C t 11r Een expositie die gordijnen opent de ziel Mooi schilderij raakt tot in diepst van Galerie in Aardenburg toont eigenzinnig werk Belgische kunstenaars. Veilingmeester toont eigen collectie in Atelier Martien in Domburg. PZC Dinsdag 26 augustus 2008 29 door Anita Tournois AARDENBURC - Met Gallery Free men groeit het aantal mogelijkhe den voor het publiek om in Aar denburg kunstzinnig aan zijn trek ken te komen gestaag. De eigena ren, het Belgische koppel Alex Wei- denbaum en Agna Schallier, wis ten een voormalige sportshop aan de Marktstraat om te toveren tot een riante expositieplek met meer dere mogelijkheden. In de ver naar achter doorlopende witte, strakke ruimte kan men zelfs in de breedte flink afstand nemen van de werken, hetgeen bij groot for maat werk plezierig en vaak nood zakelijk is. Achterin bevindt zich een afzon derlijke doka waar werk geprojec teerd kan worden. Ook de eerste verdieping zal er in latere instantie deel van uitmaken, maar hiervoor is men nog volop aan het brain stormen. Bij het betreden van de galerie springt de fraaie, kolossale, 'Antiek en contemporain gaan mooi samen en zorgen voor een boeiend contrast' antieke houten kast onmiddellijk in het oog. „De kast was ons eerste stuk hier. Hij hoort voor ons bij de galerie, vanaf het begin. Antiek en contemporain gaan mooi samen en zorgen voor een boeiend con trast", licht Schallier toe, die zich naast de galerie toelegt op het schilderen. De huidige expositie van de gale rie, Take the doll, toont werk van vijftien hedendaagse kunstenaars, Trona, olieverfschilderij van Koen Van den Broek. foto Peter Nicolai van wie het merendeel Belgisch. De cryptische titel staat voor een geslaakte kreet die verder geen en kel verband heeft met het geëxpo seerde, maar verkozen is omdat de ze nieuwsgierig maakt. De groeps- expositie is samengesteld door kunstenaar Koen Van den Broek, die ook voor het Muhka, het mu seum voor hedendaagse kunst in Antwerpen, een dergelijke ten toonstelling Collectie XXII Fan tasy) creëerde. Met een melange aan kunstwerken - divers aan disci plines, visies, werkwijzen en on derwerpen - die een caleidoscopi sche verbeelding van de wereld van vandaag laat zien, brengt deze kunstenaar een uitdagend geheel bijeen dat toch rust uitstraalt. Zelf verwoordde hij het als volgt: „Door dingen op een onverwachte manier naast elkaar in de ruimte te zetten, kan je gordijnen laten opengaan." Hij ruimde niet alleen plek in voor de grote namen in het Belgisch kunstenaarscircuit, zoals een Fred Bervoets (in België 'godfather' van een generatie kunstenaars), maar ook voor aanstormend talent in de persoon van Filip van Ding- enen, Tom Van Uytrecht en Wim Ceelen. Hun vernieuwend, vaak buitenissig werk toont een verras sende visie op kunst, die een an der soort kijken afdwingt. Het verhaal achter het werk blijkt soms wonderlijk. Zoals bij de aan eengesloten rij van vijf ingelijste documenten. Hier overheen staan in flinke rode letters de woorden Euthanised, Missing (ix), Eu Citizen en Unemployed gedrukt. De serie betreft dieren van de verdwenen Limburgse Zoo van Zwartberg (Genk). Van Dingenen was derma te gefascineerd door het verlaten terrein dat hij over het hek klom. Hetgeen hij daar zag, greep hem zo aan dat hij de dieren is gaan op sporen, wereldwijd. Sommige had den een andere plek toegewezen gekregen, andere bleken overleden of niet meer te traceren. Tijdens zijn reis stelt de kunste naar ook vast dat dierentuinen over de hele wereld eenzelfde lijn volgen en een vrijwel identiek ka rakter uitstralen. Het resulteert in het work in progress-project Zoo- nation, met bijbehorend boekje. Naast de historiek van de verdwe nen Zoo gaat dit vooral over de re latie cultuur versus natuur. Ook de rest van de expositie aan de wand - indringende zwartwitfo- to's op fiber, kleurrijke foto's ver werkt op aluminium, olieverven op doek en interessante zwartwit- tekeningen - intrigeert en fasci neert. Een object, Catch-as-Catch- Can (gefilmde performance) en een reeds behoorlijk in elkaar ge trommeld drumstel van piep schuim (act tijdens de opening) vormen andere boeiende onderde len. Q Tentoonstelling 'Take the doll', t/m 14 september in Gallery Freemen, Marktstraat 11, Aardenburg. Geo pend: za. en zo., 14.00-19.00 uur. ting van deze eerste expositie. „Ik heb vooral gekozen voor strand en zeegezichten en voor land schapsschilderijen", zegt Vogelaar. Voor haar kleven persoonlijke emoties aan het initiatief tot deze tentoonstellingsreeks. De ruimte was bedoeld als atelier voor haar partner, die echter vroegtijdig is overleden. Ter nagedachtenis aan hem draagt het pand derhalve nu de naam Atelier Martien. 'Als veilingmeester heb ik vooral de betrekkelijkheid van bezit leren inzien' Aan de wanden prijken onder meer een polderlandschap van Johnny Beerens. Verder ook een schipbreuk van Jan F. Schütz uit 1985 en een zeegezicht van Her man Grobe, gemaakt rond 1900. „De overeenkomst met het werk van Mesdag is treffend hierbij", vindt Verhage. Extra aandacht verdienen zeker ook de werken van de Tsjechische kunstenaar Synacek en een strand tafereel van de Belgische schilder R. Massart. Q Expositie t/m za. 29 nov.. Atelier Mar tien, Karregat 9, Domburg. Geopend: wo., do. en za.: 10.00-16.00 uur. door Ali Pankow DOMBURG - Marlies Vogelaar had in het pand Karregat 9 in Dom burg ruimte beschikbaar voor ten toonstellingen en Ab Verhage uit Maldegem heeft veel te exposeren. Zij kwamen elkaar kort geleden min of meer bij toeval tegen en een spontaan idee werd snel be klonken: zij stelt de ruimte be schikbaar en hij levert de komen de vijf jaar het werk voor circa twintig wisselexposities. De eerste tentoonstelling is inmiddels inge richt en te bezichtigen. „Een schilderij kan mij raken tot in het diepste van mijn ziel", geeft Ab Verhage (70) als verklaring voor de grote collectie schilderijen die hij in de loop van decennia rond zich heen heeft verzameld. Hij was destijds op 28-jarige leef tijd de jongst beëdigd veilingmees ter in Nederland. Hij oefent zijn vak al een halve eeuw uit, waar van veertig jaren in het Veiling huis Middelburg. Als veilingmees ter heeft hij vele kostbaarheden door zijn handen zien gaan. Niets van stoffelijke zaken heeft hem ooit meer kunnen boeien dan schilderijen. „Dat is ook het enige hoor. Voor al het overige heb ik tij dens al die jaren als veilingmeester vooral de betrekkelijkheid van be zit leren inzien. Wegens ruzie om een tuinkabouter heb ik hele fami lies uit elkaar zien vallen", relati veert Verhage. Dorre bladeren op een graf van een vroegere, rijke cliënt droegen bij aan zijn besluit op zijn zestigste jaar nog theologie te gaan stude ren. Naast zijn werk als veiling meester, preekt hij tegenwoordig dan ook. Dat doet hij specifiek in de Dominicaanse Republiek, waar hij vier maanden per jaar verblijft als vrijwilliger van hulporganisatie Brigade van het Licht. Een grotere tegenstelling tussen de rijkdom in Nederland en daar, waar hij een uitgehongerd kind wel eens grond heeft zien eten, is volgens hem niet denkbaar. Met plezier blikt Verhage rond in het pand van Marlies Vogelaar. Hij heeft haar de selectie uit zijn verza meling laten maken voor de inrich- Marlies Vogelaar en Ab Verhage in Atelier Martien in Domburg. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 31