Ontwaken verenigt nazomerfestival Becijferen, motiveren en beredeneren 13 Het leven is tenslotte ook een circus. Judith Vindevogel, regisseur van Zilke De Statenzaal in Middelburg is hét toneel van het Zeeuwse politieke debat. Een logische plek dus voor 'Ja en nee', een discussie in verzen waarin poëzie en politiek worden verbonden. Je kunt op elkaar reageren, wat door elkaar heen lullen." door Ernst Jan Rozendaal Geen grotere tegenstelling dan die tussen ja en nee. Over beide woorden is een gedicht geschre ven. Simon Vinkenoog is de auteur van het lange gedicht Volmondig ja. Hij komt het zeifin Middelburg voordragen en het is niet uitgesloten dat hij er speciaal voor de gelegenheid zinnen aan toevoegt. Tegenover zich vindt Vinkenoog acteur Hans Dagelet, die het gedicht Nee van Kees 't Hart declameert. Maar voor dat zpver is, hebben zich eerst anderen in het debat gemengd, zoals Tjitske lansen, Erik Jan Harmens, Astrid Lampe en F. van Dixhoorn uit Middelburg. Laatstgenoemde is de enige Zeeuw in het gezelschap. Hij twijfelde even aan deelname, want hij wilde niet mee doen omdat hij toevallig in Zeeland woont. „Ik zag wel mogelijkheden om iets te doen in het midden tussen ja en nee. Mijn voorstel was om samen met Astrid Lampe iets te componeren. Dat hebben wij wel vaker gedaan." Sinds enige tijd zijn ze in hun beider oeuvre op zoek naar zinnen, strofen of gedichten die ze voor het project rond literatuur en politiek kunnen gebruiken. „Ik ben een ech te cijferaar", verklaart Van Dixhoorn, „Cijferen is voor mij iets van beschouwen. Iets in een wijd perspectief zet ten. Dat becijferen zie je ook in de politiek. Denk aan Joop den Uyl met zijn 'ten eerste' en 'ten tweede'. Behal ve becijferen kun je in de poëzie ook beredeneren en mo tiveren, net als in de politiek. Je kunt op elkaar reageren, wat door elkaar heen lullen." Van Dixhoorn sluit niet uit dat een aantal van de deelne mers geëngageerde poëzie gaat voordragen. Zoiets is Vin kenoog niet vreemd en ook Harmens heeft daar in be schouwingen meermaals voor gepleit. Maar verwacht van de Middelburger geen protest tegen de oorlog in Irak of zo. Hij zal ook geen nieuw gedicht schrijven en voordra gen, wel nieuwe betekenissen geven aan bestaande formu leringen. „Als je een zin op de juiste manier neerzet, kan het een metafoor worden. Met Piet Gerbrandy heb ik een Slibreeksdeeltje gepresenteerd waarin het draaide om ho rizonvervuiling. Toen ben ik ook op zoek gegaan naar stukjes tekst waarmee ik een beeld kon geven van hori zonvervuiling, zonder dat woord één keer te noemen." tjjJH Politiek en poëzie, donderdag 4 september, Abdijplein, Middel- burg. Aanvang: 19.30 uur. Simon Vinkenoog foto Phil Nijhuis Op een dag wordt de voorstelling bijgewoond door de zakenman Rafael (Geert Van Dijk). Hij is zo onder de indruk van het meisje, dat hij haar wil kopen. Het zakelijke voorstel zorgt voor veel commotie en uitein delijke een gewelddadige ontknoping. Het is, net als bijvoorbeeld bij sprookjes, een verhaal dat op diverse niveaus kan worden ondergaan: als ver makelijk stuk maar ook als een opeenstapeling van metaforen, zoals het al dan niet verkopen van Zilke, van de ziel. „Het is niet alleen maar grappig", zegt Ju dith Vindevogel. „Het is ook de bedoeling van Pieter geweest om er diepgang in aan te brengen, terwijl er daarnaast ontroerende momenten in zitten." Toch wordt - ook dat is eigen aan sprookjes - geen eenduidige interpretatie opgelegd. „Je moet zelf de verbanden leggen", zegt Vermeersch. Vindevogel: „Het stuk is eigenlijk een ode aan de fantasie. Van daar dat we niet alles invullen. We willen de toe schouwers ruimte laten om hun eigen fantasie te ge bruiken. Mijn vader is ook komen kijken en - dat vond ik wel mooi - hij zei: ik heb niet alles begrepen, maar ik voel dat er veel diepgang in zit." Een groot deel van de rijmende tekst wordt gezongen en de vijftienkoppige band Flat Earth Society musi ceert tijdens de voorstelling, anderhalf uur lang, vrij wel aan één stuk door. „De muziek speelt een heel be langrijke rol", zegt Vindevogel. „De muziek is een soort eerste interpretatie van de tekst", zoals compo nist Vermeersch het omschrijft. Hij heeft voor een veelheid aan stijlen gekozen, om de uitersten in het stuk ook hoorbaar te maken. „Het gaat van klassiek melodisch tot het meest burleske, van zeer verheven tot uiterst banaal. Het is een heel caleidoscopisch geheel geworden en het is leuk om te proberen daar toch ook weer een lijn in aan te bren gen." In Hasselt werd Zilke op een binnenplaats in de stad zelf opgevoerd. In Zeeland is de locatie het Goese re creatiegebied de Hollandsche Hoeve, een veel minder stedelijke omgeving. Dat zal het stuk ook een net wat ander karakter geven en het vergt weer aanpassingen. Vindevogel: „Het is nu de tweede of derde keer dat ik iets op locatie doe en ik begin het heel plezant te vin den. Soms is het ook moeilijk en dan merk je hoe zeer het werken in een theater een luxe is. Het leuke van werken op locatie is dat je telkens opnieuw moet organiseren en je moet afvragen: hoe gaan we dat hier doen? Je probeert in te spelen op de dingen die zich ter plekke aandienen en er telkens weer het bes te van te maken." Zilke, vr. 29 en za. 30 augustus en ma. 1 t/m za. 6 septem- ber, Hollandsche Hoeve, Goes. Aanvang: 20.15 uur. Na het Nazomerfestival gaat Zilke de theaters in, met on der meer voorstellingen in de Stadsschouwburg in Amster dam (vrijdag 19 september) en de Rotterdamse Schouw burg (woensdag 1 oktober). s de titelrol vertolkt. foto koen Broos f/ttk ljm¥§

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 65