'Achter de duinen begint de vakantie' Bergbeklimmen of in een Eend rijden? «bedrijfsuitjes 38 SUMMIT SPORTS AL TWAALF JAAR ACTIEF T ekker alleen ontspannen in een -«—'hot tub of met alle 200 perso neelsleden van je bedrijf teambuilden op het strand? Bij Summit Sports in Wijk aan Zee kan het allemaal. Op 21 juni 1996 richtte Joeri Rooij zijn bedrijf op. Sindsdien organiseerde hij meer dan twaalfduizend in- en out door evenementen. Nu telt het be drijf zestig personeelsleden en heeft Summit Sports een eigen strandpa viljoen. door Peter de Jong WIJK AAN ZEE - "In die jaren was er sprake van een hype in deze sector. Ieder een ging op survival naar de Ardennen, een huis bouwen met drie palen, steengril len, bowlen en karten", blikt Rooij terug. "Wij hebben het vanaf het begin minder 'traditioneel aangepakt. Altijd zijn we op zoek naar iets nieuws. We zorgen er altijd voor dat we de eerste zijn met iets nieuws. Dat heeft wel eens als nadeel dat anderen je gaan nadoen. Maar de uitvinders ken nen ons inmiddels en melden zich bij ons als ze iets hebben ontwikkeld. Zo waren we de eerste in Europa met het blokarten, een variant op strandzeilen." Nieuwe activiteiten moeten per definitie milieuvriendelijk zijn. "Iets nieuws met windturbines of zonnepanelen? Dan doen we mee. Maar als er een benzinemotortje aan te pas komt, hoeven we het niet. Ieder evenement moet C02-vrij zijn. We ge- Joeri Rooij. bruiken groene stroom en zonnepanelen op het strandpaviljoen voor onze stroom voorziening. Bedrijven sluiten graag aan bij ons milieuvriendelijke karakter. De keuze valt vaak op ons vanwege ons groe ne en natuurlijke thema. We willen dat gevoel graag overbrengen op de mensen." Filosofie De filosofie van Summit Sports ontstond tijdens de stage die Rooij liep bij het Hil ton in Londen. "Ik volgde de Hotelschool en mijn afstudeerproject was een onder zoek naar een vermindering van het ge bruik van schoonmaakmiddelen. Dat le verde een enorme besparing op en was bo vendien ook goed voor het milieu. Maar dat kun je ook omdraaien: het milieu spa ren wordt winstgevend. We waren al ac- Een verfrissend bad aan het strand. tiel in diverse sporten en zijn snel op zoek gegaan naar nieuwe, milieuvriendelijke activiteiten die een verbinding hadden met wind, water en strand. Nu zijn we al zover dat we nieuwe apparatuur testen voor fa brikanten. Wij staan in het midden van een soort driehoek tussen de leveranciers, de media en sponsors. De sponsors betalen de materialen en wij zorgen voor de be loofde aandacht in de media." "Zo waren we de eerste in Europa met het blokarten en wereldwijd het eerste bedrijf dat daarin lessen verzorgde. We zitten al in de derde generatie innovatieve funsporten. Dat geeft ons een ongelooflijke kracht naar de media." Rooij illustreert zijn verhaal met een greep uit honderden knipsels uit het AD, NRC, Parool, Spits etc. "Die enorme 'boost' aan publiciteit lever de ons inmiddels zo'n 2.000 relaties op. We hebben in de twaalf jaar dat we actief zijn twee recessies meegemaakt. En we hebben elk jaar geplust. Ieder jaar komen er meer mensen bij ons. In 2008 verwach ten we de grens van 20.000 personen per jaarte doorbreken. Grote bedrijven weten ons te vinden: Volkswagen, Doritos, Pep- si, Randstad, Grolsch en ING." Beach la carte Tachtig tot negentig procent van de be zoekers door de week is zakelijk, schat Marieke Mulder, senior beachinanager. "Maar ze komen in het weekend vaak privé terug met vrienden voor bijvoor beeld vrijgezellenavonden of andere spec taculaire feesten met thema's als beach, 80's of Iceland. Ze kunnen ook relaxen en Foto's: hetfotoburo lekker eten in het strandpaviljoen. Diverse hot tubs - van 40 graden - staan naast een aantal grote witte tipi-tenten, waarin men heerlijk kan ontspannen, gemasseerd wordt of een hot-stone therapie kan on dergaan. Van 10 tot 500 personen. Alles is hier mogelijk. Wij serveren 'beach a la car te', een origineel en op maat gemaakt pro gramma, waarbij alle deelnemers zelf bepa len aan welke activiteit(en) ze willen mee doen. Ook hebben we enkel en alleen goed opgeleide managers en instructeurs in dienst die allemaal een ALO- of CIOS-di- ploma hebben, jaarlijks verplicht op EH- BO-herhaling gaan en gediplomeerd strandwacht zijn. Daarnaast zijn we aspi rant-lid van de VeBON, de overkoepelen de vereniging van buitensportorganisaties in Nederland. Kortom, we doen alles wat in onze macht ligt om de veiligheid van onze deelnemers te kunnen blijven garan deren." In het brede scala aan mogelijkheden schuilt de kracht van Summit Sports, zegt Rooij. "We leveren maatwerk. Mannen, vrouwen, jong, oud. Iedereen kunnen we een mooi programma bieden. De locatie is natuurlijk prachtig. Je haalt mensen hele maal uit hun vertrouwde omgeving. Ze kunnen zich ontspannen en ze kunnen teambuilden onder leiding van instructeurs of wat wij noemen 'sportief vergaderen'. Je leertje collega's kennen op een andere manier in een andere omgeving. Je bent er even uit. Ik zeg altijd: achter de duinen be gint de vakantie." Aangezien de regels voor de aftrekbaarheid van het bedrijfsuitje ruimer zijn geworden, biedt dit meer mogelijkheden met betrekking tot de keu ze van het bedrijfsuitje of feest. Er hoeft namelijk minder rekening gehouden te worden met het grensbedrag dat eerder gold per persoon. www.bowlinggoes.nl Hét bowlingcentrum onder de tv-toren! Getdelozepad 11 Goes 0113-213070 Er zijn talloze websites te vinden waarop complete arrangementen van bedrijfsuitjes worden aangeboden en het is dan ook aan te raden meerdere websites te bezoeken. Of het nu gaat over bergbeklimmen of een dagje rijden in een Lelijk Eend. Op inter net kan men een goed beeld krijgen van de mogelijkheden en de kosten die eraan ver bonden zijn. Wel kleeft hier een nadeel aan, zegt uitvoerend manager Hans Ligter- moet van de VeBON. "Iedereen heeft te genwoordig wel een website. De meeste sites zien er heel professioneel uit. Maar dan kan het best zijn dat die organisatie be staat uit één persoon die het 'erbij doet en maar wat aanrommelt'. Je moetje als klant dus goed oriënteren om te zien of het een goed bedrijf betreft." Een kleine greep uit de websites: www.vebon.nl www.bedrijfsuitje.nl www. teamuitstapje, nl www.recreatief.nl iifww. origineelbedrijfsuitje. nl www. wegmetdebaas. nl www. bedrijfsfeesten, nl of een partijtje golf in het zand, het kan allemaal bij Summit Sports!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 114