Buitenland Spanje zoekt naar oorzaak tragedie Piloten klagen al lang over hoge werkdruk Advertentie terinzagelegging kustversterkingsplannen Zimmer- manpolder en Kruiningenpolder Premier belooft diepgaand en rigoureus onderzoek vliegramp. Spanair, eigenaar van verongelukt toestel, is noodlijdend bedrijf. Overlevende 'zag overal lichamen' DNA-tests nodig voor identificatie lichamen Soms onzichtbaar, PZC Vrijdag 22 augustus 2008 9 MADRID - De Spaanse premier José Luis Rodriguez Zapatero heeft een 'diepgaand, rigoureus en com pleet' onderzoek beloofd naar de oorzaak van de vliegramp woens dag bij Madrid, waardoor 153 inzit tenden om het leven kwamen. Ne gentien personen overleefden de vliegtuigcrash op de luchthaven Barajas maar zij raakten zwaarge wond. Zapatero onderbrak zijn vakantie om de overlevenden en de plek van het ongeluk te kunnen bezoe ken. Zijn regering kondigde giste ren een rouwperiode af van drie dagen. Ook het Spaanse koningspaar keer de terug naar Madrid. Koningin So fia en koning Juan Carlos bezoch ten een beurscomplex in de Spaan se hoofdstad waar de stoffelijke overschotten zijn opgebaard. Condoleances uit de gehele wereld stroomden binnen. Olympische sporters uit Spanje na men hun medailles in ontvangst met een rouwband om hun arm. Het vliegtuig van de Spaanse maat schappij Spanair, dat bij de tweede startpoging neerstortte, blijkt tij dens de eerste start problemen te hebben gehad met de luchttoevoer in de cockpit. Het toestel keerde voor dit euvel terug naar de pier Een deel van het gecrashte vliegtuig wordt opgetakeld. waar technici het probleem routi nematig verholpen, aldus de Span- air-directie. Het onderhoudspersoneel „isoleer de het technische mankement" en de MD-82 werd volgens de stan- daardregels terug de baan op ge stuurd. Er was niets abnormaals aan het gebrek en de reparatie, stel de een onderdirecteur. Bij de twee de start stortte het toestel van ge ringe hoogte neer. Het volgetankte foto AP toestel explodeerde en brandde he lemaal uit. Of de problemen voor de eerste start ook aanleiding waren voor de crash, wordt onderzocht. Gege vens uit de zwarte doos die woens dag al werd teruggevonden, kun nen daar mogelijk aan bijdragen. Volgens ooggetuigen stond bij de tweede start een motor in brand. Inmiddels is de identificatie van de slachtoffers begonnen. Veel li chamen zijn zwaar verbrand wat herkenning bemoeilijkt. Spanair publiceerde de passagierslijst met de namen van de slachtoffers. De nationaliteit van de doden is niet bekendgemaakt. Wel is duidelijk dat de meeste pas sagiers Spanjaarden waren, die met het vliegtuig naar Gran Cana- ria wilden. Ook bevonden zich in het toestel een Bulgaar en twee Zweden. De Bulgaar en een Zweed kwa men om, de andere Zweed ligt in het ziekenhuis. Het is onduidelijk of Nederlanders aan boord waren. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag zoekt dat nog uit. Door de vliegramp is hoogstwaar schijnlijk ook een vier leden tellen de Duitse familie om het leven ge komen. Een woordvoerster van het Duitse ministerie van Buitenlandse Za ken hield gisteren een slag om de arm in afwachting van identifica tie. Condoleances uit de hele wereld stromen binnen in Spanje na de vliegramp bij Madrid, die aan 153 mensen het leven heeft ge kost. BARCELONA - De 575 piloten van Spanair klagen al maanden over de veel te hoge werkdruk. „Er zijn piloten die het werk doen van het grondpersoneel, tot en met het in specteren van het vliegtuig voor de vlucht." Deze klacht werd op 16 april al geuit door Javier Navas, be stuurder van de pilotenvakbond Sepia in een interview met de Spaanse krant El Mundo. Navas blijft ook na de vliegramp, waarbij woensdag 153 passagiers om het leven kwamen, volhouden dat de luchtvaartmaatschappij veel te weinig personeel heeft, waar door het bedrijf niet naar behoren kan functioneren. „Maar als perso neel hebben we steeds geweigerd concessies te doen aan de veilig heid." Volgens de vakbondsman heeft de leiding van Spanair wel geprobeerd piloten langer dan de voorgeschreven tijd te laten wer ken, maar dat heeft iedereen gewei gerd. Het personeelsprobleem heeft alles te maken met de slech te resultaten van de luchtvaart maatschappij die een volle dochter is van het Scandinavische SAS. Het bedrijf heeft miljoenen verlies geleden en het heeft aangekondigd een derde van het personeel te ontslaan. Op de persconferentie gisteren wilde de bedrijfsleiding niet ingaan op vragen van journa listen over de bezuinigingen. W* Ondanks hoge werkdruk heeft het personeel van Spanair steeds geweigerd concessies te doen op het gebied van de veiligheid aan boord, zegt een vakbondsman. MADRID - Overlevenden van de vliegramp hebben gisteren verteld over hun ontsnapping aan de dood. De 41-jarige arts Ligia Palo mino raakte bewusteloos toen het vliegtuig de grond raakte. Zij ont waakte toen een brandstoftank ex plodeerde. „Ik tilde mijn hoofd op en zag overal lichamen", aldus de overlevende. „Ik hoorde een af schuwelijk geluid en ben ge vlucht". Door een ambulance werd ze naar het ziekenhuis ver voerd. Volgens haar schudde het vliegtuig voordat het crashte. MADRID - Voor de identificatie van 94 van de 153 overleden slachtof fers van de vliegramp in Madrid zijn DNA-tests nodig. Bij 59 overle denen was het mogelijk hun iden titeit te achterhalen op basis van vingerafdrukken. Dat maakte de Spaanse viceminister-president gis teren bekend. Veel stoffelijke over schotten zijn zwaar verbrand, waardoor het moeilijk is de identi teit te achterhalen. In het toestel bevonden zich 162 passagiers, onder wie twee baby's en twintig andere kinderen. Waterschap Zeeuwse Eilanden wil in 2009 de dijkvakken Zimmermanpolder en Kruiningenpolder versterken. Het waterschap heeft voor elk van deze twee dijkvakken een dijkversterkingspian opgesteld, zoals bedoeld in artikel 7 van de Wet op de waterkering. Beide plannen liggen van 28 augustus tot 9 oktober 2008 ter inzage. U kunt de plannen bekijken via www.wze.nl of inzien bij de inzagepunten: Waterschap Zeeuwse Eilanden, Kanaalweg 1, Middelburg Provincie Zeeland, Abdij 6, Middelburg Gemeente Reimerswaal, Oude Plein 1, Kruiningen De ontwerp-plannen geven inzicht in de maatregelen die genomen worden en de gevolgen daarvan. Zo worden de maatregelen omschreven die uitgevoerd worden om de dijk te verbeteren. In de plannen staan ook de gevolgen genoemd van de uitvoering van het werk, inclusief de aanleg van nieuwe infrastructuur, op aspecten als natuur, recreatie, cultuurhistorie en archeologie. Gelijktijdig met de kustversterkingsplannen liggen ook - de voor het uitvoeren van het werk noodzakelijke - aanvragen ter inzage voor een vergunning op grond van de Natuurbeschermingswet en de ruimtelijke Kanaalweg 1 Postbus 1000, 4330 ZW Middelburg Telefoon 0118 - 621000 Fax 0118 - 621990 info@wze.nl www.wze.nl onderbouwingen voor de te voeren procedure op grond van Artikel 19 Wet ruimtelijke ordening. Van 28 augustus tot 9 oktober 2008 kunnen belang hebbenden schriftelijk hun zienswijze indienen op het dijkversterkingsplan Zimmermanpolder en het dijkversterkingsplan Kruiningenpolder. U kunt uw zienswijze richten aan: Het dagelijks bestuur van waterschap Zeeuwse Eilanden Postbus 1000 4330 ZW MIDDELBURG Op maandag 15 september a.s. organiseert het waterschap samen met de gemeente Reimerswaal, een informatieavond over het dijkversterkingsplan Zimmermanpolder en het dijkversterkingsplan Kruiningenpolder. Het doel van deze avond is om belanghebbenden te informeren en vragen van het publiek te beantwoorden, ledereen kan ook mondeling inspreken. De informatieavond vindt plaats in het Gemeentehuis van Reimerswaal, Oude Plein 1 te Kruiningen. De bijeenkomst start om 19.30 uur en duurt tot 21.00 uur. U bent van harte welkom. Voor meer informatie gaat u naar www.wze.nl. Waterschap Zeeuwse Eilanden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 9