Zeeland PZC Fracties houden vast aan tunneltjes Hergeboorte trawler in Hansweert 21 Plan Voordelta stuit op verzet Noord-Beveland BEVELANDEN-THOLEN 27 29 Onderzoek naar Poel V betekent voor WD en Groenlinks geen afstel. Scheepswerf Reimerswaal werkt aan visitekaartje. Varen Zitskiër Kees-Jan wil ambassadeur voor gehandicapten zijn Dinsdag 26 augustus 2008 Mooi schilderij raakt tot in het diepst van de ziel Tip? redgoes@pzc.nl door Frank Balkenende GOES - Een aantal fracties in de Goese raad gaat er voorlopig van uit dat er toch fietstunneitjes ko men bij het Nansenplein, de zuid westelijke entree van Goes. Ook al heeft het college dat idee inmid dels terzijde geschoven in afwach ting van een verkeersonderzoek voor de aanleg van het nieuwe be drijventerrein Poel V. Na een verkeersongeval in februari 2006 waarbij een scholiere uit Heinkenszand om het leven kwam, besloot het college nog tot de aanleg van fietstunneitjes, zo dat fietsers en autoverkeer beter worden gescheiden. Enkele maan den daarna, in juni, koos B en W voor een ander plan om de door stroming op de Anthony Fokker straat (tussen Nansenplein en ro tonde Fruitlaan) te verbeteren. In dat jongste plan zijn de fietstunnei tjes verdwenen. Het college heeft die keuze thans gemotiveerd: tun neltjes kosten 4,9 miljoen euro, het laatste plan 1,6 miljoen euro. Volgens het dagelijks gemeentebe stuur is de nieuwe inrichting van de Anthony Fokkerstraat veiliger voor fietsers dan de huidige inrich ting. Ze hoeven niet meer over de rotonde bij McDonald's te rijden, maar steken op een aan te leggen, ovalen verkeersplein al bij de Al- bert Plesmanweg de Fokkerstraat W* Goes bekijkt welke verkeerstech- nische ingrepen nodig zijn voor de Poel V. Die mogen niet ten koste gaan van fietstunneitjes, vinden enkele fracties. over. Aan de overkant kunnen ze over een tweezijdig fietspad naar Heinkenszand en vice versa trap pen. Overigens hebben de fietsers in de nieuwe situatie geen voor rang meer op kruisingen. Volgens raadslid Herman Bouma (SGP/ Christenunie) is dat een slecht idee. „In de rest van Goes hebben fietsers voorrang op rotondes en op de Fokkerstraat ineens niet meer. Dat schept verwarring." Het college wil met name nu niet al te dure, tijdelijk maatregelen tref fen, omdat inmiddels is besloten bedrijventerrein Poel V (ten zui den van Hotel Goes) aan te leggen. Daardoor zullen verkeersstromen aantrekken en wijzigen. Het colle ge onderzoekt momenteel hoe de verkeersafwikkeling van de westzij de van Goes straks het beste kan gebeuren. Uit dat onderzoek moet ook blij ken hoe de fietsverbinding naar en van de Zak moet lopen „Als we nu tunneltjes aanleggen, liggen ze straks misschien op de verkeerde plek", zegt wethouder Rinus Diele- man. In elk geval WD en Groen links gaan ervan uit dat de beloof de tunneltjes er wel komen. door Rob Paardekam WISSENKERKE - Noord-Beveland is in beroep gegaan tegen het beheer- plan Voordelta. De gemeente stelt dat in het plan te weinig rekening is gehouden met de bestaande toe ristische activiteiten. Het beheerplan is vastgesteld door het ministerie van Verkeer en Wa terstaat en de provincies Zeeland en Zuid-Holland. Er is onder meer geregeld dat er vijf rustgebieden voor vogels en zeehonden en een groot bodembeschermingsgebied in de Voordelta moeten komen. De gemeente Noord-Beveland is na bestudering van het plan tot de conclusie gekomen dat er onvol doende rekening wordt gehouden met bestaande activiteiten en eve nementen in het kustgebied. Als voorbeeld noemt ze het kitebug- gyen. De gemeente zit er niet op te wachten dat deze activiteit straks wordt verboden op basis van het beheerplan. Noord-Beve- land hoopt met het bezwaar te be reiken dat bestaande activiteiten beter worden gewaarborgd. Verder vindt de gemeente dat het plan op sommige punten slecht onderbouwd is en dat aansluiting met de Oosterschelde ontbreekt. door Harmen van der Werf HANSWEERT - De hamvraag was: is de Scheveningen 6 in 1983 wel pre cies volgens tekening gebouwd? „Je weet het nooit zeker", zegt di recteur-eigenaar Rudi Pieters van scheepswerf Reimerswaal in Hans- weert terugkijkend op een span nende operatie. „We konden ook weinig maten nemen, omdat alles dik in de isolatie zat." De operatie is achter de rug én - om een lang verhaal kort te maken - de missie is geslaagd. De vistraw ler van rederij Van der Zwan meet geen 88 meter meer, maar 99 me ter. Een nieuwe middensectie is in het schip geplaatst met behulp van twee drijvende kranen. „Bij het in varen hebben we het schip op ho gere blokken gezet", vertelt mede directeur-eigenaar Renzo Verras, „zodat we na het doorbranden het voorschip met platformwagens konden verrijden en de nieuwe middensectie van elf meter ertus sen konden plaatsen." Waarschijnlijk omdat het zo'n spe ciale klus was, en niks aan het toe val was overgelaten, verliep alles prima. „Het was eigenlijk een fluit je van een cent", stelt Pieters met een tikkeltje bravoure. „De verlen ging was in twee dagen gebeurd." Verras heeft het over 'een prachtig stukje werk'. Scheepswerf Reimers waal heeft in het verleden vaker schepen verlengd, maar niet van die omvang. Het bedrijf is er echter nog niet. In middels is de Scheveningen 6 uit het dok. De volledig gestripte traw ler ligt in het Kanaal door Zuid-Be veland. Alles wordt vernieuwd, op het casco na. Van der Zwan laat dit 'De brandweereisen zijn bijna strenger dan in de petrochemische industrie' doen, omdat nieuwbouw door de grote drukte op scheepswerven wereldwijd pas in 2011/2012 moge lijk is. Scheepswerf Reimerswaal is met de vernieuwbouw binnen zes a acht maanden klaar. Pieters: „We houden die ruime marge aan, want ombouw kan altijd verrassin gen opleveren. Ook deze keer, met de tanks en fundaties." Brand is het grootste gevaar bij verbouwin gen aan trawlers. De Friesland ging in 2002 bij een werf in Vlaar- dingen verloren. Begin 2007 vloog de Willem van der Zwan in Vel- sen-Noord in brand. Dit schip wordt bij Scheldepoort in Vlissin- gen-Oost herbouwd. „Vat isolatiemateriaal vlam, dan is er geen houden aan", aldus Verras. „Wij hebben daarom heel veel brandwachten aan boord. De ei sen zijn bijna strenger dan in de petrochemische industrie." Oplevering van de herboren Sche veningen 6 is op z'n vroegst in no vember. Vijftig, zestig man werken eraan. Pieters ziet het project als een visitekaartje. „Leveren we dit goed af, dan ligt een mooie markt voor ons open." Tip? redactie@pzc.nl Al meer dan twintig jaar droomt die man uit Vlissingen van een ei gen boot. Dus het eerste wat hij deed toen hij met de vut ging, was het behalen van zijn vaar- en marifoonbewijs. Toch bleef het bij kijken, twijfelen en verder kijken. Tot vorige week. Hij vond zijn droomboot in het Overijssel se Wanneperveen. Onwennig maar apetrots reed hij zaterdag met trailer en boot achter zijn au to naar huis. Ruim vier uur had hij er over gedaan. Vrienden, ken nissen en familie wisten inmid dels dat hij zondag voor het eerst zou gaan varen. Tot zaterdag avond de telefoon ging. Hij was de sleutels van de boot in Wan neperveen vergeten. Met twee kranen wordt de nieuwe, elf meter lange middensectie in de vistrawler Scheveningen 6 geplaatst bij scheepswerf Reimerswaal. foto Renzo Verras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 45