Rondweg bij Serooskerke (W) staat nog steeds ter discussie Monumenten VW-directeur stopt Ïv^sfeïc! Nog paar maandjes wachten op jops in Brouwershaven en Scharendijke Nachtmarkt Ontwerper wil binnen enkele weken aannemer aanwijzen voor klussen. Eerst wordt geld uitgegeven aan de N57, zegt gedeputeerde. Rijtuigen en auto's gaan in praktijk niet goed samen. Stout«n-van Jurgen Klapwijk neemt afscheid op de grens van twee werkgebieden. 26 Donderdag 28 augustus 2008 PZC door Martijn de Koning SCHARENDIJKE - Scharendijke en Brouwershaven krijgen voor het eind van het jaar een jongerenont moetingsplaats (jop). Dat verwach ten de raden van beide plaatsen en bureau Zumm, dat de gebouw tjes ontwierp. „We hopen binnen een paar weken een aannemer aan te wijzen die de klussen zal uitvoe ren", geeft Eric van Uffelen van Zumm aan. Wat hem betreft was het allemaal sneller gegaan. „Maar er moeten procedures bij de ge meente worden doorlopen." Daar weet Herman Bomer van de dorpsraad Scharendijke alles van. „Afgelopen voorjaar hadden we verwacht dat de jop er eind augus tus zou staan. Dat wilden we, om dat nu de periode weer begint dat de jeugd de straat opgaat. In de zo mer hebben ze een baantje, dan is er minder behoefte aan." Volgens Bomer had het best snel ler gekund. „We hebben een paar keer om de tafel gezeten met de ge meente, de jeugd en de architect. Daaruit bleek dat de jongeren de simpelste voorziening goed ge noeg vonden. Zo hoeven er voor hen geen ramen in het gebouwtje. Isolatie is ook niet nodig. Maar de gemeente stelt aanvullende eisen en de architect wil blijkbaar ook een beetje scoren. Ik begrijp dat wel, maar daardoor duurt alles lan ger. En het wordt een stuk duur der. Ik ben bang dat ze ons straks vertellen dat het budget niet toerei kend is." Van Uffelen van Zumm ziet dat anders. „Er moeten ge woon ramen in; we kunnen er moeilijk een donker hol van ma ken. Verder moet het gebouw pas sen in de omgeving. Passanten moeten kunnen zien dat het er voor een bepaalde doelgroep staat. Het wordt nu een stoer en toch speels gebouw, van baksteen en met een plat dak." Ook Oscar Fon- 155 Scharendijke en Brouwershaven krijgen voor het eind van het jaar een jongerenontmoetingsplaats (jop), zo verwachten de beide ra den en de ontwerper. teine van de stadsraad Brouwersha ven betreurt het dat de plaatselijke jeugd jaren moest wachten op een jop en bijbehorende skatebaan aan de loswal. „De groep die er aanvan kelijk om zat te springen, is nu geen jeugd meer. Maar ik ben er van overtuigd dat ook de nieuwe generatie gebruik zal maken van de voorzieningen." Bomer ziet ook een zonnige kant aan het lan ge wachten. „Er wordt nu einde lijk goed gekeken naar de manier van onderhoud en beheer. Toen de vorige jop afbrandde, duurde het weken voordat de gemeente er achter kwam dat ze zelf eigenaar was. Steeds is er onterecht vanuit gegaan dat het aan de dorpsraad was om de boel op orde te hou den." Het Welzijnshuis, dat het project namens de gemeente coör dineert, is bezig een beheerstruc- tuur op poten te zetten. Die zou als concept kunnen dienen voor andere (toekomstige) jops, zoals die in Brouwershaven. Verantwoordelijk wethouder Gil les Houtekamer van Schou- wen-Duiveland kon gisteren we gens vakantie niet reageren. door Nadia Berkelder SEROOSKERKE - De N57 komt er, maar of Serooskerke (W) ook zijn rondweg krijgt? Gedeputeerde Toi- ne Poppelaars is er duidelijk over: eerst wordt er geld uitgegeven aan de nieuwe rijksweg en dan pas aan de rondweg. „Een half jaar geleden hebben we het geld voor de rondweg ge schrapt", zegt hij. „Toen bleek dat de N57 niet doorging." De rond weg, tussen de Oostkapelseweg en de doorgetrokken Kadetweg, zou Serooskerke moeten ontlasten. De Raad van State wees gisteren de bezwaren tegen het Veerse deel van de de N57 af Planologisch zijn er nu geen obstakels meer; maar fi nancieel nog wel. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil best extra geld in de N57 steken, maar alleen wanneer de lokale overhe den - gemeente en provincie - ook meebetalen. Zowel de gemeente als de provincie is daartoe bereid. Poppelaars en wethouder Jan Bostelaar van Veere willen niet zeggen hoeveel ze precies over heb ben voor de weg, die nog twintig miljoen euro zou kosten. Tonnen? Miljoenen? „We hebben nog niet gesproken over het exacte bedrag", zegt Bostelaar. „De onderhandelin gen moeten nog beginnen", zegt Poppelaars. „Dat moeten we ver der met Veere bespreken." Het geld voor de rondweg is weg, zegt Poppelaars. Het is dit voorjaar Het is nog niet zeker dat er een rondweg langs Serooskerke (W) komt als de nieuwe N57 wordt aangelegd. De provincie wil eerst geld uitgeven aan de rijksweg. uit de provinciale begroting ge schrapt. „We staan weer op nul. Ook dit moet weer besproken wor den. De bomen reiken niet tot in de hemel, het doel is nu om eerst de N57 te realiseren." „Bizar", vindt Dies Moelker, voor zitter van de dorpsraad van Seroos kerke die redenering. „Het verkeer richting Domburg komt nu groten deels door Serooskerke. Zonder rondweg zal dat blijvend zijn. Ik zou zwaar teleurgesteld zijn als er ineens geen geld meer zou zijn voor de rondweg, vooral gezien al les wat ons tot nu toe is beloofd." Ook over het geld voor het op knappen van de weg door Seroos kerke,het Belvedereproject, moet nog gediscussieerd worden, zegt Poppelaars. „Dat komt daar weer bovenop. En dat project is ruimer dan alleen Serooskerke. Ook voor Sint-Laurens en Nieuw- en Sint Joosland moet nog wat gebeuren." door Marijke Vael ZIERIKZEE - Het zijn de vertrouw de, monumentale panden en smal le straatjes, maar vanuit een rijtuig ervaar je ze intensiever. Deinend in kussens, met het klik klakgeluid van paardenhoeven in je oren, zijn de gevels langer en smaller, de stra ten kronkeliger en de bochten spannender. Of de auto's verdwij nen uit de historische binnenstad van Zierikzee is nog niet definitief Zeker is dat de eerste koets met succes haar intrede deed. In de zomer rijdt Marga van der Leer uit Sirjansland bijna dagelijks door de stad met haar Victoriawa- gen, getrokken door de Noorse fjordenpaarden Gonda en Na- tascha. De belangstelling voor een nostalgisch tochtje van twintig mi nuten is groot. „Een enkele keer vechten mensen zelfs om in te stappen. Dan rijden we weg, uitge scholden door degene die aan het kortste eind trok." Maar meestal gaat het vreedzaam toe bij de opstapplaatsen Haven plein en 't Luitje. Daar is Marga blij om, want ze geniet van de tochten, die onderdeel vormen van haar hobby; paarden en rijtui gen. Rond de boerderij, waar ze met man en twee kinderen woont, lopen zes Noorse fjorden- paarden, grotendeels zelf gefokt. De schuur, onderaan de Grevelin- gendijk, herbergt twee Engelse rij tuigen; kopieën van koetsen in de tijd van koningin Victoria. Marga werkt in de tuinbouwkassen op het erf, maar het verzorgen en be rijden van haar pony's is haar gro te passie. „Als kind wilde ik al een paard. Dat mocht niet, omdat de pony van mijn broer regelmatig weg liep en wel eens beet. Toen had ik geen paard, nu heb ik er zes," zegt ze stralend. Het idee om ritten door Zierikzee te maken ontstond toen het gezin het Belgische Brugge bezocht, waar toeristen in paardenkoetsen vast onderdeel van het straatbeeld vormen. „Mijn man bedacht dat rijtuigen ook in Zierikzee prachtig zouden passen. Omdat wij al een koets en paarden hadden, ben ik daarmee begonnen, met toestem ming van de gemeente. En omdat het een prettige afwisseling is met het werk in de kas, waarbij ik veel alleen ben." Marga geniet dan ook van contac ten met passagiers, aan wie ze tij dens de tocht wetenswaardighe den vertelt. Onder meer over de stadspoorten, museumhaven en het Vismarktje; het laagste punt van de stad waar het water in 1953 vier meter hoog stond. „Vooral Bel gen en Duitsers zijn geïnteres- 'Soms blijven ze maar toeteren, omdat ze willen inhalen, terwijl dat niet gaat' seerd. Ze stellen vragen en verba zen zich er vaak over dat zoveel monumenten scheef staan." Maar de 61-jarige koetsierster krijgt ook mensen van Schouwen-Duiveland in haar rijtuig. „Vaak grootouders die een uitstapje maken met hun kleinkinderen." Marga is blij met het plan om de binnenstad van Zierikzee autovrij te maken. „Mis schien komen er dan meer koet sen. Dat zou er prachtig uitzien en er is genoeg belangstelling voor een tocht." Maar ze vindt het voor al prettig omdat rijtuigen en auto's in de praktijk niet goed samen blij ken te gaan. „Soms blijven ze maar toeteren, omdat ze willen in halen, terwijl dat moeilijk of niet gaat. Bijvoorbeeld op de smalle rijstrook naast het Havenpark. Vooral jongeren in een auto zijn ongeduldig. Dan moet ik heel alert zijn om te voorkomen dat de paar den in paniek raken." Fj'ordenpaarden voor Victoriawagen De ritten door Zierikzee worden gemaakt met twee Noorse fjordenpaar- den die een Victoriawagen trekken; een kopie van een Engels rijtuig. De tochten gaan vanaf het Havenplein langs Havenpark, Oude Haven, Nieuwe Haven en Havenkwartier, maar op verzoek van de passagiers kan ook een ander deel van de stad worden aangedaan. Marga van der Leer rijdt met Pinksteren en in de zomermaanden, behalve als het regent. Provincialeweg 12 's-Gravenpolder Overzandseweg 4 a Oudelande Verkoop en reparatie van uw witgoed (altijd even bellen voor een afspraak) telefoon/fax: (0113) 31 27 08 mobiel: 06 29 3016 24 ZIERIKZEE - Het centrum van Zie rikzee is zaterdag het decor van de laatste nachtmarkt van dit zomer seizoen. De organisatie is in handen van ondernemersvereniging ZZ Neptu- nus. De markt begint om 19 uur en duurt tot middernacht. door David Duijnmayer OUDDORP - Hij liep ooit stage bij de VW Schouwen-Duiveland, kon vervolgens aan de slag bij de VW Ouddorp, en klom daar bin nen de kortste keren op tot direc teur. De afgelopen vijfenhalf jaar bekleedde Jurgen Klapwijk (37) een dubbelfunctie, als directeur van de VW Ouddorp en de VW Schouwen-Duiveland. Inmiddels is de tijd gekomen om iets anders te gaan doen. Gistermiddag was daarom een afscheidsreceptie in het surf- en zeilcentrum aan de Brouwersdam, precies op de grens van zijn twee werkgebieden. „Er kwam een leuke aanbieding voorbij", verklaart Klapwijk zijn vertrek. „Ik was op zich niet op zoek, maar dit was een mooie uit daging om mezelf verder te ont wikkelen." Klapwijk vertrekt naar Rotterdam, waar hij managing di rector van PR-bureau Enof wordt. „Het is een meer commerciële functie", zegt Klapwijk. „Maar het gaat net als hier om zaken onder de aandahct brengen en relaties op bouwen." Klapwijk kijkt tevreden terug op zijn tijd in Schouwen-Duiveland en Ouddorp. „Het was een heel dy namische periode. Toen ik net be gonnen was, zat de VW in een moeilijke periode. In de afgelopen jaren is de organisatie weer een be langrijke plek gaan innemen op het eiland. Ik ben wel blij met de Ook burgemeester Jack Asselbergs (links) kwam gistermiddag afscheid ne men van VW-directeur Jurgen Klapwijk (midden). foto Dirk-Jan Gjeltema rol die de VW weer speelt. Het is wordt, is nog niet bekend. „Er is heel fijn dat dat gelukt is en dat ik veel belangstelling", zegt Mirna Bo daar een onderdeel van heb kun- gert van de VW Ouddorp. „We nen zijn." zijn druk bezig met gesprekken Wie de opvolger van Klapwijk voeren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 64