WEEAl Iedereen kent vlas, maar geen lijnzaad Modern verkeer in oude Sophiahaven groeit fors Tocht levert 3000 euro op Dirigent Knuist in het zonnetje Oud-vlassers worden bestookt met vragen tijdens drukke vlasdag. Plan Wissenkerke doet kwaliteitsverbetering geen geweld aan. 12 Maandag 18 augustus 2008 PZC MIDDELBURG - De motortocht door midden-Zeeland van afgelopen za terdag, heeft bijna drieduizend eu ro opgeleverd. Het geld gaat naar een hulpproject op de Molukken. Organisator Wilfred Vreeke over weegt om de tocht volgend jaar weer te houden. Van hamer tot aggregaat! Verkoop, verhuur en reparatie van kwaliteitsgereedschappen. Livingstoneweg 14 Goes 0113-561298 info@depagoes.nl DREISCHOR - Dirigent Jaap Knuist is zaterdagmiddag tijdens het traditionele concert ter afsluiting van de Dreischorse vlasdag in het zonnetje gezet. Uit handen van voorzitter Cees Versnel van stichting Musi Voca kreeg Knuist een 'gouden' medaille omdat hij voor de twintigste keer het Vlasdagorkest - een gelegenheidsorkest - leidde. foto Marijke Folkertsma door Piet Kleemans DREISCHOR - Iedereen kent het ge was vlas. Maar wat je er allemaal mee kunt doen is een stuk minder bekend. De oud-vlassers die zater dag tijdens de jaarlijkse vlasdag in Dreischor oude technieken demon streerden, werden bestookt met vragen. Geïnteresseerd luistert de vrouw - afgaand op de tongval afkomstig uit de Randstad - naar de uitleg van oud-vlasser Rinus Quist (78). Hij heeft tijdens de vlasdag zo'n beetje een dagtaak aan het beant woorden van vragen en dat geldt ook voor collega-vraagbaak Peter Rentier. „Iedereen kent het gewas, maar weinigen weten wat er alle maal van vlas gemaakt wordt. Neem bijvoorbeeld het lijnzaad dat uit het vlas wordt geperst. De meeste mensen hebben geen idee waarvoor dat wordt gebruikt, ter wijl er heel wat toepassingen zijn." Quist beaamt het grif „Het is on der meer een belangrijk onderdeel van linoleum-vloerbedekking." Rond vlas bestaan ook heel wat misverstanden, heeft Quist in al die jaren vlasdag geleerd. „Van vlas wordt linnen gemaakt en de mees te mensen denken dat daarbij de binnenkant van de stengel ge bruikt wordt, terwijl het juist de buitenkant is." Quist wordt niet moe uit te leggen dat vlas een van de weinige grondstoffen is waar van niets ongebruikt blijft. Het kaf van het vlas wordt gebruikt in vee voeder. Zacht afval van de vlassten gel wordt gebruikt als vulling van onder meer stoelzittingen. Houtig afval van de stengel wordt ver werkt in houtvezelplaten. Vlas wordt verder gebruikt voor het ma ken van touw. Van vlasgaren wordt linnen gemaakt. „En dat is een ijzersterke stof', zo steekt Quist de loftrompet over het mate riaal. Dat Quist en zijn collega's jaar in, jaar uit tijdens de vlasdag hun vlas- verhaal moeten vertellen deert hen allerminst. Sterker nog, het is een erezaak. Oud-vlassers zijn trots op 'hun' vlas. Het aantal mensen dat in de vlasverwerking heeft gewerkt en daarvan kan getuigen op de vlas dag wordt steeds kleiner. Anno 2008 staan er op de vlasdag nog drie oud-vlassers: Rinus en Piet Quist en Freek Roggeband. Ze wor den terzijde gestaan door 'jonkies' als Peter Rentier. „Maar ik heb het verhaal ondertussen ook al heel vaak verteld. De kennis wordt goed overgedragen." Oud-vlassers fungeren tijdens de jaarlijkse vlasdag in Dreischor als ambassadeurs van het gewas. Ze dragen hun kennis over op jonge re dorpsgenoten. ..niiTjntiasüsnibiöoDob'hrljï jwi Drieënveertig jaar geleden werd het al geroepen: in Zierikzee moet meer ruimte komen voor voetgangers en het autoverkeer moet strikt aan banden worden gelegd. door Piet Kleemans De noodkreet van de ANWB in 1965 leidde uiteindelijk tot een Ver keersplan van de ge meente Zierikzee. In de jaren tach tig lanceerde de gemeente Zierik zee het Verkeers Circulatie Plan (VCP). In de jaren negentig deed men het nog eens dunnetjes over en zag het Verkeers Structuur Plan (VSP) het levenslicht. De nieuwe ge meente Schouwen-Duiveland atta queert het aloude probleem nu met het Verkeersplan Zierikzee. Modern verkeer in oude straatjes blijkt een repeterend probleem. Wie weet, misschien hebben koet siers weieens geklaagd over te krap pe bochten en klaagden de Zierik- zeeënaars in vroeger tijden over paardenpoep op straat. In de jaren zestig was het, zoals aangestipt, de ANWB die alarm sloeg. Tot schrik van de midden stand, want die wilde de klanten juist de stad in lokken. Wat volgde was eenrichtingsver keer voor een betere doorstroming en het - protesten van winkeliers ten spijt - afsluiten van enkele stra ten in het centrum voor gemotori seerd verkeer. In de jaren tachtig was het de Ac tiegroep Havenkwartier die de dis cussie over het gemotoriseerd ver keer aanslingerde. De actiegroep kwam in 1983 met een eigen ver keersplan. De gemeente huurde vervolgens adviesbureau Goudappel en Cof- feng in - hetzelfde bureau dat ook nu weer in de arm genomen is voor het Verkeersplan - om de ideeën van de actiegroep te toet sen. Een jaar later was er het VCP en dat werd nog hetzelfde jaar weer net zo makkelijk in de prul lenbak gegooid. Wel werd overge gaan tot het creëren van een loops- tratengebied in het Zierikzeese cen trum. De actiegroep was bitter te leurgesteld en sprak bij monde van voorzitter Leo 't Mannetje van 'politiek gekonkel dat leidde tot een lekenbeslissing waar het ge zond verstand had moeten zegevie ren'. Het idee, gelanceerd in het bijna tien jaar later gepresenteerde VSP, om het Havenplein buiten het hoogseizoen om te vormen van parkeerplein tot 'verblijfsge- bied' leed schipbreuk. Het idee joeg de binnenstadsondernemers de gordijnen in. Zij zagen het schrikbeeld voor zich van klanten die wegblijven. Exit VSP. Het was Havenkwartier-bewoner lan Peter van der Nagel die in 2004 met een plan voor het rege len van het verkeer in dit kwetsba re stukje Zierikzee kwam. Waarop 'De gemeente zoekt de balans tussen leefbaarheid en bereikbaarheid' de gemeente wederom Goudappel en Coffeng inhuurde om onder zoek te doen. Resultaat: het Ver keersplan Zierikzee. Fel onder vuur genomen door de kersverse Vereniging Bewonersbelangen Bin nenstad Zierikzee (BBZ). Wat maakt het probleem nou zo weerbarstig? „Interessante vraag", zo houdt Jaap Kik van Goudappel en Coffeng de boot af Volgens Pieter van Traa van BBZ is het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. „Je moet gewoon een keer resoluut ingrijpen. Zierikzee is niet geschikt voor modern ver keer. Als je de stad leefbaar wilt houden, moet je het verkeer dras tisch terugdringen. Wat dat betreft vind ik het wel een belangrijke kentering dat de middenstand niet langer mordicus tegen een autovrij of autoluw centrum is." Tot nu toe is met alle plannen vol gens Van Traa niet veel meer ge beurd dan schuiven met eenrich tingsverkeer en parkeerplaatsen. „En het kan echt anders. In steden als Willemstad en Naarden-Ves- ting bijvoorbeeld mogen alleen in woners met de auto de stad in. En je merkt dat dat een heel ander kli maat schept in zo'n binnenstad." De gemeente staat, stelt Paul van Tuil van de gemeente Schou wen-Duiveland, een ander insteek voor. „De structuurvisie van 2002 is voor ons als gemeente de lei draad. Eén van de belangrijkste thema's van beleid daarin is het versterken van de centrumfunctie van Zierikzee. Wij willen niet in één keer het centrum van Zierik zee afsluiten. De gemente zoekt de balans tussen leefbaarheid en be reikbaarheid." Het Verkeersplan moet nog wor den vastgesteld. Vanavond houdt BBZ onder de Beuse in hartje Zie rikzee een bijeenkomst waarin wordt ingegaan op het gemeente lijk verkeersplan. De gemeente raad zal er donderdag 28 augustus een oordeel over vellen. Drukte op het Havenplein. De gemeente wil het centrum autoluw maken. foto Marijke Folkertsma door Mieke van der Jagt WISSENKERKE - Recreatiebedrijf Roompot Marina, dat de Sophiaha ven bij Wissenkerke als jachtha ven exploiteert, wil de haven met twintig procent uitbreiden. Waar nu volgens het bestemmingsplan niet meer dan 324 ligplaatsen voor jachten zijn, moeten er een kleine honderd bijkomen. Architectenbu reau Rothuizen Van Doorn 't Hooft (RDH) heeft daarvoor een plan gemaakt, dat onlangs in de ge meenteraad van Noord-Beveland werd gepresenteerd. Roompot Manna wilde de jachtha ven in de Sophiahaven al veel eer der uitbreiden en diende daar vier jaar geleden al een aanvraag voor in. Toen mocht het niet omdat het Streekplan voor Zeeland geen uit breiding van jachthavens toestond. Nu de provincie heeft gekozen voor uitbreiding en kwaliteitsver betering in de sfeer van toerisme en recreatie, liggen de kaarten weer heel anders, in het Omge vingsplan, dat nu geldt, staat dat er bijna 3000 ligplaatsen in heel Zee land bij kunnen komen. Roompot Marina wil er daar 92 van. Omdat het aantal van 416 plaatsen in totaal de grens van 425 niet over schrijdt, hoeft voor de uitbreiding geen Milieu Effect Rapport (MER) te worden gemaakt. Zorgen over eventuele ongewenste milieudruk kan RDH wegnemen. In het ge bruik verandert er niets en de meeste plaatsen worden ingeno men door grote, zeewaardige bo ten, die liever door de Roompot- sluis naar buiten gaan, dan op de Oosterschelde te blijven. Door een uitbreiding van de passantenstei gers kan het plan zelfs helpen re creatieve druk van de Oosterschel de weg te nemen. Vanwege het ge brek aan passantenplaatsen in de Oosterschelde, leggen steeds meer boten aan waar het niet mag. De uitbreiding is ook geen aanslag op de bijzondere kwaliteit van de Sophiahaven: grote boxen en veel ruimte om te manouvreren. De nieuwe boxen zijn even groot en de afstand tussen de steigers blijft ruim. i r w 4 y 'r. wam m

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 56