Zeeland
PZC
Fracties houden vast aan tunneltjes
Hergeboorte trawler in Hansweert
21
Plan Voordelta
stuit op verzet
Noord-Beveland
BEVELANDEN-THOLEN
27
29
Onderzoek naar Poel V
betekent voor WD en
Groenlinks geen afstel.
Scheepswerf
Reimerswaal werkt
aan visitekaartje.
Varen
Zitskiër Kees-Jan wil
ambassadeur voor
gehandicapten zijn
Dinsdag 26 augustus 2008
Mooi schilderij
raakt tot in het
diepst van de ziel
Tip? redgoes@pzc.nl
door Frank Balkenende
GOES - Een aantal fracties in de
Goese raad gaat er voorlopig van
uit dat er toch fietstunneitjes ko
men bij het Nansenplein, de zuid
westelijke entree van Goes. Ook al
heeft het college dat idee inmid
dels terzijde geschoven in afwach
ting van een verkeersonderzoek
voor de aanleg van het nieuwe be
drijventerrein Poel V.
Na een verkeersongeval in februari
2006 waarbij een scholiere uit
Heinkenszand om het leven
kwam, besloot het college nog tot
de aanleg van fietstunneitjes, zo
dat fietsers en autoverkeer beter
worden gescheiden. Enkele maan
den daarna, in juni, koos B en W
voor een ander plan om de door
stroming op de Anthony Fokker
straat (tussen Nansenplein en ro
tonde Fruitlaan) te verbeteren. In
dat jongste plan zijn de fietstunnei
tjes verdwenen. Het college heeft
die keuze thans gemotiveerd: tun
neltjes kosten 4,9 miljoen euro,
het laatste plan 1,6 miljoen euro.
Volgens het dagelijks gemeentebe
stuur is de nieuwe inrichting van
de Anthony Fokkerstraat veiliger
voor fietsers dan de huidige inrich
ting. Ze hoeven niet meer over de
rotonde bij McDonald's te rijden,
maar steken op een aan te leggen,
ovalen verkeersplein al bij de Al-
bert Plesmanweg de Fokkerstraat
W* Goes bekijkt welke verkeerstech-
nische ingrepen nodig zijn voor
de Poel V. Die mogen niet ten
koste gaan van fietstunneitjes,
vinden enkele fracties.
over. Aan de overkant kunnen ze
over een tweezijdig fietspad naar
Heinkenszand en vice versa trap
pen. Overigens hebben de fietsers
in de nieuwe situatie geen voor
rang meer op kruisingen. Volgens
raadslid Herman Bouma (SGP/
Christenunie) is dat een slecht
idee. „In de rest van Goes hebben
fietsers voorrang op rotondes en
op de Fokkerstraat ineens niet
meer. Dat schept verwarring."
Het college wil met name nu niet
al te dure, tijdelijk maatregelen tref
fen, omdat inmiddels is besloten
bedrijventerrein Poel V (ten zui
den van Hotel Goes) aan te leggen.
Daardoor zullen verkeersstromen
aantrekken en wijzigen. Het colle
ge onderzoekt momenteel hoe de
verkeersafwikkeling van de westzij
de van Goes straks het beste kan
gebeuren.
Uit dat onderzoek moet ook blij
ken hoe de fietsverbinding naar en
van de Zak moet lopen „Als we
nu tunneltjes aanleggen, liggen ze
straks misschien op de verkeerde
plek", zegt wethouder Rinus Diele-
man. In elk geval WD en Groen
links gaan ervan uit dat de beloof
de tunneltjes er wel komen.
door Rob Paardekam
WISSENKERKE - Noord-Beveland is
in beroep gegaan tegen het beheer-
plan Voordelta. De gemeente stelt
dat in het plan te weinig rekening
is gehouden met de bestaande toe
ristische activiteiten.
Het beheerplan is vastgesteld door
het ministerie van Verkeer en Wa
terstaat en de provincies Zeeland
en Zuid-Holland. Er is onder meer
geregeld dat er vijf rustgebieden
voor vogels en zeehonden en een
groot bodembeschermingsgebied
in de Voordelta moeten komen.
De gemeente Noord-Beveland is
na bestudering van het plan tot de
conclusie gekomen dat er onvol
doende rekening wordt gehouden
met bestaande activiteiten en eve
nementen in het kustgebied. Als
voorbeeld noemt ze het kitebug-
gyen. De gemeente zit er niet op
te wachten dat deze activiteit
straks wordt verboden op basis
van het beheerplan. Noord-Beve-
land hoopt met het bezwaar te be
reiken dat bestaande activiteiten
beter worden gewaarborgd.
Verder vindt de gemeente dat het
plan op sommige punten slecht
onderbouwd is en dat aansluiting
met de Oosterschelde ontbreekt.
door Harmen van der Werf
HANSWEERT - De hamvraag was: is
de Scheveningen 6 in 1983 wel pre
cies volgens tekening gebouwd?
„Je weet het nooit zeker", zegt di
recteur-eigenaar Rudi Pieters van
scheepswerf Reimerswaal in Hans-
weert terugkijkend op een span
nende operatie. „We konden ook
weinig maten nemen, omdat alles
dik in de isolatie zat."
De operatie is achter de rug én -
om een lang verhaal kort te maken
- de missie is geslaagd. De vistraw
ler van rederij Van der Zwan meet
geen 88 meter meer, maar 99 me
ter. Een nieuwe middensectie is in
het schip geplaatst met behulp van
twee drijvende kranen. „Bij het in
varen hebben we het schip op ho
gere blokken gezet", vertelt mede
directeur-eigenaar Renzo Verras,
„zodat we na het doorbranden het
voorschip met platformwagens
konden verrijden en de nieuwe
middensectie van elf meter ertus
sen konden plaatsen."
Waarschijnlijk omdat het zo'n spe
ciale klus was, en niks aan het toe
val was overgelaten, verliep alles
prima. „Het was eigenlijk een fluit
je van een cent", stelt Pieters met
een tikkeltje bravoure. „De verlen
ging was in twee dagen gebeurd."
Verras heeft het over 'een prachtig
stukje werk'. Scheepswerf Reimers
waal heeft in het verleden vaker
schepen verlengd, maar niet van
die omvang.
Het bedrijf is er echter nog niet. In
middels is de Scheveningen 6 uit
het dok. De volledig gestripte traw
ler ligt in het Kanaal door Zuid-Be
veland. Alles wordt vernieuwd, op
het casco na. Van der Zwan laat dit
'De brandweereisen zijn
bijna strenger dan in de
petrochemische industrie'
doen, omdat nieuwbouw door de
grote drukte op scheepswerven
wereldwijd pas in 2011/2012 moge
lijk is. Scheepswerf Reimerswaal is
met de vernieuwbouw binnen zes
a acht maanden klaar. Pieters: „We
houden die ruime marge aan,
want ombouw kan altijd verrassin
gen opleveren. Ook deze keer, met
de tanks en fundaties." Brand is
het grootste gevaar bij verbouwin
gen aan trawlers. De Friesland
ging in 2002 bij een werf in Vlaar-
dingen verloren. Begin 2007 vloog
de Willem van der Zwan in Vel-
sen-Noord in brand. Dit schip
wordt bij Scheldepoort in Vlissin-
gen-Oost herbouwd.
„Vat isolatiemateriaal vlam, dan is
er geen houden aan", aldus Verras.
„Wij hebben daarom heel veel
brandwachten aan boord. De ei
sen zijn bijna strenger dan in de
petrochemische industrie."
Oplevering van de herboren Sche
veningen 6 is op z'n vroegst in no
vember. Vijftig, zestig man werken
eraan. Pieters ziet het project als
een visitekaartje. „Leveren we dit
goed af, dan ligt een mooie markt
voor ons open."
Tip? redactie@pzc.nl
Al meer dan twintig jaar droomt
die man uit Vlissingen van een ei
gen boot. Dus het eerste wat hij
deed toen hij met de vut ging,
was het behalen van zijn vaar-
en marifoonbewijs. Toch bleef
het bij kijken, twijfelen en verder
kijken. Tot vorige week. Hij vond
zijn droomboot in het Overijssel
se Wanneperveen. Onwennig
maar apetrots reed hij zaterdag
met trailer en boot achter zijn au
to naar huis. Ruim vier uur had
hij er over gedaan. Vrienden, ken
nissen en familie wisten inmid
dels dat hij zondag voor het eerst
zou gaan varen. Tot zaterdag
avond de telefoon ging. Hij was
de sleutels van de boot in Wan
neperveen vergeten.
Met twee kranen wordt de nieuwe, elf meter lange middensectie in de vistrawler Scheveningen 6 geplaatst bij scheepswerf Reimerswaal. foto Renzo Verras