Alles wordt duurder, dus even bukken Indicatoren 'Het klinkt dramatischer dan het is' Prof. dr. Henriëtte Prast O Bespaar! Een aantal ongebruikelijke indicatoren: De Camper-index De roklengte De haarlengte De lippenstift-verkoop Pessimistische liedjes Recessie in de media PZC Zaterdag 23 augustus 2008 I 1 3 Favoriet gesprek in de super markt: alles wordt duurder. Tal van voedingsmiddelen zijn in een jaar ruim 20 procent in prijs gestegen. Bij de pomp is de klap nog harder. Benzine, diesel en zelfs lpg kosten een huishou- )den tegenwoordig een vermogen. De prijzen stijgen harder dan het inkomen. Inflatie is het gevolg. Het geld wordt minder waard, de koopkracht daalt. Een beladen woord in politiek Den Haag. Inflatie is van alle tijden. In goede jaren blijft die geldontwaarding be perkt. De laatste jaren bleef de in flatie in Nederland redelijk beschei den op 1 tot 2 procent per jaar. Veel beter dan in andere landen die ook de euro hebben. Dat leid de tot lage rentes voor bijvoor beeld hypotheken en geldlenin gen. Die tijd lijkt voorlopig achter ons te liggen. De rente is behoorlijk op gelopen. Autodealers adverteren nauwelijks meer met gratis uitge stelde betalingen. In juli was de in flatie al opgelopen tot 3,2 procent. In alle eurolanden samen is dat in middels 4 procent. En de tendens is stijgend. Dat is overigens nog niets vergeleken met de inflatie in Cratis.nl: alle aanbiedingen, lokkertjes en proefpakketten op een rij. Cratisoptehalen.nl: Spaar het milieu door hergebruik. - Websites van energie- en wa terbedrijven: breng de energie rekening omlaag met spaarlam pen of een zuinige douche. Zuinigheidmetstijl.nl: de on line variant van de vrekken- krant, voor eenieder die wil consuminderen. - Hetnieuwerijden.nl: rustiger rijden voor brandstofbesparing. Nibud.nl: met onder meer het on-line persoonlijk budget advies en de site berekenuw- recht.nl om te kijken of u aan spraak kunt maken op toesla gen voor zorg of huur. de jaren zeventig. Die liep toen op tot boven 10 procent. De huidige, oplopende inflatie, wordt vooral veroorzaakt door fors opgelopen prijzen voor ener gie en voedingsmiddelen. Maar ook de overheid jaagt de kosten op via accijnzen en belastingen, zo als onlangs de vliegtaks. De voor 1 januari geplande verho ging van de btw van 19 naar 20 procent zou de inflatie met nog eens een half procentpunt verho gen. De kans is overigens mini maal dat dit doorgaat. Want politi ci zijn als de dood voor een nog verdere aantasting van de koop kracht. Van een bescheiden inflatie heeft bijna niemand last. Reden waar om de Europese Centrale Bank slechts één doel heeft: de inflatie beperken tot maximaal 2 procent. Een renteverhoging zou de infla tie, die daar nu ver boven ligt, kun nen beteugelen. Maar een hogere rente is weer slecht voor de econo mische groei, die toch al bijna tot stilstand is gekomen. Een stijgende inflatie veroorzaakt doorgaans een sneeuwbaleffect. Vakbonden willen een compensa tie voor de gestegen prijzen: 4 pro cent meer loon eisten FNV en CNV onlangs al. Zo wordt arbeid duurder. En dat kan de prijzen weer opjagen: de beruchte loon-prijsspiraal. Totdat de wal het schip keert en ontslagen aan de orde van de dag zijn. Inflatie treft vrijwel iedereen. Wie minder dan 4 procent op zijn spaargeld verdient, teert in op zijn vermogen. De spaarrente stijgt wel iswaar wel - de IJslandse bank Ice- save biedt al 5,25 procent - maar lenen wordt ook duurder. Nu be leggen alleen maar geld kost, zien pensioenfondsen geen kans meer hun uitkeringen op peil te hou den. Gepensioneerden merken dat direct, actieve beleggers later. Niet iedereen heeft evenveel last. Hogere prijzen kan iedereen ontlo pen door minder te consumeren of goedkopere producten te ko pen. Meestal staan die onderin het supermarktschap. Dus even buk ken. En er is een andere troost: schul den worden door de geldontwaar ding ook minder waard. Bij een in flatie van jaarlijks 3 procent is een hypotheekschuld van 100.000 eu ro over tien jaar nog ongeveer 70.000 waard. Wanneer is er sprake van een recessie? De 'harde' definitie luidt: als er twee opeenvolgende kwartalen sprake is van krimp van het nationaal product. Dat is niet meer voorgekomen sinds 1988, het jaar waarin het Centraal Bu reau voor de Statistiek begon met het publiceren van kwartaalcijfers. Een 'zachtere' definitie gaat uit van dalende, gelijkblijvende of lage groei gedu rende één kwartaal. Dit kwartaal is het negende sinds 1988 waarin dat voor komt. Om te voorspellen wat de economie gaat doen, worden verschillende indi catoren gebruikt. Voorbeelden zijn het vertrouwen onder beleggers, consu menten en producenten, de exportcijfers, de beursindex AEX, de werkloos heidscijfers, de industriële productie en de economieën van de Verenigde Staten en Japan. Een instrument van Amerikaanse economen. Van alle consumentengoederen is een camper de minst noodzakelijke. Dat is dus de eerste aankoop die geschrapt wordt als er op de centen moet worden gelet. Dalende verkopen van 'recreational vehicles' kondigen dus een dalende economie aan. In 2007 liep de verkoop volgens persbureau Bloomberg voor het eerst in zes jaar terug. Voor dit jaar wordt een verdere daling verwacht. Florissante tijden leiden tot florissante rokjes. Zie de roaring twenties en de jaren zestig, toen de economie bovengemiddeld was en de rok boven de knie eindigde. Zo wil de theorie. Een andere variant zegt dat de rok bij een recessie juist korter wordt omdat de mogelijke financiële afhankelijkheid van de man toeneemt. Vergelijkbaar is de haarlengte. Volgens de journalist Kosuke Iwano van Japanse zakenkrant Nikkei staat lang haar voor economische voorspoed en gaat bij een recessie de schaar erin. Korte kapsels zouden minder duur in onderhoud zijn. Critici stellen echter dat je voor een frisse coupe vaker naar de kapper moet en dat kort haar dus duurder is. Voorafgaand aan een recessie stijgt de verkoop van lippenstift, zo ontdekt Leonard Lauder, baas van cosmeticagigant Estee Lauder. Theorieën over het verschijnsel lopen uiteen; vrouwen die minder te besteden hebben, kopen goedkope cosmetica, zoals lippenstiften. Of: bij een recessie vallen ontslagen en je uiterlijk verzorgen verhoogt je marktwaarde. De Amerikaanse onderzoeker Harold Zullow van de universiteit van Pennsylvania ontdekte dat hoe pessimistischer pop-songs zijn, hoe geringer het consumentenvertrouwen is. Pessimisme staat voor ellendige, niet te vermijden gebeurtenissen, in tegenstelling tot optimisme: je lot in eigen hand nemen. 'I See a Bad Moon Rising, I See Trouble on the Way' uit 1969 van Creedence Clearwater Revival is volgens hem het ultieme voorbeeld. Zullow concludeerde dat terwijl de economie schijnbaar moeiteloos draait, de eerste scheurtjes al een jaar voor de klap zichtbaar zijn voor wie ze wil zien. Recessie in de media. Als het woord recessie vaker opduikt in de krant zou er sprake zijn van een teruggang, zo dachten ze bij het Britse tijdschrift The Economist. Dat zou niet zo best zijn want in deze krant stond in heel 2007 het R-woord 22 keer in de kolommen tegen 64 maal in de eerste acht maanden van dit jaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 13