C t 11r
Een expositie die gordijnen opent
de ziel
Mooi schilderij raakt tot in diepst van
Galerie in Aardenburg
toont eigenzinnig werk
Belgische kunstenaars.
Veilingmeester toont
eigen collectie in Atelier
Martien in Domburg.
PZC Dinsdag 26 augustus 2008 29
door Anita Tournois
AARDENBURC - Met Gallery Free
men groeit het aantal mogelijkhe
den voor het publiek om in Aar
denburg kunstzinnig aan zijn trek
ken te komen gestaag. De eigena
ren, het Belgische koppel Alex Wei-
denbaum en Agna Schallier, wis
ten een voormalige sportshop aan
de Marktstraat om te toveren tot
een riante expositieplek met meer
dere mogelijkheden. In de ver
naar achter doorlopende witte,
strakke ruimte kan men zelfs in de
breedte flink afstand nemen van
de werken, hetgeen bij groot for
maat werk plezierig en vaak nood
zakelijk is.
Achterin bevindt zich een afzon
derlijke doka waar werk geprojec
teerd kan worden. Ook de eerste
verdieping zal er in latere instantie
deel van uitmaken, maar hiervoor
is men nog volop aan het brain
stormen. Bij het betreden van de
galerie springt de fraaie, kolossale,
'Antiek en contemporain
gaan mooi samen en zorgen
voor een boeiend contrast'
antieke houten kast onmiddellijk
in het oog. „De kast was ons eerste
stuk hier. Hij hoort voor ons bij de
galerie, vanaf het begin. Antiek en
contemporain gaan mooi samen
en zorgen voor een boeiend con
trast", licht Schallier toe, die zich
naast de galerie toelegt op het
schilderen.
De huidige expositie van de gale
rie, Take the doll, toont werk van
vijftien hedendaagse kunstenaars,
Trona, olieverfschilderij van Koen Van den Broek. foto Peter Nicolai
van wie het merendeel Belgisch.
De cryptische titel staat voor een
geslaakte kreet die verder geen en
kel verband heeft met het geëxpo
seerde, maar verkozen is omdat de
ze nieuwsgierig maakt. De groeps-
expositie is samengesteld door
kunstenaar Koen Van den Broek,
die ook voor het Muhka, het mu
seum voor hedendaagse kunst in
Antwerpen, een dergelijke ten
toonstelling Collectie XXII Fan
tasy) creëerde. Met een melange
aan kunstwerken - divers aan disci
plines, visies, werkwijzen en on
derwerpen - die een caleidoscopi
sche verbeelding van de wereld
van vandaag laat zien, brengt deze
kunstenaar een uitdagend geheel
bijeen dat toch rust uitstraalt. Zelf
verwoordde hij het als volgt:
„Door dingen op een onverwachte
manier naast elkaar in de ruimte
te zetten, kan je gordijnen laten
opengaan."
Hij ruimde niet alleen plek in voor
de grote namen in het Belgisch
kunstenaarscircuit, zoals een Fred
Bervoets (in België 'godfather' van
een generatie kunstenaars), maar
ook voor aanstormend talent in
de persoon van Filip van Ding-
enen, Tom Van Uytrecht en Wim
Ceelen. Hun vernieuwend, vaak
buitenissig werk toont een verras
sende visie op kunst, die een an
der soort kijken afdwingt.
Het verhaal achter het werk blijkt
soms wonderlijk. Zoals bij de aan
eengesloten rij van vijf ingelijste
documenten. Hier overheen staan
in flinke rode letters de woorden
Euthanised, Missing (ix), Eu Citizen
en Unemployed gedrukt. De serie
betreft dieren van de verdwenen
Limburgse Zoo van Zwartberg
(Genk). Van Dingenen was derma
te gefascineerd door het verlaten
terrein dat hij over het hek klom.
Hetgeen hij daar zag, greep hem
zo aan dat hij de dieren is gaan op
sporen, wereldwijd. Sommige had
den een andere plek toegewezen
gekregen, andere bleken overleden
of niet meer te traceren.
Tijdens zijn reis stelt de kunste
naar ook vast dat dierentuinen
over de hele wereld eenzelfde lijn
volgen en een vrijwel identiek ka
rakter uitstralen. Het resulteert in
het work in progress-project Zoo-
nation, met bijbehorend boekje.
Naast de historiek van de verdwe
nen Zoo gaat dit vooral over de re
latie cultuur versus natuur.
Ook de rest van de expositie aan
de wand - indringende zwartwitfo-
to's op fiber, kleurrijke foto's ver
werkt op aluminium, olieverven
op doek en interessante zwartwit-
tekeningen - intrigeert en fasci
neert. Een object, Catch-as-Catch-
Can (gefilmde performance) en
een reeds behoorlijk in elkaar ge
trommeld drumstel van piep
schuim (act tijdens de opening)
vormen andere boeiende onderde
len.
Q Tentoonstelling 'Take the doll', t/m
14 september in Gallery Freemen,
Marktstraat 11, Aardenburg. Geo
pend: za. en zo., 14.00-19.00 uur.
ting van deze eerste expositie. „Ik
heb vooral gekozen voor strand
en zeegezichten en voor land
schapsschilderijen", zegt Vogelaar.
Voor haar kleven persoonlijke
emoties aan het initiatief tot deze
tentoonstellingsreeks. De ruimte
was bedoeld als atelier voor haar
partner, die echter vroegtijdig is
overleden. Ter nagedachtenis aan
hem draagt het pand derhalve nu
de naam Atelier Martien.
'Als veilingmeester heb ik
vooral de betrekkelijkheid
van bezit leren inzien'
Aan de wanden prijken onder
meer een polderlandschap van
Johnny Beerens. Verder ook een
schipbreuk van Jan F. Schütz uit
1985 en een zeegezicht van Her
man Grobe, gemaakt rond 1900.
„De overeenkomst met het werk
van Mesdag is treffend hierbij",
vindt Verhage.
Extra aandacht verdienen zeker
ook de werken van de Tsjechische
kunstenaar Synacek en een strand
tafereel van de Belgische schilder
R. Massart.
Q Expositie t/m za. 29 nov.. Atelier Mar
tien, Karregat 9, Domburg. Geopend:
wo., do. en za.: 10.00-16.00 uur.
door Ali Pankow
DOMBURG - Marlies Vogelaar had
in het pand Karregat 9 in Dom
burg ruimte beschikbaar voor ten
toonstellingen en Ab Verhage uit
Maldegem heeft veel te exposeren.
Zij kwamen elkaar kort geleden
min of meer bij toeval tegen en
een spontaan idee werd snel be
klonken: zij stelt de ruimte be
schikbaar en hij levert de komen
de vijf jaar het werk voor circa
twintig wisselexposities. De eerste
tentoonstelling is inmiddels inge
richt en te bezichtigen.
„Een schilderij kan mij raken tot
in het diepste van mijn ziel", geeft
Ab Verhage (70) als verklaring
voor de grote collectie schilderijen
die hij in de loop van decennia
rond zich heen heeft verzameld.
Hij was destijds op 28-jarige leef
tijd de jongst beëdigd veilingmees
ter in Nederland. Hij oefent zijn
vak al een halve eeuw uit, waar
van veertig jaren in het Veiling
huis Middelburg. Als veilingmees
ter heeft hij vele kostbaarheden
door zijn handen zien gaan. Niets
van stoffelijke zaken heeft hem
ooit meer kunnen boeien dan
schilderijen. „Dat is ook het enige
hoor. Voor al het overige heb ik tij
dens al die jaren als veilingmeester
vooral de betrekkelijkheid van be
zit leren inzien. Wegens ruzie om
een tuinkabouter heb ik hele fami
lies uit elkaar zien vallen", relati
veert Verhage.
Dorre bladeren op een graf van
een vroegere, rijke cliënt droegen
bij aan zijn besluit op zijn zestigste
jaar nog theologie te gaan stude
ren. Naast zijn werk als veiling
meester, preekt hij tegenwoordig
dan ook. Dat doet hij specifiek in
de Dominicaanse Republiek, waar
hij vier maanden per jaar verblijft
als vrijwilliger van hulporganisatie
Brigade van het Licht. Een grotere
tegenstelling tussen de rijkdom in
Nederland en daar, waar hij een
uitgehongerd kind wel eens grond
heeft zien eten, is volgens hem
niet denkbaar.
Met plezier blikt Verhage rond in
het pand van Marlies Vogelaar. Hij
heeft haar de selectie uit zijn verza
meling laten maken voor de inrich-
Marlies Vogelaar en Ab Verhage in Atelier Martien in Domburg. foto Ruben Oreel