Jachthaven van de toekomst is bijna heden
Wijnfeest enorm succes
y n
Schouwen-Duiveland
Gemeente
Schouwen-Duiveland
Het licht springt eind dit jaar op
groen, zo is de verwachting, en
dan kan de aanleg van Nederlands
eerste echt duurzame jachthaven be
ginnen. Het voormalige werkhaven-
tje Middelplaat aan de Brouwersdam
verandert dan geleidelijk in een
jachthaven van de 21e eeuw. Het
project, dat tussen de 65 en 75 mil
joen euro kost en tussen de 120 en
150 arbeidsplaatsen oplevert, is zo
bijzonder dat er interesse is uit Bel
gië, Duitsland, Engeland en zelfs
Australië. Ook ondernemers staan in
de rij om mee te doen aan het mi
lieuvriendelijke en grootschalige
bouwplan.
door Dennis Rijsbergen
OUDDORP - Straks is er geen duurza
mere jachthaven in Nederland te vinden:
windmolens en zonnecellen moeten de
energie leveren, bijna alle gebruikte mate
rialen zijn herbruikbaar en een zelfontwik-
kelde botenwasserette als innovatie tegen
milieuvervuilend anti-fouling (een soort
schoonmaakmiddel om aangroei op de
kiel tegen te gaan). Initiatiefnemer Co
Schot, directeur van Marina Port Zélande,
en zijn projectleider Monica de Vast heb
ben inspiratie opgedaan in heel wat bui
tenlandse jachthavens. "We scharrelen
heel Europa af. Overal is wel wat op het
gebied van duurzaamheid, maar nergens
alles op één locatie", vertelt Schot. En dus
moet de nieuwe jachthaven die ene plek
maar worden.
Schot mikt op 2010 als het jaar dat de eer
ste boten de haven binnenvaren. Het
complex moet op termijn zeshonderd ple
ziervaartuigen een plaats bieden, boven
dien komen er tweehonderd ligplaatsen
voor commerciële activiteiten. "Je moet
daarbij bijvoorbeeld denken aan een sche
penmakelaardij", stelt Schot. Want de ha
ven mag dan wel groener dan groen zijn,
Schot wil er ook geld mee verdienen.
Rond de haven heeft hij dan ook zaken als
een conferentieoord, een hotel, restau
rants, watersportbedrijven, botenmakelaars
en een kenniscentrum gepland. Die moe
ten de jachthaven ook buiten het seizoen
levendig maken én in die doorgaans stille
periode geld in het laatje brengen. "Wat
veel mensen zich niet realiseren is dat het
hoogseizoen voor een jachthaven maar
vier weken telt, van 15 juli tot 15 augustus.
In een heel korte tijd moeten we dus de
bulk zien binnen te halen. Maar waarom
zouden we niet eens bekijken of we ook
rendement kunnen halen buiten die korte
periode?" De jachthaven van de toekomst
richt zich dus niet alleen op watersporters,
maar ook op andere toeristen en de zake
lijke markt.
Veel interesse
Volgens projectleider De Vast staan er heel
wat ondernemers in de rij om mee te doen
aan het project, bijvoorbeeld als exploitant
van een wellnesscentrum bij de haven.
"Het is natuurlijk een heel nieuw concept.
Bovendien zijn er maar weinig plaatsen in
Nederland waar op grotere schaal dergelij
ke bedrijven kunnen samenwerken."
Schot knikt: "Er is ontzettend veel belang
stelling. Maar we hebben zelf ook partijen
benaderd. We willen toch een bepaald
soort ondernemer. Eentje die sowieso
duurzaam werkt en die zich blijft ontwik
kelen."
De haven wordt volgens het cradle to
cradle - ofwel van wieg tot wieg - systeem
aangelegd. "Dat houdt in dat vrijwel alle
gebruikte materialen herbruikbaar zijn",
legt De Vast uit. "Er komen bijvoorbeeld
kunststof steigers die als ze ooit gesloopt
worden, weer voor iets anders gebruikt
kunnen worden. Vanwege dat principe
werken we samen met de Hogeschool
Zeeland, die op haar beurt weer samen
werkt met twee goeroes op het cradle tot
cradlegebied, William McDonough en
Michael Braungart", legt De Vast uit. "Die
twee hebben bijvoorbeeld de Fordfabriek
in Detroit aangepakt", vult Schot aan.
"Dat was een van de meeste vervuilende
bedrijven van Amerika. Nu is die fabriek
helemaal omgebouwd en duurzaam."
Alle plannen voor de prestigieuze jachtha
ven liggen klaar. De schop staat bij wijze
van spreke al bij de deur. Schot staat dan
ook te popelen om te beginnen, maar de
hele gang van zaken heeft een danig be
roep gedaan op zijn geduld. "We hebben
met zijn allen de BV Nederland zodanig in
Het eerste Zeeuwse Wijnfeest, dat op zaterdag 2 augustus in Dreischor op
Schouwen-D(r)uivenland werd georganiseerd is een enorm en voor ve
len verrassend succes geworden. Ruim 2800 bezoekers, Zeeuwen en toeristen,
kwamen naar de Wijnhoeve De Kleine Schorre, intussen de grootste Neder
landse 'wijnboer'.
Dc organisatoren waren zelf ook verrast
door de grote opkomst. Johan van de Vel
de, directeur van de wijnhoeve: "Voor ons
was het tijdens de voorbereidingen vols
trekt niet duidelijk of en hoeveel belang
stelling er voor een wijnfeest zou zijn.
Zo'n evenement is in Zeeland nog nooit
vertoond en dus wisten we niet wie er op
af zouden komen. Het resultaat overtreft
echter onze verwachtingen".
Het programma kende een spectaculaire
start. De kersverse wijnkoningin Chaija
Schouten uit Wolphaartsdijk werd bij stra
lend weer ingevlogen met een helikopter
en vervolgens met enig ceremonieel ver
toon gekroond. Jean Marie Veske, direc
teur van een befaamd wijnhuis in Luxem
burg en leermeester en mentor van Johan
van de Velde, verrichtte, conform de
Luxemburgse traditie, de kroning.
Daarna konden de duizenden bezoekers
vervolgens kennis maken met de inmid
dels befaamde Zeeuwse wijnen en tal van
andere Zeeuwse streekproducten.
Ook de kinderen vermaakten zich uitste
kend waarbij vooral het ponyrijden door
de wijngaard zeer populair was. Het eerste
Zeeuwse Wijnfeest werd besloten met een
dansavond in de schuur tussen de wijnva
ten. Dit evenement is voor herhaling vat
baar en vormt wellicht de start van een
nieuwe en lange traditie in Zeeland.
elkaar gestoken dat het voor een particu
lier bedrijf dat niet zo heel groot is, moei
lijk is om zoiets van de grond te krijgen.
Processen duren lang, de hoeveelheid re
gels is enorm. Aan de andere kant ben ik
blij dat ik wel in zo'n democratie woon.
Regels moeten er altijd zijn. Maar het
baart me wel zorgen dat prestigieuze pro
jecten vaak alleen voor grote jongens als
BAM en Grontmij lijken te zijn wegge
legd." "Je moet een lange adem hebben",
valt De Vast Schot bij.
De twee zijn dan ook zeer blij met de
denktank die zich met het project bezig
houdt. "Dat was een supergoed initiatief
van toenmalig gedeputeerde Jacques Suur-
mond", stelt Schot. In de denktank zitten
instanties als de gemeente Schouwen-Dui
veland, de provincie, Rijkswaterstaat en
het Grevelingenschap. Al die partijen zijn
enthousiast over het plan. "En ook de
ZMF geeft vanaf de zijlijn positieve in
put", zegt De Vast. "Ondernemers zien de
milieuclubs toch vaak als tegenstander,
maar in mijn beleving moetje samen zo'n
project van de grond krijgen", vult Schot
aan. "Je moet open naar elkaar toe zijn."
Voorbeeldfunctie
Met de aanleg van de jachthaven van de
toekomst maakt de delta zijn voorbeeld
functie waar, vinden De Vast en Schot.
"We laten hier in de delta toch zien hoe de
moderne watersport eruit hoort te zien.
Mensen van laat ik het maar de Engelse
Hiswa noemen, komen
hier met busladingen tege
lijk naartoe om te kijken
hoe wij het hier doen.
Niet alleen bij Marina
Port Zélande, maar ook
bijvoorbeeld in Bruinisse.
We lopen voorop in Eu
ropa." Hoe dat komt? Schot wijt dat aan
de wet van de remmende voorsprong,
waar ze bijvoorbeeld in Groot-Brittannië
last van hebben. "Daar is de watersport
uitgevonden. Wij zijn relatieve nieuwko
mers hier in Zeeland en Zuid-Holland.
Alles is vrij nieuw hier. En de ontwikke
lingen in de watersport zijn de laatste tijd
zo snel gegaan."
Juist omdat die ontwikkelingen elkaar zo
rap opvolgen, moet de nieuwe jachthaven
bij Middelplaat een centrum voor de wa
tersport worden. Er moet veel mogelijk
zijn. Maar dat hangt wel af van de gebrui
kersvergunningen die de gemeente ver
leent. Die mogen wat De Vast en Schot
betreft wel wat ruimer. "Watersport is een
emotieproduct", zegt De Vast. "Het is een
flexibele sector. Kijk bijvoorbeeld naar ki-
tesurfen, dat is nu helemaal hot, maar kan
over een jaar of vier uit zijn. We willen op
die ontwikkelingen beter kunnen insprin
gen." Schot: "Straks verzinnen ze weer
wat anders, dat je uit een vliegtuig springt
met waterski's aan, ik chargeer maar wat.
Dan komt er net als het kitebuggyen eerst
een gedoogsituatie, totdat mensen zich er
mee gaan bemoeien en vervolgens komt er
een verbod. Dat wekt irritatie op. De ge
meente zou dan ook wat ruimer met de
gebruikersvergunningen moeten omgaan.
Ik houd geen pleidooi voor complete vrij
heid, voor Formule-1 -races op de Brou
wersdam of zo, maar de gemeente zou wel
wat meer moeten durven."
Co Schot en Monica de Vast reizen de jachthavens van Europa af' om inspiratie op te doen voor de jachthaven van de toekomst bij de Brouwersdam
Foto: Denvon Media