Zoektocht door crypten naar de bron van fantasie Krijn de Koning wil een verrassende blik op Abdijplein bieden 17 nazomerfestival Het Bedrijf v/h richt in de Abdij het Museum van de Verbeelding in. De bezoeker wordt onthaald op theatrale bouwsels, objecten en klankinstallaties zoekend naar de Verborgen Verwondering. door Ali Pankow voorbeelden te noemen. In de oorspronkelijke op zet werd Het museum van de verbeelding als rei zend project onder gebracht in een caravan en en kele tentjes. „Die presentatie is geïnspireerd op de vroegere sight-shows bij een circus. In kleine tent jes werden voorafgaand aan de grote voorstelling de nieuwe acts getoond. Niet alleen om publiek te lokken, maar ook om te laten zien welke nieu we ontwikkelingen er mogelijk waren geworden, bijvoorbeeld op acrobatisch gebied", licht Maas kant toe. Tijdens het Zeeland Nazomerfestival wordt de col lectie ondergebracht in de crypten van de Abdij. „Is er een mooiere plek denkbaar? Crypten zijn van oorsprong opbergkamers voor relikwieën die verborgen moeten blijven." Maaskant is niet alleen bedenker en maker van de collectie, hij fantaseerde er ook de beheerder bij. Dat is de familie Houtma Zn., ofwel aan elkaar verwant zijnde wetenschappers die rond 1600 stad en land doorkruisten op zoek naar de bron nen van de fantasie en naar de grenzen met de werkelijkheid. Maaskant voert 'de Houtma's' op in nostalgische tekeningen en bijbehorende tek sten op informatieborden bij de fantasie-objec ten. De familieleden dragen imposante houten maskers, waardoor ze een soort vogelkop krijgen. „Het is een verwijzing naar kerkelijke lieden des tijds, die wetenschappelijke projecten financier den, maar daar niet mee geassocieerd wilden wor den en dus anoniem trachtten te blijven", vertelt de bedenker. Maaskant hoopt de bezoekers tijdens de rond gang door de drie crypten niet alleen visueel te verrassen, maar ook te stimuleren zelf op onder zoek uit te gaan. „Wie zijn blik eens wat langer op iets laat rusten, komt soms tot mooie ontdek kingen." Verder zal hij het publiek op exclusieve klanken onthalen. Met de expositie Sonora creëer de Maaskant een kleine twee jaar geleden in de Grote Kerk in Veere een 'klankentuin'. Het combi neren van bestaande constructies en eigen fanta sie resulteerde in een collectie bijzondere instru menten wat klank en vormgeving betreft. Aan de ze manifestatie leveren ook violiste Ingeborg Cneut en percussionist Onno van Tongeren hun bijdragen. Verborgen Verwondering, zondag 31 augustus: 14.00-18.00 uur, ma. 1 tot en met za. 6 september: 20.00-23.30 uur. Verder ook van ma. 8 t/m vr. 12 sep tember en van ma. 15 t/m vr. 19 september: 14.00-17.00 uur. Zoeken naar verwondering staat voor op bij theatermaker/muzikant Rob Maaskant, spil van het Zeeuwse beel dend muziektheatergezelschap Het Bedrijf v/h. „Ik heb ervaren dat ik dingen doe vanuit de observaties die mij hebben verrast: Hoe mensen met elkaar omgaan, de ge beurtenissen die je op het journaal ziet. Onbe wust sla je dat ergens in jezelf op. In mijn hoofd ontstaat een brij, die later in beelden naar buiten komt", omschrijft: hij de manier waarop zijn crea tieve motor aanslaat. De manifestatie in de crypten van de Abdij mar keert het 35-jarig bestaan van Het Bedrijf v/h. De naam verwijst naar de oorsprong onder de titel Flup Ju Bedrijf in 1973. Twee eerdere succesvolle projecten bieden de pij lers voor deze presentatie: LAnatome, ofwel Het museum van de verbeelding en Sonora, een collec tie bijzondere instrumenten. Maaskant combi neert ze tot een verrassende tocht langs wonder- kamers, rariteitenkabinetten en een klankentuin. Aan het creëren van dat museum van de verbeel ding ging ook voor Maaskant zelf een intensieve zoektocht naar de oorsprong van de menselijke fantasie vooraf „Ik heb er allerlei boeken over uit vindingen op nageslagen. Door de eeuwen heen zijn ontzettend mooie dingen gemaakt, maar de meeste daarvan zijn simpelweg verloren gegaan of ondergebracht in particuliere collecties." In navolging van al die inventieve geesten ont wierp Maaskant zijn collectie voor L'Anatome. Het werd een reizende tentoonstelling met kast jes en kooien vol opmerkelijke objecten: opgezet te vogels omringd door spiegeltjes, die alles an- dders doen lijken, een glasharp, een apparaat waarmee beklemming wordt onderzocht, een in strument waarmee goede en kwade gedachten kunnen worden gescheiden. Om maar enkele foto Lex de Meester Elk jaar is het Abdijplein tijdens het festival ook het decor van een project op het gebied van beeldende kunst. Deze keer is dat opgezet in samenwerking met CBK Zeeland, gevestigd aan de Balans. Krijn de Koning realiseert op beide locaties een werk. door Rolf Bosboom Hij bouwde al eens een compleet parcours van gan gen en kamers in De Vleeshal in Middelburg. Voor Krijn de Koning is dat een manier om be zoekers op een andere manier naar de vaak vertrouwde omgeving te laten kijken. Iets vergelijkbaars wil hij op het Abdijplein doen. „Door een plek op het plein te marke ren, kan de omgeving ineens schijnbaar nieuw lijken. De blik wordt op een andere manier geconditioneerd." De Koning heeft het Nazomerfestival wel eens bezocht, „Ik vond het wel interessant om te zien hoe tijdens het festival beeldende kunst een plek kan hebben." Toch kiest hij voor een wat andere aanpak dan zijn voorgan gers: geen installatie aan de zijkant die naar believen be zocht of bewonderd kan worden. „Ik wilde een werk ma ken dat een soort plek vertegenwoordigt die ook direct be trokken wordt bij het festival, die een duidelijke rol heeft als verblijfplaats." Het ontwerp dat hij heeft gemaakt gaat uit van de bouw van drie lage podia op het plein, van verschillende hoog tes. Daarop komen muren die elkaar kruisen. De verschil lende elementen zijn voorzien van felle kleuren. Festival gangers mogen de podia gewoon betreden, erop gaan zit ten en het plein vanuit een wat ander perspectief over zien. Een belangrijk element is het beeld van de 'Vlissingse Fles' op het plein. „Dat is ëen stenen siervaas, een mar kant element op het plein", zegt De Koning. „Om de vaas heen bouw ik een sokkel en daarnaast, op dezelfde hoog te, komt een klein platform, als een soort uitkijkpost." Dankzij alle ingrepen verbindt de kunstenaar diverse de len van het plein. „In feite is het in zijn geheel een grote sokkel voor die vaas." Aanvankelijk wilde De Koning het nabijgelegen pand van CBK Zeeland (centrum voor beeldende kunst) gebruiken om achtergrondinformatie over zijn werk te presenteren. „Maar ik vond het leuk om ook voor die plek wat te ma ken. Het wordt wel iets van een heel andere orde. Daar gaat het meer over de aanwezige architectuur. Er is bij voorbeeld een aantal opvallende interieuringrepen toege past, zoals een 'alien-unit' midden in die ruimte. Daar ga ik op door, door vanuit die ovaal muurtjes te laten lopen, zodat een soort spin van nieuwe ruimtes ontstaat." Krijn de Konings ontwerp voor zijn werk op het Abdijplein. Rob Maaskant met een deel van een Perkulje in een van de crypten van de Abdij.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 69