is absoluut noodzaak Bord du Nord schept een romantisch en melancholiek geluid 5 nazomerfestival De personages kunnen alleen via een rollenspel met elkaar Communiceren. Chris Thys, regisseur van Kwartet De Belgische trompettist Sam Vloemans is een drukbezet muzikant. Hij speelt onder andere bij Gabriel Rios en vaak als gast bij bijvoorbeeld Spearhead. Op het Nazomerfestival treedt hij op met een van zijn eigen projecten: Bord du Nord. door Mischa Beckers De inspiratie voor de muziek van Bord du Nord vond Vloemans tijdens een verblijf in Parijs. „Ja ren geleden verbleef ik daar een tijd. De lichtstad was erg inspirerend en ik schreef toen veel materiaal. Dat lag lang in een la tot ik er de juiste muzikanten voor vond. Vooral onder impuls van accordeonist Gwen Cre- sens ontstond toen Bord du Nord." De muzikanten komen uit de bands van Gabriel Rios, Ar no, Buscemi en het Brussels Jazz Orchestra. Samen creë ren ze een romantisch en melancholiek geluid met invloe den uit Franse chansons, klezmer, tango, musette, klassie ke muziek en jazz. Die diversiteit aan stijlen is kenmer kend voor Vloemans. „Ik ben opgegroeid met een brede waaier van muziekstijlen. Mijn vader is een groot muziek liefhebber die thuis naast Paul Simon, Joe Jackson, Rol ling Stones en The Beatles ook veel jazz en Caribische muziek draaide. Het hoort ook bij het vakmanschap om je horizon te verbreden als artiest/Logischerwijs vertaalt zich dat in verschillende projecten. Ook vind ik één genre of project al snel saai." Bovendien: om te leven van één project of om constant te toeren met één groep zijn Bel gië en Nederland te klein. Dat de lyrische, melancholieke trompetsound van Vloe mans bij Bord du Nord doet denken aan een van Neder lands beste trompettisten, Eric Vloeimans, is niet verwon derlijk. „Van Eric had ik les in Rotterdam dus hij is sowie so een invloed. Het is grappig dat mensen soms vragen of ik de zoon ben van. Niet dus. Eigenlijk luister ik meer en meer naar niet-trompettisten, vooral saxofonisten, pianis ten en gitaristen, en ook naar sferen van een nummer in het algemeen." Het eerste album van Bord du Nord kwam onlangs uit, maar Vloemans heeft al materiaal voor een tweede cd. Daarnaast begint in Vlaanderen in het seizoen 2009-2010 een tournee met een nieuw eigen programma. „Samen met Sabine Kühlich - gastzangeres bij Bord du Nord, ook in Middelburg - wil ik in Duitsland iets opzetten. Ze nam me enkele weken geleden mee naar een jamsessie in Keu len met een trompettist van de WDR-bigband. Dat klik te, dus daar komt waarschijnlijk een vervolg op." Sam Vioemans/Bord du Nord, vrijdag 29 augustus, Abdijplein, Middelburg. Aanvang: 22.30 uur. Bord du Nord, met rechts Sam Vloemans. foto Ellen Smeets Regisseur Chris Thys. Op de achtergrond de acteurs Erik Van Herreweghe (Valmont) en Ilse Uitteriinden (Mer- teuil). foto Lex de Meester Omdat Thys samen met haar spelers op zoek wil naar de noodzaak van dit verhaal, begint ze het repetitie proces met het gezamenlijk kijken naar de fdm The King is alive van Kristian Levring. „Daarin strandt een reisgezelschap in de woestijn van Namibië. Een van hen is regisseur. Hij schrijft het stuk King Lear uit om het daar te kunnen vertellen tijdens het eindeloze wachten op hulp. Dat vertellen wordt pure nood zaak. Een ander voorbeeld daarvan biedt Blindeman van Hugo Claus." Müllers Kwartet wordt vaak beschouwd als aanklacht tegen decadentie en verval van zeden in de huidige maatschappij. Thys vindt het in vergelijking met zijn andere werk zijn minst politiek getinte stuk. Het gaat in de eerste plaats over menselijk gedrag. Als regis seur richt zij zich specifiek op behoefte aan liefde en de grimmige strijd tussen die twee sparringpartners. „Zij zijn heel erg aan elkaar gewaagd. In feite passen ze ook heel goed bij elkaar, maar Valmont heeft een grote fout gemaakt. Hij is verliefd geworden op Mada me de Tourvel." Niet per se geëngageerd toneel dus, daar op die bela den plek waar radioactief afval wordt opgeslagen? Thys: „Die locatie, als opbergplaats voor gevaarlijke mensen als Valmont en Merteuil, is mede bepalend voor de interpretatie zonder het er dik op te leggen. Het is meteen zo'n ervaring als je er binnenkomt. Zo raar, zo schoon, zo proper, zo veilig ook. Als je dan be denkt hoe onzorgvuldig er in andere landen, Rus land bijvoorbeeld, met dit materiaal wordt omge sprongen. Zonder politiek of maatschappijkritisch te zijn in tekst of spel, biedt de locatie alleen al een extra lading. Wat zegt het over ons dat we ons afval zo veilig moeten wegstoppen?" Kwartet, di. 26 t/m za. 30 augustus en di. 2 t/m za. 6 sep- tember, COVRA, Borssele (Vlissingen-Oost). Aanvang: 20.15 uur. Heiner Müller, de schrijver van Kwartet, werkte in de jaren tachtig nauw samen met de Duitse compo nist Heiner Goebbels (1952). Na de dood van Müller in 1995 ontwikkelde Goebbels zich tot een van de be langrijkste componisten van dit moment. Muziekpo- dium Zeeland haakt in op het Nazomerfestival met een dubbelconcert op zaterdag 30 augustus, met werk van Goebbels. Het Python Saxofoon Kwartet speelt eerst vanaf 20.15 uur op het Abdijplein Stadt, Land, Fluss (2001). Daarna worden het publiek per bus ver voerd naar de Grote Kerk in Veere, de thuisbasis van Muziekpodium Zeeland. Daar voert het Ensem ble Klang in een speciaal arrangement Walden (1998) uit. Dit grote, muziektheatrale werk is geba seerd op de gelijknamige klassieke roman van Hen ry David Thoreau. Keir Neuringer declameert de tekst.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 57