Economische afkoeling hebben we dat zelf in de hand? irdag 23 augustus 2008 PZC Kredietcrisis, in zakkende hui zenmarkt in Amerika, groeiende infla tie in de eurozo ne, stagnerende groei in Neder land, stijgende prijzen voor brand stof en boodschappen, kelderend consumentenvertrouwen. De be richten zijn niet rooskleurig. Komt er een recessie aan? Zitten we er al middenin? Of zitten we onszelf bang te maken? „Er is een terugval in de groei", zegt Henriëtte Prast, professor per soonlijke financiële planning aan de Universiteit van Tilburg en lid van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. „Wat dat betreft, kun je spreken van een re cessie. Dat klinkt dramatischer dan het is. De groei mag dan tegenge vallen zijn, we groeien wel. Boven dien voorspelt niemand dat er een krimp zit aan te komen. De groei is alleen wat minder." Conjunctuurvoorspellers als de stij gende verkoop van lippenstift of de instortende campermarkt doen haar niet zo veel. „Terugkijkend zie je wel een effect, maar het is vaak niet op rationele factoren ge baseerd. Ik heb wel eens een on derzoek gezien over de stijgende verkoop van lippenstift in barre tij den, maar ik vertrouw toch meer op de CBS-cijfers over het consu mentenvertrouwen. Die zijn als i voorspeller redelijk betrouwbaar gebleken." De raming van weekblad The Eco nomist, die telt hoe vaak het woord recessie in de krantenko lommen verschijnt, is weer wel in teressanter. „Je kunt jezelf namelijk heel goed een recessie aanpraten. Maar wei Komt er een recessie aan? Zitten we er al middenin? Of zitten we onszelf alleen maar wat aan te praten? En komt de klap toch, wat kunnen we dan doen om de dans te ontspringen? door René Aveskamp en Harry Havekes nig mensen kijken naar de cijfers. De meesten weten niet precies hoe de vork in de steel zit en waar ze als burger op af moeten gaan. Als ze dan het woord recessie regel matig tegenkomen, kunnen ze bang worden. Als ze zich daar ook nog naar gedragen, kunnen we in de problemen komen. Het is een klassiek probleem in de economie; het spanningsveld tus sen individueel rationeel en collec tief irrationeel gedrag. Zolang ie dereen maar geld uitgeeft, komt er geen recessie. Maar stel dat je je huis wilt verkopen en je bent bang dat de economie instort. Dan verkoop je nu, ook al krijg je min der dan je vraagt omdat je bang bent dat je op een later tijdstip nog minder krijgt. Dan kan ik wel adviseren dat iedereen gewoon moet blijven spenderen en dat jij dus je huis moet aanhouden tot je de prijs krijgt die je wil, als jij de enige bent die zich aan dat advies houdt, zit je met een huis in je maag." Positieve kanten ziet ze niet aan een recessie. „Hooguit verlaagt het voor sommige bedrijven de drem pel om te reorganiseren of is het de nekslag voor bedrijven die toch al niet levensvatbaar waren. Maar voor consumenten zie ik geen voordelen." Stel dat de klap komt, hoe kun je die dan met zo min mogelijk kleerscheuren overleven? Bij het Nibud, het Nationaal Insti tuut voor Budgetvoorlichting, heb ben ze er geen pasklaar antwoord op. „Ieder huishouden ziet er na tuurlijk anders uit", zegt woord voerster Annemarie Koop. Het in stituut ontstond tijdens de crisis in 1979, toen bijna eenvijfde van de huishoudens moeite had de eindjes aan elkaar te knopen. Drie organisaties die particulieren over geldzaken adviseerden, besloten te fuseren. De budgetvoorlichter deelt uitgaven in drie categorieën in: de vaste lasten, de reserverings uitgaven en de huishoudpot. De vaste lasten (wonen, wa- ter-gas-elektra, telefoon-internet, etc.) zijn de uitgaven die iedere maand de deur uitgaan zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Het gaat om producten waarvoor vaak langlopende contracten zijn afge sloten. Meestal is het moeilijk om hier iets (op de korte termijn) aan te veranderen. De reserveringsuit gaven (kleding, meubels, onder houd van huis of tuin, vakantie) vormen de spenderingen waarvan het tijdstip en de hoogte niet vast liggen. Als laatste zijn er de huis houdelijke uitgaven: eten en drin ken, de kapper, roken, enzovoort. „Waarop je gaat bezuinigen is voor ieder persoon verschillend, maar we adviseren uiteraard niet te be zuinigen op gezondheid of voe ding maar eerst de luxeproducten nog eens goed te bekijken", zegt Koop, „je kunt besluiten eens wat minder of helemaal niet op vakan tie te gaan." Het Nibud heeft op haar website een rekenprogramma staan waar mee je kunt bekijken of je uitga venpatroon 'normaal' is. Je vult je inkomsten en uitgaven in en die worden afgezet tegen een gemid deld patroon. „Je ziet dan meteen waar je te veel aan uitgeeft en waar bezuiniging mogelijk is. Ook zie je waar je niet veel van het 'nor male' afwijkt en waar verder be knibbelen zinloos is." Het tweede advies is kijken of je recht hebt op toeslagen om zo je inkomsten te vergroten. Ook daar voor is het Nibud op het internet actief: www.berekenuwrecht.nl. Een derde optie is het bekijken van de langlopende contracten. „Heb je wel de voordeligste tele foonaanbieder? Kan je zorgverze kering goedkoper? Loop sowieso je verzekeringspakket eens door. Wat is nodig en wat niet? Ben je niet dubbel verzekerd? November of december is een mooie tijd voor een evaluatie", aldus Koop, „op het eind van het jaar kun je na melijk iets met contracten doen." Het Nibud merkt niet een stijgen de belangstelling bij de consument voor haar diensten. Blijkbaar zit de schrik bij de burger er nog niet echt in. Het is ook lastig te voor spellen waar de klappen gaan val len, mocht het bergafwaarts gaan. Het Nibud wacht op Prinsjesdag om met de nieuwe cijfers te bereke nen wie kwetsbaar wordt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 12