Jachthaven van de toekomst is bijna heden Wijnfeest enorm succes y n Schouwen-Duiveland Gemeente Schouwen-Duiveland Het licht springt eind dit jaar op groen, zo is de verwachting, en dan kan de aanleg van Nederlands eerste echt duurzame jachthaven be ginnen. Het voormalige werkhaven- tje Middelplaat aan de Brouwersdam verandert dan geleidelijk in een jachthaven van de 21e eeuw. Het project, dat tussen de 65 en 75 mil joen euro kost en tussen de 120 en 150 arbeidsplaatsen oplevert, is zo bijzonder dat er interesse is uit Bel gië, Duitsland, Engeland en zelfs Australië. Ook ondernemers staan in de rij om mee te doen aan het mi lieuvriendelijke en grootschalige bouwplan. door Dennis Rijsbergen OUDDORP - Straks is er geen duurza mere jachthaven in Nederland te vinden: windmolens en zonnecellen moeten de energie leveren, bijna alle gebruikte mate rialen zijn herbruikbaar en een zelfontwik- kelde botenwasserette als innovatie tegen milieuvervuilend anti-fouling (een soort schoonmaakmiddel om aangroei op de kiel tegen te gaan). Initiatiefnemer Co Schot, directeur van Marina Port Zélande, en zijn projectleider Monica de Vast heb ben inspiratie opgedaan in heel wat bui tenlandse jachthavens. "We scharrelen heel Europa af. Overal is wel wat op het gebied van duurzaamheid, maar nergens alles op één locatie", vertelt Schot. En dus moet de nieuwe jachthaven die ene plek maar worden. Schot mikt op 2010 als het jaar dat de eer ste boten de haven binnenvaren. Het complex moet op termijn zeshonderd ple ziervaartuigen een plaats bieden, boven dien komen er tweehonderd ligplaatsen voor commerciële activiteiten. "Je moet daarbij bijvoorbeeld denken aan een sche penmakelaardij", stelt Schot. Want de ha ven mag dan wel groener dan groen zijn, Schot wil er ook geld mee verdienen. Rond de haven heeft hij dan ook zaken als een conferentieoord, een hotel, restau rants, watersportbedrijven, botenmakelaars en een kenniscentrum gepland. Die moe ten de jachthaven ook buiten het seizoen levendig maken én in die doorgaans stille periode geld in het laatje brengen. "Wat veel mensen zich niet realiseren is dat het hoogseizoen voor een jachthaven maar vier weken telt, van 15 juli tot 15 augustus. In een heel korte tijd moeten we dus de bulk zien binnen te halen. Maar waarom zouden we niet eens bekijken of we ook rendement kunnen halen buiten die korte periode?" De jachthaven van de toekomst richt zich dus niet alleen op watersporters, maar ook op andere toeristen en de zake lijke markt. Veel interesse Volgens projectleider De Vast staan er heel wat ondernemers in de rij om mee te doen aan het project, bijvoorbeeld als exploitant van een wellnesscentrum bij de haven. "Het is natuurlijk een heel nieuw concept. Bovendien zijn er maar weinig plaatsen in Nederland waar op grotere schaal dergelij ke bedrijven kunnen samenwerken." Schot knikt: "Er is ontzettend veel belang stelling. Maar we hebben zelf ook partijen benaderd. We willen toch een bepaald soort ondernemer. Eentje die sowieso duurzaam werkt en die zich blijft ontwik kelen." De haven wordt volgens het cradle to cradle - ofwel van wieg tot wieg - systeem aangelegd. "Dat houdt in dat vrijwel alle gebruikte materialen herbruikbaar zijn", legt De Vast uit. "Er komen bijvoorbeeld kunststof steigers die als ze ooit gesloopt worden, weer voor iets anders gebruikt kunnen worden. Vanwege dat principe werken we samen met de Hogeschool Zeeland, die op haar beurt weer samen werkt met twee goeroes op het cradle tot cradlegebied, William McDonough en Michael Braungart", legt De Vast uit. "Die twee hebben bijvoorbeeld de Fordfabriek in Detroit aangepakt", vult Schot aan. "Dat was een van de meeste vervuilende bedrijven van Amerika. Nu is die fabriek helemaal omgebouwd en duurzaam." Alle plannen voor de prestigieuze jachtha ven liggen klaar. De schop staat bij wijze van spreke al bij de deur. Schot staat dan ook te popelen om te beginnen, maar de hele gang van zaken heeft een danig be roep gedaan op zijn geduld. "We hebben met zijn allen de BV Nederland zodanig in Het eerste Zeeuwse Wijnfeest, dat op zaterdag 2 augustus in Dreischor op Schouwen-D(r)uivenland werd georganiseerd is een enorm en voor ve len verrassend succes geworden. Ruim 2800 bezoekers, Zeeuwen en toeristen, kwamen naar de Wijnhoeve De Kleine Schorre, intussen de grootste Neder landse 'wijnboer'. Dc organisatoren waren zelf ook verrast door de grote opkomst. Johan van de Vel de, directeur van de wijnhoeve: "Voor ons was het tijdens de voorbereidingen vols trekt niet duidelijk of en hoeveel belang stelling er voor een wijnfeest zou zijn. Zo'n evenement is in Zeeland nog nooit vertoond en dus wisten we niet wie er op af zouden komen. Het resultaat overtreft echter onze verwachtingen". Het programma kende een spectaculaire start. De kersverse wijnkoningin Chaija Schouten uit Wolphaartsdijk werd bij stra lend weer ingevlogen met een helikopter en vervolgens met enig ceremonieel ver toon gekroond. Jean Marie Veske, direc teur van een befaamd wijnhuis in Luxem burg en leermeester en mentor van Johan van de Velde, verrichtte, conform de Luxemburgse traditie, de kroning. Daarna konden de duizenden bezoekers vervolgens kennis maken met de inmid dels befaamde Zeeuwse wijnen en tal van andere Zeeuwse streekproducten. Ook de kinderen vermaakten zich uitste kend waarbij vooral het ponyrijden door de wijngaard zeer populair was. Het eerste Zeeuwse Wijnfeest werd besloten met een dansavond in de schuur tussen de wijnva ten. Dit evenement is voor herhaling vat baar en vormt wellicht de start van een nieuwe en lange traditie in Zeeland. elkaar gestoken dat het voor een particu lier bedrijf dat niet zo heel groot is, moei lijk is om zoiets van de grond te krijgen. Processen duren lang, de hoeveelheid re gels is enorm. Aan de andere kant ben ik blij dat ik wel in zo'n democratie woon. Regels moeten er altijd zijn. Maar het baart me wel zorgen dat prestigieuze pro jecten vaak alleen voor grote jongens als BAM en Grontmij lijken te zijn wegge legd." "Je moet een lange adem hebben", valt De Vast Schot bij. De twee zijn dan ook zeer blij met de denktank die zich met het project bezig houdt. "Dat was een supergoed initiatief van toenmalig gedeputeerde Jacques Suur- mond", stelt Schot. In de denktank zitten instanties als de gemeente Schouwen-Dui veland, de provincie, Rijkswaterstaat en het Grevelingenschap. Al die partijen zijn enthousiast over het plan. "En ook de ZMF geeft vanaf de zijlijn positieve in put", zegt De Vast. "Ondernemers zien de milieuclubs toch vaak als tegenstander, maar in mijn beleving moetje samen zo'n project van de grond krijgen", vult Schot aan. "Je moet open naar elkaar toe zijn." Voorbeeldfunctie Met de aanleg van de jachthaven van de toekomst maakt de delta zijn voorbeeld functie waar, vinden De Vast en Schot. "We laten hier in de delta toch zien hoe de moderne watersport eruit hoort te zien. Mensen van laat ik het maar de Engelse Hiswa noemen, komen hier met busladingen tege lijk naartoe om te kijken hoe wij het hier doen. Niet alleen bij Marina Port Zélande, maar ook bijvoorbeeld in Bruinisse. We lopen voorop in Eu ropa." Hoe dat komt? Schot wijt dat aan de wet van de remmende voorsprong, waar ze bijvoorbeeld in Groot-Brittannië last van hebben. "Daar is de watersport uitgevonden. Wij zijn relatieve nieuwko mers hier in Zeeland en Zuid-Holland. Alles is vrij nieuw hier. En de ontwikke lingen in de watersport zijn de laatste tijd zo snel gegaan." Juist omdat die ontwikkelingen elkaar zo rap opvolgen, moet de nieuwe jachthaven bij Middelplaat een centrum voor de wa tersport worden. Er moet veel mogelijk zijn. Maar dat hangt wel af van de gebrui kersvergunningen die de gemeente ver leent. Die mogen wat De Vast en Schot betreft wel wat ruimer. "Watersport is een emotieproduct", zegt De Vast. "Het is een flexibele sector. Kijk bijvoorbeeld naar ki- tesurfen, dat is nu helemaal hot, maar kan over een jaar of vier uit zijn. We willen op die ontwikkelingen beter kunnen insprin gen." Schot: "Straks verzinnen ze weer wat anders, dat je uit een vliegtuig springt met waterski's aan, ik chargeer maar wat. Dan komt er net als het kitebuggyen eerst een gedoogsituatie, totdat mensen zich er mee gaan bemoeien en vervolgens komt er een verbod. Dat wekt irritatie op. De ge meente zou dan ook wat ruimer met de gebruikersvergunningen moeten omgaan. Ik houd geen pleidooi voor complete vrij heid, voor Formule-1 -races op de Brou wersdam of zo, maar de gemeente zou wel wat meer moeten durven." Co Schot en Monica de Vast reizen de jachthavens van Europa af' om inspiratie op te doen voor de jachthaven van de toekomst bij de Brouwersdam Foto: Denvon Media

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 111