WEEAl
Iedereen kent
vlas, maar
geen lijnzaad
Modern verkeer in oude
Sophiahaven groeit fors
Tocht levert
3000 euro op
Dirigent Knuist in het zonnetje
Oud-vlassers worden
bestookt met vragen
tijdens drukke vlasdag.
Plan Wissenkerke doet
kwaliteitsverbetering
geen geweld aan.
12 Maandag 18 augustus 2008 PZC
MIDDELBURG - De motortocht door
midden-Zeeland van afgelopen za
terdag, heeft bijna drieduizend eu
ro opgeleverd. Het geld gaat naar
een hulpproject op de Molukken.
Organisator Wilfred Vreeke over
weegt om de tocht volgend jaar
weer te houden.
Van hamer tot aggregaat!
Verkoop, verhuur en reparatie
van kwaliteitsgereedschappen.
Livingstoneweg 14 Goes
0113-561298 info@depagoes.nl
DREISCHOR - Dirigent Jaap Knuist is zaterdagmiddag tijdens het traditionele
concert ter afsluiting van de Dreischorse vlasdag in het zonnetje gezet. Uit
handen van voorzitter Cees Versnel van stichting Musi Voca kreeg Knuist
een 'gouden' medaille omdat hij voor de twintigste keer het Vlasdagorkest
- een gelegenheidsorkest - leidde. foto Marijke Folkertsma
door Piet Kleemans
DREISCHOR - Iedereen kent het ge
was vlas. Maar wat je er allemaal
mee kunt doen is een stuk minder
bekend. De oud-vlassers die zater
dag tijdens de jaarlijkse vlasdag in
Dreischor oude technieken demon
streerden, werden bestookt met
vragen.
Geïnteresseerd luistert de vrouw -
afgaand op de tongval afkomstig
uit de Randstad - naar de uitleg
van oud-vlasser Rinus Quist (78).
Hij heeft tijdens de vlasdag zo'n
beetje een dagtaak aan het beant
woorden van vragen en dat geldt
ook voor collega-vraagbaak Peter
Rentier. „Iedereen kent het gewas,
maar weinigen weten wat er alle
maal van vlas gemaakt wordt.
Neem bijvoorbeeld het lijnzaad
dat uit het vlas wordt geperst. De
meeste mensen hebben geen idee
waarvoor dat wordt gebruikt, ter
wijl er heel wat toepassingen zijn."
Quist beaamt het grif „Het is on
der meer een belangrijk onderdeel
van linoleum-vloerbedekking."
Rond vlas bestaan ook heel wat
misverstanden, heeft Quist in al
die jaren vlasdag geleerd. „Van vlas
wordt linnen gemaakt en de mees
te mensen denken dat daarbij de
binnenkant van de stengel ge
bruikt wordt, terwijl het juist de
buitenkant is." Quist wordt niet
moe uit te leggen dat vlas een van
de weinige grondstoffen is waar
van niets ongebruikt blijft. Het kaf
van het vlas wordt gebruikt in vee
voeder. Zacht afval van de vlassten
gel wordt gebruikt als vulling van
onder meer stoelzittingen. Houtig
afval van de stengel wordt ver
werkt in houtvezelplaten. Vlas
wordt verder gebruikt voor het ma
ken van touw. Van vlasgaren
wordt linnen gemaakt. „En dat is
een ijzersterke stof', zo steekt
Quist de loftrompet over het mate
riaal.
Dat Quist en zijn collega's jaar in,
jaar uit tijdens de vlasdag hun vlas-
verhaal moeten vertellen deert
hen allerminst. Sterker nog, het is
een erezaak.
Oud-vlassers zijn trots op 'hun'
vlas. Het aantal mensen dat in de
vlasverwerking heeft gewerkt en
daarvan kan getuigen op de vlas
dag wordt steeds kleiner. Anno
2008 staan er op de vlasdag nog
drie oud-vlassers: Rinus en Piet
Quist en Freek Roggeband. Ze wor
den terzijde gestaan door 'jonkies'
als Peter Rentier. „Maar ik heb het
verhaal ondertussen ook al heel
vaak verteld. De kennis wordt
goed overgedragen."
Oud-vlassers fungeren tijdens de
jaarlijkse vlasdag in Dreischor als
ambassadeurs van het gewas. Ze
dragen hun kennis over op jonge
re dorpsgenoten.
..niiTjntiasüsnibiöoDob'hrljï jwi
Drieënveertig jaar geleden
werd het al geroepen: in
Zierikzee moet meer ruimte
komen voor voetgangers en
het autoverkeer moet strikt
aan banden worden gelegd.
door Piet Kleemans
De noodkreet van de
ANWB in 1965 leidde
uiteindelijk tot een Ver
keersplan van de ge
meente Zierikzee. In de jaren tach
tig lanceerde de gemeente Zierik
zee het Verkeers Circulatie Plan
(VCP).
In de jaren negentig deed men het
nog eens dunnetjes over en zag
het Verkeers Structuur Plan (VSP)
het levenslicht. De nieuwe ge
meente Schouwen-Duiveland atta
queert het aloude probleem nu
met het Verkeersplan Zierikzee.
Modern verkeer in oude straatjes
blijkt een repeterend probleem.
Wie weet, misschien hebben koet
siers weieens geklaagd over te krap
pe bochten en klaagden de Zierik-
zeeënaars in vroeger tijden over
paardenpoep op straat.
In de jaren zestig was het, zoals
aangestipt, de ANWB die alarm
sloeg. Tot schrik van de midden
stand, want die wilde de klanten
juist de stad in lokken.
Wat volgde was eenrichtingsver
keer voor een betere doorstroming
en het - protesten van winkeliers
ten spijt - afsluiten van enkele stra
ten in het centrum voor gemotori
seerd verkeer.
In de jaren tachtig was het de Ac
tiegroep Havenkwartier die de dis
cussie over het gemotoriseerd ver
keer aanslingerde. De actiegroep
kwam in 1983 met een eigen ver
keersplan.
De gemeente huurde vervolgens
adviesbureau Goudappel en Cof-
feng in - hetzelfde bureau dat ook
nu weer in de arm genomen is
voor het Verkeersplan - om de
ideeën van de actiegroep te toet
sen. Een jaar later was er het VCP
en dat werd nog hetzelfde jaar
weer net zo makkelijk in de prul
lenbak gegooid. Wel werd overge
gaan tot het creëren van een loops-
tratengebied in het Zierikzeese cen
trum. De actiegroep was bitter te
leurgesteld en sprak bij monde
van voorzitter Leo 't Mannetje van
'politiek gekonkel dat leidde tot
een lekenbeslissing waar het ge
zond verstand had moeten zegevie
ren'. Het idee, gelanceerd in het
bijna tien jaar later gepresenteerde
VSP, om het Havenplein buiten
het hoogseizoen om te vormen
van parkeerplein tot 'verblijfsge-
bied' leed schipbreuk. Het idee
joeg de binnenstadsondernemers
de gordijnen in. Zij zagen het
schrikbeeld voor zich van klanten
die wegblijven. Exit VSP.
Het was Havenkwartier-bewoner
lan Peter van der Nagel die in
2004 met een plan voor het rege
len van het verkeer in dit kwetsba
re stukje Zierikzee kwam. Waarop
'De gemeente zoekt de
balans tussen leefbaarheid
en bereikbaarheid'
de gemeente wederom Goudappel
en Coffeng inhuurde om onder
zoek te doen. Resultaat: het Ver
keersplan Zierikzee. Fel onder
vuur genomen door de kersverse
Vereniging Bewonersbelangen Bin
nenstad Zierikzee (BBZ).
Wat maakt het probleem nou zo
weerbarstig? „Interessante vraag",
zo houdt Jaap Kik van Goudappel
en Coffeng de boot af
Volgens Pieter van Traa van BBZ
is het eigenlijk helemaal niet zo
moeilijk. „Je moet gewoon een
keer resoluut ingrijpen. Zierikzee
is niet geschikt voor modern ver
keer. Als je de stad leefbaar wilt
houden, moet je het verkeer dras
tisch terugdringen. Wat dat betreft
vind ik het wel een belangrijke
kentering dat de middenstand niet
langer mordicus tegen een autovrij
of autoluw centrum is."
Tot nu toe is met alle plannen vol
gens Van Traa niet veel meer ge
beurd dan schuiven met eenrich
tingsverkeer en parkeerplaatsen.
„En het kan echt anders. In steden
als Willemstad en Naarden-Ves-
ting bijvoorbeeld mogen alleen in
woners met de auto de stad in. En
je merkt dat dat een heel ander kli
maat schept in zo'n binnenstad."
De gemeente staat, stelt Paul van
Tuil van de gemeente Schou
wen-Duiveland, een ander insteek
voor. „De structuurvisie van 2002
is voor ons als gemeente de lei
draad. Eén van de belangrijkste
thema's van beleid daarin is het
versterken van de centrumfunctie
van Zierikzee. Wij willen niet in
één keer het centrum van Zierik
zee afsluiten. De gemente zoekt de
balans tussen leefbaarheid en be
reikbaarheid."
Het Verkeersplan moet nog wor
den vastgesteld. Vanavond houdt
BBZ onder de Beuse in hartje Zie
rikzee een bijeenkomst waarin
wordt ingegaan op het gemeente
lijk verkeersplan. De gemeente
raad zal er donderdag 28 augustus
een oordeel over vellen.
Drukte op het Havenplein. De gemeente wil het centrum autoluw maken.
foto Marijke Folkertsma
door Mieke van der Jagt
WISSENKERKE - Recreatiebedrijf
Roompot Marina, dat de Sophiaha
ven bij Wissenkerke als jachtha
ven exploiteert, wil de haven met
twintig procent uitbreiden. Waar
nu volgens het bestemmingsplan
niet meer dan 324 ligplaatsen voor
jachten zijn, moeten er een kleine
honderd bijkomen. Architectenbu
reau Rothuizen Van Doorn 't
Hooft (RDH) heeft daarvoor een
plan gemaakt, dat onlangs in de ge
meenteraad van Noord-Beveland
werd gepresenteerd.
Roompot Manna wilde de jachtha
ven in de Sophiahaven al veel eer
der uitbreiden en diende daar vier
jaar geleden al een aanvraag voor
in. Toen mocht het niet omdat het
Streekplan voor Zeeland geen uit
breiding van jachthavens toestond.
Nu de provincie heeft gekozen
voor uitbreiding en kwaliteitsver
betering in de sfeer van toerisme
en recreatie, liggen de kaarten
weer heel anders, in het Omge
vingsplan, dat nu geldt, staat dat er
bijna 3000 ligplaatsen in heel Zee
land bij kunnen komen. Roompot
Marina wil er daar 92 van.
Omdat het aantal van 416 plaatsen
in totaal de grens van 425 niet over
schrijdt, hoeft voor de uitbreiding
geen Milieu Effect Rapport (MER)
te worden gemaakt. Zorgen over
eventuele ongewenste milieudruk
kan RDH wegnemen. In het ge
bruik verandert er niets en de
meeste plaatsen worden ingeno
men door grote, zeewaardige bo
ten, die liever door de Roompot-
sluis naar buiten gaan, dan op de
Oosterschelde te blijven. Door een
uitbreiding van de passantenstei
gers kan het plan zelfs helpen re
creatieve druk van de Oosterschel
de weg te nemen. Vanwege het ge
brek aan passantenplaatsen in de
Oosterschelde, leggen steeds meer
boten aan waar het niet mag.
De uitbreiding is ook geen aanslag
op de bijzondere kwaliteit van de
Sophiahaven: grote boxen en veel
ruimte om te manouvreren. De
nieuwe boxen zijn even groot en
de afstand tussen de steigers blijft
ruim.
i r w 4 y 'r.
wam
m