i9 spectrum CHANGE 'Alles is smakeloos. Zelfs de muziek is slecht' PZC Zaterdag 23 augustus 2008 voor Barack Obama-show Presidentskandidaat Barack Obama wordt tijdens zijn campagne toegejuicht door zijn fans. bands als Black Eyed Peas. Alle sterren verbleken uiteraard bij Barack Obama, de 'grootste celebrity ter wereld', zoals zijn rivaal John McCain hem tegen woordig met een mengeling van afgunst en minachting noemt. Uit alle uithoeken van Amerika zijn de fans inmiddels onderweg. Progressief Ame rika wil erbij zijn als in Denver voor het eerst een zwarte politicus tot presidents kandidaat van een grote partij wordt ge kroond. Op de dag af 45 jaar nadat Martin Luther King zijn befaamde 'I had a dream'-toespraak hield, zal Obama in een bomvol stadion met 70.000 zitplaatsen zijn kandidatuur aanvaarden. Op websites als Rideboard.com proberen opgewonden studenten nog koortsachtig een lift te ritselen naar de historische ge beurtenis. Een bemiddelingsbedrijfje als Airbed and Breakfast probeert minder ka pitaalkrachtige bewonderaars van Obama aan onderdak te helpen. Zo'n 800 huishou dens in Denver hebben inmiddels een luchtbed of bed in hun woning ter beschik king gesteld voor prijzen vanaf 50 dollar per nacht. „We hebben nog nooit zo veel klanten ge had", zegt oprichter Joe Gebbia. „Obama heeft ons echt de mogelijkheid gegeven het bedrijf op de kaart te zetten. Dit is de belangrijkste politieke gebeurtenis van de afgelopen twee jaar. Mensen hebben er veel voor over om erbij te zijn." Dat geldt zeker voor de media. Er komen zo'n 15.000 binnen- en buitenlandse jour nalisten naar de conventie, is de verwach ting. Goedkoop is de grote 'Barack Obama- show' niet. Een simpele werkplaats in de conventiezaal kost al 1.000 dollar, een internetverbinding doet 185 dollar. Dat Obama zijn aanvaardingsspeech donder dag in een groot stadion buiten het con ventiecentrum houdt, doet het prijskaartje van de live-uitzendingen alleen maar op lopen, zo klagen de grote netwerken. Mediacriticus Jack Shafer van het internet magazine Slate kan slechts meewarig het hoofd schudden bij zo veel opwinding. „Zo'n politieke partijconventie is de allerle- lijkste vorm van showbusiness die er be staat. Alles is smakeloos. Zelfs de muziek is slecht." Shafer kan weinig belang zien in de miljoe- nenverslindende vier dagen in Denver. „De presidentskandidaat en zijn running mate zijn bekend. Van enige spanning is geen sprake. Alles is nep, de regie is be klemmend, de choreografie ligt al weken vast. De Democraten en Republikeinen voeren een zoutloos toneelstuk op. „Het is politieke propaganda om het ima go van hun kandidaten te manipuleren. Ik vind het treurig dat media hun schaarse budgetten plunderen om urenlang over zo iets te berichten. Ik kan me voorstellen dat een paar journalisten een kijkje gaan ne men, maar 15.000 man? Pure geldverkwis- ting." Kritiek op de conventies is niet nieuw. Ter men als 'leeg ritueel', 'politiek gala' en 'in- fomercial' vallen iedere vier jaar opnieuw. Kenners moeten dan ook in hun geheugen graven om een conventie te noemen die echt spannend was. In 1968 ging de Demo cratische Conventie gepaard met rellen op straat. In 1976 probeerde Ronald Reagan bij de Republikeinen tevergeefs president Gerald Ford van de nominatie af te hou den en in 1980 deed Ted Kennedy hetzelf de bij Jimmy Carter. Verder overheersten toch vooral de confet ti en de ballonnen. „Het is niet meer dan een feestje", meent Shafer. „Daarom gaan al die journalisten er waarschijnlijk iedere keer weer naar toe." Niet iedereen is zo hard in zijn oordeel. Professor James McCann, een politicoloog die gespecialiseerd is in partijconventies, meent dat 'politieke shows' als die in Den ver wel degelijk nut hebben. „Dit is poli tiek voor het grote publiek, niet gericht op specifieke doelgroepen, maar op Amerika nen van alle rangen en standen. Partijen kunnen een soort ansichtkaart naar het land sturen. De inhoud is beperkt, maar de boodschap kan de toon zetten voor de rest van de campagne. Democraten zullen er alles aan doen de nadruk te leggen op de onderwerpen waar zij sterk in zijn: econo mie, sociale zekerheid, onderwijs, gezond heidszorg. Ze willen tonen dat er eenheid is binnen de partij en dat Democraten bar sten van energie, zelfvertrouwen en opti misme." Hoofdonderwerp is uiteindelijk Barack Obama. De partijconventie moet eraan bij dragen dat de nog twijfelende Amerikanen hem gaan zien als één van hen. Zijn vrouw, zus, zwager en politieke mentoren als Ted Kennedy (per videoboodschap) zul len het 'typisch Amerikaanse' levensver haal van de Democraat uit de doeken doen. Een tiental 'gewone Amerikanen' vertelt verder waarom Obama hun steun verdient. Een campagnefilm van de beroemde regis seur Davis Guggenheim, maker van de film An Inconvenient Truth, moet de laatste twijfels wegnemen over Obama als 'ware Amerikaan'. De Democraat, zoon van een blanke moeder en een Keniaanse vader, die deels opgroeide in Indonesië, zal te zien zijn in archetypische Amerikaanse de cors. „Amerikaanse vlaggen, Amerikaanse mu ziek en Amerikaanse beelden zullen de conventie overheersen", zo voorspelt pro fessor McCann. „Dat moet als compensatie dienen voor de 'vreemde achtergrond" van Obama." De eerste doelstelling is het vermijden van misstappen. McCann: „Dat is cruciaal. De conventie vindt later plaats dan normaal. Er is daardoor minder tijd zaken te corrige ren. Het gevolg is dat de campagne van Obama nog meer gebaseerd zal zijn op het vermijden van risico's. Voor spontaniteit zal geen plaats zijn. De choreografie van de verzoening met Bill en Hillary Clinton zal bijvoorbeeld tot in het kleinste detail zijn vastgelegd." Dat een spectaculaire machtsstrijd met Hil lary Clinton er niet in zit, betekent niet dat verrassingen zijn uitgesloten, meent McCann. „Obama gaf in 2004 een geweldi ge toespraak op de Democratische partij conventie, wat het begin was van een na tionale carrière. Zoiets gedenkwaardigs kan altijd gebeuren."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 73