Het verhaal vertellen Het verlangen om te versmelten met de natuurlijke omgeving a 4 nazomerfestival Station Zuid is een vaste waarde op het festival geworden. Na het succes van vorig jaar, met Seven by 2, volgt nu een zaalproductie: Wave, waarbij opnieuw de vermaarde Canadese choreograaf Sylvain Émard is betrokken. door Rolf Bosboom Drie jaar bestaat Station Zuid, het danshuis voor de zuidelijke provincies, nu. De veelheid en diver siteit aan producties is in die periode behoorlijk gegroeid. Zeker in het begin waren die maar mondjes maat in Zeeland te zien, maar dat is verleden tijd, verze kert artistiek leider Mare Vlemmix. „Dat gaat veranderen. Met theaterdirecteur Peter de Neefis afgesproken dat al les wat we maken in elk geval in Middelburg is te zien en soms in Goes of andere plaatsen in de regio. En met het Nazomerfestival bestaat een langetermijnafspraak dat we jaarlijks zichtbaar zijn op het festival. Dat kan in verschil lende grootheden." Vorig jaar werd een van de vier locatieproducties ge maakt: Seven by 2 in Fort Rammekens. De negen voorstel lingen waren allemaal volgeboekt, opnieuw een bewijs dat er in Zeeland volop belangstelling is voor moderne dans, aldus Vlemmix. „Er is hier weinig op dat gebied te zien. Dus als zich dan iets voordoet, dan denken toch veel mensen: nu moet ik erbij zijn. Zeker in Zeeland hebben we inmiddels een vaste schare fans opgebouwd." Dit jaar is Station Zuid minder prominent op het festival aanwezig. In de Middelburgse schouwburg wordt drie keer Wave opgevoerd, een coproductie met Sylvain Émard Danse uit Canada, Grand Théatre de Lorient uit Frankrijk en Usine C uit Canada. „Dat zegt iets over de in ternationale context waarin we werken." De choreograaf is Sylvain Émard, die vorig jaar verant woordelijk was voor het tweede deel van Seven by 2. Wa ve - bestemd voor vijf dansers - is het slot van de trilogie Climatology of Bodies, waarvan de delen ook los van el kaar kunnen worden beleefd. In het drieluik onderzoekt de choreograaf'de samenhang tussen het menselijk lichaam en het veranderende klimaat'. Het gaat Émard daarbij vooral om het verlangen om soms te versmelten met de natuurlijke omgeving, als tegenwicht tegen de steeds sneller draaiende economie. Vlemmix: „Zijn inspi ratie is vaak de vraag: waar staan we in de maatschappij, hoe bepalen we onze positie daarin?" Wave, woensdag 27 augustus, dinsdag 2 en woensdag 3 sep tember, Stadsschouwburg, Mid delburg. Aanvang: 20.30 uur. Verzamelen bij Abdijplein (busvervoer). Gratis inlei- j ding om 20.00 uur op ^jr Mf Abdijplein. foto Angelo Barsetti Chris Thys regisseert de openingsvoorstelling Kwartet van Heiner Müller in de ontvangsthal van de COVRA, het opslagbedrijf voor radioactief afval. „Het zegt iets over ons dat we ons afval zo veilig moeten wegstoppen." door AU Pankow Chris Thys is geraakt door de noodzaak van het verhaal. Het móet worden ver teld. Volgens haar gaat Kwartet van Hei ner Müller over 'De Liefde' en vooral over de onmogelijkheid die te uiten. Voor markiezin Merteuil en burggraafValmont is het de laatste kans. De ultieme avond waarop ze elkaar erotisch en intellectueel willen verrassen en overtroe ven is aangebroken. De spanning is om te snijden. Dit wordt hun laatste spel. Aan het einde van de avond zal Valmont sterven. Een gesprek met de regis seur nog aan de vooravond van het repetitieproces. Kwartet is de toneelversie van de brievenroman Les liaisons dangereuses van Choderlos de Laclos, bij het grote publiek vooral bekend door de film Dangerous liaisons. Müller schreef het stuk in 1981. De markiezin en de burggraaf spelen een hard en cynisch spel. Ooit waren ze geliefden. Nu voeren ze een wrede voorstel ling op, waarin bedrog en wraak hoogtij vieren. Bij toerbeurt dagen zij elkaar uit tot erotische escapades met anderen. In tegenstelling tot Dangerous Liaisons laat Müller in zijn Kwartet de hoofdpersonen zeifin de huid van die 'anderen' kruipen. Het toneelstuk staat dit seizoen extra in de belangstel ling mede door de vertolking op het Holland Festival onder regie van Barbara Frey met Jeroen Willems en de Duitse actrice Barbara Sukowa in de hoofdrollen. 'Een cynisch en saai stront- en pisdrama' kopte de re censie in de Volkskrant daarover. De voorstelling werd volledig weggeschreven. Chris Thys toont zich geschokt, maar vooral verbaasd. „Ik zou wenen als mij dat zou overkomen", zegt zij in alle eerlijkheid, „Ik vond het zo jammer dat ik zelf die voorstelling niet meer kon gaan zien in Amsterdam. Zulke goede acteurs. Hoe kan dat toch? Thys acht dit stuk absoluut niet gedateerd. „Het ver haal speelt zich af zowel aan het eind van het Ancien Régime, vlak voor de Franse Revolutie in f789, als er gens in de toekomst in een bunker na de Derde We reldoorlog. Er wordt gevaarlijk spel gespeeld. Er is alle maal gevaar, maar het is een universeel verhaal. Voor mij gaat het over de liefde. Over het nodig hebben van tederheid. Maar de personages kunnen dat niet uiten. Zij kunnen alleen via een rollenspel met elkaar communiceren. Het thema is te vergelijken met De Minnaar van Pinter." Thys heeft een speciale band met dit stuk. Zij vertolk te in 1995 zelf de rol van Merteuil, onder regie van Lidwien Roothaan. Haar tegenspeler was de - nu in middels overleden - acteur Senne Rouffaer, toen al éminence grise. „Hij was ruim 70, ik net 40 toen. Dat grote leeftijdsverschil had invloed op de interpretatie. We speelden het vanuit een herinnering, de passie was al voorbij. Dat wordt nu heel anders. Ilse Uitter- linden en Erik Van Herreweghe zijn generatiegeno ten. Tussen deze Merteuil en Valmont is de passie nog volop aanwezig", zegt Thys. Dat verwacht ze al thans, want ze is geen regisseur die aan de vooravond van het repetitieproces al een blauwdruk gereed heeft liggen. Ze biedt de spelers ruimte mee te den ken, uit te proberen en laat zich daarbij graag verras sen. Zelf is zij in de eerste plaats actrice. Daarnaast heeft ze televisiewerk, geeft ze les en doet af en toe een regie, ook binnen het amateurtheater. „Zelf wil ik als actrice voor de vertolking van een rol altijd graag voeding vanuit andere kunstvormen, dus helemaal los van de vorm waarin het stuk gespeeld zal worden", zegt Thys. Ook als regisseur van Kwartet laat ze zich inspireren door andere, rijke bronnen. Kwartet Eén daarvan is het boek Een gevaarlijke verhouding of Daal-en-Bergse brieven van Hella S. Haasse. De schrijf ster heeft daarin een fictieve briefwisseling met mar kiezin De Merteuil, die in Laclos' woorden 'naar men zegt richting Holland' is gegaan na de dood van Val mont. Haasse biedt een welkome nuancering van Merteuil, die in de letterkunde meestal eenzijdig wordt geschetst als een 'Richard III in rokken', 'vrou welijke Tartuffe' of'satanische Eva'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 56