Buitenland
Woestijn rukt op in verdrogend Spanje
'Een wonder dat er overlevenden zijn'
Beatles krijgen eigen
plein in Hamburg
Negen gevangenen
geëlektrocuteerd
Madrid komt jaren na
ondertekenen verdrag
met maatregelen.
Israël waarschuwt zijn
burgers in buitenland
50.000 Nepalezen
vluchten na breuk dam
Elf keer levenslang
voor veroorzaker ramp
'Geen communie bij
steun abortus'
Spanje reageert
verslagen op vliegramp
in Madrid.
PZC Donderdag 21 augustus 2008 7
HAMBURG - Hamburg krijgt een
Beatlesplein, naar eigen zeggen als
eerste stad ter wereld. Het plein be
vindt zich tussen de Reeperbahn
en de Grosse Freiheit, waar de
clubs stonden waar de toen onbe
kende Beatles in i960 avond aan
avond optraden. Het met graniet
betegelde plein stelt een langspeel
plaat voor en in de groeven tussen
de granietplaten staan de titels van
zeventig Beatles-liedjes gegraveerd.
YAOUNDE - Negen gedetineerden
zijn in Kameroen tijdens een
vluchtpoging geëlektrocuteerd. Ze
hadden geprobeerd een hek dat
onder stroom stond te beklim
men. Als gevolg van de elektrocu-
tie brak brand uit, waardoor twin
tig andere gevangenen ernstige
brandwonden opliepen. Het dra
ma speelde zich af in een van de
grootste gevangenissen van Kame
roen in Douala.
door onze correspondent
Henk van den Boom
BARCELONA - Twaalf jaar na onder
tekening van het VN-verdrag waar
in zeventig landen maatregelen af
spraken tegen de 'verwoestijning'
van hun landen, heeft Spanje ein
delijk een plan gepresenteerd.
„Het heeft veel te lang geduurd,
het gaat niet ver genoeg, maar het
is beter dan niets", reageerden de
Spaanse milieuorganisaties.
Het programma van aanpak
(PAND) lag al zo'n vijf jaar klaar,
maar door tegenwerking van de
landbouworganisaties, het toeris
me en de bouwsector heeft het tot
vandaag geduurd eer het gepubli
ceerd werd in de Spaanse versie
van de Staatscourant. Intussen is
het proces van verwoestijning met
rasse schreden verder gegaan.
Vijf jaar geleden dreigde 31 pro
cent van de Spaanse bodem te ver
anderen in woestijnzand, inmid
dels is dat al 37 procent. Van alle
Europese landen wordt Spanje het
ernstigst bedreigd. Vooral het zuid
oosten, de provincies Alicante,
Murcia en Almeria en het gebied
ten zuiden van Madrid drogen uit.
Hetzelfde geldt voor de Canari-
sche Eilanden Tenerife, Gran Cana
da, Lanzarote en Fuerteventura.
Critici zijn verbaasd dat de rege
ring met een plan van aanpak is ge
komen zonder daar een prijskaart
je aan te hangen. Het gaat om tien
tallen miljarden euro's, en nergens
wordt verteld waar dat geld van
daan moet komen. De critici vre
zen dan ook dat het voorlopig bij
mooie woorden blijft. De grootste
misser is volgens Theo Oberhuber
van de milieufederatie Ecologistas
en Acción, dat in dit plan geen
maatregelen worden aangekon
digd tegen de projectontwikke
laars die grote delen vruchtbare
grond volbouwen met tweede hui
zen en golfbanen. „Het effect van
de massa-urbanisatie op de ver
woestijning wordt zwaar onder
schat", aldus Oberhuber. Hij is wel
blij dat er 'nu tenminste iets is' om
zich aan vast te klampen, al is het
'te laat en niet voldoende'.
De maatregelen die in het pro
gramma worden genoemd zijn
weinig verrassend. Zo weet ieder
een al jaren dat herbebossing een
noodzaak is om erosie tegen te
gaan. Ook de aanbeveling de rivie
ren weer door hun oorspronkelij
ke bedding te laten lopen is zeer
wenselijk, maar politiek onuitvoer
baar. Tijdens de grote droogte afge
lopen voorjaar ontstond er al een
ernstige politieke crisis toen Valen
cia een beetje water moest afstaan
aan het droge Catalonië. Het verst
gaat de regering in de regulering
van de land- en tuinbouw. Eén
van de meest dringende zaken is
de modernisering van de berege
ning, waardoor veel water kan
worden bespaard. Landbouw is de
grootste verbruiker van water, dat
voor het grootste deel uit onder
grondse voorraden wordt opge
pompt. Verzilting van de bodem is
daarvan weer het gevolg.
De achtste VN-conferentie over
dit thema, vorig jaar in Spanje,
was een mislukking. De 200 lan
den konden het zelfs niet eens
worden over een summiere verho
ging van de begroting van 17 mil
joen euro voor de bestrijding van
verwoestijning. De conferentie
zelf kostte vier miljoen euro.
Een schaapherder leidt zijn kudde over een droge vlakte. De woestijn rukt steeds verder op in Spanje en Madrid deed tot nu toe bijna niks. foto GPD
JERUZALEM - Israël heeft zijn bur
gers in het buitenland gewaar
schuwd voor het gevaar van ont
voeringen door Hezbollah. De
waarschuwing staat op internet.
Israëliërs wordt op het hart ge
drukt niet in te gaan op aanbiedin
gen voor zaken of amusement die
'onverwacht en aanlokkelijk' zijn.
Donkere plekken moeten worden
gemeden en verdachte types bui
ten de hotelkamer gehouden.
KATHMANDU - Ongeveer 50.000
mensen hebben hun toevlucht ge
zocht in scholen en tempels nadat
een dam in het zuiden van Nepal
tijdens een tropische regenbui was
bezweken. De dam in de rivier
Saptakoshi kon de druk niet meer
aan en barstte. Het aantal doden is
nog onbekend. Volgens de woord
voerder van een rampenteam zijn
vijf dorpen blank komen te staan.
De bewoners zijn geëvacueerd.
LOS ANGELES - Een Amerikaan
kreeg gisteren van de rechtbank in
Los Angeles elf keer levenslang,
omdat hij zijn auto op het spoor
parkeerde en zo een treinongeluk
veroorzaakte dat elf levens eiste.
De man wilde zelfmoord plegen,
maar bedacht zich op het laatste
moment. Een trein botste op zijn
auto, ontspoorde en ramde een
trein op een ander spoor.
VATICAANSTAD - Priesters moeten
rooms-katholieken, vooral politici,
die het in het openbaar opnemen
voor legalisering van abortus, de
communie weigeren. Dat zegt de
Amerikaanse aartsbisschop Ray
mond Burke in een gesprek met
het Italiaanse blad Radici Cristiane
(Christelijke wortels). Burke is
sinds kort hoofd van de Apostoli
sche Signatuur, het hoogste rechts
college in de RK-Kerk.
door onze correspondent
Henk van den Boom
MADRID - „Niets dat nog op een
vliegtuig leek. Alleen maar wrak
stukken vol verbrande lichamen",
vertelt een ambulancearts. „We
konden eerst niets doen omdat de
brandweer lang moest wachten
voordat ze de passagiers uit de
wrakstukken konden halen. De
hitte was ondraaglijk." Een andere
hulpverlener beschrijft het onge
luk als een 'hel'. Hij noemt het
'een wonder dat er nog overleven
den zijn'.
Spanje reageerde verslagen. De tele
visiezenders zonden de hele mid
dag en avond rechtstreekse versla
gen uit. Steeds meer getuigen vul
den de beelden aan van een van
de afschuwelijkste vliegrampen
die Spanje hebben getroffen.
Familieleden kwamen naar de
vliegvelden van Madrid en Gran
Canaria in de hoop dat een van de
weinige overlevenden hun geliefde
zou zijn. Een vrouw stond op het
vliegveld van Las Palmas te wach
ten op haar kinderen. Toen ze
hoorde dat het toestel waar ze in
zaten was verongelukt, stortte ze
in.
De verslagenheid en het verdriet
deden veel Spanjaarden terugden
ken aan de aanslagen van 11 maart
2004 op de treinen in Madrid.
Op de beide luchthavens waren
teams van psychologen aanwezig
om familieleden en vrienden van
de slachtoffers bij te staan.
Premier Rodriguez Zapatero en
een aantal ministers onderbraken
hun vakantie om de slachtoffers
en reddingswerkers te ondersteu
nen.
De hulpoperatie kwam zeer snel
op gang, maar door de enorme hit
te van de brand (het toestel was
net volgetankt) moesten eerst blus-
helikopters worden ingezet omdat
de brandweerwagens de wrakstuk
ken niet dicht genoeg konden na
deren. Pas drie en een half uur na
het ongeluk kon worden begon
nen met het bergen van de slacht
offers. Pas toen werd de volle om
vang van de ramp duidelijk.De
meeste gewonden hadden derde
graads verbrandingen en werden
'Toen ze hoorde dat het
toestel waar ze in zaten was
verongelukt, stortte ze in'
naar ziekenhuizen in de hoofdstad
gebracht.
Spanair, volle dochter van het
Scandinavische SAS, onderhoudt
met zestig toestellen voornamelijk
binnenlandse vluchten in Spanje.
Het verongelukte vliegtuig was vijf
tien jaar oud en werd negen jaar
geleden overgenomen van de Kore
aanse luchtvaartmaatschappij Ko
rean Air. Het toestel had al vertra
ging opgelopen vanwege een 'tech
nisch probleem', aldus een woord
voerder van Spanair. Volgens hem
was de McDonnell Douglas in ja
nuari nog gereviseerd. Sindsdien
zouden zich geen incidenten meer
hebben voorgedaan.
Spanair maakte begin deze maand
bekend 1100 van de 3700 perso
neelsleden te ontslaan. Door de
hoge brandstofkosten draait het be
drijf slecht. De maatschappij had
eerder al besloten te stoppen met
intercontinentale vluchten.
De laatste tien jaar kostte het
Spaanse vliegverkeer in totaal 42
mensen het leven. Meestal ging
het om ongelukken met kleine toe
stellen. In de jaren zeventig en
tachtig vielen er ruim duizend do
den bij Spaanse vliegrampen. Het
grootste drama voltrok zich op Te
nerife op 27 maart 1977. Toen
botste een KLM-toestel met een
vliegtuig van Pan American. Bij
die ramp vielen 585 doden.