Zeeuwse havens profileren zich
Zeeland Seaport
\SSX\S
Hans van der Hart houdt een toespraak op een bijeenkomst voor de Zeeuwse havenbedrijven.
Foto: Camile Schelstraete
De overslag in de Zeeuwse havens
is het afgelopen jaar met 9 pro
cent gestegen naar een recordhoogte
van 33 miljoen ton aan zeegoederen.
Om mee te gaan in de vaart der vol
keren is de komst van de Wester-
schelde Container Terminal (WCT)
en de Verbrugge Container Terminal
(VCT) voor Zeeland van eminent
belang. Directeur Hans van der Hart
van havenautoriteit Zeeland Seaports
legt uit dat de komst van de contai-
nerterminal(s) een must is voor de
Zeeuwse economie en de havenon
dernemers in het bijzonder. Met
containerfaciliteiten als de WCT en
de VCT wordt adequaat ingespeeld
op de voortschrijdende wereldwijde
containerisatie. Zeeland heeft zo de
kans om uit te groeien tot logistiek
draaipunt in Noord-Europa.
door Henk van de Voorde
TERNEUZEN - De Zeeuwse havens
vormen een van de belangrijkste pijlers
van de Zeeuwse economie en zijn zeer be
palend voor de provinciale werkgelegen
heid. De missie van Zeeland Seaports is
om de bedrijvigheid en werkgelegenheid
te stimuleren en daarmee de duurzame
economische ontwikkeling van Zeeland.
Speerpunten van beleid zijn ontplooien
van projecten en initiatieven binnen de
havens, infrastructurele ontsluiting van de
havens en aandacht voor milieu, veiligheid
en arbeidsmarkt.
Het (grootschalige) containersegment
biedt economisch gezien diverse voorde
len zoals nieuwe werkgelegenheid in de
logistieke sfeer, behoud van bestaande ar
beidsplaatsen in het havengebied en ver
sterking van de positie van de Zeeuwse
zeehavens op de wereldkaart van zeeha
vens. Door de komst van deze faciliteiten
wordt Zeeland aangesloten op het net
werk van het intercontinentale container
vervoer. Hierdoor wordt de positie van de
haven drastisch versterkt. De haven wordt
sterker en completer als het zich naast in
dustrie ook volop richt op de logistieke
functie. Niet alleen kan de haven zo inspe
len op het groeiende vervoersaanbod, ook
is het waardevoller voor de bestaande en
nieuwe bedrijven.
Door de aan- en afvoer van het grote aan
tal containers op de WCT en zo mogelijk
ook op de VCT, is het aantrekkelijk meer
binnnenvaartlijndiensten en feederdien-
sten te starten en de transportmogelijkhe
den over de weg en het spoor uit te brei
den. De kwaliteit van logistieke dienstver
lening, de betrouwbaarheid en frequentie
van transport en de kosten ervan worden
steeds belangrijkere vestigingsfactoren in
een haven. "Met complete containerfacili
teiten heeft de Zeeuwse haven veel betere
groeimogelijkheden. Zeeland Seaports is
onvoorwaardelijk voorstander van contai
nerisatie want anders missen we de boot.
Wij praten graag met iedere ondernemer
die plannen heeft in deze richting. Daarom
staan we ook positief tegenover de plan
nen rondom de VCT", aldus directeur
Van der Hart.
Scaldia
Zuidnatie en Sealnvest gaan gezamenlijk
in de Scaldiahaven de Scaldia Container
Terminal exploiteren. De bouw van deze
terminal met een lengte van 1,2 kilometer,
start dit jaar en vormt hiermee de eerste
aanzet van een serieuze invulling van de
containeroverslag in de Zeeuwse havens.
Zeeland Seaports loopt voorop met pro
jecten als Biopark en Valuepark Terneu-
zen. De officiële opening van het Biopark,
de aankondiging dat het Spaanse Biofii-
eling een Biodieselfabriek gaat bouwen op
het Valuepark Terneuzen en de komst van
Rosendaal Energy en ESV Group naar
Terneuzen zijn initiatieven met betrek
king tot nieuwkomers die maatschappelijk
verantwoord ofwel duurzaam onderne
men hoog in het vaandel hebben staan.
Tegelijkertijd komen ook bestaande be
drijven in het havengebied met initiatie
ven om een bijdrage te leveren aan een
duurzamere haven. Zo hebben Yara en
Thermphos concrete plannen om te ko
men tot een lagere C02 uitstoot.
De nieuwe Sloelijn wordt in oktober van
dit jaar in gebruik genomen. "Wij hechten
veel waarde aan goede achterlandverbin
dingen, waar bijvoorbeeld met de nieuwe
Sloelijn invulling aan wordt gegeven. Als
Zeeland Seaports nemen we ook onze
verantwoordelijkheid om de overlast voor
de omgeving, zo die er al is, met goede
maatregelen te voorkomen of te reduce
ren. Ook bij onze projecten, zoals de glas
tuinbouw in de kanaalzone, streven we
naar een robuuste landschappelijke inpas
sing om zoveel mogelijk overlast te 'ver
bergen'."
Op de Axelse Vlakte wordt nog dit najaar
begonnen met de bouw van grootschalige
glastuinbouw.De Zeeuwse glastuinbouw
kenmerkt zich door haar duurzame karak
ter. De op de Axelse Vlakte aanwezige in
dustrie (o.a. Yara) zal C02 en restwarmte
leveren ten behoeve van dit glastuinbouw-
project, waarvan Zeeland Seaports initia
tiefnemer is. Een aanzienlijk gedeelte van
de in totaal 200 hectare uit te geven grond
voor de kassenbouw, is inmiddels ver
kocht.
Proeffabriek
Zeeland Seaports is ook (mede) initiatief
nemer voor de bouw van een proeffabriek,
logistiek centrum, kenniscentrum duurza
me technologie en een opleidingskas. "De
projecten zijn positief beoordeeld door het
Rijk en worden gehonoreerd met subsi
die. Men wil graag meewerken aan het sti
muleren van nieuwe bedrijvigheid en
meer inhoud geven aan clustervorming.
Via het nieuwe logistiek centrum worden
lager opgeleide mensen de mogelijkheid
geboden om voor een veilige baan in de
haven te kiezen. Men wordt bijvoorbeeld
opgeleid voor heftruckchauffeur of kraan
machinist." De eerste paal van een oplei
dingskas voor de glastuinbouw is recente
lijk de grond ingeslagen. Dit project is een
samenwerkingsverband tussen Zeeland Se
aports, de gemeente Terneuzen, Regio
naal Platform Arbeidsmarktbeleid (RPA)
Zeeland en Sociale Werkvoorziening.
"De glastuinbouw zorgt voor specifieke
werkgelegenheid, met flexibele inzet van
arbeidskrachten", aldus directeur Hans van
der Hart van Zeeland Seaports.
Het Biopark komt tegemoet aan het 'crad
le to cradle'-concept (afval is voedsel),
waar de provincie Zeeland zich sterk voor
maakt. De provincie organiseerde onlangs
nog het landelijke MVO Congres in de
Zeelandhallen. "Wat op het Biopark voor
het ene bedrijf afval is, is voor het andere
bedrijf voedsel. Daarmee wordt zowel
recht gedaan aan duurzaamheid als effi
ciëntie." Van der Hart (56) is inmiddels 25
jaar werkzaam bij Zeeland Seaports, waar
van de laatste vijfjaar als directeur
MIDDELBURG KLOETINGE
Tervatenseweg 17 - 4481 NC Kloetinge
Tel. 0113*231324 - Fax. 0113-212945
info@rbkverhuur.nl - www.rbkverhuurnl
VERHUUR VAN TENTEN,
PODIA EN DIVERSE
PARTYBENODIGDHEDEN
\WX W\\\\\WX
Zeeuwse havengebied.