Buitenland Woestijn rukt op in verdrogend Spanje 'Een wonder dat er overlevenden zijn' Beatles krijgen eigen plein in Hamburg Negen gevangenen geëlektrocuteerd Madrid komt jaren na ondertekenen verdrag met maatregelen. Israël waarschuwt zijn burgers in buitenland 50.000 Nepalezen vluchten na breuk dam Elf keer levenslang voor veroorzaker ramp 'Geen communie bij steun abortus' Spanje reageert verslagen op vliegramp in Madrid. PZC Donderdag 21 augustus 2008 7 HAMBURG - Hamburg krijgt een Beatlesplein, naar eigen zeggen als eerste stad ter wereld. Het plein be vindt zich tussen de Reeperbahn en de Grosse Freiheit, waar de clubs stonden waar de toen onbe kende Beatles in i960 avond aan avond optraden. Het met graniet betegelde plein stelt een langspeel plaat voor en in de groeven tussen de granietplaten staan de titels van zeventig Beatles-liedjes gegraveerd. YAOUNDE - Negen gedetineerden zijn in Kameroen tijdens een vluchtpoging geëlektrocuteerd. Ze hadden geprobeerd een hek dat onder stroom stond te beklim men. Als gevolg van de elektrocu- tie brak brand uit, waardoor twin tig andere gevangenen ernstige brandwonden opliepen. Het dra ma speelde zich af in een van de grootste gevangenissen van Kame roen in Douala. door onze correspondent Henk van den Boom BARCELONA - Twaalf jaar na onder tekening van het VN-verdrag waar in zeventig landen maatregelen af spraken tegen de 'verwoestijning' van hun landen, heeft Spanje ein delijk een plan gepresenteerd. „Het heeft veel te lang geduurd, het gaat niet ver genoeg, maar het is beter dan niets", reageerden de Spaanse milieuorganisaties. Het programma van aanpak (PAND) lag al zo'n vijf jaar klaar, maar door tegenwerking van de landbouworganisaties, het toeris me en de bouwsector heeft het tot vandaag geduurd eer het gepubli ceerd werd in de Spaanse versie van de Staatscourant. Intussen is het proces van verwoestijning met rasse schreden verder gegaan. Vijf jaar geleden dreigde 31 pro cent van de Spaanse bodem te ver anderen in woestijnzand, inmid dels is dat al 37 procent. Van alle Europese landen wordt Spanje het ernstigst bedreigd. Vooral het zuid oosten, de provincies Alicante, Murcia en Almeria en het gebied ten zuiden van Madrid drogen uit. Hetzelfde geldt voor de Canari- sche Eilanden Tenerife, Gran Cana da, Lanzarote en Fuerteventura. Critici zijn verbaasd dat de rege ring met een plan van aanpak is ge komen zonder daar een prijskaart je aan te hangen. Het gaat om tien tallen miljarden euro's, en nergens wordt verteld waar dat geld van daan moet komen. De critici vre zen dan ook dat het voorlopig bij mooie woorden blijft. De grootste misser is volgens Theo Oberhuber van de milieufederatie Ecologistas en Acción, dat in dit plan geen maatregelen worden aangekon digd tegen de projectontwikke laars die grote delen vruchtbare grond volbouwen met tweede hui zen en golfbanen. „Het effect van de massa-urbanisatie op de ver woestijning wordt zwaar onder schat", aldus Oberhuber. Hij is wel blij dat er 'nu tenminste iets is' om zich aan vast te klampen, al is het 'te laat en niet voldoende'. De maatregelen die in het pro gramma worden genoemd zijn weinig verrassend. Zo weet ieder een al jaren dat herbebossing een noodzaak is om erosie tegen te gaan. Ook de aanbeveling de rivie ren weer door hun oorspronkelij ke bedding te laten lopen is zeer wenselijk, maar politiek onuitvoer baar. Tijdens de grote droogte afge lopen voorjaar ontstond er al een ernstige politieke crisis toen Valen cia een beetje water moest afstaan aan het droge Catalonië. Het verst gaat de regering in de regulering van de land- en tuinbouw. Eén van de meest dringende zaken is de modernisering van de berege ning, waardoor veel water kan worden bespaard. Landbouw is de grootste verbruiker van water, dat voor het grootste deel uit onder grondse voorraden wordt opge pompt. Verzilting van de bodem is daarvan weer het gevolg. De achtste VN-conferentie over dit thema, vorig jaar in Spanje, was een mislukking. De 200 lan den konden het zelfs niet eens worden over een summiere verho ging van de begroting van 17 mil joen euro voor de bestrijding van verwoestijning. De conferentie zelf kostte vier miljoen euro. Een schaapherder leidt zijn kudde over een droge vlakte. De woestijn rukt steeds verder op in Spanje en Madrid deed tot nu toe bijna niks. foto GPD JERUZALEM - Israël heeft zijn bur gers in het buitenland gewaar schuwd voor het gevaar van ont voeringen door Hezbollah. De waarschuwing staat op internet. Israëliërs wordt op het hart ge drukt niet in te gaan op aanbiedin gen voor zaken of amusement die 'onverwacht en aanlokkelijk' zijn. Donkere plekken moeten worden gemeden en verdachte types bui ten de hotelkamer gehouden. KATHMANDU - Ongeveer 50.000 mensen hebben hun toevlucht ge zocht in scholen en tempels nadat een dam in het zuiden van Nepal tijdens een tropische regenbui was bezweken. De dam in de rivier Saptakoshi kon de druk niet meer aan en barstte. Het aantal doden is nog onbekend. Volgens de woord voerder van een rampenteam zijn vijf dorpen blank komen te staan. De bewoners zijn geëvacueerd. LOS ANGELES - Een Amerikaan kreeg gisteren van de rechtbank in Los Angeles elf keer levenslang, omdat hij zijn auto op het spoor parkeerde en zo een treinongeluk veroorzaakte dat elf levens eiste. De man wilde zelfmoord plegen, maar bedacht zich op het laatste moment. Een trein botste op zijn auto, ontspoorde en ramde een trein op een ander spoor. VATICAANSTAD - Priesters moeten rooms-katholieken, vooral politici, die het in het openbaar opnemen voor legalisering van abortus, de communie weigeren. Dat zegt de Amerikaanse aartsbisschop Ray mond Burke in een gesprek met het Italiaanse blad Radici Cristiane (Christelijke wortels). Burke is sinds kort hoofd van de Apostoli sche Signatuur, het hoogste rechts college in de RK-Kerk. door onze correspondent Henk van den Boom MADRID - „Niets dat nog op een vliegtuig leek. Alleen maar wrak stukken vol verbrande lichamen", vertelt een ambulancearts. „We konden eerst niets doen omdat de brandweer lang moest wachten voordat ze de passagiers uit de wrakstukken konden halen. De hitte was ondraaglijk." Een andere hulpverlener beschrijft het onge luk als een 'hel'. Hij noemt het 'een wonder dat er nog overleven den zijn'. Spanje reageerde verslagen. De tele visiezenders zonden de hele mid dag en avond rechtstreekse versla gen uit. Steeds meer getuigen vul den de beelden aan van een van de afschuwelijkste vliegrampen die Spanje hebben getroffen. Familieleden kwamen naar de vliegvelden van Madrid en Gran Canaria in de hoop dat een van de weinige overlevenden hun geliefde zou zijn. Een vrouw stond op het vliegveld van Las Palmas te wach ten op haar kinderen. Toen ze hoorde dat het toestel waar ze in zaten was verongelukt, stortte ze in. De verslagenheid en het verdriet deden veel Spanjaarden terugden ken aan de aanslagen van 11 maart 2004 op de treinen in Madrid. Op de beide luchthavens waren teams van psychologen aanwezig om familieleden en vrienden van de slachtoffers bij te staan. Premier Rodriguez Zapatero en een aantal ministers onderbraken hun vakantie om de slachtoffers en reddingswerkers te ondersteu nen. De hulpoperatie kwam zeer snel op gang, maar door de enorme hit te van de brand (het toestel was net volgetankt) moesten eerst blus- helikopters worden ingezet omdat de brandweerwagens de wrakstuk ken niet dicht genoeg konden na deren. Pas drie en een half uur na het ongeluk kon worden begon nen met het bergen van de slacht offers. Pas toen werd de volle om vang van de ramp duidelijk.De meeste gewonden hadden derde graads verbrandingen en werden 'Toen ze hoorde dat het toestel waar ze in zaten was verongelukt, stortte ze in' naar ziekenhuizen in de hoofdstad gebracht. Spanair, volle dochter van het Scandinavische SAS, onderhoudt met zestig toestellen voornamelijk binnenlandse vluchten in Spanje. Het verongelukte vliegtuig was vijf tien jaar oud en werd negen jaar geleden overgenomen van de Kore aanse luchtvaartmaatschappij Ko rean Air. Het toestel had al vertra ging opgelopen vanwege een 'tech nisch probleem', aldus een woord voerder van Spanair. Volgens hem was de McDonnell Douglas in ja nuari nog gereviseerd. Sindsdien zouden zich geen incidenten meer hebben voorgedaan. Spanair maakte begin deze maand bekend 1100 van de 3700 perso neelsleden te ontslaan. Door de hoge brandstofkosten draait het be drijf slecht. De maatschappij had eerder al besloten te stoppen met intercontinentale vluchten. De laatste tien jaar kostte het Spaanse vliegverkeer in totaal 42 mensen het leven. Meestal ging het om ongelukken met kleine toe stellen. In de jaren zeventig en tachtig vielen er ruim duizend do den bij Spaanse vliegrampen. Het grootste drama voltrok zich op Te nerife op 27 maart 1977. Toen botste een KLM-toestel met een vliegtuig van Pan American. Bij die ramp vielen 585 doden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 7