Zeeuwse havens profileren zich Zeeland Seaport \SSX\S Hans van der Hart houdt een toespraak op een bijeenkomst voor de Zeeuwse havenbedrijven. Foto: Camile Schelstraete De overslag in de Zeeuwse havens is het afgelopen jaar met 9 pro cent gestegen naar een recordhoogte van 33 miljoen ton aan zeegoederen. Om mee te gaan in de vaart der vol keren is de komst van de Wester- schelde Container Terminal (WCT) en de Verbrugge Container Terminal (VCT) voor Zeeland van eminent belang. Directeur Hans van der Hart van havenautoriteit Zeeland Seaports legt uit dat de komst van de contai- nerterminal(s) een must is voor de Zeeuwse economie en de havenon dernemers in het bijzonder. Met containerfaciliteiten als de WCT en de VCT wordt adequaat ingespeeld op de voortschrijdende wereldwijde containerisatie. Zeeland heeft zo de kans om uit te groeien tot logistiek draaipunt in Noord-Europa. door Henk van de Voorde TERNEUZEN - De Zeeuwse havens vormen een van de belangrijkste pijlers van de Zeeuwse economie en zijn zeer be palend voor de provinciale werkgelegen heid. De missie van Zeeland Seaports is om de bedrijvigheid en werkgelegenheid te stimuleren en daarmee de duurzame economische ontwikkeling van Zeeland. Speerpunten van beleid zijn ontplooien van projecten en initiatieven binnen de havens, infrastructurele ontsluiting van de havens en aandacht voor milieu, veiligheid en arbeidsmarkt. Het (grootschalige) containersegment biedt economisch gezien diverse voorde len zoals nieuwe werkgelegenheid in de logistieke sfeer, behoud van bestaande ar beidsplaatsen in het havengebied en ver sterking van de positie van de Zeeuwse zeehavens op de wereldkaart van zeeha vens. Door de komst van deze faciliteiten wordt Zeeland aangesloten op het net werk van het intercontinentale container vervoer. Hierdoor wordt de positie van de haven drastisch versterkt. De haven wordt sterker en completer als het zich naast in dustrie ook volop richt op de logistieke functie. Niet alleen kan de haven zo inspe len op het groeiende vervoersaanbod, ook is het waardevoller voor de bestaande en nieuwe bedrijven. Door de aan- en afvoer van het grote aan tal containers op de WCT en zo mogelijk ook op de VCT, is het aantrekkelijk meer binnnenvaartlijndiensten en feederdien- sten te starten en de transportmogelijkhe den over de weg en het spoor uit te brei den. De kwaliteit van logistieke dienstver lening, de betrouwbaarheid en frequentie van transport en de kosten ervan worden steeds belangrijkere vestigingsfactoren in een haven. "Met complete containerfacili teiten heeft de Zeeuwse haven veel betere groeimogelijkheden. Zeeland Seaports is onvoorwaardelijk voorstander van contai nerisatie want anders missen we de boot. Wij praten graag met iedere ondernemer die plannen heeft in deze richting. Daarom staan we ook positief tegenover de plan nen rondom de VCT", aldus directeur Van der Hart. Scaldia Zuidnatie en Sealnvest gaan gezamenlijk in de Scaldiahaven de Scaldia Container Terminal exploiteren. De bouw van deze terminal met een lengte van 1,2 kilometer, start dit jaar en vormt hiermee de eerste aanzet van een serieuze invulling van de containeroverslag in de Zeeuwse havens. Zeeland Seaports loopt voorop met pro jecten als Biopark en Valuepark Terneu- zen. De officiële opening van het Biopark, de aankondiging dat het Spaanse Biofii- eling een Biodieselfabriek gaat bouwen op het Valuepark Terneuzen en de komst van Rosendaal Energy en ESV Group naar Terneuzen zijn initiatieven met betrek king tot nieuwkomers die maatschappelijk verantwoord ofwel duurzaam onderne men hoog in het vaandel hebben staan. Tegelijkertijd komen ook bestaande be drijven in het havengebied met initiatie ven om een bijdrage te leveren aan een duurzamere haven. Zo hebben Yara en Thermphos concrete plannen om te ko men tot een lagere C02 uitstoot. De nieuwe Sloelijn wordt in oktober van dit jaar in gebruik genomen. "Wij hechten veel waarde aan goede achterlandverbin dingen, waar bijvoorbeeld met de nieuwe Sloelijn invulling aan wordt gegeven. Als Zeeland Seaports nemen we ook onze verantwoordelijkheid om de overlast voor de omgeving, zo die er al is, met goede maatregelen te voorkomen of te reduce ren. Ook bij onze projecten, zoals de glas tuinbouw in de kanaalzone, streven we naar een robuuste landschappelijke inpas sing om zoveel mogelijk overlast te 'ver bergen'." Op de Axelse Vlakte wordt nog dit najaar begonnen met de bouw van grootschalige glastuinbouw.De Zeeuwse glastuinbouw kenmerkt zich door haar duurzame karak ter. De op de Axelse Vlakte aanwezige in dustrie (o.a. Yara) zal C02 en restwarmte leveren ten behoeve van dit glastuinbouw- project, waarvan Zeeland Seaports initia tiefnemer is. Een aanzienlijk gedeelte van de in totaal 200 hectare uit te geven grond voor de kassenbouw, is inmiddels ver kocht. Proeffabriek Zeeland Seaports is ook (mede) initiatief nemer voor de bouw van een proeffabriek, logistiek centrum, kenniscentrum duurza me technologie en een opleidingskas. "De projecten zijn positief beoordeeld door het Rijk en worden gehonoreerd met subsi die. Men wil graag meewerken aan het sti muleren van nieuwe bedrijvigheid en meer inhoud geven aan clustervorming. Via het nieuwe logistiek centrum worden lager opgeleide mensen de mogelijkheid geboden om voor een veilige baan in de haven te kiezen. Men wordt bijvoorbeeld opgeleid voor heftruckchauffeur of kraan machinist." De eerste paal van een oplei dingskas voor de glastuinbouw is recente lijk de grond ingeslagen. Dit project is een samenwerkingsverband tussen Zeeland Se aports, de gemeente Terneuzen, Regio naal Platform Arbeidsmarktbeleid (RPA) Zeeland en Sociale Werkvoorziening. "De glastuinbouw zorgt voor specifieke werkgelegenheid, met flexibele inzet van arbeidskrachten", aldus directeur Hans van der Hart van Zeeland Seaports. Het Biopark komt tegemoet aan het 'crad le to cradle'-concept (afval is voedsel), waar de provincie Zeeland zich sterk voor maakt. De provincie organiseerde onlangs nog het landelijke MVO Congres in de Zeelandhallen. "Wat op het Biopark voor het ene bedrijf afval is, is voor het andere bedrijf voedsel. Daarmee wordt zowel recht gedaan aan duurzaamheid als effi ciëntie." Van der Hart (56) is inmiddels 25 jaar werkzaam bij Zeeland Seaports, waar van de laatste vijfjaar als directeur MIDDELBURG KLOETINGE Tervatenseweg 17 - 4481 NC Kloetinge Tel. 0113*231324 - Fax. 0113-212945 info@rbkverhuur.nl - www.rbkverhuurnl VERHUUR VAN TENTEN, PODIA EN DIVERSE PARTYBENODIGDHEDEN \WX W\\\\\WX Zeeuwse havengebied.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 121