Zeeland
'Niet flitsen achter
Welkom in Zeeland'
Marike Jager
Reserveboot in 2009 wellicht overbodig
Politie te water mocht bevel tot
wekken bemanning niet geven
Proef met stage voor
Zeeuwse scholieren
Zeelandpromotie op
televisie met de PfafPs
qOp zeeland 26 aug t/m sept 2008
O nazomerfestival.nl
GS betreuren wijze van
snelheidscontroles bij
welkomstborden.
Beloningssysteem moet
jongeren aanzetten tot
maatschappelijke stage.
Risico op langdurige
uitval van veerboten is
straks veel kleiner.
pzc Woensdag 3 september 2008 27
door René Schrier
middelburg - Flitsapparatuur van
de politie achter een bord welkom
in Zeeland komt niet positief over
bij bezoekers van Zeeland. De pro
vincie zal de politie dan ook ver
zoeken 'om geen gebruik meer te
maken van de schaduw van de wel
komstborden'.
Gedeputeerde Staten antwoorden
dat op Statenvragen van Leen Har-
pe van GroenLinks. Die vindt dat
dergelijk optreden van de politie
onnodig negatieve publiciteit
geeft. GS betreuren de handelwij
ze van de politie.
Overigens wijzen ze er in de beant
woording op dat de uitvoering van
de controles een verantwoordelijk
heid is van de politie. De politie
bepaalt zelf hoe en waarom de
controles plaatsvinden. Vooral dat
deel van de A58 waar automobilis
ten de provincie binnenrijden is
een bekend punt waar herhaalde
lijk ongevallen zijn gebeurd omdat
er te hard werd gereden, is het
commentaar.
GroenLinks wil ook weten of snel
heidscontroles de hoogste priori
teit hebben qua veiligheid in het
Zeeuwse verkeer. Volgens Gedepu
teerde Staten worden ook de prio
riteiten niet door de provincie be
paald.
De speerpunten voor de verkeers-
handhavingsteams van de politie
zijn, snelheid, negeren van rood
licht, dragen van de gordel, dragen
van de helm en controles op het
gebruik van alcohol. De hoogste
prioriteit heeft het terugdringen
van snelheidsovertredingen omdat
er een direct verband bestaat tus
sen dergelijke overtredingen en
het ontstaan en de afloop van on
gevallen.
W* Gedeputeerde Staten zijn teleur-
gesteld over flitscontroles achter
borden Welkom in Zeeland' ant
woorden ze op vragen van de Sta
tenfractie van GroenLinks.
Als het aan GroenLinks ligt wordt
er op de Zeeuwse wegen van te vo
ren gewaarschuwd voor een snel
heidscontrole, net zoals dat in
Frankrijk in veel gevallen gebeurt.
In feite bestaat die situatie in Zee
land ook, omdat op verschillende
plaatsen langs de wegen waarschu
wingsborden staan, die aangeven
dat controles op snelheid plaats
kunnen vinden.
Daarnaast wijzen GS er op dat te
genwoordig langs de A58 de weg
gebruiker bewust wordt gemaakt
van de risico's op die weg. Naast te
hard rijden is dat bijvoorbeeld ook
gevaarlijke zijwind en hinderlijk
zonlicht.
door Emile Calon
MIDDELBURG - Een principekwes
tie. Zo noemde de kapitein van de
Maracaibo zijn weigering om twee
bemanningsleden te wekken zodat
de politie te water kon controleren
of ze daadwerkelijk aan boord wa
ren. Die twee hadden recht op zes
uur ononderbroken rust, dus liet
hij hen slapen. De deur van hun
slaaphut even openen, zodat de po
litie een glimp van hen kon opvan
gen, wilde hij ook niet. Want er
mocht volgens hem niet gesjoe
meld worden met de rusttijden-
wet.
Op 30 augustus 2007 stapte de poli
tie op het Schelde-Rijnkanaal aan
boord van de Maracaibo om te
controleren of het schip over vol
doende bemanningsleden beschik
te. Omdat de kapitein weigerde
twee van hen te wekken, moest
hij voor de rechtbank verschijnen.
Want volgens de politie voer hij
die nacht met te weinig gekwalifi
ceerde medewerkers.
Raadsman D. Braakenburg greep
de zitting aan om politierechter A.
Ente en officier van justitie M. van
Leeuwen voor te lichten over alle
ins en outs van het zee- en binnen-
vaartrecht. Volgens hem hadden
de agenten die nacht een forse
fout gemaakt omdat ze niet wisten
dat een bemanning van vier, al
leen in het bezit van kapiteinspa
pieren, voldoende is voor een
Snelheidscontroles vanachter de borden 'Welkom in Zeeland' geven te veel
negatieve publiciteit, vindt GroenLinks. foto Dirk-Jan Gjeltema
middelburg - Vrijwilligerswerk
doen in ruil voor aanbiedingen,
workshops of een festivalbezoek.
Het Zeeuwse project 'move your
credits' probeert scholieren te mo
tiveren om een maatschappelijke
stage te volgen.
Het project is aangewezen als lan
delijke proef Het ministerie van
Onderwijs geeft bijna een miljoen
euro subsidie. Afgelopen voorjaar
gaf de provincie al 250.000 euro
subsidie voor de komende drie
jaar. Jongeren die een maatschap
pelijke stage willen volgen, kun
nen binnenkort terecht op
www.moveyourcredits.nl. Voor el
ke maatschappelijke stage krijgen
ze punten. Daarmee kunnen ze al
lerlei voordelen verdienen. Op de
website staan onder meer vacatu
res en kunnen leerlingen stagelog
boeken bijhouden.
Move your credits is een initiatief
van Stichting Welzijn Middelburg
en Educatief Ondernemen. Acht
middelbare scholen doen mee: Ne-
halennia in Middelburg, Schelde-
mond in Vlissingen, Christelijke
Scholengemeenschap Walcheren,
Calvijn College Middelburg, De Re
de in Terneuzen, Zeldenrust
Steelant College in Terneuzen, het
Goese Lyceum en de Pontes Pieter
Zeeman in Zierikzee. In totaal
doen 2100 leerlingen dit schooljaar
vrijwilligerswerk.
Maatschappelijke stages zijn vrij
willig, maar vanaf 2011 zijn scholie
ren verplicht om een deel van hun
lestijd vrijwilligerswerk te doen.
door Marcel Modde
MIDDELBURG - Zeeland door de
ogen van de PfafFs, Een buiten
kansje om de provincie op een bij
zondere manier te promoten, vin
den Gedeputeerde Staten. En dus
helemaal niet gek voor de opname
van een aflevering uit de populaire
televisieserie (2,5 miljoen fans in
België en Nederland) 1000 euro
subsidie uit te trekken, antwoor
den GS op vragen van de Christen
Unie. Behalve beelden van Zierik
zee, Veere en Kortgene komen
ook streekproducten prominent
aan bod. Als tegenprestatie krijgt
de provincie de beeldrechten en
mag de opname voor promotie
doeleinden worden gebruikt.
Op 7 september begint op de Bel
gische zender VTM het nieuwe (ze
vende) seizoen van de PfafTs.
RTL-7 heeft de serie vooralsnog
uit de programmering geschrapt.
schip als de Maracaibo. Hij had
voor zowel de rechter als de offi
cier alle desbetreffende wetten en
verwijzingen keurig gebundeld, zo
dat ze alles konden nalezen. Ook
merkte hij op dat de politie ge
woon de slaaphut had kunnen bin
nenvallen. Of meevaren tot Ter
neuzen om daar, als die twee wak
ker waren, de vragen te stellen.
Van Leeuwen erkende dat de poli
tie fout had gehandeld en vroeg
vrijspraak.
Na enig beraad, Ente wilde de
map van de advocaat goed lezen
en vergelijken, volgde ze de eis.
Volgens haar was de politie onbe
voegd om het bevel te geven de be
manningsleden te wekken.
theater op locatie festivolhort Rbdij Middelburg
Marike Jager zingt op een ontwapenende manier mooie,
vrolijke en boeiende liedjes geïnspireerd door het werk von
o.o. Corole hing, Joni Mitchell en The Beatles. Aansluitend
DJ Thomas in het festivalcafé.
wo 3 sept 21 uOO 5 inclusief 2 consumpties festivolhort
gratis brochure kaarten info
nazomerfestival.nl
of T 0900 33 000 33 (0,45 p/g)
Provincie Zeeland PFtT\
door Joeri Wisse
vlissingen - De afgelopen twee
jaar gaf de provincie 165.000 euro
uit om in de zomer een reserve
boot achter de hand te hebben
voor het traject Vlissingen-Bres-
kens. Een dure 'verzekering', waar
geen beroep op is gedaan.
Die verzekering hoeft de provincie
volgend jaar zomer misschien niet
meer af te sluiten. Dankzij een uit
gebreid pakket aan maatregelen is
de risico op een langdurige uitval
van de fiets-voetveren Maxima en
Willem-Alexander dan fors inge
perkt. Het huren van een reserve
boot is dan wellicht overbodig.
„Maar die beslissing laat ik over
aan de Provinciale Staten", laat ge
deputeerde George van Heukelom
(SGP, openbaar vervoer) weten.
Hij beaamt dat de huur een flinke
uitgave is. „Maar we hebben be
loofd om in juli en augustus twee
schepen in te zetten. En belofte
maakt nou eenmaal schuld."
Van Heukelom benadrukt wel dat
de provincie voor de afgelopen zo
mer een betere deal heeft gesloten
dan in 2007. „Dit jaar hebben we
het slimmer aangepakt. De huur
kon laag blijven, omdat we pas de
schipper moesten betalen als de
Moby King daadwerkelijk zou wor
den ingezet."
Het achter de hand hebben van de
reserveboot zelf kostte 40.000 eu
ro. In de aanpassing van steigers is
eenmalig een bedrag van 35.000
euro gestoken. Een stuk goedko
per dan de 90.000 euro huur van
de Maarten Tromp, het schip dat
in 2007 als reserve fungeerde.
Het pakket van maatregelen om
langdurige uitval te verminderen
werd in juni door Provinciale Sta
ten goedgekeurd. Een aantal onder
delen van dat pakket is al afge
rond. Zo is een lijst opgesteld van
scheepswerven waar de veerboten
terecht kunnen als 'huiswerff
Scheldepoort in Vlissingen-Oost
bezet is. In een straal van 100 kilo
meter hebben werven in Stellen
dam, Schiedam, Sluiskil en Ant
werpen ook faciliteiten om aan de
veerboten te werken. De eerste
twee hebben een gegraven dok en
genieten derhalve de voorkeur.
Inmiddels is ook een flink aantal
van de beloofde extra reserve-on
derdelen geleverd. Naar verwach
ting wordt de ook beloofde aanleg
van een reparatiekade in Vlissin
gen nog dit jaar gerealiseerd.