Buitenland
Spanje zoekt naar oorzaak tragedie
Piloten klagen al lang
over hoge werkdruk
Advertentie terinzagelegging
kustversterkingsplannen Zimmer-
manpolder en Kruiningenpolder
Premier belooft
diepgaand en rigoureus
onderzoek vliegramp.
Spanair, eigenaar van
verongelukt toestel,
is noodlijdend bedrijf.
Overlevende 'zag
overal lichamen'
DNA-tests nodig voor
identificatie lichamen
Soms onzichtbaar,
PZC Vrijdag 22 augustus 2008 9
MADRID - De Spaanse premier José
Luis Rodriguez Zapatero heeft een
'diepgaand, rigoureus en com
pleet' onderzoek beloofd naar de
oorzaak van de vliegramp woens
dag bij Madrid, waardoor 153 inzit
tenden om het leven kwamen. Ne
gentien personen overleefden de
vliegtuigcrash op de luchthaven
Barajas maar zij raakten zwaarge
wond.
Zapatero onderbrak zijn vakantie
om de overlevenden en de plek
van het ongeluk te kunnen bezoe
ken. Zijn regering kondigde giste
ren een rouwperiode af van drie
dagen.
Ook het Spaanse koningspaar keer
de terug naar Madrid. Koningin So
fia en koning Juan Carlos bezoch
ten een beurscomplex in de Spaan
se hoofdstad waar de stoffelijke
overschotten zijn opgebaard.
Condoleances uit de gehele wereld
stroomden binnen.
Olympische sporters uit Spanje na
men hun medailles in ontvangst
met een rouwband om hun arm.
Het vliegtuig van de Spaanse maat
schappij Spanair, dat bij de tweede
startpoging neerstortte, blijkt tij
dens de eerste start problemen te
hebben gehad met de luchttoevoer
in de cockpit. Het toestel keerde
voor dit euvel terug naar de pier
Een deel van het gecrashte vliegtuig wordt opgetakeld.
waar technici het probleem routi
nematig verholpen, aldus de Span-
air-directie.
Het onderhoudspersoneel „isoleer
de het technische mankement" en
de MD-82 werd volgens de stan-
daardregels terug de baan op ge
stuurd. Er was niets abnormaals
aan het gebrek en de reparatie, stel
de een onderdirecteur. Bij de twee
de start stortte het toestel van ge
ringe hoogte neer. Het volgetankte
foto AP
toestel explodeerde en brandde he
lemaal uit.
Of de problemen voor de eerste
start ook aanleiding waren voor
de crash, wordt onderzocht. Gege
vens uit de zwarte doos die woens
dag al werd teruggevonden, kun
nen daar mogelijk aan bijdragen.
Volgens ooggetuigen stond bij de
tweede start een motor in brand.
Inmiddels is de identificatie van
de slachtoffers begonnen. Veel li
chamen zijn zwaar verbrand wat
herkenning bemoeilijkt. Spanair
publiceerde de passagierslijst met
de namen van de slachtoffers. De
nationaliteit van de doden is niet
bekendgemaakt.
Wel is duidelijk dat de meeste pas
sagiers Spanjaarden waren, die
met het vliegtuig naar Gran Cana-
ria wilden. Ook bevonden zich in
het toestel een Bulgaar en twee
Zweden.
De Bulgaar en een Zweed kwa
men om, de andere Zweed ligt in
het ziekenhuis. Het is onduidelijk
of Nederlanders aan boord waren.
Het ministerie van Buitenlandse
Zaken in Den Haag zoekt dat nog
uit.
Door de vliegramp is hoogstwaar
schijnlijk ook een vier leden tellen
de Duitse familie om het leven ge
komen.
Een woordvoerster van het Duitse
ministerie van Buitenlandse Za
ken hield gisteren een slag om de
arm in afwachting van identifica
tie.
Condoleances uit de hele wereld
stromen binnen in Spanje na de
vliegramp bij Madrid, die aan
153 mensen het leven heeft ge
kost.
BARCELONA - De 575 piloten van
Spanair klagen al maanden over
de veel te hoge werkdruk. „Er zijn
piloten die het werk doen van het
grondpersoneel, tot en met het in
specteren van het vliegtuig voor
de vlucht." Deze klacht werd op 16
april al geuit door Javier Navas, be
stuurder van de pilotenvakbond
Sepia in een interview met de
Spaanse krant El Mundo.
Navas blijft ook na de vliegramp,
waarbij woensdag 153 passagiers
om het leven kwamen, volhouden
dat de luchtvaartmaatschappij veel
te weinig personeel heeft, waar
door het bedrijf niet naar behoren
kan functioneren. „Maar als perso
neel hebben we steeds geweigerd
concessies te doen aan de veilig
heid." Volgens de vakbondsman
heeft de leiding van Spanair wel
geprobeerd piloten langer dan de
voorgeschreven tijd te laten wer
ken, maar dat heeft iedereen gewei
gerd. Het personeelsprobleem
heeft alles te maken met de slech
te resultaten van de luchtvaart
maatschappij die een volle dochter
is van het Scandinavische SAS.
Het bedrijf heeft miljoenen verlies
geleden en het heeft aangekondigd
een derde van het personeel te
ontslaan. Op de persconferentie
gisteren wilde de bedrijfsleiding
niet ingaan op vragen van journa
listen over de bezuinigingen.
W* Ondanks hoge werkdruk heeft
het personeel van Spanair steeds
geweigerd concessies te doen op
het gebied van de veiligheid aan
boord, zegt een vakbondsman.
MADRID - Overlevenden van de
vliegramp hebben gisteren verteld
over hun ontsnapping aan de
dood. De 41-jarige arts Ligia Palo
mino raakte bewusteloos toen het
vliegtuig de grond raakte. Zij ont
waakte toen een brandstoftank ex
plodeerde. „Ik tilde mijn hoofd op
en zag overal lichamen", aldus de
overlevende. „Ik hoorde een af
schuwelijk geluid en ben ge
vlucht". Door een ambulance
werd ze naar het ziekenhuis ver
voerd. Volgens haar schudde het
vliegtuig voordat het crashte.
MADRID - Voor de identificatie van
94 van de 153 overleden slachtof
fers van de vliegramp in Madrid
zijn DNA-tests nodig. Bij 59 overle
denen was het mogelijk hun iden
titeit te achterhalen op basis van
vingerafdrukken. Dat maakte de
Spaanse viceminister-president gis
teren bekend. Veel stoffelijke over
schotten zijn zwaar verbrand,
waardoor het moeilijk is de identi
teit te achterhalen.
In het toestel bevonden zich 162
passagiers, onder wie twee baby's
en twintig andere kinderen.
Waterschap Zeeuwse Eilanden wil in 2009 de dijkvakken
Zimmermanpolder en Kruiningenpolder versterken.
Het waterschap heeft voor elk van deze twee dijkvakken
een dijkversterkingspian opgesteld, zoals bedoeld in
artikel 7 van de Wet op de waterkering. Beide plannen
liggen van 28 augustus tot 9 oktober 2008 ter inzage.
U kunt de plannen bekijken via www.wze.nl of inzien
bij de inzagepunten:
Waterschap Zeeuwse Eilanden, Kanaalweg 1,
Middelburg
Provincie Zeeland, Abdij 6, Middelburg
Gemeente Reimerswaal, Oude Plein 1, Kruiningen
De ontwerp-plannen geven inzicht in de maatregelen
die genomen worden en de gevolgen daarvan. Zo
worden de maatregelen omschreven die uitgevoerd
worden om de dijk te verbeteren. In de plannen staan
ook de gevolgen genoemd van de uitvoering van het
werk, inclusief de aanleg van nieuwe infrastructuur,
op aspecten als natuur, recreatie, cultuurhistorie en
archeologie.
Gelijktijdig met de kustversterkingsplannen liggen ook
- de voor het uitvoeren van het werk noodzakelijke -
aanvragen ter inzage voor een vergunning op grond
van de Natuurbeschermingswet en de ruimtelijke
Kanaalweg 1 Postbus 1000, 4330 ZW Middelburg Telefoon 0118 - 621000
Fax 0118 - 621990 info@wze.nl www.wze.nl
onderbouwingen voor de te voeren procedure op
grond van Artikel 19 Wet ruimtelijke ordening.
Van 28 augustus tot 9 oktober 2008 kunnen belang
hebbenden schriftelijk hun zienswijze indienen op
het dijkversterkingsplan Zimmermanpolder en het
dijkversterkingsplan Kruiningenpolder. U kunt uw
zienswijze richten aan:
Het dagelijks bestuur van waterschap Zeeuwse Eilanden
Postbus 1000
4330 ZW MIDDELBURG
Op maandag 15 september a.s. organiseert het
waterschap samen met de gemeente Reimerswaal,
een informatieavond over het dijkversterkingsplan
Zimmermanpolder en het dijkversterkingsplan
Kruiningenpolder. Het doel van deze avond is om
belanghebbenden te informeren en vragen van het
publiek te beantwoorden, ledereen kan ook mondeling
inspreken. De informatieavond vindt plaats in het
Gemeentehuis van Reimerswaal, Oude Plein 1 te
Kruiningen. De bijeenkomst start om 19.30 uur en
duurt tot 21.00 uur. U bent van harte welkom.
Voor meer informatie gaat u naar www.wze.nl.
Waterschap Zeeuwse Eilanden