Hippe strandpaviljoens zien het strand eerder als bijzaak Van een feest komt vaak een ander feest Natuurlijk kun je nog met je bikini het terras op ^^Zie de video op www.pzc.nl/zomerkrant PZC Hot or not? Een recept voor waar geluk bestaat niet voor strandtenthouders. Traditioneel of hip, frietje of feestje: elke stijl trekt een ander publiek. Al is er wel een tweedeling aan de Nederlandse kust. door Jeffrey Kutterink Strandpaviljoen Kon-Tiki richt zich op fees ten en bedrijven. De Zeeuwse kust trekt veel ge zinnen met kinderen en se nioren, terwijl yuppen de stranden van Bloemendaal en Scheveningen bevolken. Dat verschil bepaalt hoe hip strandtenten écht kunnen zijn. De afgelopen jaren is een tweedeling ont staan tussen de 363 strandpaviljoens langs de Nederlandse kust, weet Guido Ver schoor van Van Spronsen Partners hore- ca-advies. Het bureau uit Leiderdorp heeft: in het voorjaar onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen op het gebied van strand tenten. „Waaraan ze moeten voldoen is niet eenduidig", antwoordt de onderzoe ker. „Al is een gebouw van vier houten wanden met een puntdak passé. Wil je meegaan met de tijd, dan moet je comfort bieden. Dus geen slap bakje, maar een goe de kop koffie. Ook aan het meubilair stel len mensen hogere eisen. Je moet even lek ker kunnen zitten, dus geen plastic kuip- stoelen. Al wil dat niet zeggen dat het alle maal luxe en trendy moet zijn." In Zeeland staan voornamelijk traditionele paviljoens die tegemoetkomen aan de vraag naar relatief eenvoudige voorzienin gen, zegt Verschoor. Waarmee hij nadruk kelijk geen waarde-oordeel wil uitspreken. „Traditioneel betekent niet automatisch ouderwets. Een strandtent moet er wel ver zorgd uitzien en goed onderhouden en schoon zijn. Zorg dat je geen eenheids worst verkoopt." Traditionele paviljoens richten zich op ge zinnen met kinderen, senioren en strand- wandelaars. Ze organiseren dan ook regel matig activiteiten voor kinderen. Hippe, trendy paviljoens hebben jongeren tot 35 jaar als doelgroep: studenten, trendy mensen, hippe jongeren en jonge ouders. De paviljoens hebben vaak een thema en bieden veel luxe en comfort; loungeban ken, internet en cabana's met op aanvraag te vullen koelkast. Verschoor: „Het publiek in Zeeland is een ander dan in Scheveningen en Bloemen daal. Dat verschil zie je terug in het soort strandpaviljoens. Die in Scheveningen rich ten zich op massavermaak. Ze organiseren feesten en partijen. Ook zijn er luxe restau rants bij. Dat is ook niet zo vreemd, als je bedenkt dat Bloemendaal een stad als Am sterdam als achterland heeft. Daar wonen veel yuppen en tweeverdieners." De hippe paviljoens aan de Zuid- en Noord-Hollandse kust profileren zich steeds meer als uitgaans-, diner- of verga dergelegenheid. Ze zijn ook deels af te hu ren. Bovendien organiseren ze tal van acti viteiten, zoals schilderen, tai chi, yoga, mas sages, stand-up comedy en wijnproe verijen. „Weersonafhankelijk en met het strand als speciale locatie", merkt Ver schoor op. „Het strand is bij zo'n bezoek eerder bijzaak. Om een echt hippe strand tent te zijn, moet er veel geld worden geïn vesteerd. Het draait er allemaal om uitstra ling en comfort." Dat ziet de onderzoeker in Zeeland niet zo snel gebeuren. „Dat is ook niet nodig, ge zien het publiek dat naar Zeeland komt. Al zie je tussen de 59 Zeeuwse strandpavil joens ook verschillen ontstaan. Natuurlijk zijn er moderne tenten met mooi meubi lair. Toch blijven het over het algemeen traditionele paviljoens." Niet alleen de uitstraling is bepalend. Op het gebied van eten en drinken vindt er zo wel bij traditionele als hippe strandpavil joens een verschuiving plaats, merkt de on derzoeker van Van Spronsen op. „Steeds meer strandtenten bieden een uit gebreide menukaart aan en hebben een ontwikkeld product op het gebied van eten en drinken. Wie meegaat, verkoopt meer dan een frietje en een frikadel. De moderne strandtenten lopen in deze ont wikkeling voorop. Zo zijn er die gerenom meerde koks in dienst hebben en binnen een paar jaar hopen een Michelin-ster in de wacht te slepen." door Nathalie van de Zande Strandpaviljoens op Walcheren moeten zich on derscheiden van de gemiddelde strandtent om het hoofd boven water te houden. Om de wissel vallige Zeeuwse zomers te compenseren, kiezen steeds meer strandtenthouders ervoor hun aan bod breder te maken dan zonnestoelen, frikadellen en ijs jes. Een aantal paviljoens op Walcheren stijgt uit boven de standaard strandtent in een poging mensen ook buiten het zomerseizoen de duinen over te trekken. Paviljoen Panta Rhei ligt aan het einde van de boulevard van Vlissingen en trekt daarom veel mensen die 'gewoon even binnenwandelen'. Eigenaar Willem-Jan Buys bena drukt dan ook dat zijn strandpaviljoen eigenlijk meer een café is. „We hebben hier een grote groep vaste klanten die hier net als in een gewoon café regelmatig zitten." Zelfs zonder duinen herkent Willem-Jan de uitdaging om mensen naar de strandtent te lokken. Willem-Jan: „Van het mooie zomerweer hoefje het hier niet vaak te heb ben, dus ga je op zoek naar alternatieven. Wij hebben ie dere zondag een live-band spelen en mensen komen daar op af" Een andere manier om een clientèle buiten de strandtoe- rist te trekken, is het creëren van een speciale stijl. Strand paviljoen Kon-Tiki bij Dishoek heeft na een drastische ver bouwing twee jaar geleden een eigentijdse uitstraling ge kregen. Maar niet te trendy, volgens eigenaren Suzanna Muller en Erik van Dijk: „Het is hier geen Bloemendaal dus mensen zitten gewoon niet te wachten op loungeban ken. Eerdat zo'n trend Zeeland bereikt, is het in de rest van Nederland alweer uit." Door zich niet alleen te richten op strandbezoekers, pro beert Kon-Tiki minder afhankelijk te zijn van de zomer. Suzanna: „We krijgen hier regelmatig bruiloften, vergade ringen en bedrijfsuitjes. Ook organiseren we zelf feesten om een beetje leven in de brouwerij te brengen. Het is een investering, maar van een feest komt vaak een ander feest." Ook het aanbieden van een menu anders dan het stan daard frietje, is een manier om mensen te lokken. Uitba ters Jan en Gerda Verduin van strandpaviljoen de Zee bries bij Koudekerke bieden een bijna volledig gluten- en lactosevrije kaart. Ook proberen ze extra kwaliteit en servi ce te bieden. Niet voor niets staat er op de kaart dat men sen die haast hebben beter ergens anders kunnen gaan eten. Jan: „We leggen de lat hoog voor onszelf Maar we merken dat mensen toch behoefte hebben aan verse pro ducten, rust en oog voor detail." door Daisy van Poelje Over smaak valt niet te twisten, dat geldt ook op de stranden van Schouwen. De ene strandtent is traditioneel ingericht, de ander is iets mo derner en weer een derde is volledig inge steld op de laatste trends. Perry's Beachclub aan de Brouwersdam probeert zich van iedereen te onderschei den. De zaak is compleet ingericht naar het thema 'Reis je rond de wereld'. Be drijfsleider Waker Bien vertelt: „Wij mik ken toch op een wat andere doelgroep dan de gemiddelde strandtent. Hier komen na tuurlijk ook wel gezinnen en toeristen, maar wel degenen die wat meer willen uit geven voor kwaliteit. We richten ons voor namelijk op eten. Op de kaart staan ver schillende vissoorten, tapas en 'japas' (Ja panse tapas). Ook hebben we een bijpas sende wijnkaart. Dit zie je bij andere strandpaviljoens niet." Dat klopt. Bij de meeste andere strandten ten is alles nog vrij traditioneel, van inrich ting tot menukaart. Rieten stoelen en pick nicktafels blijven passen in het huidige beeld van strandpaviljoens. Bedrijven zo als Zuid Zuid West proberen met hun tijd mee te gaan en voor wat meer comfort te zorgen, door middel van fauteuils. De luxere uitstraling betekent niet dat bad gasten in badkleding moet wijken. Bien: „Natuurlijk kun je hier met je bikini op het terras komen zitten. Maar na zes uur 'savonds geven we toch de voorkeur aan mensen met kleding aan. Zeker als men binnen wil zitten." Maar het is niet te zeggen dat het bij de ene tent veel drukker is dan bij de andere. Mensen volgen toch hun eigen smaak en kiezen voor de strandtent waar zij zich het prettigst voelen. Trendy of niet. De Zeebries bij Koudekerke biedt een specia le kaart voor mensen met een allergie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 54