'En, ook heel belangrijk,
het swingt als een tierelier'
nazomerfestival
Muziek van Racoon
leent zich uitstekend
voor het festivalhart
15
foto Ronald Hoeben
en bassist Kasper Kalf zijn jonge honden. „Benja
min Herman heeft ze uitgezocht", vertelt Teeu-
wen in een interview met Revu. „Het leek hem
een goed idee om met jonge jongens te werken,
omdat die niet zoveel met Sinatra hebben. Deze
muziek kan heel snel gezapig gaan klinken. In het
begin had ik nog wel de fantasie om met een big
band te gaan optreden en de nummers te breng
en zoals Sinatra ze ook bracht. Maar met een
bandje kun je er wat aan toevoegen. Dit is rau
wer. En, ook heel belangrijk, het swingt als een
tierelier."
Liedjes als Pennies from heaven, The lady is a
tramp, Willow weep for me en Angel eyes zijn 'al
veel eerder, veel vaker en veel beter door anderen
gezongen', stelt Teeuwen in de ondertitel die hij
het programma heeft meegegeven. Wat is dan
zijn reden om ze ook uit te voeren? „Ik wil men
sen kunnen raken"* zegt hij. „Ik wil dat ze horen
wat ik erin hoor. Dat ik met andere mensen kan
delen waarom ik deze muziek zo goed vind. Dat
is de kick waar ik het voor doe."
Gezien de lovende recensies en bijvoorbeeld een
uitnodiging voor de laatste editie van het North
Sea Jazz Festival geeft hij wellicht ook blijk van
valse bescheidenheid. Teeuwen is een perfectio
nist. Hij zegt zo vrij te willen worden dat hij het
gewone zingen kan ontstijgen. „Het betekent dat
je je niet meer druk hoeft te maken over de vraag
of iets wel of niet klopt. Je kunt ervan uitgaan dat
het technisch goed zit. En dan kun je je gaan be
zighouden met waar het echt om gaat: de pure
muziek. Ik word al vrijer. Bij ieder optreden komt
er een dimensie bij. Ik zing met wisselende frase
ring. Denk maar aan hoe Ella Fitzgerald de num
mers helemaal uit elkaar scheurde. Wat dat be
treft heb ik nog veel te leren."
Bij zijn eerste schreden op het zangpodium werd
hij nog overmand door prestatiestress, tegenwoor
dig gaat het steeds beter. „Ik wil me er op geen en
kele manier makkelijk vanaf maken. Ik moet echt
op scherp staan om het publiek te overtuigen."
Hans Teeuwen was deze zomer niet beschikbaar
voor een interview. Voor dit verhaal is gebruik ge
maakt van recente interviews in NRC Handelsblad
(door Hester Carvalho), Revu (door Guuz Hoog-
aerts) en de Geassocieerde Persdiensten (door Daph
ne Broers) waarbij ook de PZC is aangesloten.
Hans Teeuwen, dinsdag 2 september, Abdijplein, Mid-
delburg. Aanvang: 21.00 uur.
Hans Teeuwen: „Ik wil mensen kunnen raken."
Wie een avondje wil lachen, kan beter
thuisblijven. Wie een swingende en
opwindende uitvoering wil horen van liedjes
van Frank Sinatra, moet zich het programma
Hans Teeuwen zingt niet laten ontgaan.
door Ernst Jan Rozendaal
Iedereen kent Hans Teeuwen als cabaretier,
maar sinds een jaar toert hij door het land
met het programma Hans Teeuwen zingt.
Daarin vertolkt hij liedjes van onder ande
ren Cole Porter, Rogers Hart en Cy Cole
man. De meeste daarvan zijn ooit ook gezongen
door Frank Sinatra. In een interview met NRC
Handelsblad zegt Teeuwen dat hij acht jaar lang
non stop naar de Amerikaanse zanger heeft geluis
terd en diens optredens op dvd keer op keer heeft
bekeken. „Toen ik zo gegrepen raakte door Sina
tra, bedacht ik dat dat iets betekent. Namelijk dat
hij iets heeft wat ik in andere muziek mis."
Het liedjesprogramma is niet uit de lucht komen
vallen. Bezoekers van de Terneuzense jazzclub
Porgy Bess hebben de cabaretier zes jaar gele
den al kunnen horen jammen met een band
waarin onder anderen pianist Michiel Borsdap en
gitarist Jesse van Ruller speelden. Borstlap en
Teeuwen liepen elkaar regelmatig tegen het lijfin
het Amsterdamse café Toomler. Daar jamde hij
met de jazzmuzikanten. „Hans is een uitmunten
de zanger en hij is buitengewoon muzikaal", al
dus Borstlap. Het is niet voor niets dat hij hem al
liet meezingen op zijn album Gramercy Park.
Dus wie misschien denkt dat Teeuwen in zijn
liedjesprogramma de oude jazz-zanger parodi
eert, zal bedrogen uitkomen. „Het is geen stunt",
zegt hij in een interview met Revu. „Ik wil ge
woon echt goed zingen. Niet drijven op de char
me van het amateurisme." In het NRC Handels
blad-interview onderstreept saxofonist Benjamin
Herman dat. „Vooral in het begin zag je mensen
in de zaal verwachtingsvol kijken: Wanneer komt
de grap? Maar de grap komt niet. Dit is een ander
soort optreden."
Met opnieuw Jesse van Ruller is Herman dit keer
de bekendste jazzmuzikant in de band van Teeu
wen. Pianist Ruben Hein, drummer Joost Kroon
Jaren geleden speelde Racoon al eens op het
Abdijplein. Nu geven ze er, als inmiddels gevestigde
band, een optreden tijdens het Nazomerfestival.
„Het is een prachtige plek om te spelen. Je kunt er
heel mooi uitpakken met het licht."
door Rolf Bosboom
Het is uiteraard de locatie die het optreden van de
Zeeuwse band bijzonder maakt. Maar niet alleen
dat, zegt bassist Stefan de Kroon. „Ook bijzonder
is voor ons het feit dat we nauwelijks nog in Zeeland spe
len. Het is eigenlijk de enige grote show die we dit sei
zoen in deze regio doen."
En dat terwijl Racoon de afgelopen tijd op vrijwel alle
grote festivals was te zien en ook geregeld uitstapjes over
de grens maakte. „In België kennen ze ons inmiddels
wel." Ook in Duitsland wordt aan de weg getimmerd, on
der meer door een tournee in september, samen met de
Noorse band Minor Majority. „Onze laatste plaat, Before
you leave, komt dan ook in Duitsland uit", zegt De
Kroon. „Het wordt een deftige release, met een grote pro
motiecampagne. We hopen dat het wat gaat worden."
Racoon bestaat inmiddels ruim tien jaar. Het verhaal van
de band is welbekend: een flitsende start met het album
Till monkeys fly (2000, met de klassieker Feel like flying
maar na de opvolger Here we go, stereo! (2001) daar platen
maatschappij Sony op straat gezet Vervolgens vocht het
kwartet zich op eigen kracht terug en behaalde een mega-
succes met de cd Another day (2005) en de grote hit Love
you more.
In maart van dit jaar kwam het vierde album uit: het
akoestische en veelal verstilde Before you leave - muziek
die zeker op het Abdijplein goed tot haar recht zal ko
men. Over de cd waren de meningen nogal verdeeld.
„Wij zijn er nog steeds erg blij mee", zegt De Kroon. „We
blijven het een prachtig album vinden, echt een groei
plaat, maar ook wel een moeilijke plaat. Dat hadden we
zelf aanvankelijk niet zo in de gaten."
Momenteel bereidt de band een theatertournee voor, die
in oktober begint. „Dat is erg leuk om te doen. Elk num
mer proberen we in een andere jasje. De ene keer past
het niet en dan kom je terug bij het origineel; de andere
keer past het juist heel goed. Maar het is niet zo dat we
per se elk nummer willen verbouwen."
Het concert op het Abdijplein wordt geen voorproefje op
die theatertournee, zegt De Kroon. „Voor ons past dit
concert meer in de festivalreeks."
Racoon, vrijdag 5 september. Abdijplein, Middelburg.
Aanvang: 21.00 uur.
Racoon
foto Rob Walbers