De vrouw was vol met nazomerfestival Wereldmuziek heet in goed Antwerps kruisbestuiving 6 Think of One bereidt met ingrediënten uit roots, jazz, funk, pop, rock en reggae een muzikale soep én een verbluffend staaltje integratie. „Het begint met respect voor eikaars cultuur en muziek", zegt frontman David Bovée. door René de Dreu Wat de Antwerpse band Think of One laat zien en horen is eigenlijk niet meer dan een ver bluffend staaltje integratie. In de muziek heet het dan crossover, wereldmuziek of in goed Antwerps kruisbestuiving. „Het is de muziek van mijn straat en die is nu eenmaal erg internationaal: met Antwerpenaren, Marokkanen, Zuid-Amerikanen en Congolezen. Ga je sa men muziek maken, dan rolt er dus iets uit wat tegen woordig wereldmuziek heet", laat David Bovée, Antwer penaar en drijvende kracht achter Think of One, weten. „Het begint met respect voor eikaars cultuur en muziek. Dan pas ontdek je de kracht van melodieën, instrumen ten en de liedjes. We maken er een soep van, gooien in grediënten uit roots, jazz, funk, pop, rock en reggae bij el kaar en krijgen als het ware een natuurlijke mix." Think of One begon als een soort balorkest in de tweede helft van de jaren negentig. „Spelen om de week rond te komen", volgens zanger/gitarist Bovée. „Maar vooral na dat ons bezoek aan Marokko en de samenwerking daar een cd opleverde, wilden we meer. Je kunt wachten op uitnodigingen, maar wij besloten een oude vrachtwagen om te vormen tot eigen podium en trokken erop uit: Oost-Europa, Andalusië, Frankrijk." Uit die reizen ontstonden opnames en cd's, de uitnodi gingen voor optredens op festivals kwamen binnen. Think of One kreeg nationale en internationale erken ning, onder meer door een BBC Award voor wereldmu ziek voor hun project met Braziliaanse muzikanten Chu- va em Pd, 2004). De muzikale ideeën van Bovée en zijn bandleden en de vele ontmoetingen met gastmuzikanten zorgen voor een bijna constante stroom nieuwe muziek. Het product uit 2007, Camping Shadbi, grijpt terug op Marokkaanse mu ziekstijlen met inspiratie uit de Berbercultuur. Think of One deed dit jaar ook Japan aan. „Het blijft voor mij toch ook muziek uit Antwerpen. Sommige nummers zijn in het Antwarps dialect." In Middelburg komt Borée met de vaste Think of One-leden Roel Poriau (drums), Tomas De Smet (bas) en Eric Morel (sax). Ook doen Marokkaan se muzikanten en zangeressen mee. Think of One, zaterdag 30 augustus, Abdijplein, Middelburg. Aanvang: 21.00 uur. Think of One foto Cuy Kokken Judith de Rijke schreef Vandaag geen vis, een arsenicummonoloog. Een Zeeuws stuk, zegt de uit Nieuw- en Sint Joosland afkomstige regisseur en schrijver. Het onvermogen om liefde onder woorden te brengen. Zeeuwser kan bijna niet. door Jan van Damme Een paar jaar in het buitenland. Ze kan het iedere schrijver aanraden. Tuinstoelen bij de eettafel in het herenhuis in Den Haag. Een periode van drieënhalf jaar Londen is bijna afgesloten, Judith de Rijke is nog aan het verhuizen. Met haar man, twee zoontjes Seppe (5) en Ties (3) en de jongste aanwinst Sara Marietje (10 weken) woonde ze tot voor kort in Hampstead, de Londense buitenwijk waar grote na men uit de sport- en cultuurwereld hun toevlucht zoeken. Van Thierry Henry tot John le Carré en Kate Winslet. Het was een lang gekoesterde wens van de Neder landse schrijver-regisseur Judith de Rijke (1969) om na vijftien jaar Amsterdam naar een buitenlandse me tropool te verhuizen. „New York, Londen, dan heb je het over andere formaten. Het werd Londen. Mijn man kon daar een baan vinden. Twee jaar was de be doeling. Het werden er drieënhalf, omdat we het er heel erg naar onze zin hadden. Hampstead is een dorp in een grote stad, groen en toch grootstedelijk. Pak je de metro, dan sta je een kwartier later bij het Millennium Wheel, zie je alle bruggen over de Tha mes, kun je zo de grote musea binnenstappen, gratis. Nee, als ik er zo over nadenk, was er weinig wat ik miste van Nederland." Voor haar werk bood het verblijf in het buitenland voordelen. Om te beginnen zaten de opdrachtgevers letterlijk op afstand. Die konden dus niet zo gemakke lijk meer over haar schouder meekijken. En verder: „Als je bij de bakker een andere taal spreekt dan je in je werkkamer schrijft, vergroot dat je taalbewustzijn. Het is net iets minder automatisch. Woorden, zinnen zijn minder vanzelfsprekend." Nu ze terug is in Nederland, hoeft het niet langer Am sterdam te zijn, als het maar stads is en bij de zee. Het is Den Haag geworden, aan de ruime Koningin Emmakade, met tuin. Lekker centraal voor iemand die het van het theaterleven in Nederland en België moet hebben. Het is maar voor weinigen weggelegd. Judith de Rijke studeerde in 1995 af aan de regieopleiding van de Am sterdamse Hogeschool voor de Kunsten. De laatste tien jaar is ze een gekende theaterregisseur geworden. En theaterschrijver. Ze streeft naar een ge middelde van drie stukken per jaar: twee regies en één script. Dat de nadruk op het schrijven is komen te liggen, heeft ook met de kinderen te maken; sinds haar eer ste is ze niet langer fulltime regisseur. Het voordeel van een tekstverwerker is dat die niet aan een vaste tijd en plaats is gebonden. Een groep acteurs wel. Wat niet wegneemt dat ze in de toekomst weer meer wil gaan regisseren. Zout (1999) - naar Zout op mijn huid van Benolte Groult - Saltshakers (2005) en Pens (2006) zijn voor beelden van stukken waarmee ze als schrijver én re gisseur naam maakte. Zelf noemt ze Figuranten van Arnon Grunberg, dat ze in 1999 regisseerde, een van haar geslaagdste voorstellingen. „Omdat het toen luk te precies het goede evenwicht te vinden tussen het absurde, groteske en het tragische in de karakters." Dat ze een stuk voor Zeeland zou schrijven, hing al langer in de lucht. Ze zegt: „Ik voel wel de behoefte om iets te maken voor het land, de regio waar je van daan komt." Ze is geboren op de Veerdam in Nieuw- en Sint Joos land, daar opgegroeid in de nieuwbouwwijk de Hoge Stelle. Van moederskant: oma uit Arnemuiden, opa Vandaag geen uit Vlissingen; vaderskant: oma uit Nieuwland, opa uit Middelburg. Ze spreekt nog altijd dialect met haar ouders. Frans van Dixhoorn, nu bekend als dichter, was destijds onderwijzer op het dorp. Zijn school voorstellingen maakten iets in haar wakker. Ook op de middelbare school, de Stedelijke Scholengemeen schap in Middelburg, was er theater. In de brugklas speelde ze Rosalinde, en bij theatergroep Parlando was ze Mieke Mom, in een stuk naar een roman van Guus Kuijer. De toneelschool in Maastricht kwam na haar eindexamen havo dus niet helemaal uit de lucht

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 58