Rondweg bij Serooskerke (W)
staat nog steeds ter discussie
Monumenten
VW-directeur stopt
Ïv^sfeïc!
Nog paar maandjes wachten op jops
in Brouwershaven en Scharendijke
Nachtmarkt
Ontwerper wil binnen
enkele weken aannemer
aanwijzen voor klussen.
Eerst wordt geld
uitgegeven aan de N57,
zegt gedeputeerde.
Rijtuigen en auto's
gaan in praktijk
niet goed samen.
Stout«n-van
Jurgen Klapwijk neemt
afscheid op de grens
van twee werkgebieden.
26 Donderdag 28 augustus 2008 PZC
door Martijn de Koning
SCHARENDIJKE - Scharendijke en
Brouwershaven krijgen voor het
eind van het jaar een jongerenont
moetingsplaats (jop). Dat verwach
ten de raden van beide plaatsen
en bureau Zumm, dat de gebouw
tjes ontwierp. „We hopen binnen
een paar weken een aannemer aan
te wijzen die de klussen zal uitvoe
ren", geeft Eric van Uffelen van
Zumm aan. Wat hem betreft was
het allemaal sneller gegaan. „Maar
er moeten procedures bij de ge
meente worden doorlopen."
Daar weet Herman Bomer van de
dorpsraad Scharendijke alles van.
„Afgelopen voorjaar hadden we
verwacht dat de jop er eind augus
tus zou staan. Dat wilden we, om
dat nu de periode weer begint dat
de jeugd de straat opgaat. In de zo
mer hebben ze een baantje, dan is
er minder behoefte aan."
Volgens Bomer had het best snel
ler gekund. „We hebben een paar
keer om de tafel gezeten met de ge
meente, de jeugd en de architect.
Daaruit bleek dat de jongeren de
simpelste voorziening goed ge
noeg vonden. Zo hoeven er voor
hen geen ramen in het gebouwtje.
Isolatie is ook niet nodig. Maar de
gemeente stelt aanvullende eisen
en de architect wil blijkbaar ook
een beetje scoren. Ik begrijp dat
wel, maar daardoor duurt alles lan
ger. En het wordt een stuk duur
der. Ik ben bang dat ze ons straks
vertellen dat het budget niet toerei
kend is." Van Uffelen van Zumm
ziet dat anders. „Er moeten ge
woon ramen in; we kunnen er
moeilijk een donker hol van ma
ken. Verder moet het gebouw pas
sen in de omgeving. Passanten
moeten kunnen zien dat het er
voor een bepaalde doelgroep staat.
Het wordt nu een stoer en toch
speels gebouw, van baksteen en
met een plat dak." Ook Oscar Fon-
155 Scharendijke en Brouwershaven
krijgen voor het eind van het jaar
een jongerenontmoetingsplaats
(jop), zo verwachten de beide ra
den en de ontwerper.
teine van de stadsraad Brouwersha
ven betreurt het dat de plaatselijke
jeugd jaren moest wachten op een
jop en bijbehorende skatebaan aan
de loswal. „De groep die er aanvan
kelijk om zat te springen, is nu
geen jeugd meer. Maar ik ben er
van overtuigd dat ook de nieuwe
generatie gebruik zal maken van
de voorzieningen." Bomer ziet
ook een zonnige kant aan het lan
ge wachten. „Er wordt nu einde
lijk goed gekeken naar de manier
van onderhoud en beheer. Toen
de vorige jop afbrandde, duurde
het weken voordat de gemeente er
achter kwam dat ze zelf eigenaar
was. Steeds is er onterecht vanuit
gegaan dat het aan de dorpsraad
was om de boel op orde te hou
den." Het Welzijnshuis, dat het
project namens de gemeente coör
dineert, is bezig een beheerstruc-
tuur op poten te zetten. Die zou
als concept kunnen dienen voor
andere (toekomstige) jops, zoals
die in Brouwershaven.
Verantwoordelijk wethouder Gil
les Houtekamer van Schou-
wen-Duiveland kon gisteren we
gens vakantie niet reageren.
door Nadia Berkelder
SEROOSKERKE - De N57 komt er,
maar of Serooskerke (W) ook zijn
rondweg krijgt? Gedeputeerde Toi-
ne Poppelaars is er duidelijk over:
eerst wordt er geld uitgegeven aan
de nieuwe rijksweg en dan pas aan
de rondweg.
„Een half jaar geleden hebben we
het geld voor de rondweg ge
schrapt", zegt hij. „Toen bleek dat
de N57 niet doorging." De rond
weg, tussen de Oostkapelseweg en
de doorgetrokken Kadetweg, zou
Serooskerke moeten ontlasten.
De Raad van State wees gisteren
de bezwaren tegen het Veerse deel
van de de N57 af Planologisch zijn
er nu geen obstakels meer; maar fi
nancieel nog wel. Het ministerie
van Verkeer en Waterstaat wil best
extra geld in de N57 steken, maar
alleen wanneer de lokale overhe
den - gemeente en provincie - ook
meebetalen. Zowel de gemeente
als de provincie is daartoe bereid.
Poppelaars en wethouder Jan
Bostelaar van Veere willen niet
zeggen hoeveel ze precies over heb
ben voor de weg, die nog twintig
miljoen euro zou kosten. Tonnen?
Miljoenen? „We hebben nog niet
gesproken over het exacte bedrag",
zegt Bostelaar. „De onderhandelin
gen moeten nog beginnen", zegt
Poppelaars. „Dat moeten we ver
der met Veere bespreken."
Het geld voor de rondweg is weg,
zegt Poppelaars. Het is dit voorjaar
Het is nog niet zeker dat er een
rondweg langs Serooskerke (W)
komt als de nieuwe N57 wordt
aangelegd. De provincie wil eerst
geld uitgeven aan de rijksweg.
uit de provinciale begroting ge
schrapt. „We staan weer op nul.
Ook dit moet weer besproken wor
den. De bomen reiken niet tot in
de hemel, het doel is nu om eerst
de N57 te realiseren."
„Bizar", vindt Dies Moelker, voor
zitter van de dorpsraad van Seroos
kerke die redenering. „Het verkeer
richting Domburg komt nu groten
deels door Serooskerke. Zonder
rondweg zal dat blijvend zijn. Ik
zou zwaar teleurgesteld zijn als er
ineens geen geld meer zou zijn
voor de rondweg, vooral gezien al
les wat ons tot nu toe is beloofd."
Ook over het geld voor het op
knappen van de weg door Seroos
kerke,het Belvedereproject, moet
nog gediscussieerd worden, zegt
Poppelaars. „Dat komt daar weer
bovenop. En dat project is ruimer
dan alleen Serooskerke. Ook voor
Sint-Laurens en Nieuw- en Sint
Joosland moet nog wat gebeuren."
door Marijke Vael
ZIERIKZEE - Het zijn de vertrouw
de, monumentale panden en smal
le straatjes, maar vanuit een rijtuig
ervaar je ze intensiever. Deinend
in kussens, met het klik klakgeluid
van paardenhoeven in je oren, zijn
de gevels langer en smaller, de stra
ten kronkeliger en de bochten
spannender. Of de auto's verdwij
nen uit de historische binnenstad
van Zierikzee is nog niet definitief
Zeker is dat de eerste koets met
succes haar intrede deed.
In de zomer rijdt Marga van der
Leer uit Sirjansland bijna dagelijks
door de stad met haar Victoriawa-
gen, getrokken door de Noorse
fjordenpaarden Gonda en Na-
tascha. De belangstelling voor een
nostalgisch tochtje van twintig mi
nuten is groot. „Een enkele keer
vechten mensen zelfs om in te
stappen. Dan rijden we weg, uitge
scholden door degene die aan het
kortste eind trok."
Maar meestal gaat het vreedzaam
toe bij de opstapplaatsen Haven
plein en 't Luitje. Daar is Marga
blij om, want ze geniet van de
tochten, die onderdeel vormen
van haar hobby; paarden en rijtui
gen. Rond de boerderij, waar ze
met man en twee kinderen
woont, lopen zes Noorse fjorden-
paarden, grotendeels zelf gefokt.
De schuur, onderaan de Grevelin-
gendijk, herbergt twee Engelse rij
tuigen; kopieën van koetsen in de
tijd van koningin Victoria. Marga
werkt in de tuinbouwkassen op
het erf, maar het verzorgen en be
rijden van haar pony's is haar gro
te passie.
„Als kind wilde ik al een paard.
Dat mocht niet, omdat de pony
van mijn broer regelmatig weg
liep en wel eens beet. Toen had ik
geen paard, nu heb ik er zes," zegt
ze stralend.
Het idee om ritten door Zierikzee
te maken ontstond toen het gezin
het Belgische Brugge bezocht,
waar toeristen in paardenkoetsen
vast onderdeel van het straatbeeld
vormen. „Mijn man bedacht dat
rijtuigen ook in Zierikzee prachtig
zouden passen. Omdat wij al een
koets en paarden hadden, ben ik
daarmee begonnen, met toestem
ming van de gemeente. En omdat
het een prettige afwisseling is met
het werk in de kas, waarbij ik veel
alleen ben."
Marga geniet dan ook van contac
ten met passagiers, aan wie ze tij
dens de tocht wetenswaardighe
den vertelt. Onder meer over de
stadspoorten, museumhaven en
het Vismarktje; het laagste punt
van de stad waar het water in 1953
vier meter hoog stond. „Vooral Bel
gen en Duitsers zijn geïnteres-
'Soms blijven ze maar
toeteren, omdat ze willen
inhalen, terwijl dat niet gaat'
seerd. Ze stellen vragen en verba
zen zich er vaak over dat zoveel
monumenten scheef staan." Maar
de 61-jarige koetsierster krijgt ook
mensen van Schouwen-Duiveland
in haar rijtuig. „Vaak grootouders
die een uitstapje maken met hun
kleinkinderen." Marga is blij met
het plan om de binnenstad van
Zierikzee autovrij te maken. „Mis
schien komen er dan meer koet
sen. Dat zou er prachtig uitzien en
er is genoeg belangstelling voor
een tocht." Maar ze vindt het voor
al prettig omdat rijtuigen en auto's
in de praktijk niet goed samen blij
ken te gaan. „Soms blijven ze
maar toeteren, omdat ze willen in
halen, terwijl dat moeilijk of niet
gaat. Bijvoorbeeld op de smalle
rijstrook naast het Havenpark.
Vooral jongeren in een auto zijn
ongeduldig. Dan moet ik heel alert
zijn om te voorkomen dat de paar
den in paniek raken."
Fj'ordenpaarden voor Victoriawagen
De ritten door Zierikzee worden gemaakt met twee Noorse fjordenpaar-
den die een Victoriawagen trekken; een kopie van een Engels rijtuig.
De tochten gaan vanaf het Havenplein langs Havenpark, Oude Haven,
Nieuwe Haven en Havenkwartier, maar op verzoek van de passagiers
kan ook een ander deel van de stad worden aangedaan.
Marga van der Leer rijdt met Pinksteren en in de zomermaanden, behalve
als het regent.
Provincialeweg 12 's-Gravenpolder
Overzandseweg 4 a Oudelande
Verkoop en reparatie
van uw witgoed
(altijd even bellen
voor een afspraak)
telefoon/fax: (0113) 31 27 08
mobiel: 06 29 3016 24
ZIERIKZEE - Het centrum van Zie
rikzee is zaterdag het decor van de
laatste nachtmarkt van dit zomer
seizoen.
De organisatie is in handen van
ondernemersvereniging ZZ Neptu-
nus. De markt begint om 19 uur
en duurt tot middernacht.
door David Duijnmayer
OUDDORP - Hij liep ooit stage bij
de VW Schouwen-Duiveland,
kon vervolgens aan de slag bij de
VW Ouddorp, en klom daar bin
nen de kortste keren op tot direc
teur. De afgelopen vijfenhalf jaar
bekleedde Jurgen Klapwijk (37)
een dubbelfunctie, als directeur
van de VW Ouddorp en de VW
Schouwen-Duiveland. Inmiddels
is de tijd gekomen om iets anders
te gaan doen. Gistermiddag was
daarom een afscheidsreceptie in
het surf- en zeilcentrum aan de
Brouwersdam, precies op de grens
van zijn twee werkgebieden.
„Er kwam een leuke aanbieding
voorbij", verklaart Klapwijk zijn
vertrek. „Ik was op zich niet op
zoek, maar dit was een mooie uit
daging om mezelf verder te ont
wikkelen." Klapwijk vertrekt naar
Rotterdam, waar hij managing di
rector van PR-bureau Enof wordt.
„Het is een meer commerciële
functie", zegt Klapwijk. „Maar het
gaat net als hier om zaken onder
de aandahct brengen en relaties op
bouwen."
Klapwijk kijkt tevreden terug op
zijn tijd in Schouwen-Duiveland
en Ouddorp. „Het was een heel dy
namische periode. Toen ik net be
gonnen was, zat de VW in een
moeilijke periode. In de afgelopen
jaren is de organisatie weer een be
langrijke plek gaan innemen op
het eiland. Ik ben wel blij met de
Ook burgemeester Jack Asselbergs (links) kwam gistermiddag afscheid ne
men van VW-directeur Jurgen Klapwijk (midden). foto Dirk-Jan Gjeltema
rol die de VW weer speelt. Het is wordt, is nog niet bekend. „Er is
heel fijn dat dat gelukt is en dat ik veel belangstelling", zegt Mirna Bo
daar een onderdeel van heb kun- gert van de VW Ouddorp. „We
nen zijn." zijn druk bezig met gesprekken
Wie de opvolger van Klapwijk voeren.