jong gedouwd nazomerfestival Klankexperimenten scheppen ruimte voor verbeelding 7 4L O w I %d 1 1 \J fciSe"? The Tribe Band foto Emanuel Maes vallen. Al gauw trok de regieopleiding in Amsterdam. Omdat ze 21 jaar moest zijn om daar te worden toege laten, had ze tijd om het vwo-diploma te halen en een jaar theaterwetenschappen te studeren. Aanvankelijk zou ze een stuk schrijven voor het pro ductiehuis Zeelandia. Het werd een tekst voor een rei zende openluchtvoorstelling voor het Nazomerfesti val: Vandaag geen vis, een arsenicummonoloog. Het is een Zeeuws stuk, zegt ze. Logisch voor een auteur die zichzelf een Zeeuwse theaterschrijver voelt. „De bron waaruit je als schrijver put, ligt voor mij in de eerste zestien tot achttien jaar van mijn leven. Dat is dus Zeeland. Onbewust neem je zoveel in je op. Ik liep veel langs het strand, zag de golfbrekers in zee steken. Nu zoek je in een schilderij naar dezelfde lijnen, rit mes. Voor een decor, een mise-en-scène geldt dat eveneens. Het Zeeuwse landschap is voor mij heel dwingend." „De taal ben ik ook nooit kwijtgeraakt. Mijn oma van moederskant was gereformeerd, bij haar thuis werd de bijbel gelezen. Ik hoor mijn opa nog voorlezen, zo theatraal. Wat je als kind verstond - veel hel en ver doemenis - was van zo'n hevigheid, zo overweldi gend. Ik heb het af moeten leren, maar als ik niet op let ben ik nog steeds grof in de bek. Met veel verdom mes, het Zeeuws is nu eenmaal een grove taal. 'Ze was vol met jong gedouwd' - ze was zwanger - dat soort uitdrukkingen komt in mijn stukken voor." „Toen ik begon, had ik een zin in mijn hoofd: 'Doe die deur dicht'. Oma zei dat altijd. Die zin is er, en dan ga je schrijven, de beginmonoloog komt dan van zelf. Moeder, dochter, een tafel, een raam waardoor je naar buiten kijkt maar niet naar buiten mag. Een hoe kig polderdrama, de ondertitel van mijn stuk Het vis- sekind, is zeker van toepassing. Ik heb net ook een stuk geschreven voor Suburbia in Almere: Dat zijn stadsmensen, dus dat is een andere voorstelling. Het verschil is dat in het Zeeuwse stuk een onvermogen zit om een koppeling te leggen tussen emotie en taal. Daarom is het Zeeuws zo grof" „Dat vind ik geloof ik Zeeuws: de botsing van een hoekige taal met een enorm gevoelsleven. In mijn ogen is de Zeeuw een Spanjaard, maar dan zonder de flamenco. In het stuk is de moeder niet in staat om uiting te geven aan haar liefde voor haar dochter. Ver der dan een onhandige kus op haar been komt ze niet." „Als ik schrijf, lééf ik het stuk, hóór ik de personages. Ik zal tevreden zijn als de voorstelling ontroert, als de acteurs het hilarische én het tragische weten over te brengen: het publiek moet de liefde voelen van die twee vrouwen. Ik hoop dat het stuk het vreemde om armt, de menselijkheid van extreem gedrag laat zien. Het zou jammer zijn wanneer je eenduidig naar een zotte moeder en haar debiele dochter zit te kijken. Je moet mededogen voelen met figuren, die op het eer ste oog hard en vreemd lijken." Vandaag geen vis, di. 26 augustus (voorpremière) en wo. 27 augustus (première) in Hoek, do. 28 augustus in Zierik- zee, vr. 29 augustus in Rilland, za. 30 augustus in Sint-An- naland, ma. 1 en di. 2 september in Oost-Souburg, wo. 3 september in Kortgene, do. 4 september in Graauw, vr. 5 september in Breskens en za. 6 september in Wemeldin- ge. Aanvang: 20.15 uur. The Tribe Band verlegt voortdurend grenzen door ontmoetingen met gastmuzikanten en improvisatiemarathons. „Het is bijna een vorm van vreemdgaan. Maar dat kan in de muziek heel verrijkend en bevrijdend zijn." door René de Dreu Tribe is niet alleen de naam van een nieuwe Vlaam se band, maar ook van een werkplaats, een missie en zelfs een muzikale filosofie. De basis daarvoor is rond de eeuwwisseling gelegd met de oprichting van de avant-gardistische folkgroep Troissoeur. Daarin vorm den de drie broers Vanvinckenroye de kern. Drie ego's die in die groep ieder hun eigen muzikale ideeën vorm ga ven. „In Troissoeur speelden we al met de verbeelding door middel van klank en een fantasietaai. Het opbouwen van spanning door klankexperimenten zorgde voor een nieuw en eigen geluid", vertelt Edwin Vanvinckenroye. Hij is de artistiek leider, zanger en violist van Tribe en sa men met gitarist Pieter Thys het restant van Troissoeur dat op de ingeslagen weg voortborduurt, „Ook in Tribe is er ruimte voor improvisatie en crossover, maar samen met drie nieuwe muzikanten maken we een stap richting popmuziek. Geen traditionele rock, maar de intelligente vorm, waarin het klankexperiment de ruimte schept voor de verbeelding", licht hij toe. „In Tribe linken we de nummers aan een structuur, een song, deels Engelstalig, deels nog in fantasietaai. Door pa radoxen in tekst en klank krijgt een nummer een eigen constructie. Dat kan uitpakken als een interactie van emo ties, maar ook als stimulans voor de luisteraar er eigen beelden bij te bedenken." Door regelmatig met gastmuzi kanten te werken en filmbeelden aan de muziek te koppe len bouwt Tribe dat concept van improvisatie en experi ment verder uit. „Het is bijna een vorm van vreemdgaan. Maar dat kan in muziek bevrijdend en verrijkend zijn." Tribe zoekt grenzen op. Onderdeel van het project Tribe vormen ook voorstellingen met internationale gastmuzi kanten in improvisatiemarathons van soms meer dan zes uur. Bovendien verzorgen de bandleden stages voor stu denten vanaf vijftien jaar, waarin het samen musiceren voorop staat. De filosofie is dat door die ontmoetingen en andere kunstdisciplines in de muziekwereld van Tribe weer grenzen worden verlegd. Tribe is daarmee een pro duct van een Vlaamse cultuur en schaart zich in de rij van groepen als Aranis, DAAU en zelfs dEUS. M The Tribe Band, zondag 31 augustus, Abdijplein, Middelburg. Aanvang: 21.30 uur. Judith de Rijke: „De bron waaruit je als schrijver put, ligt voor mij in de eerste zestien tot achttien jaar van mijn le ven. Dat is dus Zeeland." foto Mylène Siegers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 59