Duurzaam ondernemen begint bij inkoop A Q inkopen De Klerk Matthijsse Duurzaam ondernemen begint bij het slim inkopen. Van alles wat bedrijven nodig hebben. Van grondstoffen tot verpakkingsmateriaal, van transport tot koffie voor het personeel. Wie duurzaam inkoopt, is al een heel eind op weg met het verduurzamen van zijn eigen productieproces. De masterclass Duurzaam Inkopen is een initiatief uit Zeeland, maar zo langzamerhand hebben ze daar ook West- Brabant en Vlaanderen aan het denken gezet. Eind juni kregen de deelnemers van de eerste masterclass hun certificaat. Nu kan het beginnen, duurzaam inkopen moet leiden tot duurzaam ondernemen in heel Zuidwest Nederland. door Ron Gregoor MIDDELBURG - Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle bedrijven, groot en klein, zich bewust zijn van de manier waarop zij hun bedrijf runnen. "Aan de hand van Life Cycles Analysis, LCA, kun nen bedrijven zien welke producten echt duurzaam zijn en welke niet", legt Tjerk Homminga, Alternative Resources ma nager bij Thermphos International uit Vlissingen uit. Het chemieconcern Thermphos in Vlissingen is een van de ini tiatiefnemers van de masterclass. "Duurzame producten kunnen voor ieder bedrijf anders zijn. Ik noem een voor- lastig uit te drukken in bedragen." "Zo is het voor veel branches en bedrijven verschillend wat de meest duurzame en goedkoopste oplossingen zijn. Er zal dus meer gekeken moeten worden naar de ef fecten, maar ook de kansen buiten de ei gen bedrijfsvoering om, naar een specifiek product of dienst. Daarom is het zo be langrijk dat bedrijven zich hierin verdie pen", zegt gedeputeerde Wiersma. De Masterclass Duurzaam Inkopen is een onderdeel van de Masterclass Duurzaam Ondernemen. In 2004 startten zes bedrij ven, de Zeeuwse Milieufederatie en de provincie Zeeland dit initiatief. "Wij zijn als provincie eigenlijk al jaren bezig met drijven attenderen op milieubewust inko pen? Vanuit de overheid zijn er richtlijnen, afspraken en steeds meer initiatieven om in de maatschappij duurzaamheid te stimule ren. De provincie heeft zich als doel ge steld vanaf 2010 voor minimaal 50 procent duurzaam te gaan inkopen. Binnen het be drijfsleven blijkt duurzaam inkopen, in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen, nog niet op de agenda te staan. Wat duurzaam inkopen precies in houdt en hoe dit praktisch kan worden in gevuld, is voor de meeste inkopers, zowel bij de overheid als het bedrijfsleven, nog allerminst duidelijk. Wel wordt er, door Senter- Novem, hard gewerkt aan de lijs ten met criteria voor verschillende pro ductgroepen. De masterclass heeft de ruim veertig deel nemers praktische hulpmiddelen en voor beelden van implementatie aangereikt. De deelnemers werken als inkoper, inkoop manager, supply chain manager of kwali- teitsverantwoordelijke bij grote onderne mingen uit de sectoren: levensmiddelen, olie en gas, telecom en infrastructuur, che mie, energie, op- en overslag, overheid en adviesbureaus. Als onderdeel van de mas terclass werden de inkoopafdelingen van de deelnemende organisaties bezocht en geanalyseerd door PricewaterhouseCoop- ers en de Universiteit van Tilburg. De deelnemers werden daardoor met de neus op de feiten gedrukt, ze zagen precies waar het fout ging, waar het beter kan en wat ze wel goed doen. Het ultieme doel van de masterclass is om deelnemende organisaties de tools en best practices aan te reiken die een succesvolle invoering van duurzaam inkopen binnen de eigen organisatie mo gelijk maken, met als ultieme doel kosten te besparen. beeld. Je zou verwachten dat herbruikbare kunststof kratten als verpakkingsmateriaal duurzamer zijn dan papieren dozen. Maar voor bepaalde producten en/of bedrijven kan het duurzamer zijn papieren dozen te gebruiken. Wanneer levensmiddelen in zulke dozen vervoerd worden, zal de energie con sumptie van de productie van de kunststof kratten en het schoonmaken daarvan een grotere impact op het milieu hebben dan bij de productie van eenmalig te gebruiken recyclebare papieren dozen. Vergelijk het gebruik van kunststof koffiebekertjes met dat van koffieinokken." "Duurzaam inkopen kan complex zijn, aangezien alle betrokken partijen het eens moeten zijn over de te gebruiken parame ters waarop een product of dienst als duur zaam betiteld wordt. Ook de waarde van minder impact op het milieu- in de vorm van schadelijke uitstoot naar het milieu- is het duurzaam ondernemen", zegt gedepu teerde Marten Wiersma. Duurzaam Inko pen is een van die initiatieven die het be wustzijn voor het duurzaam ondernemen bij de bedrijven moet aanwakkeren.. In de afgelopen maanden zijn er master- classes gehouden door Pncewaterhouse- Coopers en de Universiteit van Tilburg. Twaalf bedrijven, waaronder een flink aantal grote chemiebedrijven, de gemeen te Temeuzen en de provincie Zeeland na men deel aan de Masterclass. Het project kostte 75.000 euro, de provincie gaf 20.000 euro subsidie, de deelnemende be drijven hoestten de rest van het bedrag op. Vooral Zeeuwse bedrijven deden mee aan de masterclass, maar ook bijvoorbeeld Per- fetti Van Melle uit Breda. "En ook BASF in Antwerpen heeft interesse getoond", al dus Homminga. Richtlijnen Waarom een masterclass, waarom de be- Vooroplopen De masterclass heeft zich gericht op duur zaamheid van productie (arbeidsomstan digheden, eerlijke productie, reduceren van negatieve impact op het milieu) voor nu, maar vooral op de lange termijn. Wan neer meer bedrijven duurzaam inkopen en produceren, worden steeds meer klanten en leveranciers gestimuleerd hetzelfde te doen. "Wat wij met ons initiatief willen, is voor oplopen. Wij willen koplopers in duur zaamheid zijn", zegt Homminga. "Op maat, voor ieder bedrijf anders. Want wat voor het een bedrijf duurzaam is, hoeft dat niet voor het andere te zijn. Dat geldt met name in conventionele leverancier- koper relaties. Om binnen de branche specifiek duurzamer te ondernemen, zal meer moe ten worden samengewerkt in de keten, dus met de leveranciers En liefst mety klanten zodat de producten van een bedrijf optimaal ontworpen worden. Wat dan weer honderd procent hergebruik en/ of recycling stimuleert We kijken dan vooral naar de middellange en lange termijn. Technische kennis over producten, grondstoffen en bestanddelen is onont beerlijk. Hiermee kan een bedrijf een koploperfunctie binnen de branche wor den." Duurzaam is ook duurder, is vaak Tijdens een strandfeest in Dishoek werden de eer ten uitgereikt aan 'duurzame tnkopers toto. een argu ment om de boot af te houden. Hommin ga en Wiersma: "Dat is een misvatting. Vaak lijkt dat zo, maar als je op de lange ter mijn gaat kijken, blijkt de duurzame oplossing vaak goedko per te zijn. Je moet het ook als totaal oplossing zien, waarbij alle bijkomende kosten van een product of dienst worden meegeno men." De deelnemende inkopers hebben nu hun certi ficaat, ze hebben een start gemaakt om duurza mer te gaan inkopen. En wat nu? Homminga: "Hier blijft het niet bij. Er is inmiddels een werkgroep opgericht, die gaat bekijken hoe het in eigen kring gaat met het duurzaam inkopen. De werkgroep gaat daarnaast proberen een netwerk van de grond te krijgen van zoveel mogelijk inkopen van bedrijven in Zuidwest Ne derland. Wellicht wordt ook bekeken hoe je met z'n allen kunt investeren in duurza me oplossingen, die dan ook nog interes sante kostenbesparingen kunnen opleve ren." En de inkopers zelf? Homminga: "Duurzaam inkopen kan gezien worden als een hernieuwde stimu lans voor verdere professionalisering van het inkoopvak. Creatieve en goed opgelei de mensen zullen aan de slag moeten om de nieuwe uitdagingen van deze coördine rende functie in moderne bedrijven aan te gaan. Zeeland blijkt de perfecte bodem voor deze ontwikkeling." Wiersma: "Het vergt meer van de inko pers, dat klopt. Maar er komen straks van de overheid toch richtlijnen voor het duurzaam ondernemen, en dus ook het duurzaam inkopen van producten. Wij willen in Zuidwest Nederland koploper zijn, letterlijk. Ik weet ook wel datje hier niet de hele wereldeconomie kan verduur zamen, maar we nemen onze verantwoor delijkheid." Meer informatie over de Masterclass is te vinden op: www.masterclassduurzaaminkopen.nl Accountant Adviseurs ar-m Badhuisstraat 28 - 4381 iS yï^ss<n9t\,', T 0118-416 961 0? 18-4)3 253 mo^deklerk-maithii<sse,r>i vv.\v\\dekterk-matt^>>>sesr.}

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 112