Strindberg heeft nooit nazomerfestival K3 bruggetje tussen Nazomerzingen en middag familiepop 8 De Band Krijgt Kinderen Het programma voor het Festivalhart biedt ook weer ruimte voor samenzang op het Abdijplein. Voor jong en oud zelfs. Van meidenpopgroep K3 in het nieuwe repertoire voor het Nazomerzingen is het ook maar een kleine stap naar De Band Krijgt Kinderen. Belgen kennen het Nederlands repertoire beter dan andersom, weet animator Marc Dhollander van de Vlaamse meezing-s nek takels, die in Nederland steeds meer navolging krijgen. Hij heeft het repetoire voor het Zeeland Nazomerzingen daarop aangepast. Een evergreen als Eenzaam zonder jou van Will Tura staat er nog wel in, maar liedjes van de in Vlaanderen razend po pulaire Natalia toch maar niet. „Het komt doordat de Bel gen destijds geen eigen popprqgramma op televisie had den. Wij hebben heel lang naar jullie Toppop en Count Down gekeken. Onze hitparade was ook de Hollandse hit parade, maar dan drie weken later", zegt Dhollander. Hij: zal er zelf dit keer niet bij Zijn op het Abdijplein. Hij pre senteert een ander meezingfestijn in Vlaanderen. In Mid delburg leidt radiopresentator Jeroen Gorus de massa zang. Hij weet zich daarbij gesteund door een project koor, dat speciaal bedoeld is om die honderden gelegen heidszangers op het Abdijplein dat extra zetje te geven de kelen wijd open te zetten. Voor alle deelnemers zal een krant met nieuwe teksten voor Nazomerzingen VI gereed liggen. Drie dagen later is er opnieuw een middagoptreden op het Abdijplein, maar dan speciaal bestemd voor kinde ren. Echte 'familiepop', maakt De Band Krijgt Kinderen naar eigen zeggen. Stevige muziek, verrassende arrange menten, mooie en gekke teksten en veel humor, waar mee het vijftal diverse leeftijdsgroepen weet te bereiken. En stilzitten is er niet bij. Ook de ouders vermaken zich doorgaans uitstekend tijdens de concerten. De Band Krijgt Kinderen bestaat uit Gino Weijsters (zang, percussie), Sander Panhuysen (gitaar, zang), Judit Odijk (toetsen, zang), Sebas Wolfensberger (basgitaar) en Roy Bakker (drums, percussie). Samen hebben ze inmid dels een groot aantal programma's en cd's gemaakt. Vier dagen na het concert in Middelburg vieren ze het tienja rig bestaan met optredens in Paradiso in Amsterdam. Nazomerzingen VI, zondag 31 augustus, Abdijplein, Middel- burg. Aanvang: 15.00 uur. De Band Krijgt Kinderen, woensdag 3 september, Abdijplein, Middelburg. Aanvang: 15.00 uur. Na ruim honderd jaar heeft het toneelstuk Dodendans van August Strindberg niets van zijn scherpte verloren. Het wordt opgevoerd in het Walcherse bunkerlandschap, onder regie van Strindberg-kenner Karst Woudstra. door Rotf Bosboom Nee, benadrukt hij. Dat Karst Woudstra tijdens het Zeeland Nazomerfestival Au gust Strindbergs Dodendans regisseert, mag niet worden gezien als zijn rentree in het Nederlandse toneel. Want daar mee heeft hij, zo is algemeen bekend, bitter weinig op. „Ik ben eigenlijk gestopt en wens dit als een een malig uitstapje te beschouwen. Het is zeker geen solli citatie naar meer werk. Het Nazomerfestival zat om hoog omdat de eigenlijke regisseur was afgehaakt en als ze dan een beroep op je doen, moet je wel een heel goede reden hebben om nee te zeggen." Regisseur en toneelschrijver Karst Woudstra (1947) geldt als een autoriteit op - onder meer - het gebied van hét Scandinavische toneel. Het lag dus voor de hand om hem te vragen. „Bovendien ging het om mijn eigen vertaling van Dodendans en ik vond het wel leuk om die opnieuw te doen en er een vrij extre me bewerking van te maken. Twee jaar geleden heb ik het stuk ook gedaan in Wiesbaden, dus het zat nog goed in mijn hoofd. Ik heb er nu ongeveer een derde uitgehaald, want een voorstelling op locatie mag niet te lang duren en moet in een ruk worden ge speeld. Als je het stuk zo goed kent, weet je ook pre cies wat je eruit kunt donderen. Daardoor is het krachtiger geworden, steviger, minder uitleggerig. Dat past ook meer bij de tijd waarin we leven." Dodendans (1900) is een van de voornaamste toneel stukken van de Zweedse schrijver August Strindberg (1849-1912). Het verhaal gaat over legerkapitein Edgar (Ivan Pecnik) en de voormalige actrice Alice (Goeie Derrick) die voor hun zilveren bruiloft staan. De si tuatie tussen hen is echter uiterst gespannen - 'vijf entwintig jaar niks dan ellende' - en ze geven elkaar de schuld van hun mislukte carrières. Als neef Kurt (Hein van der Heijden) onverwacht opduikt, esca leert de huwelijksoorlog. Zowel Edgar als Alice ge bruikt Kurt om de ander onderuit te halen. „Dodendans is de eerste grote klassieker van de mo derne tijd", zegt Woudstra. „Henrik Ibsen was het eind van een ontwikkeling; Strindberg begon met iets heel nieuws. Het gaat om een verheviging van het realisme; je krijgt allerlei elementen die het stuk boven de werkelijkheid uit tillen. Eigenlijk alles wat zich de afgelopen eeuw op het gebied van theater, film en televisie heeft afgespeeld, kun je niet zonder Strindberg zien." Het contrast tussen het werk van Ibsen en Strindberg is groot, aldus Woudstra. „Ibsen is het model voor al le soaps: de tijd loopt van A naar Z en tegelijkertijd is er een teruggaande beweging. Elke nieuwe ontwikke ling en onthulling verwijst ook weer terug. Bij Strind berg wordt er helemaal niets onthuld. Daarom is het ook een komedie. In feite gebeurt er niets. Aan het eind is de beginsituatie hersteld en er is geen cathar sis. Er is geen peil op te trekken wat er echt is ge beurd. Bij Ibsen heb je nog een objectieve werkelijk heid. Bij Strindberg gaat het meer over de onbetrouw baarheid van ieders waarneming." „Ibsen maakte tendenstoneel. Hij schreef over dingen die in zijn tijd belangrijk waren, actuele zaken. Strind berg hield zich daar absoluut niet mee bezig. Dat inte resseerde hem geen lor. Het is niet zijn bedoeling om iets aan te tonen. Als je nu een stuk van Ibsen speelt, ben je voortdurend bezig om het aan deze tijd aan te passen. Strindberg heeft nooit geprobeerd actueel te zijn en daardoor zijn zijn stukken juist altijd actueel. Dodendans is vooral existentieel, op een zwartgallige manier. Het gaat over dood, over de angst alleen ach tergelaten te worden." Woudstra noemt het stuk 'een gigantische afrekening met Ibsen'. „De kapitein is heel duidelijk op Ibsen geïnspireerd. Hij en Strind berg hebben altijd met de ruggen naar elkaar toe ge schreven. Het waren natuurlijk verschrikkelijke con currenten. Ze hebben elkaar maar één keer ontmoet. Via hun stukken polemiseerden ze met elkaar. Ze zijn volledig tegengesteld aan elkaar. Ibsen creëerde een mythe rond zichzelf terwijl Strindberg het schrij verschap juist wilde ontmythologiseren. Hij legde al-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 60