijd nodig is. De sloopervaring levert, als het goed is, al behoorlijk wat tijd op, doordat de aannemer nu direct meer geschikte sloopwerktuigen ter beschikking heeft. Maar Rijks waterstaat raamt de besparing aan werktijd niet al te optimistisch. De dienst houdt het er voorlopig op dat de zuidbrug van vrijdag 5 september tot en met eind novem Bruggen en sluizen in Terneuzen PZC|Rolant Quist ber buiten gebruik is. „Het weer is bijvoorbeeld ook een voorname factor. We hopen komend week eind de huidige brug te kunnen ontmantelen. Maar als het harder waait dan windkracht vier lukt dat niet, omdat de brugdelen dan van wege de veiligheid niet op een ponton kunnen worden getakeld." De huidige zuidbrug staat als hij openstaat in een hoek van 83 graden, de nieuwe noordbrug in een hoek van 88 graden. Als beide bruggen open staan, staat de noordbrug zes meter verder van het vaarwater dan de zuidbrug. Alleen een rol- brug geeft schepen nog meer door- vaartbreedte. Een rolbrug kost bijna twintig miljoen meer en vergt ook aanpassingen aan het wegdek. Hij voegt er aan toe dat een aanva ring in de sluizen nooit helemaal is uit te sluiten. Een schip kan qua formaat wel in de sluis passen, maar er is altijd een klein risico dat het vaartuig overhelt. „Een stuurfout, de lading of de wind kan er voor zorgen dat een schip enigszins overhelt. Als op de brug dan vooral wordt gekeken of het schip netjes de sluis invaart, is een aanvaring mogelijk. De nieuwe bruggen maken het risico wel weer een heel stuk kleiner." Een eventuele nieuwe zeesluis maakt de investering in de brug gen niet overbodig, verwachten Roest en Van Iersel. „Verbreding van de huidige sluis is geen serieu ze optie. Mocht er een nieuwe zee sluis komen, dan komt die waar schijnlijk westelijk van de huidi- door René Hoonhorst De zuidbrug over de west- sluis bij Terneuzen is van af vrijdag niet meer door het wegverkeer te gebruiken. De nieuwe brug moet eind november, een week of twaalf later, weer toe gankelijk zijn. Rijkswaterstaat voorspelt files en langere rijtijden, maar doet er alles aan om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Als de noordbrug om hoog staat, kunnen fietsers over de sluisdeuren bij de zuidbrug naar de overkant. Het openbaar vervoer krijgt voorrang; bussen mogen langs de file rijden om voor de auto's de brug over te ste ken. Ook zit er tijdens de spits uren een medewerker van Veolia in het bedieningsgebouw van de westsluis. Hij onderhoudt contact door Ben Jansen BORSSELE - De kerncentrale Borsse- le heeft weer een ploeg inspec teurs over de vloer. Drie weken lang bekijken twintig specialisten van kerncentrales uit elf landen hoe hun collega's in Borssele de atoomstroomfabriek runnen. Drie jaar geleden is de kerncentra le doorgelicht door een team van het Internationaal Atoom Energie Agentschap (IAEA). Deze keer neemt de Wereld Associatie van Nucleaire Operators (WANO) de gang van zaken in Borssele onder de loep. De WANO is een wereldwijd sa menwerkingsverband, dat is opge richt na de ramp met de kerncen trale in Tsjernobyl. Alle 440 kern centrales - met uitzondering van drie of vier Noord-Koreaanse - zijn erbij aangesloten met het doel van eikaars manier van werken te leren. De collegiale toetsing is niet vrij blijvend. Als een WANO-team aan bevelingen doet om de gang van zaken in een kerncentrale veiliger te maken, wordt de directie wel verondersteld een verbeterplan te maken en uit te voeren. In tegenstelling tot een inspectie rapport van het IAEA komen de bevindingen van een WANO- ploeg niet naar buiten. „Dat is de voorwaarde waaronder alle landen met nucleaire centrales kunnen meedoen", zegt hoofd kerncentra le Mario van der Borst.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 2