Economie Wegener ziet winst dalen Econoom: Lelijke mensen winnen minder met televisiespelletjes Voordelig overnachten deOndernemerm Hoe zet ik mijn bedrijf in ÉËÊk het middelpunt? KgB Meld Dw laatste nieuws aan de regio en méér. Mediaconcern wijt afname aan hoge reorganisatiekosten. Ook werknemers gediscrimineerd op hun uiterlijk. I B M lezersextra@pzc.wegener.nl PZC Donderdag 21 augustus 2008 15 Home Mijn Regio Mijn Bedrijf Mijn Netwerk Services deOndememer.nl is hét büsiness-to-business platform van Nederland met de focus op de regio. U vindt er bijvoorbeeld regionaal ondernemersnieuws, gemeentelijke en provinciale informatie, nieuws van bedrijven zelf en nog veel meer regionale informatie. Meld u dus nu gratis aan bij de grootste regionale kennisbron voor ondernemers. Gericht op succes DEN HAAG - Mediaconcern Weg ener heeft de nettowinst over het eerste halfjaar met ruim 40 pro cent zien dalen tot 13,9 miljoen eu ro. De uitgever van regionale dag bladen als de PZC en BN/De Stem wijt de winstafname aan reorgani satiekosten. Daarnaast heeft de da ling van inkomsten uit perso neelsadvertenties zich in de eerste helft van dit jaar versterkt doorge zet, aldus het concern gisteren. De reorganisatiekosten drukten het bedrijfsresultaat, dat daalde van 37,8 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2007 tot 25,4 miljoen in dezelfde periode van dit jaar. Het concern kondigde eerder dit jaar een omvangrijk reorganisatie plan aan, waarbij vierhonderd ba nen zouden sneuvelen. Het plan stuitte op fel verzet bij de Weg- ener-dagbladen, waar tachtig ba nen op de tocht kwamen te staan. 155 De nettowinst van Wegener over het eerste halfjaar is met ruim 40 procent gedaald tot 13,9 mil joen euro. Het mediaconcern wijt dat aan reorganisatiekosten. De rendementseis van 20 procent ging onder druk van stakingsacties bij de regionale kranten van tafel. Rond 1 september, als de tussen di rectie en personeel overeengeko men 'afkoelingsperiode' afloopt, moeten de contouren van een nieuw reorganisatieplan duidelijk worden. Er zal dan een nieuwe rendementseis worden gesteld. De omzet van het mediaconcern, dat grotendeels in handen is van de Britse investeringsmaatschappij Mecom, liet over de eerste zes maanden een lichte stijging zien van 3 procent en kwam uit op 355.5 miljoen euro. De huis-aan-huisbladen van Wegener behaalden een omzetgroei dankzij de stijging van lokale adverten tie-inkomsten. Mecom zelfheeft in het eerste half jaar een nettoverlies van 18 mil joen pond sterling (22,7 miljoen eu ro) geleden. Een jaar eerder kwam het verlies uit op 17 miljoen pond. Dankzij de overname van het Ne derlandse Wegener en de Duitse uitgever Berliner Verlag groeide de omzet van Mecom met 85 procent tot 769,5 miljoen pond. Het Britse concern kocht de afgelo pen jaren behalve in Nederland en Duitsland ook uitgeverijen in Po len, Denemarken en Noorwegen. door Thomas Olivier DEN HAAG - Slecht nieuws voor le lijke tv-spelletjesfanaten: zij wor den gediscrimineerd om hun uiter lijk en gaan daardoor structureel met minder geld naar huis. Dat blijkt uit een onderzoek van Jeroen van de Ven, econoom aan de Universiteit van Amsterdam. Hij bestudeerde samen met Britse collega's talloze afleveringen van het tv-spel 'Deelt-ie het of dee!t-ie het niet?'. In het spel, dat in 2002 werd uitge zonden op de Nederlandse televi sie, moeten vijf kandidaten vragen beantwoorden. Elke ronde wordt een kandidaat weggestuurd door een van de andere deelnemers. De minst aantrekkelijke kandidaat werd twee keer zo vaak wegge stemd ondanks een even goede prestatie. Daarnaast ging de lelijk ste deelnemer gemiddeld met 300 euro minder naar huis. Dat aantrekkelijke werknemers meer geld verdienen was al be kend. Maar volgens Van de Ven en zijn medeonderzoekers bleek uit die onderzoeken niet waarom mooie mensen to tot 15 procent meer verdienen. Dat zou kunnen komen doordat de knappe werkne mers productiever zijn en zij meer zelfvertrouwen hebben of omdat lelijke werknemers worden gedis crimineerd. Uit de analyse van de spelletjes show blijkt volgens de onderzoe kers definitief dat het verschil in winst veroorzaakt wordt door dis criminatie op uiterlijk. Overigens zijn de minst aantrekke lijke deelnemers niet de enigen die nadeel ondervinden. Ook de ande re spelers zijn slechter af doordat zij niet altijd de slechtst presteren de kandidaat het spel uitsturen maar de minst aantrekkelijke. Voor algemene vragen over LezersExtra BB ^B 31 B^F B m 0 B I I Bk flBhb Bh^^P Belgie- Antwerpen België - Brugge F Duitsland - Dusseldorf Luxemburg- Clervaux Frankrijk - Beaune Nederland - Noordwijkerhout Nederland-Renesse Nederland-Elspeet U kunt in uitstekende hotels, steeds inclusief uitgebreid ontbijt overnach ten! Genieten op een moment dat het u het beste uitkomt, op een bestemming die u dan kiest! Dan is deze actie zeker iets voor u! Uw dagblad heeft voor u meer dan 80 uit stekende hotels geselecteerd in Nederland, België, Luxem burg, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Met de door u bestelde hotelcheque, kunt u vervolgens bij één van de hotels boeken voor slechts 30,-* per persoon, per nacht, inclusief uitge breid ontbijt o.b.v. twee personen in een tweepersoonskamer. Wij geven u hiermee de laagste prijs garantie! Hoe u gebruik kunt maken van dit aanbod? Ga eerst naar onze webwinkel www.brabantsdagblad.nl/ webwinkel categorie "reizen" en bekijk nu bij 'hotelcheque' ons totale aanbod. Bestel bij een willekeurig hotel één of meerdere ho telcheques. U betaalt 10 voorschot per cheque/per overnachting. Deze hotelcheque(szijn niet gebonden aan één hotel. (U hebt 1 cheque nodig per overnachting van 2 personen). Let op: ieder hotel heeft zijn eigen boekings- voorwaarden die u kunt vinden bij de hotels. De hotelcheque(s) worden binnen 10 werkdagen na ont vangst van uw betaling toegestuurd. De hotelcheque(s) staan niet op naam en zijn geldig tot eind juni 2009. U kunt zelf reserveren. Hierbij krijgt u het reserverings nummer. Dit nummer vult u in op de hotelcheque(s). Beess&ssmmgiiaa&^aseatBmmBmsgaa&ssmsgsBsaammBis&g^&MmttSBiSBamgaattBamsgBaBmB U gaat op de gereserveerde datum naar het hotel. Het nog openstaande bedrag van 25,- per persoon, per nacht 50,-totaal) betaalt u rechtstreeks aan het hotel. Informatie reserveren H ikboeksnel op www.pzc.nl/webwinkel Indien u niet via internet de informatie over de hotels kunt bekijken of uw cheques kunt bestellen, neemt u dan tijdens kantooruren (maandag t/m vrijdag van 08.30 uur tot 12.15 uur) contact op met Partners Promotions 0117 420809 of bestel via onderstaande bon. BON HOTELCHEQUES Vul onderstaand bestelformulier volledig in en stuur dit naar Partners Promotions 3000, Postbus 5 - 4527 ZG Aardenburg. Of mail uw gegevens door naar hotelactie@wegener.nl VOORLETTERS VOORNAAM NAAM OM OV ADRES POSTCODE PLAATS TELEFOON EMAIL ik bestel(aantal) Cheque(s) en betaal 10,- voorschot per cheque. Ik stort het bedrag van op Postbank rek.nr. 3578279 van Partners Promotions te Aardenburg met vermelding: "Hotelcheques WG". Binnen de 10 dagen na ontvangst van uw bestelling en uw storting, ontvangt u de cheque(s). Datum Handtekening: De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. Op alle informatie die u aan ons verstrekt is de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing. In het colofon van de krant en op www.pzc.nl treft u nadere informatie aan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15