47 media DE MANNEN OP TELEVISIE ZljN WATJES m HET WEMELT VAN DE AAIBARE METROMAN NEN EN AANDOENLIJ KE DOETJES OP DE BUIS. IN DE RECLAME RUKT DE SUKKEL OP. TV-PROCRAMMA'S ZIJN -OP SPORT EN EEN EN KELE ACTIEFILM NA- AFGESTEMD OP VROU WEN. ANS BOUW- MANS VROEG ZICH AF WAAR DE 'ECHTE' MAN IS GEBLEVEN? Digitaal media@wegener.nl 024-3650570 PZC Zaterdag 23 augustus 2008 Hockeysters Fafima Moreira de Me- lo en Wieke Dijkstra wimpelen op de Olympische Spelen een paar knapen uit Australië afin een recla me voor de Rabobank. De bood schap: met suffe avances maak je geen indruk op sterke vrouwen. Op familiezender RTL 4 wordt bin nenkort Help, mijn man heeft een hobby uitgezonden. Er is voor vrou wen heel wat aan te merken op de man, menen ze klaarblijkelijk bij de zender, want Help, mijn man is klusser en Help, mijn man kan niet dansen hebben het scherm ook al gehaald. De man als watje is ook ontdekt door shampoomerk Andrelon, want wie zich wast met de volumeshampoo van zijn vrien din, verdient het gepest te worden door zijn vrienden. Trendwatcher Adjiedj Bakas her kent het fenomeen direct. „Man nen worden tegenwoordig een beetje als sukkels afgeschilderd en de vrouwen wat sterker. Je ziet nog wel stoere mannen in een bierrecla me, maar vaker zie je hem als een sukkeltje, om te kunnen lachen." „Machogedrag is verdacht gewor den", zegt ook cultuursocioloog Peter Vasterman. „Vrouwen mogen wel 'lekker ding' zeggen, mannen niet, zeker niet op tv." Volgens Vas terman zit achter deze trend een culturele ontwikkeling. De rol van de man in de samenleving is veran derd, maar de identiteitscrisis van de man is nog steeds in volle gang. „Hij moet carrière maken, maar ook voor de kinderen zorgen. Wie en wat moet de moderne man zijn?" Dat is een vraag die ook de VPRO zich stelt. Aanstaande donderdag heeft de omroep een thema-avond over de ideale man van nu. Pro grammamaakster Leo Wentink: „Wil je de stoere bink of de softie die lief en zorgzaam is? Dat is een terugkerend onderwerp, een dilem ma voor de vrouw. Wie willen we? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven." Bij vrouwen bestaat de behoefte om de dominantie van mannen te doorbreken en enigszins de spot met hem te drijven, meent Bakas. Omdat vrouwen nog altijd de be langrijkste beslissers over de bood schappen zijn, spelen adverteer ders en commerciële omroepen daarop in. Reclamebureaus hebben een gevoelige culturele antenne, zegt Vasterman, over de mannelij ke sul. „Die voelen wat goed valt." RTL bestrijdt dat het mannen voor paal zet met programma's als Help, mijn man heeft een hobby. „We wil len een probleem in het gezin aan de orde stellen", aldus woordvoer der Jaap Paulsen. Radeloze vrou- wv.'w ''-i-K--1 n HCWi illustratie Frank Muntjewerf wen die het vluchtgedrag van paps in een hobby of zijn gebrekkige op voeding op dansgebied beu zijn, moeten geholpen worden. De invloed van de vrouw op het tv-aanbod reikt ver. Onder de man nelijke presentatoren op de Neder landse tv is geen macho te beken nen. Het nieuwe idool is de invoe lende Matthijs van Nieuwkerk. Dat is geen toeval. De aaibare, culturele metroman is in bij vrouwen. Dat beeld herkent Marcel Peek, zen dercoördinator van Nederland 1. „Het is de vrouw die bepaalt waar we naar kijken, behalve als er voet bal is. In de praktijk kijken we sa men. Het is de vrouw die de keuze bepaalt, de man kijkt mee." Dat is vooral emotie-tv. Televisie voor echte mannen heb je niet zoveel op de Nederlandse buis, verzucht te tv-recensent Wim de Jong van De Volkskrant onlangs. Dat vindt Peek overdreven. „Mannen kijken graag naar cabaret en Nederland 3 heeft een iets stoerdere programmering." Wie de gidsen erop naslaat, komt niet veel echte man- nen-onder-mekaar-tv tegen. Holland Sport misschien en Top Gear met zijn gekke stunts. Er is gewoon weinig behoefte aan mannentelevisie, zegt Ba kas. „Programma's moeten voor adverteerders interessant zijn. Pogingen om echte man- nen-tv van de grond te krijgen, zijn mislukt." Hoho, klinkt het bij RTL. Mannenzen- der RTL 7 scoorde de eerste vijf maanden van dit jaar een marktaandeel van 7,4 procent onder mannen, volgens RTL, en de zender gaat na de zomer zijn pro fiel aanscherpen met 'stoere man- nendingen', zoals een nieuw auto programma, 'rauwe reality' in Ice Road Truckers, autosport en actie films. Testosteron-tv, kortom. Dat is tegen de trend in, meent Ba kas. We leven in een maatschappij die steeds feminiener wordt, waar zorgzaamheid en emotionele intel ligentie tellen. Het is wél zaak daar niet te zwaar aan te tillen. De vrouw was jarenlang het doetje. Thema-avond VPRO Mannen volgens vrouwen, 28 augustus, Nederland 3, 20.25 uur. Help, mijn man heeft een hobby, vanaf 4 september, RTL 4. W Reageren? redactie.media@wegener.nl Leuke, interessante JU51 en spraakmakende websites of digitale televisiekanalen redactie.media@wegener.nl 024-3650570 Is je mascara wel diervriendelijk? Wie mooi wil zijn, moet pijn lij den. Of laat dieren pijn lijden. Veel cosmetica- maar ook schoon maakproducten worden nog op dieren getest. Inmiddels zijn er meer dan 130 merken die niet meer op dieren getest zijn. Welke precies? Check het op: www.proefdiervrij.nl Bij de volgende toon is het 12 uur, 16 minuten en In Peking is het zes uur later dan in West-Europa. In Londen is het één uurtje vroeger dan hier. En hoe laat leven ze in New York of in Australië? Op Timeticker.com staat per land en stad aangegeven hoe laat het daar is. Handig als je je overzeese familie wilt bellen. www.timeticker.com Bedankt Peking, tot ziens in Vancouver De Olympische Spelen zitten er (bijna) op. Na de sluitingsceremo nie van morgen (zondag) moeten we anderhalfjaar wachten op de volgende olympische krachtme ting, vanaf 12 februari 2010 in Vancouver. Voor hen die niet kun nen wachten, is er gelukkig: www.vancouver2010.com Witte tanden, geen rimpels en een bruin tintje Foto's zijn leuk. Om later nog eens terug te kijken op die leuke vakantie. Alleen jammer van die rode ogen. Of gekleurde tanden! Gelukkig kun je tegenwoordig een beetje vals spelen en foto's bewer ken. Op picnik.com kun je jezelf een kekke metamorfose geven. www.picnik.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 105