Auto Seat maakt de Ibiza vlotter Klassieke pick-up biedt functioneel plezier mms PZC Vrijdag 22 augustus 2008 1 5 Ï»S« i*S De nieuwe Seat Ibiza: voorproefje van de nieuwe Volkswagen Polo. i inf foto Robbert Keegel Seat, de actieve Spaanse dochter van Volkswagen (dat op zijn beurt tegenwoordig dochter van Porsche is), wordt frivoler. Zelfs de wat saaie Ibiza krijgt een lekker vlot uiterlijk. Seat heeft vanuit het opper commando te Wolfsburg de rol van sportieveling op gedrongen gekregen in de steeds groter wordende familie. Niet dat die rol de Catalanen (want dat zijn het, noem ze liever geen Spanjaarden) onwelgevallig is. Ze houden daar wel van een potje stoeien op asfalt of grint en blazen nu dan ook lekker mee in het wereldkampioenschap toerwa- gens, waarbij ze met hun diesels aardig vooraan rijden. Uiteraard onder een welgevallig oog van de Wolfsburgers, die daar kennelijk een fikse duit voor over hebben. Het meedoen aan peperdure au tosport heeft voor generalisten in autoland alleen zin als je de duur betaalde successen kunt laten af stralen op je eigen producten. Die moeten er dan natuurlijk wel een beetje sportief uitzien en dat is de huidige ontwerpchef van Seat, Luc Donckerwolke, met de jongste edi tie van de Ibiza aardig gelukt. We hebben het hier over de vijf- deurs familieversie, die met zijn schuin lopende vouwen in de flan ken doet denken aan de enige mooie auto die Donckerwolke's evenknie bij BMW, Chris Bangle, ooit ontwierp: de Coupé Fiat. De driedeurs Ibiza is nog een tikkeltje vlotter, coupéachtig zelfs. De nieuwe Ibiza is technisch de voorloper van de volgende genera tie Volkswagen Polo en dat is voor die bestseller goed nieuws. De Ibi za namelijk heeft een voortreffe lijk onderstel gekregen dat tenmin ste kwalitatief gelijke tred houdt met grotere broer Golf - of in dit geval dan Leon. Maar van de Golf is alweer een volgende generatie klaar, die op de Parijse salon begin oktober debuteert. De Ibiza is een prettig vlotte auto geworden, met rijeigenschappen die je mag verwachten op grond van de Pruisische bevelen. Scherp sturen, met een bekrachtiging die van mij ietsje minder had mogen zijn. Maar het is tegelijkertijd ook een degelijke gezinsauto, die een zeer behoorlijk binnenruimte com bineert met een flinke koffer (van af 292 liter, hoe groot dat wordt met de bank plat weet niemand) en dat alles op een wielbasis van 2,47 m. Zo groot wordt de volgen de Polo dus ook. De sympathie die de Ibiza met zijn rijgedrag opeist, wordt ver sterkt door de aangename aankle ding. Het is gewoon mooi van bin nen, zeker als je een versie kiest waarbij dat allemaal hoofdzakelijk zwart is. We hadden eens een versie met een minimum aan tierelantijnen te gast (meestal zijn de pers-leen- auto's jully loaded) waarbij zelfs de buitenspiegels ouderwets zonder inmenging van knopjes, draden en elektromotoren versteld moes ten worden. Dat scheelt bijvoorbeeld gewicht en wat dat betreft hebben de be trokken ingenieurs (hoeveel Catala nen en hoeveel Duitsers dat zijn weet je nooit) ook goed werk ge daan. De nieuwe Ibiza's zijn gemiddeld zowat 50 kilo lichter dan de voor gaande modellen en dat is prijzens waardig. Wij reden met de op één na lichtst gemotoriseerde versie, een 1,4-1 zestienklepper van 85 pk en daar kan je goed mee uit de voe ten. De driepits 1,2 van 70 pk lijkt me wat te iel (en zo weten we ook wat te rumoerig), de 1,6 met 105 pk natuurlijk weldadig maar niet per se noodzakelijk. Onze 1,4-liter, naar verwachting in ons land de bestverkochte motor, spurt met zijn standaard vijfbak in 12,2 tellen naar de honderd en de top ligt ruim boven wat hier is toe gestaan. Daarbij wil hij gemiddeld 6,2 liter en dankt zijn C-label aan een uit stoot van 149 gram koolzuurgas per kilometer. Deze Seat Ibiza 1,4 vijfdeurs is er vanaf 14.695 euro, maar wie dat echt nodig vindt, kan met die drie- pitter Ibiza rijden vanaf 13.895. Lie ver een beetje doorsparen, dan heb je een leuke en vlotte, maar ook erg praktische auto aan deze Seat. De Volkswagen EOS nu extra aantrekkelijk met P) AWT® POPPE ....wie anders www.outopoppe.nl 3400,-voordeel! Vlissingeri Terneuzen zcKï, Tel. (0118)424000 Tel.'(0115) 047333 W<' door Joeri Wisse Of makelaar Anton van der Weele ook in surf planken voor koeien doet, was de vraag. „Daar begreep ik natuurlijk niets van", zegt Van der Weele. Bleek dat er 'n grapje met hem werd uitgehaald, geba seerd echter op ware gebeurtenis sen. „Het was bizar toeval", con cludeert hij achteraf. De grappen maker had zich laten inspireren door twee voorvallen op onge veer dezelfde plaats en tijd. Het begon in Colijnsplaat, waar een koe losbrak. Het beest beland de in de Oosterschelde en zwom een paar uur later langs Zierikzee, waar hij weer aan de kant werd gehaald. Ongeveer tegelijkertijd reed een medewerker van Van der Weele met de klassieke 'pr-au- to' van het makelaarskantoor over de Zeelandbrug. Maar door de harde wind verdween het re clamebord in de Oosterschelde. Alsof de koe een reddingsboei kreeg toegeworpen: „Vandaar het grapje met de surfplank voor koeien." De Ford F2 van Van der Weele raakt beslist niet elke dag in zulke avonturen verzeild. „Ik gebruik 'm om eens wat grote dingen als een kast te verhuizen." De Ford F2 deed jaren dienst als 'pr-auto'. foto Willem Mieras 'Opa' van der Weele neemt ook wel eens zijn drie kleinzoons mee voor een ritje in de Ameri kaanse wagen uit 1950. Dat past precies: het oude leren bankje is net groot genoeg voor één volwas sene en drie kinderen. De jon gens vinden het maar wat leuk. „Die oogjes beginnen te glunde ren als ik zeg dat we wel een rondje kunnen rijden", zegt hij. „Het is Spartaans rijden, maar dat vinden ze juist wel leuk." De Ford is voor een heel ander doel aangeschaft. „Ik heb 'm in 1992 gekocht als pr-auto voor het makelaarskantoor. Hij stond dan op de locatie van een nieuw bouwproject of hij reed mee bij de ronde van Midden Zeeland. Toen ik stopte met de makelaar dij, nam ik de F2 privé over." De inwoner van Colijnsplaat kocht de pick-up uit een failisse- ment van meubelhandelaar. Het krantenbericht dat aandacht be- steedt aan de veiling heeft hij be waard. Daar staat de rode auto omschreven als 'fabelachtig mooi gerestaureerd'. Het moet gezegd worden: de wa gen ziet er nog steeds keurig uit. Glimmen, dat doet-ie niet. ,,'t Is een functionele auto, die hoefje niet te poetsen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15