Auto
Seat maakt de Ibiza vlotter
Klassieke pick-up biedt functioneel plezier
mms
PZC Vrijdag 22 augustus 2008 1 5
Ï»S«
i*S
De nieuwe Seat Ibiza: voorproefje van de nieuwe Volkswagen Polo.
i inf
foto Robbert Keegel
Seat, de actieve Spaanse
dochter van Volkswagen (dat
op zijn beurt tegenwoordig
dochter van Porsche is),
wordt frivoler. Zelfs de wat
saaie Ibiza krijgt een
lekker vlot uiterlijk.
Seat heeft vanuit het opper
commando te Wolfsburg
de rol van sportieveling op
gedrongen gekregen in de
steeds groter wordende familie.
Niet dat die rol de Catalanen
(want dat zijn het, noem ze liever
geen Spanjaarden) onwelgevallig
is. Ze houden daar wel van een
potje stoeien op asfalt of grint en
blazen nu dan ook lekker mee in
het wereldkampioenschap toerwa-
gens, waarbij ze met hun diesels
aardig vooraan rijden. Uiteraard
onder een welgevallig oog van de
Wolfsburgers, die daar kennelijk
een fikse duit voor over hebben.
Het meedoen aan peperdure au
tosport heeft voor generalisten in
autoland alleen zin als je de duur
betaalde successen kunt laten af
stralen op je eigen producten. Die
moeten er dan natuurlijk wel een
beetje sportief uitzien en dat is de
huidige ontwerpchef van Seat, Luc
Donckerwolke, met de jongste edi
tie van de Ibiza aardig gelukt.
We hebben het hier over de vijf-
deurs familieversie, die met zijn
schuin lopende vouwen in de flan
ken doet denken aan de enige
mooie auto die Donckerwolke's
evenknie bij BMW, Chris Bangle,
ooit ontwierp: de Coupé Fiat. De
driedeurs Ibiza is nog een tikkeltje
vlotter, coupéachtig zelfs.
De nieuwe Ibiza is technisch de
voorloper van de volgende genera
tie Volkswagen Polo en dat is voor
die bestseller goed nieuws. De Ibi
za namelijk heeft een voortreffe
lijk onderstel gekregen dat tenmin
ste kwalitatief gelijke tred houdt
met grotere broer Golf - of in dit
geval dan Leon. Maar van de Golf
is alweer een volgende generatie
klaar, die op de Parijse salon begin
oktober debuteert.
De Ibiza is een prettig vlotte auto
geworden, met rijeigenschappen
die je mag verwachten op grond
van de Pruisische bevelen. Scherp
sturen, met een bekrachtiging die
van mij ietsje minder had mogen
zijn. Maar het is tegelijkertijd ook
een degelijke gezinsauto, die een
zeer behoorlijk binnenruimte com
bineert met een flinke koffer (van
af 292 liter, hoe groot dat wordt
met de bank plat weet niemand)
en dat alles op een wielbasis van
2,47 m. Zo groot wordt de volgen
de Polo dus ook.
De sympathie die de Ibiza met
zijn rijgedrag opeist, wordt ver
sterkt door de aangename aankle
ding. Het is gewoon mooi van bin
nen, zeker als je een versie kiest
waarbij dat allemaal hoofdzakelijk
zwart is.
We hadden eens een versie met
een minimum aan tierelantijnen
te gast (meestal zijn de pers-leen-
auto's jully loaded) waarbij zelfs de
buitenspiegels ouderwets zonder
inmenging van knopjes, draden
en elektromotoren versteld moes
ten worden.
Dat scheelt bijvoorbeeld gewicht
en wat dat betreft hebben de be
trokken ingenieurs (hoeveel Catala
nen en hoeveel Duitsers dat zijn
weet je nooit) ook goed werk ge
daan.
De nieuwe Ibiza's zijn gemiddeld
zowat 50 kilo lichter dan de voor
gaande modellen en dat is prijzens
waardig.
Wij reden met de op één na
lichtst gemotoriseerde versie, een
1,4-1 zestienklepper van 85 pk en
daar kan je goed mee uit de voe
ten. De driepits 1,2 van 70 pk lijkt
me wat te iel (en zo weten we ook
wat te rumoerig), de 1,6 met 105
pk natuurlijk weldadig maar niet
per se noodzakelijk.
Onze 1,4-liter, naar verwachting in
ons land de bestverkochte motor,
spurt met zijn standaard vijfbak in
12,2 tellen naar de honderd en de
top ligt ruim boven wat hier is toe
gestaan.
Daarbij wil hij gemiddeld 6,2 liter
en dankt zijn C-label aan een uit
stoot van 149 gram koolzuurgas
per kilometer.
Deze Seat Ibiza 1,4 vijfdeurs is er
vanaf 14.695 euro, maar wie dat
echt nodig vindt, kan met die drie-
pitter Ibiza rijden vanaf 13.895. Lie
ver een beetje doorsparen, dan
heb je een leuke en vlotte, maar
ook erg praktische auto aan deze
Seat.
De Volkswagen EOS
nu extra
aantrekkelijk met
P) AWT® POPPE ....wie anders
www.outopoppe.nl
3400,-voordeel!
Vlissingeri Terneuzen zcKï,
Tel. (0118)424000 Tel.'(0115) 047333 W<'
door Joeri Wisse
Of makelaar Anton van
der Weele ook in surf
planken voor koeien
doet, was de vraag. „Daar begreep
ik natuurlijk niets van", zegt Van
der Weele. Bleek dat er 'n grapje
met hem werd uitgehaald, geba
seerd echter op ware gebeurtenis
sen. „Het was bizar toeval", con
cludeert hij achteraf. De grappen
maker had zich laten inspireren
door twee voorvallen op onge
veer dezelfde plaats en tijd.
Het begon in Colijnsplaat, waar
een koe losbrak. Het beest beland
de in de Oosterschelde en zwom
een paar uur later langs Zierikzee,
waar hij weer aan de kant werd
gehaald. Ongeveer tegelijkertijd
reed een medewerker van Van
der Weele met de klassieke 'pr-au-
to' van het makelaarskantoor
over de Zeelandbrug. Maar door
de harde wind verdween het re
clamebord in de Oosterschelde.
Alsof de koe een reddingsboei
kreeg toegeworpen: „Vandaar het
grapje met de surfplank voor
koeien."
De Ford F2 van Van der Weele
raakt beslist niet elke dag in zulke
avonturen verzeild. „Ik gebruik
'm om eens wat grote dingen als
een kast te verhuizen."
De Ford F2 deed jaren dienst als 'pr-auto'.
foto Willem Mieras
'Opa' van der Weele neemt ook
wel eens zijn drie kleinzoons
mee voor een ritje in de Ameri
kaanse wagen uit 1950. Dat past
precies: het oude leren bankje is
net groot genoeg voor één volwas
sene en drie kinderen. De jon
gens vinden het maar wat leuk.
„Die oogjes beginnen te glunde
ren als ik zeg dat we wel een
rondje kunnen rijden", zegt hij.
„Het is Spartaans rijden, maar dat
vinden ze juist wel leuk."
De Ford is voor een heel ander
doel aangeschaft. „Ik heb 'm in
1992 gekocht als pr-auto voor het
makelaarskantoor. Hij stond dan
op de locatie van een nieuw
bouwproject of hij reed mee bij
de ronde van Midden Zeeland.
Toen ik stopte met de makelaar
dij, nam ik de F2 privé over."
De inwoner van Colijnsplaat
kocht de pick-up uit een failisse-
ment van meubelhandelaar. Het
krantenbericht dat aandacht be-
steedt aan de veiling heeft hij be
waard. Daar staat de rode auto
omschreven als 'fabelachtig mooi
gerestaureerd'.
Het moet gezegd worden: de wa
gen ziet er nog steeds keurig uit.
Glimmen, dat doet-ie niet. ,,'t Is
een functionele auto, die hoefje
niet te poetsen."