Rondscheuren in de Zeelandhallen
A
20
Karten, een goed
alternatief op druilerige
zomerdagen.
door Daisy van Poelje
GOES - Het geluid van gierende
banden en voorbij zoevende karts.
Op een regenachtige middag is het
druk op de kartbaan bij de Zee
landhallen in Goes.
Dirk de Bock (37) uit Sint-Niklaas
(België) baat drie maanden per
jaar de kartbaan in Goes uit. „Ik
ben hier reeds 11 jaar actief Drie
jaar daarvoor had ik al een kart
baan in Oostende. In die tijd
kwam karten net een beetje op en
ik zag dat er in België markt voor
was. Andere kartbanen draaiden
goed, dus ik was al snel geïnteres
seerd. Uiteindelijk was ik er als
één van de eersten bij", vertelt hij.
„Helaas moesten wij na drie jaar
weg uit Oostende. Mijn bedrijf pas
te niet meer in die omgeving. Via
via kwam ik bij de Zeelandhallen
terecht. Ik hoorde dat zij in de zo
mermaanden weinig evenemen
ten hadden en dat er dan ruimte
over is. En deze stap bleek een
groot succes", vervolgt de Bock.
Een goede locatie heeft hij nu ze
ker en dat merkt De Bock goed.
„Overdag hebben we voorname
lijk veel toeristen en in de avondu
ren zijn er juist weer meer Zeeuw-
en. De leeftijd maakt niet zo veel
uit, zolang men maar langer is dan
Mitchell van Waveren bereidt zich voor op de revanche, foto Daisy van Poelje
één meter vijftig. Als men kleiner
is kan men niet bij de pedalen. Bij
andere banen hebben ze soms kin-
derkarts, maar dat is voor mij niet
rendabel."
De leeftijdscategorie voor karten
ligt voornamelijk tussen de 18 en
38 jaar. Op de vraag waarom de
Bock een hoge entreeprijs han
teert, zegt hij: „Veertien euro voor
vijftien minuten lijkt aan de hoge
kant, maar dat valt wel mee. Bij an
deren krijg je voor dat geld vaak
maar 12 minuten. En je moet na
tuurlijk rekening houden met de
benzinekosten en het feit dat ik de
ruimte moet huren en de karts
moet onderhouden. Dat moet ik
helaas doorberekenen aan de klan
ten. Dat is de reden dat er minder
'Zo meteen ga ik nog een
keer en dan ga ik wel
winnen!'
jongeren komen. Zij hebben niet
zo veel te besteden."
Toch is het vooroordeel dat karten
Prijzen en informatie
Openingstijden: van 20 juni tot 15 september elke dag van 14.00 tot
23.00 uur.
Een race kost 14 euro per persoon en duurt 15 minuten.
Race-overalls en helmen zijn bij de prijs inbegrepen.
De karts zijn geschikt voor iedereen boven de 1 meter 50.
De karts hebben een vermogen van 200 CC en rijden zo'n 70 kilometer
per uur.
Op de baan mogen maximaal 12 personen per keer rijden.
Karten is op eigen risico.
Het circuit heeft een oppervlakte van 4500 vierkante meter en de baan-
lengte is tussen de 700 en 800 meter.
Parkeren bij de Zeelandhallen kost 3,50 euro. Voor wie gaat karten geldt
een tarief van 1,80 euro.
Adres: Indoor Karting Zeelandhallen Goes, Da Vinciplein 1, Goes,
Tel: 0113-25 04 63; www.kartinggoes.com.
een mannensport is niet onte
recht. „Er komen niet erg veel
vrouwen. Ze denken dat het moei
lijk is, maar dat valt wel mee. Het
is gewoon gas, remmen en stu
ren."
De sport lijkt gevaarlijk, maar ook
dat valt wel mee. De Bock legt uit:
„De karts gaan zo'n 70 kilometer
per uur, maar door de jaren heen
is de techniek steeds verder verbe
terd. Zo ligt de benzinetank tegen
woordig niet meer bij de motor.
Ook zit er een rand om de kart
heen. Grote ongelukken heb ik ge
lukkig nog nooit meegemaakt.
Mensen moeten niet over de eigen
grenzen heen gaan."
Voordat er in de kart gestapt mag
worden, krijgen rijders een helm
en pak aangemeten en krijgt men
een korte uitleg over de verschil
lende vlaggen en tekens. Als men
zich niet aan de regels houdt,
wordt de zwarte vlag omhoog ge
houden en moet men van de
baan.
Mitchell van Waveren (12) uit Bo
degraven is hier voor het eerst.
„We zijn hier met het gezin op va
kantie bij de Barijaard. Omdat het
niet echt lekker weer is, gingen we
vandaag karten. Ik heb het al eens
vaker gedaan, maar nog nooit hier.
De baan hier is wel goed en de
karts gaan echt snel. Ik ben maar
één keer tegen de kant gegaan. De
ze keer ben ik vierde geworden,
maar zo meteen ga ik nog een keer
en dan ga ik wel winnen."
De karts in de Zeelandhallen gaan zo'n 70 kilometer per uur.
foto Dirk-Jan Gjeltema