Muziek Scarlatti mondt uit in een flamencofeest Singer-songwriters transformeren poëzie Hermans tot muziek 11 nazomerfestival Cellist Eelco Haak van Flamenco Barroco op het Abdijplein. foto Lex de Meester Het Spaanse collectief Flamenco Barroco gaat op zoek naar het flamencogehalte van de sonates van Scarlatti. Een van de twee initiatiefnemers komt uit Nederland, uit Zeeland zelfs: cellist Eelco Haak. door Rolf Bosboom Veertien jaar geleden verruilde Eelco Haak Nederland voorgoed voor Span je, aangetrokken door de mediterra ne levensstijl en muziekcultuur. Hij woont in Salamanca en is sinds 1997 celloleraar aan het conservatorium in Zamora. Daarnaast speelt hij in verschillende ensembles en muziekprojecten. Haak is onder meer oprich ter en artistiek leider van een bekend kameror kest: het Orquesta de Camara del Casino de Sala manca Normaliter twee keer per jaar keert hij terug naar Middelburg, de stad waar hij opgroeide: met Kerstmis en in augustus, wanneer hij als verdien stelijk schaker deelneemt aan het HZ-toernooi in Vlissingen. Lange tijd benutte hij de Zeeuwse va kanties om de muziek even los te kunnen laten. De laatste jaren is echter de behoefte gegroeid om ook hier iets te doen met waarmee hij in Spanje actiefis. „Eerst kwam ik naar Zeeland om uit te rusten. Later dacht ik: waarom zou ik niet iets la ten horen van de projecten waar ik mee bezig ben? Er is hier zeker interesse voor de muziek uit Spanje in het algemeen." T\vee jaar geleden haalde hij bijvoorbeeld zijn - in middels opgeheven - kwartet Sonhos naar Neder land, voor onder meer drie geslaagde concerten in Zeeland. Nu pakt Haak het een stuk groter aan, met het achttienkoppige collectief Flamenco Bar roco, dat tijdens het Zeeland Nazomerfestival het openingsconcert van het programma op het Ab dijplein verzorgt. De cellist heeft zelf het initiatief daartoe genomen. „Ik heb dit project aan de organisatie gepresenteerd en directeur Ruud van Meijel vond het heel interessant." Flamenco Barroco weerspiegelt de veelheid aan in teresses van Haak: de combinatie van het klassie ke werk met andere muziekstijlen, zoals tango, fa do, folk, jazz en - in dit geval - flamenco. Het ge zelschap is in 2004 ontstaan op initiatief van Haak en gitarist Miguel Angel Serrano. „In die tijd zat ik met hem in een flamencoproject. Ik heb altijd veel muziek van Scarlatti beluisterd en er werd vaak over gezegd dat daarin invloed van de flamenco aanwezig is. Dat wilden wij wel eens uitzoeken." Domenico Scarlatti (1685-1757) liet bij zijn overlij den 555 voor klavecimbel geschreven sonates na. „Die zijn we allemaal gaan beluisteren en analyse ren. Dat was uitputtend werk, maar ook heel inte ressant. In totaal bleken ongeveer vijftig sonates elementen uit de flamencomuziek te bevatten. Vervolgens hebben we daaruit een selectie ge maakt van ongeveer tien werken." Scarlatti leefde overigens in een periode waarin de flamenco nog niet bestond, althans nog niet was gedefinieerd. Wel kwam hij in aanraking met de Spaanse volksmuziek, waaruit hij elementen in zijn muziek verwerkte, zoals de zapateado, se- villanas en fandango. De latere flamenco is daar uit voortgekomen. Flamenco Barroco speelt verschillende arrange menten voor strijkorkest van Scarlatti's sonates. Het programma begint klassiek-barok, maar gelei delijk groeit de inbreng van de flamencospelers. Barokmuziek en hedendaagse flamenco smelten geleidelijk samen, terwijl danseres Alicia Almeida - die haar eigen choreografieën maakt - als blik vanger fungeert. „Tijdens het concert worden er steeds meer elementen uit de flamenco ingevoegd en het eindigt met een fin de fiesta." Haak leidt het barokorkest, dat bestaat uit docen ten van conservatoria en muziekscholen; Serrano is verantwoordelijk voor de flamencogroep. Het gezelschap heeft met succes op diverse plaatsen in Spanje opgetreden en vorig jaar al eens in Portu gal. Het optreden in Middelburg is de eerste verre reis. „Voor zo'n grote groep is het niet makkelijk om ver te reizen", zegt Haak. „Daar komt nogal wat bij kijken. Maar de mensen vinden het erg leuk om hierheen te komen. Het is ook zo gere geld dat we een paar dagen langer hier zijn, zodat ze nog wat rond kunnen kijken." In overleg met de festivalorganisatie is ook beslo ten het hele gezelschap niet in een hotel te laten verblijven, maar onder te brengen bij gastgezin nen. „Dat is wel een goede formule", zegt Haak. „ik denk dat dat interessante uitwisselingen kan opleveren." Flamenco Barroco, vrijdag 29 augustus, Abdijplein, Middelburg. Aanvang: 21.00 uur. Poëzie en muziek gaan hand in hand bij het project Poetracks. Bekende popmuzikanten bewerken gedichten tot muziek. Na de dames - vorig jaar te zien op het Abdijplein - zijn nu de heren aan de beurt. door Rolf Bosboom Het is een mooie formule, bedacht door het literair productiehuis Wintertuin in Nijmegen. De opzet was om in een reeks van drie producties poëzie van De Grote Drie van de Nederlandse literatuur - Ger ard Reve, Harry Mulisch en W.F. Hermans - tot muziek te laten bewerken door erkende singer-songwriters. In Poetracks #1 gingen Henk Hofstede, Anne Soldaat, Solo, Solex, Henk Koorn en Mullhouse aan de slag met Alleen van Reve. In de tweede ronde bogen popdiva's zoals Ellen ten Dam me, Janne Schraa, Roos Rebergen, Pien Feith, Anneke van Giersbergen en Mieke Stemerdink zich over het ge dicht Bericht van de uitgezonden bodevan Mulisch. Dat leidde vaak tot verrassende resultaten, zoals vorig jaar on der meer was te horen tijdens het Nazomerfestival. En nu is er, als afsluiting, Poetracks #3. Deze keer is Straattoneel van Hermans het uitgangspunt: Straattoneel Te steil die brug. De voerlui slaan het paard Met ijzren buizen galmend op de rug. De moeder ijlt haar dochter na op straat, Een mes vliegt als een noodkreet uit een raam. Te steil die brug. Van olie glanst het asfalt En bloed omspoelt het dode paard dat valt. Het mes slaat siddrend in een dorre boom. Er klinken schoten ergens onder mij. Er rijdt een priester op een fiets voorbij. Aan 't kruispunt weet hij verder niet te gaan (twijfel is een rood licht waar hij voor remt) En blijft met uitgestrekte armen staan. Zodat, van ver, hij op de Heiland lijkt En dichterbij, op een verkeersagent. Het deelnemersveld bestaat nu uitsluitend uit heren, on der wie Rick de Leeuw, Bob Fosko, Lucky Fonz III, Tjeerd Bomhof (Voicst) en Marten de Paepe. Poetracks #3, donderdag 4 september, Abdijplein, Middelburg. Aanvang: 21.00 uur. I r s. Lucky Fonz III foto Amy Kouwenhoven/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 63