Zeeland
Vervanging zuidbrug
Weer inspectie in kerncentrale
Maatregelen
Deltacommissie
PZC
2 I Woensdag 3 september 2008 PZC
Collega's controleren
collega's bij
internationale keuring.
Toen ik 14 was, kreeg ik van Sinterklaas het boek Ooster-
schelde windkracht 10 van Jan Terlouw. Dat gaat over de
Ramp van 1953 en de discussie - twintig jaar later - over
het wel of niet afsluiten van de Oosterschelde. Onder invloed
van de milieubeweging werd besloten het getij in de zee-arm
te handhaven. In de Volkskrant van gisteren schrijft Egbert Tei
legen, oud-voorzitter van Milieudefensie, dat zonder acties
voor het milieu niet alleen de Oosterschelde zou zijn afgeslo
ten, maar dat zelfs de Waddenzee gedeeltelijk zou zijn ingepol
derd. Dan was de mosselsector jaren geleden al de nek omge
draaid. Bij al dat populistische gezanik over milieusubsidies
snak ik vaak naar die nuance.
Maar helaas is het meestal Het
Rode Waas tegenover De Groe
ne Leugen.
De reden dat ik Oosterschelde
windkracht 10 uit de boekenkast
heb opgeduikeld, is natuurlijk
het rapport dat de Deltacommissie vandaag in Den Haag pre
senteert. Onmiddellijk na de ramp van 1953 besloot de eerste
Deltacommissie tot de aanleg van de Deltawerken. Zeeland
ging compleet op de schop. Dat de presentatie van de tweede
Deltacommissie vandaag live op de landelijke televisie wordt
uitgezonden, is terecht want nu moet mogelijk heel Neder
land op de schop.
Het gaat echt wel wat verder dan verbreding van de duinen,
zoals deskundige Ronald Waterman what's in a name) on
langs voorspelde. Als de zeespiegel in rap tempo blijft stijgen,
zijn de schuiven van de Oosterscheldekering over honderd jaar
misschien wel permanent dicht. Wie weet concludeert de Del
tacommissie dat de 'kadoeng kadoeng', zoals mijn kinderen
vroeger zeiden, nog vóór zijn tijd moet worden afgebroken.
Het is meestal Het
Rode Waas tegenover
De Groene Leugen
Boven de column van Marleen Blommaert, die gisteren op deze plek
verscheen, stond helaas de verkeerde naam en foto (Willem van Dam).
COLOFON
Directeur/uitgever
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Redactie
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 314460 AA Goes
Tel. 0113-315600
E-mail: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Buitenruststraat 18, Middelburg
Postbus 8070, 4330 EB Middelburg
Tel: 0118-493000
Redactie Bevelanden-Tholen
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315670
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen,
Tel: 0115-645769
Redactie Schouwen-Duiveland
Grachtweg 23a, Zierikzee
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
Tel: 0111-454651
Advertenties
Verkoopteam Zeeland
Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529
E-mail: teamzeeland@pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend goed
Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274
E-mail: segmentteam@pzc.nl
Familieberichten
Tel: 0800-8060
pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl
Personeelsadvertenties
Kleintjes
0900-5628 722
0900-6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
www.pzc.nl/lezersservice
of bel:
0800 - 0231 231 (gratis)
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
lezersservice@pzc.nl
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25)
Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Naam voorletters m/v
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie
Het leed is nauwelijks
vergeten of er staat weer
een fileperiode voor de
deur. Rijkswaterstaat
vervangt na de noordbrug
ook de zuidbrug over de
zeesluis bij Terneuzen.
door René Hoonhorst
De brug bij Sluiskil staat
nooit tegelijk open met
de twee bruggen over
de zeesluis. Tijdens de
vervanging van de noordbrug eer
der dit jaar is het twee keer voorge
komen dat alle drie de bruggen te
gelijkertijd open stonden. „De ene
keer duurde de overlapping twee
seconden, de andere keer tien se
conden", weet bestuurlijk mede
werker Dirk Roest van het Water
district Westerschelde van Rijks
waterstaat.
Hij kent de verhalen van automo
bilisten die 'altijd voor een open
brug staan'. „Dat is de beleving
van bestuurders die zien dat de
ene brug openstaat en naar de an
dere rijden. Net voor ze daar zijn,
gaat die brug dan open en staan ze
alsnog in de rij." Roest en omge
vingsmanager Patrick van Iersel,
die zich voor Rijkswaterstaat met
de vernieuwing van de Zeeuwse
infrastructuur bezighoudt, kun
nen zich de ergernis voorstellen.
Maar na een aanvaring van de
noordbrug was vervanging van de
overkluizingen noodzakelijk.
De nieuwe bruggen zorgen voor
meer ruimte. Rijkswaterstaat doet
er alles aan om de overlast voor ie
dereen (wegverkeer én scheep
vaart) tot een minimum te beper
ken. Ook wordt met man en
macht gewerkt om de werkzaam
heden zo snel mogelijk uit te voe
ren. Het verwijt dat werkzaamhe
den aan de Brienenoordbrug of de
Coentunnel veel voortvarender
zouden worden aangepakt, is onte
recht. De aannemers werken zo
mogelijk tot diep in de avond
door, betoogt Van lersel. „In het
belang van de veiligheid mag er
niet 's nachts worden gesloopt.
Ook zijn er diverse bedrijven aan
het werk, die de werkzaamheden
op elkaar moeten afstemmen. Als
in de basculekelder wordt ge
sloopt, kunnen technici bijvoor
beeld niet tegelijkertijd een scha
kelkast inrichten."
Een aanvaring is nooit uit te
sluiten, maar het risico
wordt wel een stuk kleiner
De vervanging van de noordbrug
kostte precies een kwartaal; van
eind februari tot eind mei. Rijks
waterstaat hoopt dat voor het
plaatsen van de nieuwe zuidbrug
enkele weken minder tijd nodig is.
De sloopervaring levert, als het
goed is, al behoorlijk wat tijd op,
doordat de aannemer nu direct
meer geschikte sloopwerktuigen
ter beschikking heeft. Maar Rijks
waterstaat raamt de besparing aan
werktijd niet al te optimistisch.
De dienst houdt het er voorlopig
op dat de zuidbrug van vrijdag 5
september tot en met eind novem
Bruggen en sluizen in Terneuzen
PZC|Rolant Quist
ber buiten gebruik is. „Het weer is
bijvoorbeeld ook een voorname
factor. We hopen komend week
eind de huidige brug te kunnen
ontmantelen. Maar als het harder
waait dan windkracht vier lukt dat
niet, omdat de brugdelen dan van
wege de veiligheid niet op een
ponton kunnen worden getakeld."
De huidige zuidbrug staat
als hij openstaat in een
hoek van 83 graden, de
nieuwe noordbrug in een hoek
van 88 graden. Als beide bruggen
open staan, staat de noordbrug zes
meter verder van het vaarwater
dan de zuidbrug. Alleen een rol-
brug geeft schepen nog meer door-
vaartbreedte. Een rolbrug kost
bijna twintig miljoen meer en
vergt ook aanpassingen aan het
wegdek.
Hij voegt er aan toe dat een aanva
ring in de sluizen nooit helemaal
is uit te sluiten. Een schip kan qua
formaat wel in de sluis passen,
maar er is altijd een klein risico
dat het vaartuig overhelt. „Een
stuurfout, de lading of de wind
kan er voor zorgen dat een schip
enigszins overhelt. Als op de brug
dan vooral wordt gekeken of het
schip netjes de sluis invaart, is een
aanvaring mogelijk. De nieuwe
bruggen maken het risico wel
weer een heel stuk kleiner."
Een eventuele nieuwe zeesluis
maakt de investering in de brug
gen niet overbodig, verwachten
Roest en Van Iersel. „Verbreding
van de huidige sluis is geen serieu
ze optie. Mocht er een nieuwe zee
sluis komen, dan komt die waar
schijnlijk westelijk van de huidi-
door René Hoonhorst
De zuidbrug over de west-
sluis bij Terneuzen is van
af vrijdag niet meer door
het wegverkeer te gebruiken. De
nieuwe brug moet eind november,
een week of twaalf later, weer toe
gankelijk zijn.
Rijkswaterstaat voorspelt files en
langere rijtijden, maar doet er alles
aan om de overlast zoveel mogelijk
te beperken. Als de noordbrug om
hoog staat, kunnen fietsers over
de sluisdeuren bij de zuidbrug
naar de overkant. Het openbaar
vervoer krijgt voorrang; bussen
mogen langs de file rijden om
voor de auto's de brug over te ste
ken. Ook zit er tijdens de spits
uren een medewerker van Veolia
in het bedieningsgebouw van de
westsluis. Hij onderhoudt contact
door Ben Jansen
BORSSELE - De kerncentrale Borsse-
le heeft weer een ploeg inspec
teurs over de vloer. Drie weken
lang bekijken twintig specialisten
van kerncentrales uit elf landen
hoe hun collega's in Borssele de
atoomstroomfabriek runnen.
Drie jaar geleden is de kerncentra
le doorgelicht door een team van
het Internationaal Atoom Energie
Agentschap (IAEA). Deze keer
neemt de Wereld Associatie van
Nucleaire Operators (WANO) de
gang van zaken in Borssele onder
de loep.
De WANO is een wereldwijd sa
menwerkingsverband, dat is opge
richt na de ramp met de kerncen
trale in Tsjernobyl. Alle 440 kern
centrales - met uitzondering van
drie of vier Noord-Koreaanse -
zijn erbij aangesloten met het doel
van eikaars manier van werken te
leren.
De collegiale toetsing is niet vrij
blijvend. Als een WANO-team aan
bevelingen doet om de gang van
zaken in een kerncentrale veiliger
te maken, wordt de directie wel
verondersteld een verbeterplan te
maken en uit te voeren.
In tegenstelling tot een inspectie
rapport van het IAEA komen de
bevindingen van een WANO-
ploeg niet naar buiten. „Dat is de
voorwaarde waaronder alle landen
met nucleaire centrales kunnen
meedoen", zegt hoofd kerncentra
le Mario van der Borst.