Van hobby naar serieuze bedrijfstak Bedrijfsuitje aftrekbaar Kennismaken met Whike? bedrijfsuitjes Oteeds meer ondernemers bieden hun personeel een bedrijfsuitje aan. Dat k^kan een groot feest zijn om de medewerkers te bedanken en te belonen voor hun inzet. Maar het kan ook een sportieve activiteit zijn of een verga dering waarin aan teambuilding wordt gedaan. De organiserende branche be stond vroeger uit enthousiaste eenlingen die groepen meenamen in kano's. Nu is er een serieuze bedrijfstak ontstaan die bedrijfsuitjes en evenementen organiseert. Hans Ligtermoet van de Vereniging van Buitensport Onderne mingen Nederland (VeBON) ziet de sector veranderen. "We gaan van passie naar professie." door Peter de Jong ERMELO - De VeBON (Vereniging van Buitensport Ondernemingen Nederland) is dé brancheorganisatie voor buitensport- ondernemers. Aangesloten zijn onder meer sportieve evenementenbureaus, klimcentra, organisaties met actieve reizen en agro-recreatieve bedrijven. "Er zijn nu zo'n honderd bedrijven lid", zegt uitvoerend manager Ligtermoet. "Daarmee bestrijken we zo'n zestig tot ze ventig procent van de sportieve tak van de markt. Naar schatting zijn er zo'n 150 seri euze bedrijven in deze sector. Hun jaar omzet bedraagt zo'n 100 tot 150 miljoen euro. En er is nog een grote groep mensen die er op kleine schaal in het weekend met groepen op uit trekken. In totaal zijn er zo'n 300 tot 350 ondernemingen actief." "Daarnaast zijn er veel evenementenbu reaus die zich veel breder ontwikkelen", weet Ligtermoet. Hij is ook directeur van de Vereniging van Evenementenmakers, de WEM. "Dat gaat meteen op een veel grotere schaal. Grote feesten of concerten met duizenden bezoekers of meerdaagse festivals zoals Lowlands." Veiligheid Van het kantoor in Ermelo adviseert en ondersteunt Ligtermoet de VeBON-leden die problemen hebben met hun bedrijfs voering of met de wetgever. Veel wordt er gedaan aan belangenbehartiging, (bij het organiseren van activiteiten of bij het uit voeren van hun bedrijf.) De VeBON is opgericht in 1996. De sector is middenja ren '80 ontstaan, onder andere vanuit kan overhuurders die hun activiteiten uitbreid den met onder meer kampeertochten en mountainbiken. Mensen organiseerden van alles vanuit hun passie. Maar geleide lijk ontstond de behoefte aan meer profes sie om alles goed te laten verlopen op het gebied van veiligheid en verzekeringen. Daar was vanaf 1992 veel overleg over. In 1996 is de VeBON serieus van start ge gaan. We hebben de verzekeringen collec tief geregeld. Daarnaast hebben we een systeem opgezet voor de veiligheid." "We hebben ons als doel gesteld een bij drage te leveren aan verhoging van de kwaliteit en veiligheid van de buitensport. Nieuwe leden moeten zich binnen een jaar certificeren. Ze moeten voldoen aan voorwaarden op het gebied van veiligheid. Als VeBON hebben we een aantal nor men gesteld, die worden gecontroleerd doorTÜV Nederland." Als er een ongeval plaatsvindt, betreft het meestal 'huis-, tuin- en keukenongevallen' zoals een verstuikte enkel of pols, zegt Ligtermoet. "We registreren de ongeval len, zodat we weten wat er gebeurt. Bo vendien kun je aan de hand van die gege vens maatregelen nemen." De VeBON is niet alleen belangenbehar tiger van de ondernemers in de buiten sportbranche. Zo is zij ook officieel ge sprekspartner voor diverse overheden, vei ligheidsinstituten, sportbonden, onder wijsinstellingen, MKB-sportplatform en RECKON. "We doen ook veel aan on derwijs en hebben een eigen academie op gericht. Daarnaast zijn we initiatiefnemer van de oprichting van een Europese koe Hans Ligtermoet we gaan van passie naar professie. pelorganisatie. Eigenlijk zijn we een soort gilde. We leggen elkaar dwingende afspra ken op. Je kunt niet zomaar lid worden. Wij willen kwaliteit uitstralen. We zijn een keurmerk voor het publiek." Ontwikkeling De klanten worden steeds kritischer, be merkt Ligtermoet. "De zakelijke markt benadert de VeBON nu al vaak rechtst reeks. Bijvoorbeeld Jantje Beton organi seert alleen nog sportieve activiteiten bij bedrijven die zijn aangesloten bij de Ve BON. Het publiek stelt eisen aan veilig heid. En terecht. Ook zien we steeds meer eisen aan de kwaliteit. Er is behoefte aan meer luxe. Eten en drinken worden be langrijker. Mensen willen meer verwend Foto: Bram van der Biezen worden. Ook zijn er veel nieuwe ontwik kelingen. Een paar jaar geleden was dat het nordic walking. Nu zien we veel GPS- wandelingen door steden. Steppen zie je ook steeds meer. Dat is het leuke van deze sector, die zich voortdurend ontwikkelt. In Zuid-Limburg kun je bijvoorbeeld met elektrische quads door oude mijngangen rijden." Wild water varen met de baas achterin. Foto: het fotoburo De kosten van een bedrijfsuitje zijn aftrekbaar voor de belasting. Het ge hele bedrag dat per persoon wordt besteed aan het bedrijfsuitje is af trekbaar geworden, mits er voldaan wordt aan een aantal voorwaarden. Tot het jaar 2007 was het wettelijk zo ge regeld dat er als er aan bepaalde eisen werd voldaan tot 340 euro per werknemer per kalenderjaar aftrekbaar was. Als er sprake was van een jubileumjaar van het bedrijf dan mocht tot 455 euro per persoon voor het bedrijfsuitje worden afgetrokken. Per 1 januari 2007 is dit veranderd in het voor deel van de bedrijven. Nu is er geen maxi mum bedrag meer vastgesteld per persoon. Wel moeten de ondernemers aan een aan- talvoorwaarden voldoen. De mogelijk heid tot deelname aan het bedrijfsuitje moet aan minimaal 75 procent van de per soneelsleden van het bedrijf worden gebo den. Voor hele grote bedrijven kan die voorwaarde natuurlijk tot problemen kun nen leiden. Daarom is het ook mogelijk deze voorwaarde toe te passen per afdeling binnen een bedrijf. Dit betekent dan dat er dan per afdeling de mogelijkheid moet worden geboden aan 75 procent van de medewerkers om mee te gaan met het be drijfsuitje. De voorwaarden voorzien er ook in dat de partners van de personeelsleden deel kun nen nemen aan het bedrijfsuitje waarvan de kosten dus ook fiscaal aftrekbaar zijn. Deze voorwaarden kunnen natuurlijk een voudig gerealiseerd worden en uiteindelijk gaat het erom dat de mogelijkheid wordt geboden en worden niet de deelnemers geteld die daadwerkelijk aan het bedrijfs uitje hebben deelgenomen. Summit Sports breidt het uitgebreide arsenaal aan activiteiten uit. In okto ber begeleidt het bedrijf de introductie en promotie van de Whike. De Whike is 's werelds eerste supersnelle ligfiets met zeil. Lezers van De onder nemer kunnen er gratis mee kennismaken. Wijk aan Zee - De Whike is in Nederland ontworpen en gebouwd en heeft een zeil van 1,6 vierkante meter en drie wielen. De fiets is in juni gelanceerd tijdens de 100 Design-beurs in de Van Nelle Ontwerpfa- briek in Rotterdam. Directeur Joeri Rooij van Summit Sports spreekt van 'een uiter mate uniek en ultramodem vervoermid del. "En toch is de combinatie van zeilen en fietsen oer-Hollands. We zijn bezig met verkennende gesprekken met potentiële sponsoren, die willen meeliften op het ge garandeerde succes van de Whike. Het gaat om merken die Nederland, milieu vriendelijkheid en gezondheid in het vaandel dragen. Ze kunnen contact opne men met ons om het enorme scala aan mogelijkheden voor media en evenemen ten te bespreken. De komende vijfjaar zal Summit Sports ook exclusief alle evene menten rondom de Whike bedenken, or ganiseren en uitvoeren." Lezers van De Ondernemer kunnen deze regelrechte wereldprimeur gratis uitproberen in het weekend van 25 en 26 oktober. Hierover kan contact worden opgenomen met me vrouw L. Vreeken, tel. 0251-374977. BOWUm- en 1 PARTYCENTRUM www.bowlinggoes.ni Hé» bowüngcentrum onder de ty-toren! 11 9113-21397«

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 115